Caddyn 1.6D moottori käy kolmella. Vikavaihtoehdot vähissä.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rabidus
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.9.2011 15:52

Caddyn 1.6D moottori käy kolmella. Vikavaihtoehdot vähissä.

ViestiKirjoittaja rabidus » 1.9.2011 16:01

Hei,

Iski kesken kauniin matkanteon (oikeasti oli rankkasade) sellainen ongelma, että auto sammui liikennevaloihin. Starttasi ok, mutta autosta tippui tehot noin neljään hevosvoimaan, ja savuutti niin maan penteleesti. Ajoin läheiselle parkkipaikalle ja aloin tutkimaan vikaa.

Huomioita:
* Jäähdytinnestesäiliöön ei kehitä painetta.
* Öljyn määrä ei ole lisääntynyt
* Pakoputkesta tulee sinistä savua
* Käyntiääni on "nätti", eli ei raklata tai ei ole mitään kolisevaa tai nakuttavaa ääntä. Aivan kuin yksi pytty vain olisi pois pelistä kokonaan.

Mitä tämä voisi olla? Voiko suutin mennä rikki siten, että se antaa pyttyyn niin paljon kakkua, ettei se puristaessa syty ollenkaan, ja tätäkautta menisi kakku läpi kokonaan? Se olisi helpottavin vaihtoehto. Toisaalta taas venttiilivaurio olisi mahdollinen.. Miten näitä kannattaisi lähteä testaamaan?

BTW. Tiedättekö Oulusta jotain ammattimiestä joka osaisi suoraan sanoa purkamatta konetta isommin.

Onko vastaavia tapahtunut ennen? Moottorin ajokilometreistä ei ole tarkkaa tietoa, mutta veikkaus on 320k - 420k.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 1.9.2011 17:34

Vahva epäilys että jako ois hypänny, tarkista ekana se

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 1.9.2011 19:16

Remmin kunto/kireys/ajoitus ensin, Oulusta löytyy monta dieselpajaa jotka voi tuon tutkia n.0,5-1h työ.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 3.9.2011 10:43

Suutinputki poikki? Haiseeko nafta? Mulla oli halki se putki eikä edes ensin meinannut huomata missä vika kun kävi oudosti.

rabidus
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.9.2011 15:52

ViestiKirjoittaja rabidus » 5.9.2011 11:44

Remmi oli kireällä. Jako näytti ainakin polttoainepumpun ja nokka-akselin osalta olevan oikein (1. pytty YKK:ssa ja polttoainepumppu lukitusreiässään). Alapuolelta kun koitti katsoa merkkejä, niin se ei näyttänyt olevan kohallaan, mutta eipä niihin merkkeihin kyllä pystynyt yläpuolellakaan luottamaan. Miten onnistuisi paineiden tarkastaminen ns. kotikonstein? Venttiilivikaa epäilen itse tällähetkellä eniten.

Diesel ei haise, ja pytyt ainakin saa polttoainetta tarpeeksi (savusta päätellen).

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 5.9.2011 18:23

http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm

Kyllä alapuolen merkki kannattaa tarkistaa, se kotikonsti ilman mittaria olisi, kun kampiakselin pultista pyörität niin joka puristustahti jokaisella männällä samanlainen (4kpl), jos jokin menee sukkana läpi niin se mäntä/venttiilit sökö.

rabidus
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.9.2011 15:52

ViestiKirjoittaja rabidus » 6.9.2011 10:33

Kyllä konetta pyöriteltiin avaimella ja yksikään ei mene "sukkana läpi". Hammaspyörää lähin männästä kuuluu kyllä pitkä suhina kun sitä rauhassa pyörittää.. muut pitää paineen venttiilin aukaisuun asti...

Olisiko se sitten se pakoventtiili joka falskaa niin paljon.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 6.9.2011 17:32

Minkäväristä savua se pukkaa? Joko olet sen jaon tarkistanut kunnolla? Kampiakselin merkki löytyy vauhtipyörästä vaihdelaatikon päällä olevasta reiästä.
Jos jako kohallaan niin kokeile käynnissä löysäämällä suutinputkia että mikä pytty pimeänä.

rabidus
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.9.2011 15:52

ViestiKirjoittaja rabidus » 7.9.2011 9:43

Savun väri paljastuu alkuperäisestä viestistä ja tästä: sinistä.

En ole tarkastanut vielä kampiakselia. Katselin aluksi laturin hihnapyörän alta löytyvää hammaspyörää. Varmistetaanpa samalla vielä pari asiaa: Onko ykköspytty hammaspyörää lähinnä oleva pytty, vai hammaspyörää kauimpana oleva pytty? Voinko luottaa vauhtipyörän merkkiin (aka. onko sen voinut asentaa aiemmin väärin)?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.9.2011 10:15

http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm

Katso tarkkaan ensimmäistä kuvaa, ykkösen nokat pystyssä (v-asento) eli remmin puoli, vauhtipyörän merkki voi olla kierroksen tai jotain muutakin pielessä vanhassa ja remontoidussa koneessa, jos merkkiä epäilee niin ykkösen mäntä pitää olla yläasennossa on merkki oikea (miten männän tarkistaa dieselkoneessa, suutin pois ja männän liikkeestä/noususta tietää yläasennon, katsomalla tai koittamalla muoviputkella).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa