aaz jakopää
Valvoja: ffp jäsenet
aaz jakopää
Morjens pulmaa aazin kanssa eli vaihoin kunkkupultin ja kampiakselin hihnapyörän ja nyt kun on merkit kohallaan niin pystyy hetken pyörittää konetta kampurasta ja sitten ottaa johkin kiinni ja ei liiku enään?? Mikähän vois olla ongelmana??
Jako sekasin
”nyt kun on merkit kohallaan” Jos näin olisi, niin silloin olisi nokka-akselin päässä oleva lovi olisi akselin alareunassa. (nokka-akselin pää on tämän näköinen D, eli suoraosa alaspäin).
Ruiskutuspumpun pyörivän ajoitusloven pitäisi olla pumpun rungon reiän kohdalla johon menee noin 7-8 mm rautapora.
Vauhtipyörän merkin pitäisi myös kohdallaan. (muovitulpan alla jossa iso avainväli)
Sinulla se ongelma, ettet ilmeisesti pysty pyörittämään merkkejä kohdalleen koska männät ottaa kiinni venttiileihin. Ota huomioon, että nokka-akseli ja ruiskutuspumppu pyörähtävät vain kerran ympäri siinä missä kampiakseli menee kaksi kertaa.
Ruiskutuspumpun pyörivän ajoitusloven pitäisi olla pumpun rungon reiän kohdalla johon menee noin 7-8 mm rautapora.
Vauhtipyörän merkin pitäisi myös kohdallaan. (muovitulpan alla jossa iso avainväli)
Sinulla se ongelma, ettet ilmeisesti pysty pyörittämään merkkejä kohdalleen koska männät ottaa kiinni venttiileihin. Ota huomioon, että nokka-akseli ja ruiskutuspumppu pyörähtävät vain kerran ympäri siinä missä kampiakseli menee kaksi kertaa.
Siis kai sie nyt olet yrittäny pyörittää koko konetta, etkä vaan alakertaa? Eli remmi paikallaan olet sitä konetta pyörittäny? On nimittäin ihan vissi homma, että jos yrität vaan alakertaa pyörittää niin varmasti toppaa venttileihin.
sa: Pyörii se moottori jos laittaa 180 astetta pieleen yläkerran ihan samalla lailla ku niin että se on "oikein". Sitte vaan pitää alakertaa pyöräyttää kierros niin taas ollaan oikeilla jäljillä. Edelleen alakerta menee kaks kiekkaa siinä missä yläkertaa yhen.
sa: Pyörii se moottori jos laittaa 180 astetta pieleen yläkerran ihan samalla lailla ku niin että se on "oikein". Sitte vaan pitää alakertaa pyöräyttää kierros niin taas ollaan oikeilla jäljillä. Edelleen alakerta menee kaks kiekkaa siinä missä yläkertaa yhen.
"Nokka voi olla puoli kierrosta väärin, YKKÖSEN nokat PITÄÄ olla pystyssä eli V-asennossa ;)
Ykkösen nokat tuossa kuvassa pystyssä (2 vasempaa) ja merkit kohdalleen niin pyörii.
http://image.nettix.fi/extra/partimg/15 ... c98ae8.jpg
Ykkösen nokat tuossa kuvassa pystyssä (2 vasempaa) ja merkit kohdalleen niin pyörii.
http://image.nettix.fi/extra/partimg/15 ... c98ae8.jpg
sa:
Mietippäs vielä kerran :)
laitat nokan oikein ja pyöräytät kampiakselia tasan yhden kierroksen, missä asennossa on nokka? ja miksi tällöin ei ota mikään kiinni?
Jos kampiakseli on puoli kierrosta väärin niin silloin kyllä ottaa kiinni...
Konehan tuskin toimii jos nokka heittää puoliskan kierroksen, mutta ei siellä venttiilitkään osu mihinkään... Papukaijamerkki sille joka pystyy perustella toisin :D ...ja siis rivi-nelosessa.
edit. Taisit huomatakin kun muokkasit :)
"Nokka voi olla puoli kierrosta väärin, YKKÖSEN nokat PITÄÄ olla pystyssä eli V-asennossa ;)
Jos nokka väärin puoli kierrosta EI PYÖRI KONE ;)
Mietippäs vielä kerran :)
laitat nokan oikein ja pyöräytät kampiakselia tasan yhden kierroksen, missä asennossa on nokka? ja miksi tällöin ei ota mikään kiinni?
Jos kampiakseli on puoli kierrosta väärin niin silloin kyllä ottaa kiinni...
Konehan tuskin toimii jos nokka heittää puoliskan kierroksen, mutta ei siellä venttiilitkään osu mihinkään... Papukaijamerkki sille joka pystyy perustella toisin :D ...ja siis rivi-nelosessa.
edit. Taisit huomatakin kun muokkasit :)
Joku muu??
Jos kerran ajoitus on kohdallaan, niin pitää miettiä mikä muu on mahdollisesti muuttunut. Ensimmäiseksi tulee mieleen, oletko laittanut johonkin pitemmän pultin mitä on aiemmin ollut joka nyt ottaa johonkin kiinni pyöritettäessä?
", mutta voiko kampiakseli olla sitten jossain väärässä kohdassa?"
Jos kampiakselin päätä ja kiilaa epäilet niin aukaise ja tarkistat, vauhtipyörän merkkejä katsoisin uudestaan.
Ykkösen mäntä pitää olla ylhäällä ja merkit kohdallaan (suutin pois ja katsot/koitat, mäntä pitää olla yläasennossa, joku voi sanoa ei ihan ylhäällä, kuitenkin varmin tapa nuo tarkistaa jos vauhtipyörässä huonot merkit).
Jos kampiakselin päätä ja kiilaa epäilet niin aukaise ja tarkistat, vauhtipyörän merkkejä katsoisin uudestaan.
Ykkösen mäntä pitää olla ylhäällä ja merkit kohdallaan (suutin pois ja katsot/koitat, mäntä pitää olla yläasennossa, joku voi sanoa ei ihan ylhäällä, kuitenkin varmin tapa nuo tarkistaa jos vauhtipyörässä huonot merkit).
Eräältä toiselta foorumilta kampuran ajotukseen:
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6994_n.jpg
( http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1101 )
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6994_n.jpg
( http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1101 )
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa