Kävi kuten muutamalle muullenikin tämän foorumin kirjoittajalle. Venton öljynpainevalo alkoi vilkkua kun olimme vaimon kanssa lomareissulla. Matkaa kotiin oli 150 km. No äkkiä kone sammuksiin, nyt katos öljynpaineet. Tutkimaan että menikö öljyt pihalle vai mikä riivaa kun valo vilkuttaa. Öljyä oli koneessa eikä vuotoja. Katsoin että onko painekellon johto hangannut jonnekin, mutta ei mitään näkyvää. Kokeilin laittaa käyntiin, sama juttu, vilkkuu. No katsoni öljyntäyttökorkista että kyllä siellä ainakin öljy kiertä, täytyy olla painetta. Ja eikun ajamaan, noin viiden kilometrin kulutttua valo sammui ja siinä vaihessa olin huomaavinani että kierroslukumittarikan ei ollut toiminut, en kylläkän ollut siitä ihan varma. Jattelin että täytyy olla painekytkimessa ja kävi matkalla ostamassa uuden, niitä oli sitten kylläkin kaksi, öljynsuodattimen jalassa sekä syl. kannessa, tämä selvisi varaosakaupassa. Molemissa eri paineet. Vaihdoin ne kotona ja kokeilin aluksi toimi kuten loppu matkankin mutta pian taas alkoi valo vilkuttaa ja siinä vaiheessa varmistui että myöskään ei kiekkamittari toimi. Täältä foorumilta löysin sitten hyvää tietoa asiasta. Sain varmistuksen, jos kiekkamittari ei toimi vilkkuu myös öljynpainevalo. Kiekkamittari saa signaalin laturin W-navasta (eli vaihtovirtapuolelta). Mittasin että tuleeko W-napaan jännitettä, nollaa näytti. Laturi irti ja onneksi en ehtinyt purkaa kun totesin ko W-navan liitin hapettunut. Putsasin sen ja laturi takaisin paikoilleen ja niin toimii kiekkamittari eikä öljynpainenvalo enää vilkuta.
Jotenkin vai tuntuu hassulta että kiekkamittarin toimimattomuus laittaa öjynpaineen merkkivalon vilkuttamaan. Tässä osoitus kuitenkin, että lukemalla näitä foorumeita löytää hyvää tietoa muiden kokemuksista.
Toivottavasti tämäkin kirjoitus auttaa jotain muuta samanlaisessa ongelmassa.
1,9 TDi Vento. Öljynpainemerkkivalo ja kiekkamittari
Valvoja: ffp jäsenet
Täällä on muutamassa topicissa mainittu, että konehuoneessa moottorin kyljessä olevan liitinjalan kannakkeessa on pieni musta johto kiinni. Tämä on erittäin oleellinen mittariston toiminnan kannalta, joten varmistakaa että ei ole hapettunut tai irti.
Mun mielestä on ainakin järkevää, että jos ei ole kierroksia, ei ole öljynpainettakaan - ja toisinpäin. Kaiketi tuo on "ohjelmoitu" mittariston älyyn.
Mun mielestä on ainakin järkevää, että jos ei ole kierroksia, ei ole öljynpainettakaan - ja toisinpäin. Kaiketi tuo on "ohjelmoitu" mittariston älyyn.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa