2.0 TDI (BMM) sihisee kiihdyttäessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Esox
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.2.2007 10:16

2.0 TDI (BMM) sihisee kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Esox » 27.8.2013 16:38

Autona on 2010 Octavia Scout ja koneena tuo 2.0 TDI 8V DPF (BMM)
Kilometrejä 140 tuhatta
Kiihdyttäessä konehuoneesta kuuluu sihinää noin 1900-2400 kierroksilla, joka vaihteella samalla tavalla. Tasakaasulla ääntä ei kuulu,, mutta kaasun lisäys tuolla alueella saa sen kuulumaan.
VCDS:llä ei vikakoodeja.
Kiinnostaisi kuitenkin tietää ja hoitaa sihinä pois kun on aika kuuluva, ei sen tuollaista kuuluisi pitää.
Tämän ohjeen avulla testasin EGR:n kalvoa: http://skoda.workshop-manuals.com/octav ... hp?id=1121
Alipaine pysyy ja olin kuulevinani loksahduksen kuten pitäisi kuulua kun paineen vapauttaa.
Mistä sitten lähtisi vikaa etsimään?
Jos irroitan tuon alipaineletkun tuosta EGR:n päältä, tulppaan letkun ja kokeilen ajaa? Vikavalo varmaan syttyy johonkin, mutta onko tuosta muuta haittaa? Saisiko siten selville onko vika ja äänen lähde tuossa EGR:n kalvossa?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.8.2013 18:09

Taitaa se ahtimeksikin kutsuttu motikka siellä ilmoittaa tekevänsä töitä ;)
Sitä onko ääni aivan normaali vaiko jotain muuta on melko mahdoton sanallisen kuvauksen perusteella sanoa...

Esox
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.2.2007 10:16

ViestiKirjoittaja Esox » 27.8.2013 19:15

No joo, arvailuahan se on ääntä kuulematta.
Sihinä kuulu kajuuttaan kyllä aika selvästi. Edellinen 2.0 TDI BKD koneella, siinä ei turbon ääni kuulunt koskaan sisälle,

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 27.8.2013 19:36

Saattaahan siellä olla jokin vuoto turbon ja imusarjan välillä. Kiihdytyksessä ahtopaineet nousee ja ilma vuoto voimistuu aiheuttaen ääntä.
Auto ei ilmeisesti ole ollut kauaa hallussasi? onko ääni kuulunu koko ajan? Eihän ole ollut joskus ahtopainemittaria? Meinaan että jäänyt letku mutta mittari poistettu....

Esox
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.2.2007 10:16

ViestiKirjoittaja Esox » 27.8.2013 21:07

Joo, tuore hankinta ja olihan se ääni siinä. Oli vaan pakko saada tuo.. Hullot on tehty merkkiliikkeessä ajallaan ja kaikki on kunnossa, paitsi tuo ääni.
Auto on ollut erään yrityksen nimissä aiemmin, joten en usko että ihmeempiä virityksiä tai lisäyksiä on tehty kuten se mittari. Kaikki vaikuttaa alkuperäiseltä.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 28.8.2013 9:29

Itse ainakin koittaisin kuunnella auton käydessä kaikki mahdolliset ahtoputkien ym ympäristöt, tulisiko tuo sihinä sieltä, kaveri vain antamaan kierroksia sille. Vuodon ei tarvitse olla kovin kaksinenkaan kun alkaa sihinä vedossa kuulumaan.
Ahtoputkien klemmarit kannattaa tarkastaa, jos siellä on ne alkuperäiset pika klemmarit ja niitä on auottu jossain yhteydessä niin eivät välttämättä enää täysin pidä.
Sihinä viittaisi vuotoon, vihellys taas normaalimpaan työskentelyyn.

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 28.8.2013 14:47

Joo vaikuttaa ahtovuodolta ja ne pikaliittimet menee helposti rikki jos käyttää auki.. Tai se o rengas sieltä niin sillon jää vuotaan

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 28.8.2013 15:03

Joo vaikuttaa ahtovuodolta ja ne pikaliittimet menee helposti rikki jos käyttää auki.. Tai se o rengas sieltä niin sillon jää vuotaan

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.8.2013 20:56

Omasta halkesi vuosi takaperin turbolta lähtevä mutka, melkoista sihinää piti

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 29.8.2013 9:48

Mulla 2.0 TDI BKD koneessa tuli kanssa aika voimakasta sihinä/vonkunaa just tuossa 1500-2500 kierrosten välillä, ja sitten kun kaasutteli isommille kierroksille ja antoi kierrosten laskea niin tuli sakkaus ääniä. Mutta turbon kun vaihdoin uuteen niin kaikki ääntelyt lähti.

Esox
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.2.2007 10:16

ViestiKirjoittaja Esox » 20.9.2013 9:38

Sihinän syyksi huollossa paikkallistettiin pakokaasua vuotava EGR-jäähdytin. Melkoinen harjoitus ilmeisesti tuon vaihtaminen, päivän homma..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa