Cordoban konepellin alla käryävä osa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

Cordoban konepellin alla käryävä osa?

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 11:14

Eilen kylmäkäynnistyksen jälkeen ihmettelin paikallaan, kun alkoi tulla palaneen käryä sisään. Ensin luulin puhaltimeksi, mutta sitten katsoin konepellin alle ja sielähän oikein savusi kuvan kikkare.

http://img163.imageshack.us/img163/1851/img68462.jpg

Mikäs härveli tämä on? Liittyy ilmeisesti hehkuihin jotenkin? Jonkin sortin rele kenties? Mitä mahtaa maksaa uusi?
Näyttää, että tuossa päällä on jonkinlainen sulake, joka sekin on jo puoleen väliin käynyt melko pehmeänä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.11.2010 11:28

Jos huono kosketus ja lämmennyt sen takia, putsaat ensin liittimet jos toimisi vielä.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 11:36

Juu huono liitoshan siinä on, mutta ajattelin ensin selvittää mikä laite on ja mitä uusi maksaa. On meinaan aikalailla sulanut muovin sisään tuo kaapelikenkä. Luultavasti tuo sulanut pää on vain pidike muovissa, eikä siitä lähde muovin sisään mitään. Vasta "sulakkeen" jälkeen menisi muovin alle sähkö.

Yritin haulla katsoa mikä se voisi olla, mutta ei selvinnyt kun molemmat omat epäilykset, päävirta- ja hehkureleet löytyvät ilmeisesti kojelaudan alta. Jotenkin uskon kuitenkin että liittyy esim jälkihehkuun, jos sellaista tuossaon. Kun kylmäkäynnistyksen ja hetken ajon jälkeen käryäminen loppui. Mikä muu voisi ottaa noin paljon virtaa, kuin hehkut?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 28.11.2010 13:34

Moro

Itsekään en muista tuon osan tarkaa funktiota, mutta iso sulake se on. Näkyy olevan senverran pahoin sulanut tuo pohja että parempi olis laittaa uus tilalle. Mikähän tuon on käräyttänyt? Sekin kannattaa selvitellä ettei käryä uusikin osa. Haulla vois löytyä lisää. Muistaakseni tuosta on ollut juttua.

Muokkausta: tässäpä tuo taitaa olla:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=14 ... kun+sulake
Viimeksi muokannut ramikoo, 28.11.2010 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 28.11.2010 13:37

eikö tuo ole hehkujenohjainlaite ja hinta on vissii karvan alta satasen

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 14:35

Ai saakeli kun on kallis. Pitääpäs mitata paljonko menee virtaa läpi tuosta kun hehkuttaa. Jos vaikka jokin hehku vuotaisi suoraan runkoon ja sen takia menisi virtaa liikaa. Toki voi olla puhtaasti kosketusvikaa ja sen takia lämpenee. En kyllä ala investoimaan puolentoista tonnin ritsaan satasen hehkuosaa. Releytän hehkut ennemmin itse.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.11.2010 15:20

http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... rele%20muu

Purkamolta käy hakemassa, ja sitten vaikka sovittelua!

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 28.11.2010 16:49

En ny päätäni pantiks laittas, mutta eikös tuo ole vain vesihehkujen sulake/ohjain eli ei mitenkään oleellinen osa auton toiminnan kannalta?

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 16:58

Jos on vesihehkujen ohjain, niin miksi tyhjäkäynnillä käryää? Mielestäni vesihehkut alkaa lämmittämään vasta 2500rpm jälkeen. Ainakin jokin rele sielä naksuu kun kierrokset ylittää/alittaa 2500rpm.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 28.11.2010 17:18

Eiku se hehkutus sammuu 2500rpm jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.11.2010 18:27

Jos löydät osanumeron niin sillä selviäis funktio...

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 18:31

Jahas. Luulin, että on toisinpäin. No persana. Sehän se sitten voikin olla. Eipä tuolla sitten mitään teekkään. Kävin vähän ropeltamassa sitä ja oli siinä kohtuu löysällä ruuvi. Ei nyt ihan sormin pyörinyt kuitenkaan. Sulake oli sitten ruuvin alta sulanut lähes kokonaan pois ja uuden sulakkeen joutuu jokatapauksessa hommaamaan. Jos tuon aikoo ottaa vielä käyttöön. Minkä takia muuten se hehkutus sammuu 2500 jälkeen?

Onko jollain tietoa noiden hehkujen todellisesta hyödystä? Itse miellän niiden lämmitystehon niin pieneksi, ettei ole mitään järkeä.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 28.11.2010 19:17

Omasta kotterosta oli kans tuosta sulake kärynny ja se läpinäkyvä luukku ei enää oo mikään läpinäkyvä.. No ei sitten ollu 30 sulaketta laittaa tilalle, oli vaan 50 minkä pistin ja hyvin on toistaseksi pelannu.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.11.2010 19:24

Tuo on hehkujen sulake. Seuraappa vaikka punaisia johtoja niin toinen menee johtonipussa moottorin kyljessä olevaan pyöreään liittimeen. Paksu johto haaroittuu kahdeksi ohuemmaksi ennen liitintä, jonka läpi ne menee hehkuille.

Tuo autopurkaamot.comin poksi liittyy jotenkin flektien toimintaan. Ainakin omassa AAZ:n johtosarjassa nuo johdot menivät syylärin päässä olevaan lämpöanturiin, sekä itse flektien moottorille. Hehkuttamiseen omassa tapauksessani mokomalla boksilla ei ollut mitään merkitystä. Lie flektien rele ja sulake yhdistettynä kompaktiin kokonaisuuteen.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 28.11.2010 21:29

Aamulla näkee mitä tekee kun starttaan ilman tuota sulaketta. Tosin auto on roikan päässä ja töissäkin sen sähköön saan. Eli hehkuja en edes tarvitse kovin usein. Luultavasti jos on ihan moottorin hehkujen sulake, niin valon pitäisi vilkkua taulussa, kun sulake puuttuu? Mistähän löydän vastaavan? Ajattaako ihan marmorille asti?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.11.2010 23:46

Kylläpä tuossa perhepiirin audissa ainakin jäi hehkunvalo vilkkumaan vaikka sähköä ei ole konehuoneessa etuvaloja pidemmälle. Vasta siitäkin kärysi sulake. Uuden sulakkeen asennuksen jälkeen ei ole palanut, joten mikälie harakiri entinen ollut. Mutta sinulla tuo on kärynnyt huonon kontaktin takia mitä luultavimmin.

Voin katsoa omasta romulaanistakin löytyykö tuota kyseistä sulamatonta osaa sinulle. Sielä yksi TDI cordoba purettuna lymyilee. Menee tosin ensivklopulle.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 29.11.2010 10:27

Myös multa löytyy toi osa heti hyllystä, jos on tarve.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 29.11.2010 11:24

Marmorilla n.3,5€ kpl ja moponetistakin taisi levysulake löytyä hyllystä.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 29.11.2010 11:52

Kävin äsken koittamassa kylmällä koneella ja normaalisti hehkuvalo syttyi ja sammui. Vilkkumista ei ollut havaittavissa. Ei ilmeisesti siis liity kovin vahvasti moottorin hehkuihin.

Jos se nyt sitten on niiden vesihehkujen ohjaus, niin pitää tarkkailla moottorin lämpenemisnopeutta. Jos vaikka ei koko kikkaretta tarvitsisi laisinkaan.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 29.11.2010 12:20

" Luultavasti jos on ihan moottorin hehkujen sulake, niin valon pitäisi vilkkua taulussa, kun sulake puuttuu?"

Vanhemmissa dieseleissä ei vilku, näissä uudemmissa voi vilkkua, joissa ecu.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 29.11.2010 14:25

Eikös ahu:ssa oo jo ecu? Ja kyllä ainakin itsellä viiime talvena ollut aaz-vento vilkutteli hehkunvaloa ku oli releessä/sulakkeessa/jossain muualla jotain vikaa..

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 29.11.2010 14:39

Juu AHU on ja ECU on.
Ja kyllä vanhemmassa 1,9D 1Y koneessa hehkun valo vilkkui, kun oli hehkuissa vikaa.

mause
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2013 10:50

Re: Cordoban konepellin alla käryävä osa?

ViestiKirjoittaja mause » 11.3.2018 21:00

saiskos tuosta osasta kuvaa?
itsellä taitaa olla konehuoneesta myös kärvähtänyt ja epäilen että ois hehkujen rele tai joku siihen liittyvä.
Jostain menee nyt liikaa virtaa sitten kun lähes palanut rikkipoikki.

mr.dos
-
Viestit: 10
Liittynyt: 12.10.2010 11:14

Re: Cordoban konepellin alla käryävä osa?

ViestiKirjoittaja mr.dos » 14.2.2021 19:35

mause kirjoitti:saiskos tuosta osasta kuvaa?
itsellä taitaa olla konehuoneesta myös kärvähtänyt ja epäilen että ois hehkujen rele tai joku siihen liittyvä.
Jostain menee nyt liikaa virtaa sitten kun lähes palanut rikkipoikki.


Mun Cordoba:ssa (1.9TDI -99) juurikin tuo mokkula 191911261B ihan sulaneena päältä ja sisältä, sisältäen 2 relettä ilmeisesti vesihehkuille ja hehkuille omansa. Kannattaa puhdistaa liittimet hyvin rasvata ja UUSI rele tilalle. Vitaa kuitenkin menee jopa kymmeniä amppeereja läpi.
Meininki mulla ensin kartottaa viat, korjata ja testata paikoillaan kaiken olevan kunnossa, sitten laittaa mk1 caddyyn sähköt ja AHU tuosta luovuttajasta.

Oisko hyviä ideoita? :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa