1.9TDI awx koneesta mäntä halki +männästä kulma sulanut...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

1.9TDI awx koneesta mäntä halki +männästä kulma sulanut...

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 17.2.2011 15:32

Kaveri oli passatillaan n. kk sitten lapissa käymässä täältä etelästä, takasin tullessa alko savuttaa sinistä ja kävi huonosti, auto jäi sitten jyväskylään kun savutus lisäänty koko ajan. Sieltä kun auto oli saatu etelään niin se meni yhdelle pajalle jossa ottivat kannen pois ja sisältä löyty ainakin seuraavat viat: ykköspytyn männästä kulma pois ja nelosesta mäntä halki, turbon imusiipi ottanut osumaa, +mahdollisesti kanki vikaa, kansivikaa, suutin vikaa.

Siihen loppu sitten kaverin kiire auton korjaamisen kans ja otettiin tuumaustauko mitä sitten tehdään... Päätettiin että nopein/helpoin vaihtoehto on hommatta toimiva kone jostain ja heitetään se keulille tossa mun tallissa ja näin tehtiinkin kun sopiva kone oli löydetty. Nyt sitten koneenvaihto tehty ja auto pelittää taas hyvin.

Kävin nyt purkamassa tota hajonnutta konetta, ja tässä suurimmat helposti näkyvät vauriot:
mäntä 1 ja mäntä 4.

Mistä tollaset vauriot voi tulla? Ykköspytyssä suutinvaurio (kuva hieman valehtelee oikeasti on huomattavasti enemmän pyöristynyt tuo kulma)? Onko ahtoputkistosta lähtenyt vettä tai öljyä liikkeelle kerralla reilummin? Voiko jonkun paikan jäätyminen aiheuttaa jotain tollasta? Itte en oo dieselikoneisiin kauheasti perehtynyt...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 17.2.2011 20:55

1. mäntä näyttäisi joutuneen öljyn syömäksi, venttiilinohjain todennäköisesti väljä ja syönyt öljyä sitä kautta ja sulattanut tuon männän reunan

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 17.2.2011 22:12

Myös kakkospytyn mäntä oli selvästi karstanen että oli öljyä kanssa polttanut, se vaan on hakusessa että mitä kautta tota öljyä on sitte saanut. Täytyy purkaa tota kantta kans tossa kun kerkiää niin näkee onko siellä mitää häiriötä nähtävissä. Koneellahan on ajettu "vaan" 230tkm, ja muutenkin laakeripinnat yms näyttäs olevan ihan ok kunnossa.

PekuMAN66
-
Viestit: 69
Liittynyt: 13.3.2010 21:15

ViestiKirjoittaja PekuMAN66 » 18.2.2011 10:56

Öljynpolttoko on se syy joka sulattaa palotilaa ja mäntää? Omassa samoja piirteitä 2-pytyssä, siinä turbo hajosi ja sieltä on päässyt öljyä koneeseen. Liittyykö arktiset olosuhteet imuilman osalta tähän? Hyytävällä kelillä isolla tiellä ajettaessa oli omassa vaurio syntynyt.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 18.2.2011 12:44

Sama oli tuossa, eli n.600km olivat lähes yhtä kyytiä tulleet, pakkasta tais olla silloin -20.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.2.2011 19:58

Eli huohotin jäässä ja ahdin päästää öljyä kompurapuolelle. Imusarjan muotoilun vuoksi(passatissa)) ilmaa painavampi öljy ohjautuu suurimmaksi osaksi 1 sylinterille.

Tosin voihan tuollaista jälkeä tulla myös vuotavan suuttimen johdosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa