AAZ Venton tehonlisäys
Valvoja: ffp jäsenet
AAZ Venton tehonlisäys
Moi!
Nämä kiisseli vehkeet itselle täysin uusia ja tarvisi nyt taitavan neuvoa.
Foorumia plaraillu , mutta en löytänyt suuntaa antavaa ohjetta hienoiselle tehon lisäykselle.
Muutamia kyssäreitä olis mihin tarvisi vastausta!
Eli:
Tulppaatteko egr:n pakosarjan juuresta vai juuri ennen venttiiliä? Ajattelin tulpata 2mm paksusella alumiini laipalla. Luulisi kestävän.
Ahdoista sen verran että mihin tämä pikku KKK riittää? Kaveriksi rakentelen Ic:n keulalle.
Syötön säädöstä: Eli ensin syöttöä. Sitten tyhjäkäynti kondikseen ja sen jälkeen nostaa ahtoja, ettei ihan pelkkää mustaa puske. Onko järjestys oikea ? Muuta huomioitavaa ?
Autosta sen verran, että juuri tehty suuri koneremppa. Sisältäen männät, kanget,laakerit, jakopään. Pumppu näyttäis olevan ei " eko" mallinen. Eli löytyy tämä käyttöalue kara systeemi kannesta.
Pahoittelen suuresti tyhmyyttäni/osaamattomuuttani. Pako ja ahtopaineita ajattelin seurailla teollisuusmittareilla. Eli lukemat luotettavia. Tosin näidenkin liittimien paikasta ei suurempaa hajua, jotta saataisiin tarkkoja lukemia.
Tavoitteena EI ole saada kylän eniten mustaa puskevaa kotteroa. Vaan luotettava ja suht edullinen työmatka/cruisinki auto. Pyrkimys olisi nyt vain päästä mukaan liikenteen vauhtiin. Sen verta on laiskaa tuo liikkuminen! Kiitos ja pahoittelut helvetin pitkästä viestistä!
Nämä kiisseli vehkeet itselle täysin uusia ja tarvisi nyt taitavan neuvoa.
Foorumia plaraillu , mutta en löytänyt suuntaa antavaa ohjetta hienoiselle tehon lisäykselle.
Muutamia kyssäreitä olis mihin tarvisi vastausta!
Eli:
Tulppaatteko egr:n pakosarjan juuresta vai juuri ennen venttiiliä? Ajattelin tulpata 2mm paksusella alumiini laipalla. Luulisi kestävän.
Ahdoista sen verran että mihin tämä pikku KKK riittää? Kaveriksi rakentelen Ic:n keulalle.
Syötön säädöstä: Eli ensin syöttöä. Sitten tyhjäkäynti kondikseen ja sen jälkeen nostaa ahtoja, ettei ihan pelkkää mustaa puske. Onko järjestys oikea ? Muuta huomioitavaa ?
Autosta sen verran, että juuri tehty suuri koneremppa. Sisältäen männät, kanget,laakerit, jakopään. Pumppu näyttäis olevan ei " eko" mallinen. Eli löytyy tämä käyttöalue kara systeemi kannesta.
Pahoittelen suuresti tyhmyyttäni/osaamattomuuttani. Pako ja ahtopaineita ajattelin seurailla teollisuusmittareilla. Eli lukemat luotettavia. Tosin näidenkin liittimien paikasta ei suurempaa hajua, jotta saataisiin tarkkoja lukemia.
Tavoitteena EI ole saada kylän eniten mustaa puskevaa kotteroa. Vaan luotettava ja suht edullinen työmatka/cruisinki auto. Pyrkimys olisi nyt vain päästä mukaan liikenteen vauhtiin. Sen verta on laiskaa tuo liikkuminen! Kiitos ja pahoittelut helvetin pitkästä viestistä!
Tuli nyt sit käännettyä tuota kylmäpohja napikkaa se 2 kierrosta ja vaikutus oli selkeä.
Ei tarvitse enää " polkea " sitä kaasua että pääsee liikkeelle yms. ja liikkuu huomattavasti kevyemmin.
Asentelin ahtomittarin ja tullessaan ahtoi 0.1 bar :DD Nostin ne tuonne 0.5-0.6 hujakoille.
Syöttöä lisäsin noin 1/4 kierrosta. Kun nousee ahdoille nakkaa hiukan mustaa savua.
Ainakin näin perstuntumalla on jo erittäin mukava ajella, Pääsee ohikin tarvittaessa.
Seuraavaksi on hakusessa golfin tai jokin pieni välijäähdytin. (Minulla on tuollainen 600x300, joka ei mahdu ilman kauheeta viilausta. Myydään tai vaihdetaan.)
Egr pitäisi tukkia. Varmaan järkevää sitä ennen putsata imusarja ja egr siitä mustasta paskasta ? Ajatus on tukkia ihan laipalla venttiilin ja sen haitariputken liitoksesta.
Mitäs muutoksia/säätöjä pitää tehdä cuulerin asennuksen jälkeen? Syöttöä vielä lisää vai syvennytäänkö siinä vaiheessa karan hiontaan jo ? Yleisestä mielenkiinnosta paljon olette ottanu karasta pois ?
Kiitos avusta jo etukäteen ja hyvää juhannusta!
Ei tarvitse enää " polkea " sitä kaasua että pääsee liikkeelle yms. ja liikkuu huomattavasti kevyemmin.
Asentelin ahtomittarin ja tullessaan ahtoi 0.1 bar :DD Nostin ne tuonne 0.5-0.6 hujakoille.
Syöttöä lisäsin noin 1/4 kierrosta. Kun nousee ahdoille nakkaa hiukan mustaa savua.
Ainakin näin perstuntumalla on jo erittäin mukava ajella, Pääsee ohikin tarvittaessa.
Seuraavaksi on hakusessa golfin tai jokin pieni välijäähdytin. (Minulla on tuollainen 600x300, joka ei mahdu ilman kauheeta viilausta. Myydään tai vaihdetaan.)
Egr pitäisi tukkia. Varmaan järkevää sitä ennen putsata imusarja ja egr siitä mustasta paskasta ? Ajatus on tukkia ihan laipalla venttiilin ja sen haitariputken liitoksesta.
Mitäs muutoksia/säätöjä pitää tehdä cuulerin asennuksen jälkeen? Syöttöä vielä lisää vai syvennytäänkö siinä vaiheessa karan hiontaan jo ? Yleisestä mielenkiinnosta paljon olette ottanu karasta pois ?
Kiitos avusta jo etukäteen ja hyvää juhannusta!
Ihan normeilla piippuhylsyillä ja papukaijapihdeillä. Hylsy paikalleen ja pihdeillä käännät auki.
Se sinetti lähtee ihan pienellä talttapää meisselillä. Tarvii hiukan hermoja, mut lähtee ihan nätiski aukeen. Sit mul oli semmonen "s" mallinen talttapää meisseli jolla pyörittelin niitä. Pieni teleskooppi vartinen vois kyl olla parempi. Samalla meisselillä pääsis kaikkiin käsiks. Ahtoihin perus lenkki räikällä.
Eli nysä talttapää syöttöön. Tosi pieni talttapää sinettiin. 10 ja 13 millin piippuhylsyt ja räikkä.
Papukaijat ja pidempi talttapää kylmäpohjaan. Ei paha homma käydä vaikka ostamassa, jos ei löydy.
Se sinetti lähtee ihan pienellä talttapää meisselillä. Tarvii hiukan hermoja, mut lähtee ihan nätiski aukeen. Sit mul oli semmonen "s" mallinen talttapää meisseli jolla pyörittelin niitä. Pieni teleskooppi vartinen vois kyl olla parempi. Samalla meisselillä pääsis kaikkiin käsiks. Ahtoihin perus lenkki räikällä.
Eli nysä talttapää syöttöön. Tosi pieni talttapää sinettiin. 10 ja 13 millin piippuhylsyt ja räikkä.
Papukaijat ja pidempi talttapää kylmäpohjaan. Ei paha homma käydä vaikka ostamassa, jos ei löydy.
Miten tuo "kylmäennakko" -ruuvi säädetään nyt aivan oikeaoppisesti? Onko ajatuksena että kylmänä lepää jännitteettä vaijerin stoppia vasten eli kiritään vain väljät pois vai miten? Toinen mitä mietin on tuo kaasuvivun iskari, onko sen sisällä pelkkä jousipaketti vai nestettä, kaasua vai mitä? Omassani tuo iskari on niin horon oloinen kun olla ja taitaa.
Kylmänä pitäisi olla jonkin verran vaijerin varassa, lämpöisenä sitten vaijerin pitäisi olla väljä, eli vipu lepää stoppariruuvia vasten. Se iskari tuntuu olevan väljä vähän joka vehkeessä, uusi maksaa hirveitä, enkä ainakaan itse ole vielä löytänyt sille järkevää toiminta-ajatusta. Kait se vähän estää kaasuvivun hyppimistä.
Suurin ero tulee siitä, että poljinta ei tartte enää työntää lattiasta läpi. Se pitää vaan etsiä suhteessa syöttöön, mutta ihan kivan tuntuisen siitä sitten saa. Kulutuskin tippuu litran pari siinä samalla. ;)
(Offtopic: Tänään ajelin emännän autolla, joka on siis kohtuullisen loppuun asti viety vakiopaketti. Olihan laiska, uuteen ekoon verrattuna, joka siis ei vieläkään toimi kuten pitäisi. =) )
(Offtopic: Tänään ajelin emännän autolla, joka on siis kohtuullisen loppuun asti viety vakiopaketti. Olihan laiska, uuteen ekoon verrattuna, joka siis ei vieläkään toimi kuten pitäisi. =) )
uuuuh onko kyse juurikin _siitä_ eko ventosta ?
Kyl alkaa tuntumaan , että se mopo karkailee käsistä. Auto olis nyt menossa maalaukseen. Kauan kuolaamani army green saadaan vihdoin pintaan. Tommonen vnt:n ahdin olis tyrkyllä. Tosin tässä hellapoliisi vähän pistää hanttiin. Katsoo nyt miten tässä käy. Passatin IC olis Hämees, kuhan kaveri kerkee irrotteleen. Tähän army teemaan varmaan ahtoputket kuparista niin alkaa oleen TYLY! Ja sit olis vielä sitä ja tota ja ja ja ja :D
Kyl alkaa tuntumaan , että se mopo karkailee käsistä. Auto olis nyt menossa maalaukseen. Kauan kuolaamani army green saadaan vihdoin pintaan. Tommonen vnt:n ahdin olis tyrkyllä. Tosin tässä hellapoliisi vähän pistää hanttiin. Katsoo nyt miten tässä käy. Passatin IC olis Hämees, kuhan kaveri kerkee irrotteleen. Tähän army teemaan varmaan ahtoputket kuparista niin alkaa oleen TYLY! Ja sit olis vielä sitä ja tota ja ja ja ja :D
Omassa katiskassa pienen tutkailun jälkeen hoksasin ettei ainakaan vapaalla saa hukkaportin tönäriä liikkumaan täyskaasullakaan. Aukeaako se vasta oikeasti ajossa vai onko jotain levinnyt? Ilmeisesti hukkis pysyy kiinni jos säädin ei auta sitä auki eli ahtopuolella löytyy paineita tällä hetkellä vähän liikaakin. Minkälainen mokkula tuo hukkaportin aukaisumekanismi on? Alipaineella kai se imasee ittensä auki, eli onko vaihdettavia kalvoja tms. vai pääseekö helpommalla kun ostaa uuden mokkulan tilalle.
Jos sulla on revitty nestepään keskellä oleva anturi irti, niin tuo kevennys ei toimi, kuten ei myöskään egr (tosin se vaan on hyvä asia). Hukkaportin aukeamisen voi sitten todeta mittarin kanssa ajossa ja säädellä sen mukaan. Tyhjänähän tuo ei kovinkaan paljoa paineita nosta, vakiokilkuilla pitäisi tangon loppupäästä löytyä se kilon nurkilla oleva paine.
Ventosta tosiaan revitty tuo anturi mäkeen. Eli ilmeisesti nestepäässä oleva anturi ohjaa ilmansuotimen lootan alla olevaa solenoidia ja availee egr:ää ja hukkaporttia? Aukeaako hukkaportti myös ahtopaineista eikä pelkällä ulkoisella ohjauksella? Eli lopputulemana maksimaalisen kestävyyden/suorituskyvyn yms. himoissa haluanko hukkaportin tangon liikkumaan vai onko se hyvä noin :D
Kyllä se "ylipaineella" aukeaa, kello on kaksitoiminen. Suosittelen silti ahtomittarin kanssa tsekkaamaan, että näin todella käy. Se ahdin kun ei kuitenkaan kovin suuri ole.
Nestepään keskellä oleva anturi ohjaa alkeellista ecua, joka säätelee pumpun ennakkoa ja egr:n, sekä hukkaportin toimintaa matka-ajokevennyksessä. Jos sen anturin jostain saat, niin laita takaisin. Uusi taitaa maksaa miljoonan, mutta käytettyä osaa luulisi löytyvän.
Nestepään keskellä oleva anturi ohjaa alkeellista ecua, joka säätelee pumpun ennakkoa ja egr:n, sekä hukkaportin toimintaa matka-ajokevennyksessä. Jos sen anturin jostain saat, niin laita takaisin. Uusi taitaa maksaa miljoonan, mutta käytettyä osaa luulisi löytyvän.
Se anturi on jonkin asteen virtausanturi. Sillä anturalla saapi VNT ahtimelle helpon ja aikas makian ohjauksen, käyttäen juuri sitä kaksitoimista kelloa. Isoilla syötöillä kevennyksen toiminta on huomattavasti herkempi kaasunasennolle, mitä vakiona.
Tuolla oli jotain porinaa aiheesta http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.ph ... yno#p54237
Tuolla oli jotain porinaa aiheesta http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.ph ... yno#p54237
tota noin, mulla on aazissa siinä pumpun liikkuvien osien päällä semmonen liipaisimen näkönen kytkin, joka naksahtaa kun mennään vähän pinta-kaasulta ylöspäin. Siitä lähtee lyhkänen piuha ja päässä 2-napainen liitin. Onko toi joku turbonlepuutusjuttu vai miten tota voi hyödyntää? Tää kone taisi olla Toledosta. Eko-td kyseessä.
Itse itseäni Holysmokelta lainaten:
---
Jos tarkemmin sitä sre-kataloogia tiiraat, niin esim. Venton 704 valmistenumerosta (>93/94) ylöspäin pätee tuo jälkimmäinen 739-loppuinen asetelma. Vanhemmissa 703 valmistenumeroissa on tuo 616. 739 on vielä jonkin verran halvempikin.
Erot näkee kuvistakin.
883082 999616
883082 999739
Tosin kun ostin Sachsin vakiokytkinpaketin ´97/'98 aaz Ventooni, niin sain tuon 616-mallisen paineasetelman. Toi 739 on vaan keskittämisen kannalta huomattavasti parempi, kun se passaa justiinsa vauhtikseen. Pulttijako yms. on samat.
---
Jos tarkemmin sitä sre-kataloogia tiiraat, niin esim. Venton 704 valmistenumerosta (>93/94) ylöspäin pätee tuo jälkimmäinen 739-loppuinen asetelma. Vanhemmissa 703 valmistenumeroissa on tuo 616. 739 on vielä jonkin verran halvempikin.
Erot näkee kuvistakin.
883082 999616
883082 999739
Tosin kun ostin Sachsin vakiokytkinpaketin ´97/'98 aaz Ventooni, niin sain tuon 616-mallisen paineasetelman. Toi 739 on vaan keskittämisen kannalta huomattavasti parempi, kun se passaa justiinsa vauhtikseen. Pulttijako yms. on samat.
Tuli ventoniitti maalarilta ja onha se komee :D
MUTTA! Aloin noita ahtoja katteleen niin ahtaa sen 0,5 vaikka ihan päässä säätö.
Autocaugella ja sit wikan mittarilla testattu. Molemmat näytti samaa.
Oiskos ahdin menossa paskaksi ? Ennen ahto sen 0,7 tjsp.
Nyt myös tullut hassu sivuääni koneesta ja vaikuttais kuuluvan turbosta.
Ei tasainen vinkuminen vaan sellainen hassu resonanssin tapainen uikutus.
Jakopään rakentiln tuossa 3 viikkoa sitten ja sieltä ei mitään omituisia ääniä tullut. Päinvastoin.
Nyt siis ruikuttaa hassusti ja ahtaa vähemmän mitä ennen. Ääni on suhteellisen säännöllinen.
Ei kuulu tai loppuu , kun laittaa vähän kaasua.
Auttakkee tyhmää mäessä :DD
PS: katoin merkit ja ovat kohdallaan kaikki 3. Eli ei kannata huolestua kunkkupulti suhteen ?
MUTTA! Aloin noita ahtoja katteleen niin ahtaa sen 0,5 vaikka ihan päässä säätö.
Autocaugella ja sit wikan mittarilla testattu. Molemmat näytti samaa.
Oiskos ahdin menossa paskaksi ? Ennen ahto sen 0,7 tjsp.
Nyt myös tullut hassu sivuääni koneesta ja vaikuttais kuuluvan turbosta.
Ei tasainen vinkuminen vaan sellainen hassu resonanssin tapainen uikutus.
Jakopään rakentiln tuossa 3 viikkoa sitten ja sieltä ei mitään omituisia ääniä tullut. Päinvastoin.
Nyt siis ruikuttaa hassusti ja ahtaa vähemmän mitä ennen. Ääni on suhteellisen säännöllinen.
Ei kuulu tai loppuu , kun laittaa vähän kaasua.
Auttakkee tyhmää mäessä :DD
PS: katoin merkit ja ovat kohdallaan kaikki 3. Eli ei kannata huolestua kunkkupulti suhteen ?
Tänään oli sit oikein hieno päivä :D
Tämä outo ääni mikä tuli johtui kiristäjän mutterin resonoinnista.
Viikon ajellu ihan vaan ihmetelleen, kun kaikki toimii hienosti.
Tänään sit ruokkiksella päätin kurkata, että onko tapahtunut muutoksia viime viikkoon.
No OLIHAN siellä! Kiristäjän mutteri oli viipottanut vittuun sieltä :D
Eikun nopeaan mutteria paikalleen ja merkkien katteleminen. Kaikki natsaa hienosti nyt!
Jotta elämä ei käy liian tylsäksi. Päätin kurkata ahtimen sisään.
Siipeä kun heilutteli tuli ensimmäisenä mieleen tallinnan rattotytöt.
Eli nyt olisi se kuuluisa ahtimen uusiminen. Ajattelin tuota kkk24:sta, koska eikö tämä käy suoraan tuohon rysään ? Kaverilla olisi myynnissä uusi garretin t03. Onko tämä mistään kotoisin ? Tietenkin 1.6 pakosarjalla sais lisää vaihoehtoja, mutta mistäs sellasen löytäis ?
Vai onko jollain parempia ehdotuksia ? Modifointien tekoon saisi mennä MAX 2 päivää.
Tämä outo ääni mikä tuli johtui kiristäjän mutterin resonoinnista.
Viikon ajellu ihan vaan ihmetelleen, kun kaikki toimii hienosti.
Tänään sit ruokkiksella päätin kurkata, että onko tapahtunut muutoksia viime viikkoon.
No OLIHAN siellä! Kiristäjän mutteri oli viipottanut vittuun sieltä :D
Eikun nopeaan mutteria paikalleen ja merkkien katteleminen. Kaikki natsaa hienosti nyt!
Jotta elämä ei käy liian tylsäksi. Päätin kurkata ahtimen sisään.
Siipeä kun heilutteli tuli ensimmäisenä mieleen tallinnan rattotytöt.
Eli nyt olisi se kuuluisa ahtimen uusiminen. Ajattelin tuota kkk24:sta, koska eikö tämä käy suoraan tuohon rysään ? Kaverilla olisi myynnissä uusi garretin t03. Onko tämä mistään kotoisin ? Tietenkin 1.6 pakosarjalla sais lisää vaihoehtoja, mutta mistäs sellasen löytäis ?
Vai onko jollain parempia ehdotuksia ? Modifointien tekoon saisi mennä MAX 2 päivää.
Tuli eilen vaihdettua tommonen k14 ton k3 tilalle. Alko oleen niiin väljä et tarpeen tuli.
Nyt ongelmana se että kun antaa jenkulia niin imusarjassa on alipainetta. Mistäs tämä johtuu ? Ahto putki ei ole länässä, koska se on se 3 sentin putki. Turbolta tulee ilmaa myös eli siivetkin pyörivät.
Tänään tutkailtu ja tultu seuraavaan tulokseen:
Täytyy vuotaa imusarjan ja lohkon välistä. En mitään muuta järkevää keksinyt enään.
Mittasin turbon ahtokyvyn tukkimalla ahtoputken ja laittamalla painemittarin letkun sieltä välistä. Ahtaa kivasti sen 1.2 bar eli vika ei ole ahtimessa. Heti kun laittaa ahtoputken kiinni mennään viisarin verta alipaineen puolelle ja sieltä ei minnekkään nousta. Nyt alkaa olemaan oma tietotaito loppu. Tarvitaan apuja.
Nyt ongelmana se että kun antaa jenkulia niin imusarjassa on alipainetta. Mistäs tämä johtuu ? Ahto putki ei ole länässä, koska se on se 3 sentin putki. Turbolta tulee ilmaa myös eli siivetkin pyörivät.
Tänään tutkailtu ja tultu seuraavaan tulokseen:
Täytyy vuotaa imusarjan ja lohkon välistä. En mitään muuta järkevää keksinyt enään.
Mittasin turbon ahtokyvyn tukkimalla ahtoputken ja laittamalla painemittarin letkun sieltä välistä. Ahtaa kivasti sen 1.2 bar eli vika ei ole ahtimessa. Heti kun laittaa ahtoputken kiinni mennään viisarin verta alipaineen puolelle ja sieltä ei minnekkään nousta. Nyt alkaa olemaan oma tietotaito loppu. Tarvitaan apuja.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Johtuisko tuo lievä alipaine imusarjassa tukossa olevasta ilmanpuhdistajasta?
Onko autolla kokeiltu ajaa vai pelkästään paikallaan kierrättämällä yritetty ahtoja nostaa?
Sen ahtimen ei kuulukkaan ahtaa paikallaan kierrättäessä kun koneelle ei anneta ruokaa enempää kuin se tarvii kierrosten nostamiseen...
Onko autolla kokeiltu ajaa vai pelkästään paikallaan kierrättämällä yritetty ahtoja nostaa?
Sen ahtimen ei kuulukkaan ahtaa paikallaan kierrättäessä kun koneelle ei anneta ruokaa enempää kuin se tarvii kierrosten nostamiseen...
Koska ahdin on käytetty. Paineet ei nousseet. Aloin mittaamaan ahtimesta lähtien joka liitoksen kohdalta. Näin sain tietää että vuoto on imusarjassa 2 ja 3 sylinterin välissä.+ sen että onko ahdin kunnossa.
Myös samaan syssyyn oli hukkaportin akseli väljä vipuunsa. Eli näytii ulkoisesti toimivan hienosti, mutta portti teki mitä sattui huvittamaan.
Nämä korjasin ja nyt toimii tosi kivasti. Alkaa olemaan ic:n jälkeen kelpo peli tämä aaz vento!!
Myös samaan syssyyn oli hukkaportin akseli väljä vipuunsa. Eli näytii ulkoisesti toimivan hienosti, mutta portti teki mitä sattui huvittamaan.
Nämä korjasin ja nyt toimii tosi kivasti. Alkaa olemaan ic:n jälkeen kelpo peli tämä aaz vento!!
Nonni! Jakohihnan katkettua tuli vaihdettua kansi. Kansi on mallia avara ja venat on himppusen suurempia. Kulkuun vaikutus oli positiivinen.
Elikkä setuppia olisi nyt: kk14 ahdin, Orkkis ic, viistetty kara, 1 bar jousi. Egr on tukittu ja kunnolla. Ahtoja on 1-1.1 bar.
Mitäs näillä nyt pitäisi saada irti tuosta tötteröstä?
Olisi tarkoitus vielä säädellä ja sit käydä penkissä koittamassa onnea.
Elikkä setuppia olisi nyt: kk14 ahdin, Orkkis ic, viistetty kara, 1 bar jousi. Egr on tukittu ja kunnolla. Ahtoja on 1-1.1 bar.
Mitäs näillä nyt pitäisi saada irti tuosta tötteröstä?
Olisi tarkoitus vielä säädellä ja sit käydä penkissä koittamassa onnea.
En tiedä mitä saa noilla irti, mutta kun olet penkissä käyttänyt niin jaa ihmeessä tietosi tänne! :)
Onko itse työstetty kansi vai mistä hommasit? Ja onko tietoa, että miksi jakopää sanoi poks?
Ja niin, lainailen vähän topicia kun menee samaan aiheeseen ja kun ei pyhäsavun puolelta tunnu vastausta tulevan....
Elikkäs tälläistä...auto on siis vento 1.9td aaz tuolla vakiolla boschin pumpulla, pumpulle ei ole muuta tehty kuin karaa viilattu, vaihdettu timmimpi jousi, syöttöjä ja pohjaennakkoa säädelty.
Yritin availla pumpun "kantta" (missä on kiinni mm. ahdonalainen, syöttöruuvi ja kaasuvivusto), tarkoituksenani nostella vetäviä kierroksia koneesta.
Otettuani ne neljä kuusiokoloa irti joilla kansi on kiinni pumpun rungossa, ei se kansi lähtenytkään siitä irti, se nousi jonkin verran muttei kokonaan! Kaikki muu, jolla kansi oli kiinni rungossa oli myös purettuna. Kansi ikäänkuin jäi johonkin jouseen tai vipuun kiinni. Kylmäkäynnistyksen jousen sain sieltä sisältä irti, mutta kansi näytti olevan vielä kiinni kaasuvivussa sieltä missä ovat kierrosrajoittimen jousi, osakuorma- ja joutokäyntijouset.. Sinne sisälle ei kunnolla nähnyt kun se kansi ei noussut kunnolla ja tilaa oli huonosti..
Kokeilin painaa kaasuvivuston tappia (mihin tulee vaijeri yms) läpi siitä kannesta, mutta se ei ilman väkivaltaa tuntunut siitä menevän, joten en sitä lähtenyt siitä ruhjomaan läpi..
Onko tähän nyt olemassa joku jippo mitä en vain älynnyt, vai täytyykö sille kaasuvivuston tapille vaan vähän antaa isän kädestä?
Ja kun en sitä tänään enään ryhtynyt sen enempiä työstämään, ja jollain on päästävä aamulla töihin niin ajattelin lyödä tuon kannen takaisin paikoilleen mitään muutoksia tekemättä..noh, se ei sitten painunutkaan ihan alas, vaan jäi kantamaan ajoneston puolelta johonkin (samaisesta kohdasta suunnilleen mistä tuntui tarraavan kiinni pois otettaessakin).. Aikani siinä väkerreltyäni sain sen kuitenkin painumaan alas, löin kamppeet kiinni ja kokeilin, että auto vielä toimii.
Mutta miten tuon koko kannen siitä saa irti?
Apuja kaivataan! Yrittäkää saada jotain selvää viestistä, että mikä on hätänä! :?
Onko itse työstetty kansi vai mistä hommasit? Ja onko tietoa, että miksi jakopää sanoi poks?
Ja niin, lainailen vähän topicia kun menee samaan aiheeseen ja kun ei pyhäsavun puolelta tunnu vastausta tulevan....
Elikkäs tälläistä...auto on siis vento 1.9td aaz tuolla vakiolla boschin pumpulla, pumpulle ei ole muuta tehty kuin karaa viilattu, vaihdettu timmimpi jousi, syöttöjä ja pohjaennakkoa säädelty.
Yritin availla pumpun "kantta" (missä on kiinni mm. ahdonalainen, syöttöruuvi ja kaasuvivusto), tarkoituksenani nostella vetäviä kierroksia koneesta.
Otettuani ne neljä kuusiokoloa irti joilla kansi on kiinni pumpun rungossa, ei se kansi lähtenytkään siitä irti, se nousi jonkin verran muttei kokonaan! Kaikki muu, jolla kansi oli kiinni rungossa oli myös purettuna. Kansi ikäänkuin jäi johonkin jouseen tai vipuun kiinni. Kylmäkäynnistyksen jousen sain sieltä sisältä irti, mutta kansi näytti olevan vielä kiinni kaasuvivussa sieltä missä ovat kierrosrajoittimen jousi, osakuorma- ja joutokäyntijouset.. Sinne sisälle ei kunnolla nähnyt kun se kansi ei noussut kunnolla ja tilaa oli huonosti..
Kokeilin painaa kaasuvivuston tappia (mihin tulee vaijeri yms) läpi siitä kannesta, mutta se ei ilman väkivaltaa tuntunut siitä menevän, joten en sitä lähtenyt siitä ruhjomaan läpi..
Onko tähän nyt olemassa joku jippo mitä en vain älynnyt, vai täytyykö sille kaasuvivuston tapille vaan vähän antaa isän kädestä?
Ja kun en sitä tänään enään ryhtynyt sen enempiä työstämään, ja jollain on päästävä aamulla töihin niin ajattelin lyödä tuon kannen takaisin paikoilleen mitään muutoksia tekemättä..noh, se ei sitten painunutkaan ihan alas, vaan jäi kantamaan ajoneston puolelta johonkin (samaisesta kohdasta suunnilleen mistä tuntui tarraavan kiinni pois otettaessakin).. Aikani siinä väkerreltyäni sain sen kuitenkin painumaan alas, löin kamppeet kiinni ja kokeilin, että auto vielä toimii.
Mutta miten tuon koko kannen siitä saa irti?
Apuja kaivataan! Yrittäkää saada jotain selvää viestistä, että mikä on hätänä! :?
http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=6694
Tuo on eri pumppu, mutta sisuskalut pitäisi olla tod lähellä aazun pumppua.
Juu on työstetty kansi. Tosiaan jakopään poksaus oli sattumien summaa :D
Olin juuri tehnyt jakopää rempan, MUTTA en vaihtanu/liimannut kiristimen tappia uudelleen.
Noh tappi tietenkin päätti kiertyä auki 140km/h moottoritien varressa.
Tappi pääsi tulemaan tarpeeksi ulos jolloin kiristin imas ittensä sen tapin paksuille kierteille.
Kirrain 2-3 cm vinoon ja se reuna viilsi hihnan poikki.
Hain jakopää tavarat yms. ja kokeilin ei toimi. Eikun kantta irti.
Kaiken kaikkiaan koko remppa tais viedä noin 10h tunnin paikkeilla aikaa.
Tässä samalla plarailin nettiautoo ja polttelin tupakkaa + autokauppaa.
Eli ei kauheen työläs ja ei vaadi muita spessu työkaluja kuin t55 torxin.
Kannen vaihdon jälkeen suurin muutos oli korkealle kohonnut voima.
2500 ---> eteempäin auto on tosi pirtsakka vempele.
Tuo on eri pumppu, mutta sisuskalut pitäisi olla tod lähellä aazun pumppua.
Juu on työstetty kansi. Tosiaan jakopään poksaus oli sattumien summaa :D
Olin juuri tehnyt jakopää rempan, MUTTA en vaihtanu/liimannut kiristimen tappia uudelleen.
Noh tappi tietenkin päätti kiertyä auki 140km/h moottoritien varressa.
Tappi pääsi tulemaan tarpeeksi ulos jolloin kiristin imas ittensä sen tapin paksuille kierteille.
Kirrain 2-3 cm vinoon ja se reuna viilsi hihnan poikki.
Hain jakopää tavarat yms. ja kokeilin ei toimi. Eikun kantta irti.
Kaiken kaikkiaan koko remppa tais viedä noin 10h tunnin paikkeilla aikaa.
Tässä samalla plarailin nettiautoo ja polttelin tupakkaa + autokauppaa.
Eli ei kauheen työläs ja ei vaadi muita spessu työkaluja kuin t55 torxin.
Kannen vaihdon jälkeen suurin muutos oli korkealle kohonnut voima.
2500 ---> eteempäin auto on tosi pirtsakka vempele.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 10.1.2010 20:48
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa