Touranin moniongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

turan-turan
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.7.2009 8:24

Touranin moniongelma

ViestiKirjoittaja turan-turan » 22.7.2009 7:54

Diesel-touranissa tapahtui perjantaina seuraavaa kotipihaan ajaessa:

1. Komentokeskus piippasi ja näyttöön tuli viesti: Engine fault! Workshop!
2. Hehkun varoitusvalo alkoi vilkkumaan
3. Cruise lakkasi kokonaan toimimasta (ennenkin on temppuillut, mutta nyt ei lähde enää käyntiin)
4. Jarruvalot hirttivät päälle - palavat aina, kun virta on päällä
5. Pienempi flekti jäi pyörimään, sammuu vasta kun ottaa akun irti ja käynnistyy heti, kun laittaa akun kiinni (Tämä vika tosin eilisen ajon jälkeen loppui yllättäen)
6. Muuten auto toimi ja toimii edelleen niiin kuin pitääkin.

Maanantaina luettiin vikakoodi pikahuollossa, kun muuhun ei ollut aikaa. Muuta raportoitavaa ei ollut kuin jarrupolkimen kytkin. Se vaihdettiin (21€), mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Vikakoodia ei tosin nollattu tai luettu enää uuden kytkimen asennuksen jälkeen.

Auto menee perjantaina uudestaan huoltoon ja ajattellin täällä kysäistä, josko jollakulla olisi kokemusta moisesta. Tuntuu, että viat jotenkin liittyisivät toisiinsa ja sähköön..

Janne K

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 22.7.2009 18:39

Cruise ja jarruvalot johtuvat tuosta kytkimestä.

On kyllä ihme palvelua jos eivät nollanneet vikakoodia..

turan-turan
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.7.2009 8:24

ViestiKirjoittaja turan-turan » 22.7.2009 19:01

Näin minäkin tämän jarrukytkimen ajattelin, mutta vaihto ei auttanut. Tätä tekniikkaa kun en tunne, niin kysyn: Onko mahdollista, että vaikka vika on korjattu, vanha vikakoodi koneessa aiheuttaa edelleen ongelmia (muutakin kuin vikailmoituksen), esim. jarruvalojen jatkuvan palamisen ja cruisen toimimattomuuden?

ffakke
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.10.2007 13:48

ViestiKirjoittaja ffakke » 22.7.2009 19:07

eihän se cruise lähe päälle jos kone luulee että jarru on koko ajan pohjassa..
vikakoodien nollaus, ja cruise toimii taas. flekti+ muut menee kyllä tarkempaan syyniin

HPL
-
Viestit: 145
Liittynyt: 29.7.2003 12:38

ViestiKirjoittaja HPL » 22.7.2009 20:51

Kytkimen vastaava kytkin myöskin reistailee, ei ilmoita vikakoodia :)
Omaa tourania kun kyllästyin pajalla juoksuttamaan, niin kuulin myöhemmin että noi molemmat kytkimet oli "kärähtäneet".

turan-turan
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.7.2009 8:24

ViestiKirjoittaja turan-turan » 22.7.2009 20:57

HPL, oliko vikasi samantyyppinen? Pittääpä panna kytkimenkytkinkin sitten syyniin.

turan-turan
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.7.2009 8:24

ViestiKirjoittaja turan-turan » 23.7.2009 11:45

Vielä rohkenen kysyä tyhmän kysymykseni uudestaan:
Onko mahdollista, että uusi toimiva osa on vaihdettu, mutta kone näyttää ja auto oireilee yhä vikaa (jarruvalot pohjassa), kun vikakoodia ei ole nollattu? Eikö auton keskustietokone siis tunnista tervettä osaa, ilman ulkopuolista koneohjausta?

ffakke
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.10.2007 13:48

ViestiKirjoittaja ffakke » 23.7.2009 19:53

Kyllä se taitaa luulla et se vika on edelleen voimassa kunnes nollataan/luetaan uudestaan koodit. Akku irti tai koodien nollaus, jos vika edelleen käynnistyksen jälkeen niin se kytkimen tunnistin on menny myös.

turan-turan
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.7.2009 8:24

ViestiKirjoittaja turan-turan » 3.8.2009 8:17

Auto tuli huollossa kuntoon. Sekä jarrupolkimen että kytkimen (moottoritilan puolella) anturit piti vaihtaa. Hinta jäi kohtuulliseksi - osat yht 75€ ja parin tunnin työt päälle. Kiitos kommenteista!

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.8.2009 22:23

Ei tartte nollata vikakoodeja että vika katoaa anturin vaihdon jälkeen. Paitsi tietty Airbagin mut se onkin eri asia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa