Auto: Passat 1.9 TDI PowerDiesel 85 kW AJM Tiptronic vm 2000
Ongelmana on että auto on alkanut nykimään jonnin verran. Ensin se alkoi ilmenemään ylämäissä maantieajossa. Nyt sitä nykimistä tapahtuu jo liikennevaloista kiihdyttäessä.
Moottoria tutkiessani huomasin, että vänkärin puolella mustan 2. ruuvilla kiinni olevan muovin alla on Y-mallinen alipaineletkujen liitos, jossa on 1 haara ilmassa. Pitäisikö noiden kaikkien haarojen olla kiinni jossain ja jos kyllä niin missä? Tämä muovi on siis se muovi joka pitää ensimmäiseksi ottaa irti kun vaihdetaan moottorin ilmansuodatin. Ehkä juuri tehdyn ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä letku on voinut jotenkin irrota, mutta irti olevaa letkua joka tuohon olisi voinut kuulua en löytänyt. Toki se hieman nyki jo ennen tätä vaihtoa, mutta nyt selkeästi pahemmin.
Vaihdoin 3 päivää sitten ilmansuodattimen. Se auttoi 170 km:n ajan jolloin nykimistä ei ilmennyt.
Oireena on lisäksi tosi musta savupilvi kun antaa reippaammin kaasua. Voisiko EGR tukkeutumien olla kyseessä?
Polttoainesuodatin on vaihdettu 15 tkm sitten. Suuttimet on puhdistettu STP:n polttoaineen sekaan laitettavilla aineilla noin 2 tkm sitten.
Virhekoodeissa ei ollut mitään ihmeellistä. Joku can väylä tms oli väärin alustettu fault mutta tuo ei kait tähän liity? MAF arvot taisivat poiketa jotenkin normiarvoista, mutta ei siitä mitään faulttia ollut. Pitänee tarkistaa tämä vielä uudestaan. Voisiko MAF aiheuttaa em. oiretta?
Passat AJM nykii
Valvoja: ffp jäsenet
siis Y haarasta ei lähde letkua ollenkaan.
kyllähän ne yleensä kiinni letkuissa ovat eli nyt alipaine tuskin jaksaa pysyä kunnolla jos on auki oleva letkunpää jossakin.
kyllähän ne yleensä kiinni letkuissa ovat eli nyt alipaine tuskin jaksaa pysyä kunnolla jos on auki oleva letkunpää jossakin.
Viimeksi muokannut veksu, 16.5.2011 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juurikin nän eli siinä on yksi haara auki. Tuolla vaan volkkareihin erikoistuneessa liikkeessä Vepsäläisellä sanottiin että se voi olla tarkoituksellakin irti, mutta tämä tiskillä oleva kaveri ei tiennyt varmasti. Jos sen pitää olla kiinni niin tämä lienee syy ongelmiin. Nyt kun vain löytäis sen letkun mikä siihen pitää tulla...
Kävin kokeileen ja kyllä siinä mielestäni on alipainetta. Ylipainetta siinä ei ainakaan ole. Eli sormen kun pani tukkeeksi niin tuntui pientä imua. Lisäksi huomasin, että muoviläpyskän alla olevassa mustassa muoviboxissa on alipaineletkun liitos josta tuo todennäköisesti onkin irronnut. Harmi että just nyt ei pääse testamaan autoa baanalle.
Se tästä hommasta nyt kuitenkin poiki että päätin tulpata EGR:n. Tässä mallissa lienee asia siten että pelkkä EGR:n tukkiminen on ainoa asia mitä tarttee tehdä?
Se tästä hommasta nyt kuitenkin poiki että päätin tulpata EGR:n. Tässä mallissa lienee asia siten että pelkkä EGR:n tukkiminen on ainoa asia mitä tarttee tehdä?
Olet varmaan jo ratkaissut ongelman. Tässä kuitenkin lisää aiheesta. Alipaineletku kuuluu olla ilmanputsari kotelossa kiinni.
Nykimisestä. Itselläni loppui nykiminen kun vaihdoin vaihdelaatikon filtterin ja öljyt.
Laatikko oireili niin että rynkytti melkein joka vaihteella ja kierrokset vaelsi tasaisessa ajossa.
Savutuksesta. Savuttaa minullakin sekä alavääntö on huono(Ahdin loppu?). Ahtimen siipien säätötanko liikkuu, mutta liikkuuko siivet?
Nykimisestä. Itselläni loppui nykiminen kun vaihdoin vaihdelaatikon filtterin ja öljyt.
Laatikko oireili niin että rynkytti melkein joka vaihteella ja kierrokset vaelsi tasaisessa ajossa.
Savutuksesta. Savuttaa minullakin sekä alavääntö on huono(Ahdin loppu?). Ahtimen siipien säätötanko liikkuu, mutta liikkuuko siivet?
Toi passat onkin ATJ.
Juu se letku tuli tosiaan ilmanputsariin kiinni. Nykiminen ja savutus loppui ahtoputken vaihdolla, siinä oli vuoto. Lisäksi EGR on nyt tukittu, jolloin vääntöä tuli mukavasti lisää ja kone on hiljaisempi, kulutuskin varmaan tipahti vähäsen (5,6 ja 5,5 litraa ollu kulutus kahdella edellisellä tankillisella, pahimmillaan touko/kesäkuussa 7,5 litraa). Laatikkoöljyt vaihdettu viime kesänä, ens kesänä taas vaihdan ne.
Juu se letku tuli tosiaan ilmanputsariin kiinni. Nykiminen ja savutus loppui ahtoputken vaihdolla, siinä oli vuoto. Lisäksi EGR on nyt tukittu, jolloin vääntöä tuli mukavasti lisää ja kone on hiljaisempi, kulutuskin varmaan tipahti vähäsen (5,6 ja 5,5 litraa ollu kulutus kahdella edellisellä tankillisella, pahimmillaan touko/kesäkuussa 7,5 litraa). Laatikkoöljyt vaihdettu viime kesänä, ens kesänä taas vaihdan ne.
Joo mulla on Ajm passatti, se oli tallissa viikonpäivät laitolla kun ei lähteny käyntiin, loppujen lopuksi vika oli kampuran asentotunnistimessa, mutta asian pointti ei ollu tämä.
Nyt se muuten pelaa täysin normaalisti, mutta kun kierrokset lähenee 3000, eli noin 2800 niin kone alkaa nykimään rajusti, ihan kuin polttoaineen saanti loppuisi korkeilla kierroksilla, tai se saisi liikaa, mieleen tuli että olisikohan kone niin täynnä polttoainetta, että sen takia nykii, savua se ei ilmeisesti pöläytä, en oikein ole varmistunut asiasta kun vettä satoi niin solkenaan.
Mutta muuten ei nyki millään kierrosalueella, vain 2800->, kierroslukumittarikin käväsee suurinpiirtein nollissa ja pomppii takas 3000 nurkille.
Kertokaapas viisaammat ja kokeneet että mikä voisi olla ongelmana. :)
Edit! Aamulla nyki jo alle 1000 kierroksen kunnes lämpeni sitten jälleen taas 2800->, myös työmatkan aikana asr valo alkoi palamaan, hmm..
Nyt se muuten pelaa täysin normaalisti, mutta kun kierrokset lähenee 3000, eli noin 2800 niin kone alkaa nykimään rajusti, ihan kuin polttoaineen saanti loppuisi korkeilla kierroksilla, tai se saisi liikaa, mieleen tuli että olisikohan kone niin täynnä polttoainetta, että sen takia nykii, savua se ei ilmeisesti pöläytä, en oikein ole varmistunut asiasta kun vettä satoi niin solkenaan.
Mutta muuten ei nyki millään kierrosalueella, vain 2800->, kierroslukumittarikin käväsee suurinpiirtein nollissa ja pomppii takas 3000 nurkille.
Kertokaapas viisaammat ja kokeneet että mikä voisi olla ongelmana. :)
Edit! Aamulla nyki jo alle 1000 kierroksen kunnes lämpeni sitten jälleen taas 2800->, myös työmatkan aikana asr valo alkoi palamaan, hmm..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa