AFN rasahteleva ääni

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

AFN rasahteleva ääni

ViestiKirjoittaja gaagamel » 1.4.2010 15:51

Jep, eli 300 000 ajetussa pasuunassa AFN koneessa tyhjäkäynnillä epäsäännöllisesti rasahteleva ääni tyhjäkäynnillä.Tuntuis alustavasti tulevan koneen takaosasta päin.Käy normaalisti, vedot tallessa jne.. ääni kuuluu myös isommilla kierroksilla ...
Kysymyksiä:

1. Mahdollisia tyypillisiä vikoja äänen tiimoilta.?

2. Löytyskö Tampereelta tai lähistöltä asiantuntevaa kuuntelijaa, joka tuntee nämä koneet ja jaksais kuulostella. ?

niinjoo, ja ostetaan(epäkuntoinen,väljä) passatin(pitkittäinen) 1.9 tdi projektikone.

-vk-
Viimeksi muokannut gaagamel, 1.4.2010 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 1.4.2010 17:09

ja ääninäyte, ko.näyte ei vastaa täysin liveääntä soundiltaan, eli ääni on oikeesti voimakkaampi ja pahemman kuuloinen.

http://www.vkukko.fi/Movie.wmv

-vk-

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.4.2010 19:40

Sanoisin kaksoismassavauhtipyörä.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 1.4.2010 19:43

jos oletetaan että kyse on kaksoismassavauhtipyörästä niin voiko vaan päästellä menemään vai tuleeko rojua ulos?

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 2.4.2010 18:21

njoo, ääni hävis ku oli laturin remmi irti ja palas ku laittoi takas paikalleen.Ei tosin kauaa uskaltanu pyöritellä ilman hihnaa... muutaman minuutin kuitenki.

eli laturi,flekti,vesipumppu, tehostimen pumppu... kiristin, kampuran pyörä... joku niistä

missään ei tuntunu rutinoita tai välyksiä ku ylhäältäkäsin heilutteli...menee kaiketi keulan irrottamiseksi ellei yritä altakäsin tehä jotain ensin. Säästynee ehkä hyvällä tuurilla koneen irrottamiselta...

-vk-

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 2.4.2010 18:27

Varmaan se monurahihnan kiristin pitää ääntä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2010 20:07

Tai sitten laturin vapaakytkin menossa. Itsellä piti ronklatusta ennenkuin pamahti täysin jumiin.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 2.4.2010 21:29

njoo, tässä autossa on viimeaikoina menny laturin remmejä parikin kipaletta, eikä syytä ole löytynyt.Tuommonen moniurahihan pitäs kestää 200 000 jos kaikki on kunnossa.


pitää kokeilla pyörittää noita apulaitteita porakoneella ja remmellä yksitellen jos vaikka jotain löytys.

ajattelin kuitenkin tällä AFN:llä päästellä sen 900 000 joten olis hyvä jos apulaitteista löytys vika. lisätään hymiö : )

-vk-

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 2.4.2010 23:06

Kannattaa ihan ensimmäisenä tarkastaa se laturin vapaapyörä, itsella juuri meni ja mittarissa 400tkm. seuraavaksi nostajat vaihtoon niin voi taas parisataa tonnia ajella rauhassa.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 2.4.2010 23:11

njoo, pitää tsekata, saisko vähä infoa, kuinka se vaihdetaan, saako vaihdettua ite, haulla jo löyty että vajaa satku, saako korjattua / tarviiko sitä oikeesti? (jos vaikka hitsaa jumiin)

onko kuvaa / mittoja erikoisavaimesta, tähän asti ne on tehty ite mutta mikä tää on?


-vk-

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 2.4.2010 23:15

Se vaatii sellaisen (muistaakseni) 12 kulmaisen tähtiavaimen, jossa keskellä reikä jonka läpi olisiko ollut 8mm kuusiokolo, vasurin kierre. Itse en onnistunut avainta tekemään, mutta eipä vaihto maksanut paria kymppiä enempää boschin korjaamolla. Hihnapyörä itsessään maksaa jotain 80 - 100 välillä.

e. typo
Viimeksi muokannut mmak, 25.12.2011 6:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.4.2010 3:25

Omassani oli keskipultti 12-kantanen ja liekkö oli kokoa 10 tai 12. En vain kyllä onnistunut saamaan sitä mitenkään auki, vaikka metrisellä jatkolla väänsin. Hyviä neuvoja tarvitaan, kait tuohon on joku järkeväkin avaustyyli kuin raaka voima. :)

Ja kyllä, jos moniurahihnojakin on mennyt, niin mitä luultavemmin on se vapaakytkin jumissa. Laturin pitäisi pyöriä menosuuntaansa hihnapyörästä pyörittämällä, mutta vastapäivään taas hihnapyörän "sutata". Tuon kyllä huomaa käsin kokeilemalla. Tuon vapaakytkimen jumiminen aikaansaa remmin elämisen, joka sitten saattaa rikkoa myös sen hihnankiristimen.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 3.4.2010 20:31

Korjataan tähän vielä että vapaakytkimen rikkoutuminen rikkoo kiristimen (piste).

http://www.gates.com/europe/file_save_c ... T38306.pdf

Noin 200 tkm on pidetty vapaakytkimen elinikänä.

gaagamel
-
Viestit: 92
Liittynyt: 11.9.2008 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja gaagamel » 5.4.2010 20:19

Ei tunnu olevan laturinvapaakytkin. Toimii kai niinku pitääkin.Luistaa vastapäivään siististi. Porakoneella pyöritin remmellä eikä kuulunu ääniäkään. En ehtiny viä purkaa muuta kuin hihnan pois kun varaosapensapasuuna on purussa tallissa vielä.

Ohjaustehostajan pumpun akselin juuresta tihkuu vähä öljyä ku pyörittelee... no, pitää purkaa ku ehtii..

-vk-

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 5.4.2010 21:40

Isäukolla kuuluu AHU koneessa samantyylinen säksätys ja epäiltiin samoin kiristimen loppua. Vielä ei ole mitään tehty kuitenkaan. Ääni vaimenee, kun kone lämpiää kunnolla.

Asiaa sivuten kysyisin, että rikkooko flektin vapaakytkimen rikkoutuminen myös jotain muuta? Huomasin, että on aika jäykkä pyörimään sammuksissa, eikä käynnissä ollessa saa käsin pysäytettyä. Taitaa siis aika juntturassa olla. Äkkiä ajateltuna ei tee muuta, kuin pyörii sitten aina. Onko paha vaihtaa ja maksaako paljon?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.4.2010 23:04

Flektin vapaakytkin AHU:ssa? Noita ääniä yleensäkiin kannattaa kuunnella konehuoneen puolelta mistä ne kuuluu, eikä arvuutella forumilla ;)

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 7.4.2010 21:46

Tai mikä se nyt onkaan, kun tuuletin pyörii hihnan välityksellä? Omassa AFNssä on jäykkä ja isäukon AHUssa taa paljon löysempi. Joku visko se lienee? Mikä virka tällä yleensä on? Enkä puhu tuulettimesta vaan siitä kytkimestä.

Anteeksi OT

Mazokki
-
Viestit: 14
Liittynyt: 24.4.2011 22:54

ViestiKirjoittaja Mazokki » 24.12.2011 17:23

Onko -98 Passat AHU:ssa laturin vapaakytkin?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 24.12.2011 17:37

Laturin vapaakytkimessä voi olla kierre väärinpäin.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 24.12.2011 20:25

Siellä ON kierre väärinpäin :)

Ja kyllä siinä ahussakin on sama kytkytin..

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 24.12.2011 21:41

Ei niissä vaan kaikissa ole kierre väärinpäin.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 24.12.2011 22:38

Tuota... Pyöriikö se moottori sitten takaperin niissä joissain muissa? :D

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 25.12.2011 11:49

On se oikeinpäin se kierre jos ajattelee sen niin että se hihnapyörä/vapaakytkin on niinkuin mutteri akselin päässä. Eli siitä isommasta poorista/pyörästä vastapäivään kun vääntää niin aukeaa. Tosi lujassa se yleensä on aina.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa