Aamukäynnistys spekulointia AJM 4motion

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

Aamukäynnistys spekulointia AJM 4motion

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 20.4.2011 22:00

Moro borassa on käynnistys ongelmia (juu ei uutta) mutta sitten tuli selvinpäin mieleen että
voisko ongelma johtua tankissa olevasta siirtopumpusta osanro: 1J0919050 vika esiintyy 10 tunnin ajamattomuuden jälkeen, joutuu todella pitkään sahaan käymään ja hehkupuoli on kunnossa. Omasta mielestä kun virrat heitti päälle niin kuului "surina" takaa, nyt ei kuulu. Olisko jollain ajatusta? Menen kumminkin mittaan sähköt liittimestä kun ehdin eli siis vapaapäivänä.

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 25.4.2011 21:20

Eli sähköt on mitattu ja sitäkin tulee, jotenkin sieltä ei kuulunut ääniä kun huoltoluukun aukas, kun oli ottanut liittimen irti ja takaisin niin hörähti pumppu pyöriin. Oliskohan sillä tai jollain ollut ajatuskatkos?

EDIT: Ja ongelma jatkuu

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 27.4.2011 22:44

Ah..ja seuraavaa vikaa 17958 P1550 ahtopaineen poikkeama ilmeni kun rampista moottoritielle ja lusikka lattiaan, mahtavan kiihtyvyyden puolessa välissä LIMB, kuittaus virrat pois vauhdissa ja uusi starttaus toimii normaalisti...menee muistaakseni N75:n piikkiin.

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 17.5.2011 21:02

Tulisko kellekään mitään mieleen..Kylmä käynnistys tarvii tehdä kaasupohjassa niin helpottaa...

teemu2791
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.1.2011 22:28

käynnistys !!

ViestiKirjoittaja teemu2791 » 17.5.2011 21:53

Tere
mulla kans on ajm kans käynnistys ongelmia
savuttaako sulla ? mulla lähtee epätasaisesti käymään ja savuttaa(ei polta kunnolla)
mut melko nopeesti jo käy ok ajettu 300tkm, ollut erään passatti velhon tykönä ei löytänyt
vikaa mulla vaihdettu suuttimet,hehkut,suutinjohtosarja,tandempumppu,molemmat anturit(polttoaineen/moottorinlämpö) voimaa on ja vie vähän löpöö,aiemmin mua autoon oli vaihdettu kannentiiviste,polttoaineletkuun vastaventtiili kansipahvi homma onnistui vissin
ku ei tee painetta ku ajattelin ekana et vuotais nestettä männän päälle mu olen sen pois sulkenu ku ei tee sitä painetta seuraavaksi meinasin käyttää jossain puristuspainemittauksissa ja ehkä ohivuoto kans, yks meinas et jos venttiililautaset olis
uponnu kanteen niin puristustila olis kasvanu niin ei syty kunnolla
toinen testi pitäis tehdä että tekis hiukan painetta polttoaine tulopuolelle käynnistäessä
josko lähtis paremmin käymään,sais sillä suljettua ilma viat pois
mulla on kans tankis pumppu ja sieltä tulee polttoainetta vasta startaessa
harmittaa toi vika ku pirssi olis muuten hyvässä iskussa

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 18.5.2011 12:42

Ei se oikeen savuta, kun pikkasen startatessa välillä näyttää mustalta, välillä siniseltä, ja se vika tuli yhtäkkiä. Aattelin ettei sitä vikaa kyllä taida itse löytää kuin vaihtamalla nuo kaikki mitä mainitsit, eli nyt loppuu äly, on aukaistava lompakko eli siis Laakkoselle. Siis jossain vaiheessa. Oma vikakoodinlukija http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=871 on tämä ja jos joku osaisi sanoa mitä kannattaa tutkia. Vika koodeja ei anna kuin haldexiin kytkimeen mutta se on jo toinen juttu.
Viimeksi muokannut JiiVee-74, 18.5.2011 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 18.5.2011 12:56

eikös monesti sitä tandempumppua syytetty just tommoisesta aamukankeudesta.

btw. haldexin esipainepumppu kansii tilata online-teile.comista onpi halvempia kuin suomessa missään ja saa vielä öljyjäkin halvalla. varmaan muutakin saa halvalla samalla.

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 18.5.2011 13:35

Haldexi vinkistä kiitos, mutta tandemi on vaihdettu jo kyllä Teemulle, eikä ollut auttanut. Olis kiva tietää mitä tietoja ecu lukee kun käynnistetään, maf,anturit, jne jne...ja mitä ne arvot pitäisi olla.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 19.5.2011 8:16

MAF tarvii testata ajossa. näkeepi koko alueen. yleensähän ne alkaa näyttään liian vähän.

koneen lämpöhän voisi olla yksi tekijä, mutta jos muuten pelaa ok. niin kuulostaa erikoiselta.
toki tuntus ette iole anturi vikaa ellei mitään koodeja tule.
taino, jos on vielä rajoissa anturin arvo mutta muuten heikko.

toki edelleen tarkistaisin ne hehkut ja hehkutuksen. PD koneet lähtee vielä nollakeleistä kohtuullisesti käymään ilmankin mutta ruiskupumppu koneet ei perinteisesti kovin hyvin lähde.

teemu2791
-
Viestit: 9
Liittynyt: 3.1.2011 22:28

hehkutus

ViestiKirjoittaja teemu2791 » 19.5.2011 16:35

eikö se ollut niin et pd ei hehkuta +5 jälkeen ??
niin mä en usko siihen hehkutus hommaan ku kelit on jo näin lämpimät ja silti lähtee rykien ja sinisen pilven kerä käymään ja mulla pitää startata näilläkin keleillä vähän aikaa ennen ku lähtee ja ilmojen kylmetessä tiedän et pitää jo enempi pyörittää
talvella huomas hyvin huomas et lohkolämmittäminen auttoi paljon käynnistämistä
eihän täs viellä ole hätää mut sit kun tulee taas talvi niin olen taas kusessa

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 20.5.2011 13:11

jos olet selvästi huomannut eroja käynnistyksessä lohkolla ja ilman niin suosittelen kyllä hehkutuspuolen tutkintaa oikeasti.

ja kyllä mulla ainakin PD kone polttaa hehkuvaloa vaikka palmun alla ois.

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 22.5.2011 18:05

Jaahas jatketaan, hehkut tarkastettu (n. 10. kerta) hienosti hehkuttaa, aurigossa silmäilyä eli valoa kunnolla. Mitäs pirua? siihen omenan kokoiseen mustaan "palloon" menevä alipaineletku poikki??? mites muut letkut.. hmm lopun alkua...ei kun huomenna 3m letkuja...

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 24.5.2011 20:35

Pahin letku vaihdettu, hiukan helpotti käynnistystä, vaikuttaa siltä että kaikki joutuu vaihtaan jos sitten olis kun uus...

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 8.6.2011 9:18

Alipaineletkut vaihdettu, jos löpösuodattimen päältä ottaa sen "venttiilin" auki kuuluuko suodattmen olla täynnä löpöä?? Oma on ainakin kuiva??? ja kun ottaa sen auki niin kuuluu kuin viemäriin kaatais...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 8.6.2011 10:11

kyllähän suotimessa löpöä pitäis olla kaiketi. ei se minusta tyhjene sammuttaessa.
oma joskus lorahta kun kääntää virrat päälle. kuulostaa kuin polttoainetta tulisi keulaa kohti reilummin.

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 26.6.2011 10:51

Tankin pumppu pyörii (äänestä päätellen) mutta suodattimelle asti ei tule löpöä. Tarvii varmaankin vaihtaa siirtopumppu, autolla tosin pystyy ajamaan eli alipaine varmaan hoitaa aineen saannin. Oliskos kellään varaosanumeroa (AJM, Bora , 4motion -00)? Ja sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan, käytettykin käy, kun on tarpeeksi halpa ja jopa lahjoituksena otetaan vastaan (postikulut maksetaan tietenkin).

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 26.6.2011 11:03

Varaosanumeron löysin. Pumppu kuulostaa siltä kuin "kurlaisi" eli puhaltaisi sen heti siihen lähelle takaisin, onko mahdollista että sieltä on joku putki irronnut ja se vain vatkaa sitä tankissa. Ai niin kuinkas ne letkut lähtee irti siitä pumpun kannesta?

JTP
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.5.2010 9:14

ViestiKirjoittaja JTP » 26.6.2011 13:46

Passateissa on ainakin pumpun päässä sellanen "sihti" johon voi jäädä jotain roskia, oliskohan tukossa?

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 26.6.2011 15:11

Puhalsin paineilmalla suodattimelta tankkiin ja hyvin suhisi korkilta kuunneltuna, joten ei se ainakaan tukossa ole. Mikähän tuollaisen pumpun käyttöikä on oma on pumpannut n.18000l
(6l/100km)?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 26.6.2011 15:15

Onkos näissä reguloitu pumpun tuottama paine johonkin lukemaan samalla tapaa kuin bensa-autoissa?
Jos näin on niin konehuoneen puolelle voisi laittaa painemittaria ja katsoa minne lukemat nousee.

HDI-koneissa näyttää olevan rapiat 2,5bar reguloituna.....

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 14.10.2011 19:58

Jaahas...eli tankin siirtopumppu vaihdettu vuotta tuoreempaan eli -01 oli sen verran paranneltu ettei voi enään tiivisteen välistä vuotaa eli hyvä niin...ei vaikutusta käynnistykseen. Eilen vaihdoin releen 109, naftasuodattimen päällä olevan t-haaran, ilmamäärämittarin ja lämpötila-anturin vesihehkujen takaa...nyt lähtee jo helpommin käymään HUOMATTAVASTI helpommin. hmm...mutta ei täydellisesti.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.10.2011 11:01

Onko starttimoottori missä kunnossa ?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 15.10.2011 18:22

pysyykö se naftasuodin nyt täynnä?

JiiVee-74
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.3.2009 22:18

ViestiKirjoittaja JiiVee-74 » 16.10.2011 14:19

Juu kyllä se nyt pysyy kun vaihto sen tankissa olevan siirtopumpun se toimi kyllä, mutta sen pumpun päässä on tiiviste ja sieltä välistä tuli kaikki takasin tankkiin. Eli -01 malliin se on jo korjattu erilaiseksi.

Edit: Startti moottorissa ei omasta huom!! omasta mielestä ole vikaa, purin senkin osiin ja rasvailin, tarkistin hiilet. jne...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa