Vikakoodijumppaa, moottori + automaattilaatikko, T4 Transpor

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

Vikakoodijumppaa, moottori + automaattilaatikko, T4 Transpor

ViestiKirjoittaja tomiix » 7.8.2011 23:54

Moottori 2,5l TDI

17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation
P1248 - 45-10 --- Intermittent

16885 Vehicle Speed Sensor
P0501 -35-10

Automaattivaihteisto

AG4

00260 - Solenoid Valve 2 (N89)
36-00 - Open Circuit

Moottorin käynnistyminen vaatii hieman enemmän startin pyörittelyä kuin normaalisti, käynnistyttyään pyörii kuitenkin normaalisti. Nopeusmittari toimii normaalisti. Moottorin vikakoodit nollautuvat, mutta tulevat jonkin ajan päästä takaisin. Missä VSS sijaitsee ja miten sen voisi mitata? Ilmeisesti VSS:n toiminta vaikuttaa myös automaattilaatikkoon??

Vaihdelaatikon kanssa on hieman enemmän jumppaa, laatikko on tällä hetkellä vikatilassa ylläolevan koodin johdosta. Näin ollen laatikko ei vaihda neljättä vaihdetta. Puhdistin vaihdelaatikkoon menevät piuhat ja laatikko löytikin neljännen vaihteen muutamaksi päiväksi. Uusi putsaus ei auttanut. Mistä löydän (Solenoid Valve 2 (N89):n liitiimet, jotta voin mitata, että onko vika johtosarjassa vaiko laatikon päässä? Mikä on N89:n oikea vastus? Vaihdelaatikon vikakoodi ei suostu nollautumaan.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 8.8.2011 10:33

Tuo solenoidiventtiili sijaitsee öljypohjassa (vaihteiston).
Pudota pohja pois, helppo homma. Solikat on siinä kaikki rivissä.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 8.8.2011 17:27

Ennenkuin aukaisen öljypohjan, olisi hyvä saada varmuus, että solenoidi on rikki, eikä vika ole mahdollisesti johtosarjassa. Näin ollen mikäli mahdollista haluaisin varmistaa asian vaihdelaatikon ulkopuolelta (auto on koko ajan ajossa, joten kovin montaa päivää laatikko ei voi olla levällään). Uusi suodatin ja pari litraa öljyä odottaa jo hyllyssä ja loput 2,5l öljyä näyttää saavan esim. motonetistä. Onko solenoideja useamman tyyppisiä eli voiko osaa ostaa ennenkuin laatikkoa aukaisee? Mistä solenoidi kannattaa ostaa?

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 9.8.2011 7:07

Tuohon solenoidikysymykseen en osaa nyt vastata... Kotona olis noita ATSG manuaaleja paperilla. Niissä saattais olla tietoa, ainakin kahta tyyppiä niitä on.

Tuolta voisi löytyä apuja:
http://www.espautotrans.fi/index.html

Öljyä menee about 4L, kun pohja on käytetty auki. Ja motonetistäkin löytyy !

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 10.8.2011 9:31

Kiitos, pitää kysellä tuolta josko niiltä saisi erillisiä solenoideja, mikäli vika on siinä. Volkkarilta tarjosivat koko valve bodya hintaan ~800e ja entisen halusivat vaihdossa. Onkohan yksittäinen solenoidi helposti vaihdettavissa, mikäli osan jostain löytää?

Missä TCM (Transmission Control Module) -moduuli sijaitsee?

MIttaamalla TCM:n liittimen pinnien 23 ja 18 vastuksen (sytytys pois kytkettynä) saa mitattua N89 solenoid valven. Vastuksen pitäisi olla 55-65 ohm.

Pinnien 23 ja 1 välillä pitäisi olla ääretön - 1 ohm

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 10.8.2011 9:56

Solikka on helppo vaihtaa, ne on siinä tyrkyllä kun pohjan avaa.

TCM löytyy (ainakin omassa) kuskin jalkatillasta. Verhoilun takana, etupyörän "päällä".

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 10.8.2011 22:14

TCM löytyi samasta paikasta kuskin jalkatilasta.

Liitin olikin 68-pinninen, joten N89:n mittaaminen tuli tehdä pinnien 54 ja 67 välillä (55-65 ohm) sekä 54 ja 1 välillä (ääretön).

Pinnien 54 ja 67 väliltä ei löytynyt vastusta (toisin kuin muiden solenoidien osalta. Näin ollen vian täytyy olla johtosarja-vaihdelaatikko välillä. Pitää vielä etsiä laatikosta solenoid connector ja putsata se. Löysin tällaisin kuvan, josko solenoid connector löytyisi suurinpiirtein tuolta:
http://i91.photobucket.com/albums/k286/ ... ical-1.jpg

Tutkiskelin öljypohjaa, se näyttää olevan neljällä pultilla kiinni, öljyproppua ei ole viitsitty pohjaan laittaa. Pitää kysellä tuosta Balticin linkistä, josko heiltä voisi ostaa yksittäisiä solenoideja.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 18.8.2011 14:58

Soittelin tuonne Esp Auto Trans:iin. Äärimmäisen osaava kaveri oli langan toisessa päässä. Solenoideja saa erikseen ja niitä on kahta erilaista, vaihtosolenoideja sekä paineentasaussolenoideja. Kaveri suositteli avaamaan laatikon ja mittaamaan solenoidit, jotta tietää tilata oikeanlaisen.

Mitä olette mieltä, kannattaako samalla kun laatikon avaa tehdä ns. "kerma mod" eli nostaa laatikon linjapainetta? Maailmalla tähän muokkaukseen löytyy puolesta ja vastaan mielipiteitä.

Sain tuon ATSG:n manuaalin, pitää näköjään vielä tarkistaa laatikon ulkopuolelta case connectorin 1 ja 4 pinnien vastus, josta pitäisi näkyä suoraan N89:n vastus.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 19.8.2011 9:09

Hei eikö siinä todella ole pohjaroppua ??
Ainakin omassa on ja sitä kautta tarkastetaan oikea öljymäärä sinne. Pohjaropussa on "pilli", mikä määrittää pinnankorkeuden.

Toi rane69 tuntuu olevan hyvin taakilla näistä tomaateista. Vois tietää tuosta paineennostosta...

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=139233&start=100

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 30.8.2011 10:31

Ilmeisesti pohjaproppu kuitenkin löytyy, näyttää sen verran pienihalkaisijaiselta, että luulin sitä ensin kiinnityspultiksi.

Pitkästä aikaa pääsin taas auton alle; etsin ja otin käsittelyyn liittimen, jossa solenoideille menevä signaali kulkee. Musta liitin oli korroosion vaikutuksesta aivan vihreä, joten kontaktiongelma voi olla vikaan myös aika varteenotettava vaihtoehto. Yritin rapsutella liitintä puhtaaksi ja suihkuttelin siihen contact cleaneria. Pitää vielä uusia käsittely, kun keksin jonkun rassin, joka mahtuu noihin reilun nuppineulan kokoisiin liittimiin. Käsittelyn seurauksena pakkoykkönen ja kakkonen alkoivat toimimaan. Nelonen loistaa vielä poissaolollaan.

Edit:
Annoin cleanerin vaikuttaa vuorokauden ja rassasin liittimen uudestaan. Laatikko tuntuisi toimivan normaalisti!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa