Otti ja hajos (laatikko), Seat Toledo 1.9TDI - 5v manuaali

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

Otti ja hajos (laatikko), Seat Toledo 1.9TDI - 5v manuaali

ViestiKirjoittaja Grazzi » 28.6.2009 20:52

Liikkeelle lähdettäessa 1. vaihteella tuntui pieni välys, liikkeessä ollessa vähän ennen stoppia kaasua painettaessa hurinaa.

Pysähtyin liikennevaloihin ja liikkeelle lähdettäessä auto jumittui täysin.

Yritin varovasti lähteä jokaisella vaihteella eteenpäin mutta ei liikkunut, vapaalla yritettiin työntää autoa pois liikennevaloista, mutta oli kuin jarrut olisi ollut päällä. Hinattiin risteyksestä pois kun ei mihinkään suuntaan liikkunut.

Auton alle oli vuotanut jonkun verran laatikosta öljyä.

Parkkipaikalle tuotaessa kun tiputettin auto pois hinauslaitteesta, niin jonkin matkaa kyllä liikahti vapaalla taaksepäin.

Mitäköhän kaikkea mahtaa olla hajalla? vaihdelaatikkoa etsimään jo suoraan tms? hyviä neuvoja jollain? Kallis remontti ainakin tiedossa...

Auto: Seat toledo 1.9 TDI vm.2000 (110 hv) 240tkm ajettu, 5-vaihteinen manuaali

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.6.2009 21:13

No jos se laatikko-öljyä oli, niin voi olla jotain ihan oikeastikin rikki ; )

Sinnehän ne vuodon suuntaan jäljet johtaa... Voi olla kytkin, laatikko, vatoakseli jne...
Sinne kun alle pääsee kurkistamaan, niin alkaa selvitä.... Melko varmasti joutuu laatikon käyttämään irti...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 29.6.2009 12:38

Laatikon perästä niitinkanta irronnut ja jumittanut laatikon tai sitten perän ristitappi antautunut?

Jos (kun) askin kuori on halki saattaa laatikon osto olla kannattavinta.

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 29.6.2009 17:13

Kiitoksia vastauksista. Minkähänlainen on yhteensopivuus eri vaihdelaatikoiden kesken. Tuossa omassa kulkineessa on laatikon tyyppikoodina EBF. Onko 66kw ja 81kw laatikoiden kesken eroja ja osaako joku ehdottaa jo suoraan sopivaa muuta tyyppiä?

Moottorityyppi AHF

Yritän tässä itsekin tutkiskella jos jostain tietoa löytyisi.

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 29.6.2009 18:00

http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=6160&postdays=0&postorder=asc&highlight=ebf&start=0

Tuossa ylhäällä olevassa linkissa samallalailla käynyt kaverilla kuin itsellänikin, eli ilmeisesti siis syynä tasauspyörästön niittien pettäminen? Eli Salmen veikkaukset pitänee paikkaansa.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 29.6.2009 18:55

http://www.youtube.com/watch?v=YY-0QJTgnqw

Tuossakin videossa lopussa näkyy tuo vikakohde - tuo on tyyppivika vag-konsernin autoissa etenkin tuollaisen rauhallisen ajelun jälkeen. 8:50 kohdalla videossa näkyy tarkasti tuo herkästi vikaantuva kohde volkkarissa.

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 29.6.2009 21:12

Kävisiköhän tämä laatikko?

Osan nimi VAIHTEISTO MAN 5V
Merkki ja malli SEAT TOLEDO 1.9 TDI 5-V 4D 81KW 1999-
Vm 2004
Toimipaikka Pirkkala (p. 010 7737 560)
Alin hinta 800 €
Ylin hinta 800 €
Korityyppi SEDAN
Laatuluokka A2
Vaurio/huomautus 1,9TDI ASV -KONEELLE (EGS)

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 2.7.2009 21:43

Nyt on auto korjaamolla. Käytetty vaihdelaatikko länsirannikolta + Sachsin kytkinpaketti motonetista odottavat korjaamolle vientiä.

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 3.7.2009 18:35

Noniin, auto toimii taas. Hajoamisen syynä oli tasauspyörästön totaalinen hajoaminen (rattaiden palasia yms. rojua oli suht. paljon).

Vaihteet loksahtelee paikoilleen uudessa paljon paremmin kuin edellisessä. Kiitoksia Tuusulan Ad-korjaamolle nopeasta työskentelystä! Suosittelen.

Alla muutamat huonolaatuiset kuvat:

Kuva
Kuva

Reactor
-
Viestit: 351
Liittynyt: 2.9.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Reactor » 5.8.2009 7:20

Minun Leonistahan tuo SCF:n linkki onkin :) Tulipa tuosta mieleen Leonin tasauspyörästön pettämiset, kahdesti siis mennyt. Tasauspyörästön niitit ne siellä pettävät, korjauskeino on vaihtaa ne pultti-mutteri -yhdistelmään.

EGS-loota on 110TDI:stä ja passaa erinomaisesti 90TDI:lle, pitemmät välitykset eikä lopu kierrokset kesken. Tämä huomio on ALH-koneisesta Leonista moottorinohjausjärjestelmä vaihdettuna. Itse asiassa tuo Leon on myynnissä, tilalla on ollut jo pitkään Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 39 vierailijaa