Audi A3 2.0 TDI ongelmat (nykii tasakaasulla)
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A3 2.0 TDI ongelmat (nykii tasakaasulla)
Tervehdys kaikille, olen uusi tällä foorumilla.
Ongelmani on samankaltainen, kuin monella muullakin tuntuu olevan. Auto siis nykii tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2500 välillä. Nykimisen taso vaihtelee satunnaisesti. Kiihdytettäessä nykimistä ei tunnu lainkaan ja auto kiihtyy ihan normaalisti. Auto myös ravistelee tyhjäkäyntiä käydessään jonkin verran. Muuten auto toimii normaalisti ja kulutus pyörii ajosta riippuen 5,0-6,0 välillä.
Auto on siis Audi A3 2.0 TDI 103 kW (BKD) vuosimalli on VIN-koodin mukaan 2006 ja auto on valmistettu 8/2005 kilometrejä on 150000.
Tehdyt toimenpiteet:
Polttoaineensuodatin vaihdettu. Käytetty suodatin näytti suunnilleen samalta kuin tässä linkissä: http://www.myturbodiesel.com/1000q_how_to/a5/fuel_filter.htm
Suodatin oli aika tumma, muttei mitenkään erityisen öljyisen tuntuinen. Suodatinkotelo oli myös puhdas. Tandempumppu ei siis liene syynä?
EGR-venttiili poistettu väliaikaisesti käytöstä (letku irti ja sen tulppaus). Ei vaikutusta nykimiseen.
Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan, mutta moottorin vikavalo ei kuitenkaan pala. Onko kyseiseen autoon saatavilla softapäivityksiä? Audihuoltoon soitettaessa väitettiin, että ei olisi.
Muita yleisiä vikoja on ilmeisesti pumppusuuttimet sekä varsinkin niiden johtosarja.
Ongelmani on samankaltainen, kuin monella muullakin tuntuu olevan. Auto siis nykii tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2500 välillä. Nykimisen taso vaihtelee satunnaisesti. Kiihdytettäessä nykimistä ei tunnu lainkaan ja auto kiihtyy ihan normaalisti. Auto myös ravistelee tyhjäkäyntiä käydessään jonkin verran. Muuten auto toimii normaalisti ja kulutus pyörii ajosta riippuen 5,0-6,0 välillä.
Auto on siis Audi A3 2.0 TDI 103 kW (BKD) vuosimalli on VIN-koodin mukaan 2006 ja auto on valmistettu 8/2005 kilometrejä on 150000.
Tehdyt toimenpiteet:
Polttoaineensuodatin vaihdettu. Käytetty suodatin näytti suunnilleen samalta kuin tässä linkissä: http://www.myturbodiesel.com/1000q_how_to/a5/fuel_filter.htm
Suodatin oli aika tumma, muttei mitenkään erityisen öljyisen tuntuinen. Suodatinkotelo oli myös puhdas. Tandempumppu ei siis liene syynä?
EGR-venttiili poistettu väliaikaisesti käytöstä (letku irti ja sen tulppaus). Ei vaikutusta nykimiseen.
Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan, mutta moottorin vikavalo ei kuitenkaan pala. Onko kyseiseen autoon saatavilla softapäivityksiä? Audihuoltoon soitettaessa väitettiin, että ei olisi.
Muita yleisiä vikoja on ilmeisesti pumppusuuttimet sekä varsinkin niiden johtosarja.
Kieli pitkällä odottelen vinkkejä, täällä samoja oireita A4:ssä. Ainoat erot taitaa olla, että meillä nykii vain, kun varvikellon neula on tasan 2000rpm kohdalla. Kun alkaa nykimään, niin länttää kumpparin lattiaan niin meno tasaantuu. Rauhallisessa kiihdytyksessä siis esiintyy ja tasakaasulla ajettaessa.
Tyhjäkäyntiravistelua silloin tällöin. Talveksi nykiminen katoaa. Ravistelu pysyy.
Vianetsintään on käytetty aikaa tasan 0 minuuttia, eli sen kanssa on oppinut elämään :D
Olishan se kiva korjata.
Tyhjäkäyntiravistelua silloin tällöin. Talveksi nykiminen katoaa. Ravistelu pysyy.
Vianetsintään on käytetty aikaa tasan 0 minuuttia, eli sen kanssa on oppinut elämään :D
Olishan se kiva korjata.
Tuli vaan tuossa mieleen, että autossa on myös seuraavanlainen vika/ominaisuus (en tiedä, liittyykö asiaan vai ei): Ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttö jumittuu välillä hetkeksi johonkin tiettyyn arvoon, eikä muutu, vaikka moottorijarruttaa, auto käy tyhjäkäyntiä ym. Välillä näyttö taas toimii ihan normaalisti.
Voisiko tämä liittyä jotenkin kyseiseen vikaan, jos esim. joku anturi näyttää välillä vääriä lukemia ym.? Mistä anturitiedoista ajotietokone laskee hetkellisen kulutuksen?
Edit: Huomasin juuri, että ilmastoinnin poiskytkeminen poistaa nykimisen tai ainakin vähentää sitä huomattavasti.
Voisiko tämä liittyä jotenkin kyseiseen vikaan, jos esim. joku anturi näyttää välillä vääriä lukemia ym.? Mistä anturitiedoista ajotietokone laskee hetkellisen kulutuksen?
Edit: Huomasin juuri, että ilmastoinnin poiskytkeminen poistaa nykimisen tai ainakin vähentää sitä huomattavasti.
EGR tukkoon ja vaikka pieni reikä siihen, niin eiköhän se nykiminen siitä tokene, tai sitten ei. Ihmetyttää tuossa Grandin tapauksessa, ettei ERG:n alipaineletkun irroitus ja tukkiminen ole sytyttänyt vikavaloa vähän ajan kuluttua ja aiheuttanut vikakoodia? Mahtoiko olla oikea letku? Noh, vaikka oli, koitas vielä fyysisesti tukkia se kierrätyslinja vaikka välikaisesti jollain peltilapulla, jos se siitä tokenis.
Oma BKD nyki myös tasakaasulla, mutta hävisi kun vw huolto latasi sinne uuden softan.
Oireet oli samanlaiset, vajaalämpöisyys - vaihteena kolmonen tai nelonen.
Maasto tasainen; ehkä vähän laskeva. Kun moottori ensin vähän jarrutti ja siinä vaiheessa kun alkoi vetämään uudelleen:
töks töks töks
Nykivä softa oli 9183 ja nykyinen toimiva: 9821
Tuolla lisää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 707&sivu=1
Oireet oli samanlaiset, vajaalämpöisyys - vaihteena kolmonen tai nelonen.
Maasto tasainen; ehkä vähän laskeva. Kun moottori ensin vähän jarrutti ja siinä vaiheessa kun alkoi vetämään uudelleen:
töks töks töks
Nykivä softa oli 9183 ja nykyinen toimiva: 9821
Tuolla lisää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 707&sivu=1
En ole asiaa jaksanut vielä selvitellä. Nyt ilmojen kylmettyä nykiminen on poistunut tai ainakin vähentynyt huomattavasti. Pitää palailla keväällä asiaan, mikäli auto on silloin vielä minulla. Korkeintaan vikakoodin voisin luetuttaa ja tuon softapäivityshomman käydä jossain vaiheessa tarkistuttamassa merkkiliikkeessä.
Huomasin myös omassa -09 bkd dsg touranissa nyt jotain pientä nykimistä. Noin 1200 rpm, nelos vaihde ja nopeus n.45 kmh. 230tkm.
En saanut ongelmaa millään muulla nopeudella tai kierrosluvulla esille, myös käsivalintaisella sama juttu. Myös joutokäynnillä tuntuu sellaista pientä nykimistä, tosin musta tuntuu että toi joutokäynnin nykimistä on myös firman transporterissa ja muissakin autoissa.
Juuri ostettu auto yksityiseltä, niin heti löysät housussa.... Muuten pelaa, vaihtaa nätisti joka suuntaan
edit: ja paikallaan ollessa tuntee kierrosnytkähdyksiä joutokäynnistä n.1700 rpm asti. Ja nyt en äsken lämpimällä koneella saanut ajoa nykimään
En saanut ongelmaa millään muulla nopeudella tai kierrosluvulla esille, myös käsivalintaisella sama juttu. Myös joutokäynnillä tuntuu sellaista pientä nykimistä, tosin musta tuntuu että toi joutokäynnin nykimistä on myös firman transporterissa ja muissakin autoissa.
Juuri ostettu auto yksityiseltä, niin heti löysät housussa.... Muuten pelaa, vaihtaa nätisti joka suuntaan
edit: ja paikallaan ollessa tuntee kierrosnytkähdyksiä joutokäynnistä n.1700 rpm asti. Ja nyt en äsken lämpimällä koneella saanut ajoa nykimään
Hakekaa marmoritiskiltä EGR:n supistava peltitiiviste nii nykiminen lakkaa. Näin ainakin omassa BKD toledossa. Nykiminen alkaa uudestaan heti ku laitan vakio tiivisteen egr:n takas. Mulla auto nykäisee siinä vaiheessa kun ajan tasakaasulla alle 2000 kierroksen ja alan lisätä kaasua. Tiiviste makso muistaakseni 7 euroa ja vaihtoon menee noin 3 minuuttia, kannattaa kokeilla.
Kiitos tiedosta. Ei olisi kallis tai työläs korjaus. Täytyy tutkia lisää tuota oirehtimista ja hommata osa. Onko supistimesta mitään haittaa katsastuksessa jne?
Kaasun tarjoaminen poisti heti nykimisen eikä vaihdekaan vaihtunut, koska jo ihan kevyt kaasun lisäys riitti.
Auto ollut vasta kaksi viikkoa ja kahdesti vasta huomattu tuo pieni nypytys.
Tiesin kyllä ostaessa, mihin sormeni työnnän. Testasin kyllä askin toimivuuksia, vaihtamisia ja ääniä niin hyvin kuin osasin.
Kaasun tarjoaminen poisti heti nykimisen eikä vaihdekaan vaihtunut, koska jo ihan kevyt kaasun lisäys riitti.
Auto ollut vasta kaksi viikkoa ja kahdesti vasta huomattu tuo pieni nypytys.
Tiesin kyllä ostaessa, mihin sormeni työnnän. Testasin kyllä askin toimivuuksia, vaihtamisia ja ääniä niin hyvin kuin osasin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa