Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Onko edelleen kaikki ongelma moottorit olleet poikittain?
Onko nelikoissa ollut myös ongelmaa, jostain joskus muistelen kuulleeni että nelivetoisissa tuo kone olisi jotenkin hieman eriasennossa, josta johtuen tuota ongelmaa ei noissa esiintyisi?!!
Jos otetaan nyt esimerkkiautoksi Golf IV 4motion.
Edellisessä ARL-koneisessa Golf IV 4motionissa ei ollut mitään merkkejä kulumasta ~200tkm kohdilla.
Ajatuksia.
Onko nelikoissa ollut myös ongelmaa, jostain joskus muistelen kuulleeni että nelivetoisissa tuo kone olisi jotenkin hieman eriasennossa, josta johtuen tuota ongelmaa ei noissa esiintyisi?!!
Jos otetaan nyt esimerkkiautoksi Golf IV 4motion.
Edellisessä ARL-koneisessa Golf IV 4motionissa ei ollut mitään merkkejä kulumasta ~200tkm kohdilla.
Ajatuksia.
Pystyykö noita kuppeja muuten painamaan alas jollain muovisella kiilalla, että näkisi vähän paremmin miten noi on kulunut? Vai riittääkö tarkastukseksi yksinkertaisesti se, että kupit näyttävät tasaisilta siltä osin, mitä noita nyt ylipäätään pääsee näkemään?
Toiseksi, onko mitään estettä sille, että pyörittäisi tota nokka-akelia sopivalla työkalulla, että pääsis tsekkaamaan myös ne kupit jotka ovat tällä hetkellä painettuina?
Toiseksi, onko mitään estettä sille, että pyörittäisi tota nokka-akelia sopivalla työkalulla, että pääsis tsekkaamaan myös ne kupit jotka ovat tällä hetkellä painettuina?
Ei niitä paininkuppeja oikein pysty painamaan ja vaikka pyörittää konetta niin siltikään ei nää koko totuutta. Jos haluaa mielenrauhan niin äkkiähän sitä purkaa hieman ja katsoo kupit..
Pakonenät kuluu nokasta herkemmin, tuossa äsken pyörittelin käsissä nokkaa joka varmasti näyttää maallikon silmin ehjältä, mutta siitäpä oli hävinnyt 0.6-0.73mm tavaraa pakonenistä. Sekä kaikki pakopuolen paininkupit romuna, vaikka "päällisin puolin" näyttää ehjältä..
Pakonenät kuluu nokasta herkemmin, tuossa äsken pyörittelin käsissä nokkaa joka varmasti näyttää maallikon silmin ehjältä, mutta siitäpä oli hävinnyt 0.6-0.73mm tavaraa pakonenistä. Sekä kaikki pakopuolen paininkupit romuna, vaikka "päällisin puolin" näyttää ehjältä..
Ok, eli periaatteessa pitää tyytyä noiden nokkien tutkiskeluun, tai muuten pitää irroittaa nokka-akseli.
Sen verran mitä noita taskulampun valossa pääsi katsomaan, niin aika monesta nokasta näyttäisi kanttaus puuttuvan kokonaan. Ts. kulumaa tuolla on, mikä näillä kilometreillä (330tkm) on käsittääkseni suhteellisen odotettu löydös.
Voikohan tosta kulumasta päätellä mitään nokkien jäljellä olevasta eliniästä?
Sen verran mitä noita taskulampun valossa pääsi katsomaan, niin aika monesta nokasta näyttäisi kanttaus puuttuvan kokonaan. Ts. kulumaa tuolla on, mikä näillä kilometreillä (330tkm) on käsittääkseni suhteellisen odotettu löydös.
Voikohan tosta kulumasta päätellä mitään nokkien jäljellä olevasta eliniästä?
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Tuo jälkimmäisen postauksen AVF- koneinen kävi ainakin pari tuhatta kilometriä aiemmin ihan normaalisti. Sitten alkoi ääntelemään epänormaalisti kun yksi nostaja hajosi kokonaan. Käytetystä öljylaadusta ei ole tietoa.
Kyllähän voimaa lisää tulee kun venttiilit taas aukeavat...
Kannattaisi kyllä kurkkia venakopan alle vähintään remminvaihdon yhteydessä niin ei tule ihan yllätyksenä.
Kyllähän voimaa lisää tulee kun venttiilit taas aukeavat...
Kannattaisi kyllä kurkkia venakopan alle vähintään remminvaihdon yhteydessä niin ei tule ihan yllätyksenä.
Nostetaanpa tätä aina niin mieluisaa topiccia hieman. Kurkistelin venakopan alle tuossa viikolla kun vaihdoin suuttimien johtosarjan. Havainto oli erittäin ilahduttava : nokissa ei näkynyt minkäänlaisia kulumisen merkkejä.
Audi A4 BKE -05 ajettu 250tkm. 220tkm asti Long Lifellä ajettu, siitä eteenpäin Teboil Diamond Dieselillä 10tkm vaihtovälillä.
Audi A4 BKE -05 ajettu 250tkm. 220tkm asti Long Lifellä ajettu, siitä eteenpäin Teboil Diamond Dieselillä 10tkm vaihtovälillä.
äsken pyörittelin käsissä nokkaa joka varmasti näyttää maallikon silmin ehjältä, mutta siitäpä oli hävinnyt 0.6-0.73mm tavaraa pakonenistä
Olisko heittää pumpparin kepille arvoja? Olis tarkoitus vaihtaa öljyt ja suotimet tässä viikon sisään niin ajattelin että josko avais tuon kopan ja tarkastelisi nokat.
397 tkm ajettu vm 2000 Passat ATJ. Tähän asti on toiminu ok eikä konetta ole tarvinut rempata eikä myöskään tiptronicia, johon öljyjä vaihdettu suht. säännöllisesti. Kesällä vaihdettiin venttiilikoppa paikallisessa liikkeessä, eivät puhuneet mitään että nokka olisi kulunut tai muusta ongelmasta, tähän asti ovat kyllä ilmoittaneet jos jotain ikävää löytyy jonkun remontin yhteydessä. Kesällä vaihdettiin myös tandem-pumppu Vepsäläisellä, vuoti ulospäin löpöä muttei ilmeisesti öljyn sekaan. Ei tuo kyllä savuta ja tehojakin löytyy. Öljyä ei ole kulunut venttiilikopan vaihdon jälkeen, tosin panivat Castrol 5W 30:stä jota aiemmin en ole käyttänyt tuossa (363 tkm oli ostettaessa, joten 1,5 vuodelta on nämä omat kokemukset). No, kohta on katsastus, katsotaan mitä setä siellä konttorilla sanoo tuosta...
181tkm ajettu ARL (124kW / 386Nm) ja vaihtoon meni nokka-akseli, paininkupit ja laakerit. Oireena puputtava ääni tyhjäkäynnillä ja yli 2000 kierroksen alkanut helinä. Yksi paininkuppi oli kulunut kokonaan puhki. Aina käytetty 505.01 -öljyjä 15tkm vaihtovälillä, mutta suosittelivat korjaamolla 507.00 -luokituksen öljyjä vaikka lyhyemmälläkin vaihtovälillä. Vaihtavat kuulemma muutamia nokkia 1.9/2.0-koneisiin "viikoittain"?
193tkm
Nokka-akseli kulunut, 1.syl paininkuppi puhki, muutkin kuluneet.
3.syl. suutin korjaa 1,8.
Oireena puputtava ääni (puhaltaa imupuolelle). Ajoittain kova nakutus (riippuen käynnistyskerrasta).
edit:
vaihdettu uusi nokka-akseli ja sen laakerit, nostimet paininkupit yms., pumppusuuttimen tiiviste joka korjasi +myös muihinkin suuttimiin vaihdettu tiivisteet, sekä tandempumpun tiiviste. Pumppusuuttimien johtosarja vaihdettu.
VW merkkiliikkeessä korjattu, suosittelivat nimenomaan 505.01 luokituksen mukaisien öljyjen käyttöä siellä, kuulemma voi ajaa myös longlifella?
Moottorityyppi on BXE.
Nokka-akseli kulunut, 1.syl paininkuppi puhki, muutkin kuluneet.
3.syl. suutin korjaa 1,8.
Oireena puputtava ääni (puhaltaa imupuolelle). Ajoittain kova nakutus (riippuen käynnistyskerrasta).
edit:
vaihdettu uusi nokka-akseli ja sen laakerit, nostimet paininkupit yms., pumppusuuttimen tiiviste joka korjasi +myös muihinkin suuttimiin vaihdettu tiivisteet, sekä tandempumpun tiiviste. Pumppusuuttimien johtosarja vaihdettu.
VW merkkiliikkeessä korjattu, suosittelivat nimenomaan 505.01 luokituksen mukaisien öljyjen käyttöä siellä, kuulemma voi ajaa myös longlifella?
Moottorityyppi on BXE.
Passat -07 1.9 tdi 77kW 202tkm BXE
Nokka-akseli kulunut 3 ja 4 sylinterin kohdalta. 3.syl paininkuppi puhki.
Oireena juurikin tämä puputtava ääni.
Kone huuhdeltiin perusteellisest uudella öljyllä öljypohja irrallaan. Öljypohjassa raudanpalasia ja jousen pätkiä. Uudet öljyt ja suodatin ja vartti käytettiin konetta ja taas uusi suodatin ja öljyt.
vaihdettu uusi nokka-akseli, paininkupit
Nokka-akseli kulunut 3 ja 4 sylinterin kohdalta. 3.syl paininkuppi puhki.
Oireena juurikin tämä puputtava ääni.
Kone huuhdeltiin perusteellisest uudella öljyllä öljypohja irrallaan. Öljypohjassa raudanpalasia ja jousen pätkiä. Uudet öljyt ja suodatin ja vartti käytettiin konetta ja taas uusi suodatin ja öljyt.
vaihdettu uusi nokka-akseli, paininkupit
voiko suuttimien keinuvipujen pukin irrottaa ilman jotaki suutinkikkailuja ko minun makkuun suuttimet painaa melkoisella voimalla keinuvipuja ylöspäin?
e: pittääkö tandemipumppu irrottaa?
e: http://www.youtube.com/watch?v=V3XNNGpdu7w
e: pittääkö tandemipumppu irrottaa?
e: http://www.youtube.com/watch?v=V3XNNGpdu7w
Tänään vaihdettu ARL koneiseen golfiin nokka, paininkupit sun muut hilppeet. 248tkm mittarissa ja ainakin 1 ja 3 pytyn ensimmäiset nokat (pako?) pyöreät ja paininkupit puhkikuluneet.
Oma hommansa oli mutta tuli tehtyä, darksidedevelopmentsilta tilasin hilut ja pultit, jäi jotain vajaa 700e postikuluineen hintaa remontille.
suht helppo tehdä vaikka aikaa menee kaiken ylimääräisen purkamiseen/kasaamiseen melko paljon...
Oma hommansa oli mutta tuli tehtyä, darksidedevelopmentsilta tilasin hilut ja pultit, jäi jotain vajaa 700e postikuluineen hintaa remontille.
suht helppo tehdä vaikka aikaa menee kaiken ylimääräisen purkamiseen/kasaamiseen melko paljon...
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 3.5.2009 8:21
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
-01 passat AVF 431tkm ja nokka kaputt. Ykköseltä toinen nokka kulunut ja painibkupissa pinta lähtenyt kulumaan. Onko noissa tarvike nokka-akseleissa miten paljon eroja? Englannista näkyis saavan akselin, paininkupit ja laakerit alle 200e
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Päiwää.
Täällä kans ARL joka putputtaa. Englannista tilasin nokka-akseli paketin ja remontti alkas piakkoin.
Minulla siis on nyt uusi nokka,paininkupit ja nokan laakerit pöydällä.
Mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla? Tai no järkevin olis vaihtaa autoa mutta nyt pakkoremppa eessä.
Pultit,tiivisteitä,mitään muuta? Jakopää tehty justiin niin se saa olla.
Tandem pumppu pelottaa kanssa, pystyykö tälle antamaan ensiapua kun käsittääkseni se vielä on ehjä.
Lähinnä sillä kyselen kun remontti pitäisi saada valmiiksi kerta laakista,eikä jäädä viikoks pelti auki oottaan osia.
Kiitos :)
Täällä kans ARL joka putputtaa. Englannista tilasin nokka-akseli paketin ja remontti alkas piakkoin.
Minulla siis on nyt uusi nokka,paininkupit ja nokan laakerit pöydällä.
Mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla? Tai no järkevin olis vaihtaa autoa mutta nyt pakkoremppa eessä.
Pultit,tiivisteitä,mitään muuta? Jakopää tehty justiin niin se saa olla.
Tandem pumppu pelottaa kanssa, pystyykö tälle antamaan ensiapua kun käsittääkseni se vielä on ehjä.
Lähinnä sillä kyselen kun remontti pitäisi saada valmiiksi kerta laakista,eikä jäädä viikoks pelti auki oottaan osia.
Kiitos :)
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Keinuvipujen pultit (8kpl) pitäis periaatteessa myös uusia. Tandemia turha yrittää tekohengittää 50e tiivistesarjoilla, uusi on alta 200 euroa. Onhan se tandem täysin kuiva, samoin kuin se tandemin alapuolella kulkeva jäähynesteletku?
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Kyllä se tandemi vähä näyttäs että kastuu, mutta näyttää likaiselta, niinkuin vuotava moottoriöljy jossain lohkon kyljessä.
Kannattaako suuttimien tiivisteitä uusia? Tonneja en lyö kiinni se on saletti,mutta pieni edullinen ensiapu mielessä :)
Kannattaako suuttimien tiivisteitä uusia? Tonneja en lyö kiinni se on saletti,mutta pieni edullinen ensiapu mielessä :)
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Ei missään nimessä kannata edes hengittääkään suuttimia päin jos vain toimivat normaalisti ja eivät vuoda naftaa öljyn joukkoon. Irroituksen jälkeen tekevät satavarmasti juuri niin.
Puristele vähän sitä jäähynesteletkua, tuntuuko kiinteältä ja kimmoisalta vai onko muuttunut jo vetiseksi lakritsaksi?
Puristele vähän sitä jäähynesteletkua, tuntuuko kiinteältä ja kimmoisalta vai onko muuttunut jo vetiseksi lakritsaksi?
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Ok suuttimiin ei kosketa siis.
Ei ole lakua letkut, eikä moottoriöljyssä ole tiisseliä. Moottoriöljyt vaihoinki justiin. Ja vaihan kyllä vielä uusis kunhan uus nokka kii.
Autolla ajettu 390tkm -04 vakio Seat Leon. Huoltokirja ei ole täydellinen mielestäni taikka sit tätä ei ole pidetty kuin kukkaa.
Ei ole lakua letkut, eikä moottoriöljyssä ole tiisseliä. Moottoriöljyt vaihoinki justiin. Ja vaihan kyllä vielä uusis kunhan uus nokka kii.
Autolla ajettu 390tkm -04 vakio Seat Leon. Huoltokirja ei ole täydellinen mielestäni taikka sit tätä ei ole pidetty kuin kukkaa.
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
nani kirjoitti:Minulla siis on nyt uusi nokka,paininkupit ja nokan laakerit pöydällä.
Mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla? Tai no järkevin olis vaihtaa autoa mutta nyt pakkoremppa eessä.
Pultit,tiivisteitä,mitään muuta? J
Nokkapukkien pultit uusiks, sekä keinujen pultit ja tieten nokan stefa.
Keinujen pultteja on käytetty toiseenkin kertaan ja ovat tuntuneet sen kestävän (kokeile omalla vastuulla). Nokkapukkien pultit on sen verran heppoisat (ja kohtuu hintaset) et ne kyllä itse uusin aina.
Jultsu kirjoitti:Ei missään nimessä kannata edes hengittääkään suuttimia päin jos vain toimivat normaalisti ja eivät vuoda naftaa öljyn joukkoon. Irroituksen jälkeen tekevät satavarmasti juuri niin.
Nyt oli kyllä aika paksua tuubaa...
Jokusia suutinsarjoja oon vaihtanu, eikä kertaakaan oo jääny suuttimet vuotamaan. Ja kyllä, oon asentanu suuttimia myös todella huonon näkösiin kansiin. Esim. akan Passatissa oli suuttimet eläny niin paljon et suuttimien rungoistakin oli lähteny tavaraa ja poteroissa oli todella pahat urat.
Suuttimien vaihdon jälkeen ajettu nyt reilu 180tkm ilman ongelmia.
Ja topicin alkuperäiseen aiheeseen:
Passat 3c bkc-koneella (vanhan mallin nokka, ei dpf-nokka).
Ajettu LL-ohjelmalla 180tkm asti. Siitä 250tkm asti kiinteällä vaihtovälillä LL-öljyllä. Sen jälkeen 505.01 (TB DD) kiinteällä vaihtovälillä.
250tkm kohdalla pakonokissa selvää kulumaa. Sen jälkeen ajettiin 418tkm saakka. Vasta silloin puhkesi nelosen nostaja ja nelosen pakonokasta oli kadonnut reilu 4mm nostoa.
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Mulla loppu nesteiden sekoittuminen vasta kolmansilla tiivisteillä (eli 2 pykälää vakiota suuremmilla), ilmeisesti oma kansi oli sitten sieltä aivan paskimmasta päästä.
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

450tkm ajetun AVF:n nokka näytti eilen tältä. En osaa yhtään sanoa kuntoa. Mustumista kuvan vasemmassa päässä ja oikean pään kohta x ei kiillä.
Kuva aukeaa suurempana toisessa välilehdessä.
Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi
Tarkoitatko x:llä tuota keinuvivun rullaa? Kokeilitko pyöriikö se muihin verrattuna samalla tavalla.. ettei ole jumissa ja laahaa nokkaansa vasten.
Tuo nokan reunassa oleva viiste pitäisi jatkua tasaisena ympäri asti. Kun nokka kuluu niin viiste katoaa ympyröidyltä alueelta ja reuna tuntuu terävältä. Mitä pidemältä matkalta viiste puuttuu sen enempi nokan kärjestä on lähtenyt materiaalia.
Kuvassa uusi nokka-akseli.
Tuo nokan reunassa oleva viiste pitäisi jatkua tasaisena ympäri asti. Kun nokka kuluu niin viiste katoaa ympyröidyltä alueelta ja reuna tuntuu terävältä. Mitä pidemältä matkalta viiste puuttuu sen enempi nokan kärjestä on lähtenyt materiaalia.
Kuvassa uusi nokka-akseli.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa