AFN ajoitus ---> Koventuneet moottoriäänet...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

taly
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.9.2008 19:00

AFN ajoitus ---> Koventuneet moottoriäänet...

ViestiKirjoittaja taly » 13.10.2011 16:01

Tein 99 passattii (afn 81kw 4motion) kansirempan. Samalla uusin molemmat moottorin tukikumet. Ongelmana on koventuneet moottoriäänet. Kuulostaa traktorilta. Kaksoismassaa en epäile, koska oli ennen remppaa hiljaisempi.

Voiko tuo ajoitus vaikuttaa moottoriääniin noin paljon. Nokka ja pumppu lukittuna ja vauhtipyörällä viiva aukon suoranpinnan tasolla. Siinä oli ennen viivaa nolla merkki. Olisiko vauhtipyörän pitänyt olla siinä nollan kohdilla.

Muuten moottori toimii hyvin ja ei savuta/nyvi. Käynistyy myös hyvin.

Moottorin äänet ovat siis paljon kovemmat ja terävämmät kautta koko kierrosalueen ja kuluu selvästi kabinettiin.

Voiko tuo vauhtipyörän asento vaikuttaa käyntiääneen?

Kertokaahan viisaammat mistä lähen kaivelemaan.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.10.2011 17:08

Kuullostaa että ajoitus on pielessä, en tiedä muistanko väärin mutta eikös kampiakseli pidä lukita tulkilla paikoilleen? Näin ainakin pumppusuutindieseleissä.
Nokallehan on sellainen lukituslevy ja jakajapumpulle se tappi

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.10.2011 17:10

aikasellaan varmaan ajoitus.. tietokoneellahan sen näkee.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 13.10.2011 18:06

Voiko tuo ajoitus vaikuttaa moottoriääniin noin paljon. Nokka ja pumppu lukittuna ja vauhtipyörällä viiva aukon suoranpinnan tasolla. Siinä oli ennen viivaa nolla merkki. Olisiko vauhtipyörän pitänyt olla siinä nollan kohdilla


Sen nollan pitäisi olla sen suoran reunan vieressä kokonaan näkyvillä. Elikä ajoitus pielessä!

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.10.2011 9:43

Eipä sitä kampiakselia tarvihe mihinkään lukita. Pyörittää vaan merkit kohdilleen ennenku jakopään aukasee. Sillävälin ku hihna on pois niin niitä tuskin tarvihtee sen suuremmin pyöritellä paikasta toiseen.


taly kirjoitti:Nokka ja pumppu lukittuna ja vauhtipyörällä viiva aukon suoranpinnan tasolla.


Kuulostaa siltä että jako on kohdallaan. Ainakin punppari-pasuuna totteli viimevkloppuna tuota käskyttämistä.

taly
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.9.2008 19:00

ViestiKirjoittaja taly » 14.10.2011 10:43

Juu en sitä kampiakselia ole lukinnukkaa, ei tullu vaa hätäpäissää pantua merkille sitä vauhtipyörän merkin paikkaa, kun otin hihnan irti. Ja tosiaan kun ennen remppaa oli paljon hiljasempi käyntiääni...

Täytyy avata keula uudestaa ja kokeilla sitä nollakohtaa josko auttaisi.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.10.2011 10:57

http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html

Tuosta linkistä löytyy hyvä kuva ajoitusmerkistä.

Pumppari on eri kone kuin jakajapumppukone, ajoituskin laitetaan eri lailla.

taly
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.9.2008 19:00

ViestiKirjoittaja taly » 14.10.2011 11:16

Kiitti linkistä. Kyseessä on juurikin tuo jakajapumpullinen kone.

Tuo viiva jonka mukaan laitoin kohilleen on siis 1-1,5cm ennen nollaa. Mitä luuulette, vaikutuksia käyntiääneen. Eikös tuo pumppu ole silloin aikaisella?

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 14.10.2011 16:29

Näinpä ja tästä johtuu joskus todella raaka käyntiääni kun on rajusti aikaisella. Muistan että entisen afn golffin sain myös pitämään melkoista kolinaa, kun ajoitusta hioin kohdilleen ja lipsahti vähän yli :)

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 18.10.2011 15:12

Mites itellä on toi sama 81kw afn-moottori ja siitä jakopään kiristyspyörästä piti kysyä, että mistä sen oikeen kireyden tietää? Pitäiskö se lovi ja "kohonnus" olla samassa kohtaa. Itellä kanssa kuuluu kovempi ääni jakorempan jälkeen, ihan mekaaninen tyyliin "venttiili osuis mäntään" -ääni :D Kumminkin muissa rattaissa viivat ja merkit on kohdakkain, mikä pielessä sitä en tiedä. Mutta itellä on nyt kumminkin jakopää taas auki ja tosiaan toi hihnan kiristyspyörän kiristys käsillä. Miten ne merkit siinä menee?

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 18.10.2011 16:13

Joo kohdakkain tulee ne merkit. En kyllä muista oliko tuolla jousikuormitteisella mahdollista, mutta vanhemmissa oli tarkkaa kumpaan suuntaan kiristää, siis kummalle puolelle se "epäkesko" tulee suhteessa siihen pultin reikään.

taly
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.9.2008 19:00

ViestiKirjoittaja taly » 19.10.2011 11:58

Jes, eli nyt on laitettu kampura silleen että nolla on siinä aukon suoranpinnan vieressä. Moottoriäänet hiljeni huomattavasti. Eli ongelma kunnossa.

Jännä kuitenkin miten hyvin auto toimi ennen sitä vaikka oli syöttö hampaan verran aikasella.

Kiristimen olen itse kääntänyt myötäpäivään silleen että se lovi ja pieni nyppylä on kohikkain.Tiedä sitten onko oikein, mutta tuntus olevan oikeen tiukkunen....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa