Heräsi tuossa idea moisesta kun tuolla omalla sdi:iillä ajelee..
Polttoaie talous ehkä voisi nousta normaalista kun ei ole ahdinta lykkäämässä väkisin ilmaa..
Mutta kaippa tuohon samat säännöt pätevät kuin bensa vaparinkin viritykseen..
-laittaisi kannen (venttiilit,nokan,kanavat)
-pakosarjan + putken
-kenties pumppuun isomman nestepään , varmaankin jonkun 90 tai 110 hv tdi nestepää riittänee. niitähän nyt varmaan on maailma täynnä kun tdi miehet ovat isompiin vaihtaneet..
-lopuksi sitten räätälöity ohjelma..
Ohjelmallalpelkästään lupaavat +8-10hv ja n.20-30nm , eli kaippa noilla muutoksilla jo 80 - 100hv:n tuntumaan luulis pääsevän..
Onko joku jo tehnyt vastaavan projektin ??
Onko kukaan perehtynyt vapari dieselin piristykseen ?
Valvoja: ffp jäsenet
Kaikkein kannattavin muutos mikä kannattaa tehdä, on 110hp kärkien vaihtaminen vakioiden tilelle. Antaa kivasti nimittäin lisäpotkua ja ei tuo mukanaan mitään ongelmiakaan.
Toisekseen nuo kärjet ei ole hinnallakaan pilattu...
Kaverin kommentti moisten vaihton jälkeen: "oho, oli kolomonen silmässä" liikkeelle lähdön jälkeen.
Toisekseen nuo kärjet ei ole hinnallakaan pilattu...
Kaverin kommentti moisten vaihton jälkeen: "oho, oli kolomonen silmässä" liikkeelle lähdön jälkeen.
Mulla on ollut nyt kesästä asti SDI Polo lastutettuna, kyllä siitä ihan hyötyä on ollut.. :)
Alkaa "vääntää" 1600rpm paikkeilta ja vetää aina 4500 kierrokseen asti,
sitä korkeammalle ei kannata laittaa kiertämään, savutus lisääntyy huomattavasti.
Tehoa on tullut perstuntumalta 8-12hv ja vääntöä suhteessa ehkä vähän enemmän (penkkiaikakin kyllä varattuna :).
Lukuina eivät ole suuria, mutta heikkotehoisessa autossa tuollaisen 15%-lisäyksen jo tuntee.
60-120 kiihdytys nyt 14,5s luokkaa, vakiona oli muistaakseni 17,5s nurkissa.
Selkeimmin eron vanhaan huomaa, kun nykyään pystyy 5.vaihteellakin ohittamaan,
ennen vaati aina pykältämisen neloselle.
Ecussa on nyt ohjelmoituna 3 eri koodausta (vag-comilla vaihdettavissa): vakio, "perusviri" ja selvästi savuttava-viri.
Noiden kahden jälkimmäisen välillä oli 60-120 ajoissa vain n.0,2-0,3s eroa, niin tullut ajeltua tuo perusviri-koodaus aktivoituna.
Testin vuoksi on välillä ollut Map-anturikin kiinni imuputkistossa, mutta mitään
merkittäviä alipaineita ei näkynyt. Kulutus on hieman tipahtanut sekalaisessa-ajossa,
ennen ei päässyt alle 5:n, nyt ollut parhaimmillaan 4,6-4,7/100mk.
-----
Nestepää Sdi:ssä on muistaakseni sama (10mm) kuin 90 ja 110heppaisissa, pitää vielä tarkistaa.
Isommilla suutinkärjillä voisi ehkä hivenen nostaa syöttöä ilman kovaa savutusta (+kulutuskin saattaisi pienentyä).
Vaparia virittäessä seuraava askel olisi hengityksen/ täytössuhteen parantaminen, kuten ylhäällä jo mainittuna.
Jos tällaiseen ryhtyy, -käy koko moottorin läpi: sitten olisikin jo aika asentaa se Ahdin... ;)
Alkaa "vääntää" 1600rpm paikkeilta ja vetää aina 4500 kierrokseen asti,
sitä korkeammalle ei kannata laittaa kiertämään, savutus lisääntyy huomattavasti.
Tehoa on tullut perstuntumalta 8-12hv ja vääntöä suhteessa ehkä vähän enemmän (penkkiaikakin kyllä varattuna :).
Lukuina eivät ole suuria, mutta heikkotehoisessa autossa tuollaisen 15%-lisäyksen jo tuntee.
60-120 kiihdytys nyt 14,5s luokkaa, vakiona oli muistaakseni 17,5s nurkissa.
Selkeimmin eron vanhaan huomaa, kun nykyään pystyy 5.vaihteellakin ohittamaan,
ennen vaati aina pykältämisen neloselle.
Ecussa on nyt ohjelmoituna 3 eri koodausta (vag-comilla vaihdettavissa): vakio, "perusviri" ja selvästi savuttava-viri.
Noiden kahden jälkimmäisen välillä oli 60-120 ajoissa vain n.0,2-0,3s eroa, niin tullut ajeltua tuo perusviri-koodaus aktivoituna.
Testin vuoksi on välillä ollut Map-anturikin kiinni imuputkistossa, mutta mitään
merkittäviä alipaineita ei näkynyt. Kulutus on hieman tipahtanut sekalaisessa-ajossa,
ennen ei päässyt alle 5:n, nyt ollut parhaimmillaan 4,6-4,7/100mk.
-----
Nestepää Sdi:ssä on muistaakseni sama (10mm) kuin 90 ja 110heppaisissa, pitää vielä tarkistaa.
Isommilla suutinkärjillä voisi ehkä hivenen nostaa syöttöä ilman kovaa savutusta (+kulutuskin saattaisi pienentyä).
Vaparia virittäessä seuraava askel olisi hengityksen/ täytössuhteen parantaminen, kuten ylhäällä jo mainittuna.
Jos tällaiseen ryhtyy, -käy koko moottorin läpi: sitten olisikin jo aika asentaa se Ahdin... ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa