aaz jakopää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mölli-
-
Viestit: 27
Liittynyt: 17.9.2011 21:26

aaz jakopää

ViestiKirjoittaja mölli- » 29.8.2013 16:58

Morjens pulmaa aazin kanssa eli vaihoin kunkkupultin ja kampiakselin hihnapyörän ja nyt kun on merkit kohallaan niin pystyy hetken pyörittää konetta kampurasta ja sitten ottaa johkin kiinni ja ei liiku enään?? Mikähän vois olla ongelmana??

Puppe-
-
Viestit: 25
Liittynyt: 27.12.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Puppe- » 29.8.2013 17:17

Ottaisko mäntä johki kiinni?

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Jako sekasin

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 29.8.2013 21:49

”nyt kun on merkit kohallaan” Jos näin olisi, niin silloin olisi nokka-akselin päässä oleva lovi olisi akselin alareunassa. (nokka-akselin pää on tämän näköinen D, eli suoraosa alaspäin).
Ruiskutuspumpun pyörivän ajoitusloven pitäisi olla pumpun rungon reiän kohdalla johon menee noin 7-8 mm rautapora.
Vauhtipyörän merkin pitäisi myös kohdallaan. (muovitulpan alla jossa iso avainväli)
Sinulla se ongelma, ettet ilmeisesti pysty pyörittämään merkkejä kohdalleen koska männät ottaa kiinni venttiileihin. Ota huomioon, että nokka-akseli ja ruiskutuspumppu pyörähtävät vain kerran ympäri siinä missä kampiakseli menee kaksi kertaa.

mölli-
-
Viestit: 27
Liittynyt: 17.9.2011 21:26

ViestiKirjoittaja mölli- » 29.8.2013 23:19

Eli siis pumppu on lukittu sille kuuluvalle paikalle. Nokka-akseli on laatikon päässä olevan loven mukaan kohallaan. Kampiakseli on vauhtipyörässä olevan merkin mukaan kohillaan, eli olenko unohtanut nyt jonku oleellisen jutun?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.8.2013 23:33

Mulle ei yhtäkkiä tule muuta mieleen ku varmistaa oliko vauhtipyörän merkki varmasti oikea (yläkuolokohdan merkki).... eikös joissakin koneissa ollut jotain hämääviäkin "merkkejä" vauhtipyörässä?

mölli-
-
Viestit: 27
Liittynyt: 17.9.2011 21:26

ViestiKirjoittaja mölli- » 29.8.2013 23:40

Ei ainakaan ole näkynyt muuta merkkiä kuin tämä yksi missä se tällähetkellä on

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 30.8.2013 13:59

"Nokka-akseli on laatikon päässä olevan loven mukaan kohallaan."

Nokka voi olla puoli kierrosta väärin, YKKÖSEN nokat PITÄÄ olla pystyssä eli V-asennossa ;)

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 30.8.2013 14:30

Siis kai sie nyt olet yrittäny pyörittää koko konetta, etkä vaan alakertaa? Eli remmi paikallaan olet sitä konetta pyörittäny? On nimittäin ihan vissi homma, että jos yrität vaan alakertaa pyörittää niin varmasti toppaa venttileihin.

sa: Pyörii se moottori jos laittaa 180 astetta pieleen yläkerran ihan samalla lailla ku niin että se on "oikein". Sitte vaan pitää alakertaa pyöräyttää kierros niin taas ollaan oikeilla jäljillä. Edelleen alakerta menee kaks kiekkaa siinä missä yläkertaa yhen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.8.2013 16:02

Sitte vaan pitää alakertaa pyöräyttää kierros niin taas ollaan oikeilla jäljillä.


Tämä ei muuta mitään asiaa mihinkään.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 30.8.2013 19:30

"Nokka voi olla puoli kierrosta väärin, YKKÖSEN nokat PITÄÄ olla pystyssä eli V-asennossa ;)

Ykkösen nokat tuossa kuvassa pystyssä (2 vasempaa) ja merkit kohdalleen niin pyörii.

http://image.nettix.fi/extra/partimg/15 ... c98ae8.jpg

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.8.2013 19:49

sa:
"Nokka voi olla puoli kierrosta väärin, YKKÖSEN nokat PITÄÄ olla pystyssä eli V-asennossa ;)

Jos nokka väärin puoli kierrosta EI PYÖRI KONE ;)


Mietippäs vielä kerran :)
laitat nokan oikein ja pyöräytät kampiakselia tasan yhden kierroksen, missä asennossa on nokka? ja miksi tällöin ei ota mikään kiinni?

Jos kampiakseli on puoli kierrosta väärin niin silloin kyllä ottaa kiinni...

Konehan tuskin toimii jos nokka heittää puoliskan kierroksen, mutta ei siellä venttiilitkään osu mihinkään... Papukaijamerkki sille joka pystyy perustella toisin :D ...ja siis rivi-nelosessa.

edit. Taisit huomatakin kun muokkasit :)

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Joku muu??

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 30.8.2013 20:20

Jos kerran ajoitus on kohdallaan, niin pitää miettiä mikä muu on mahdollisesti muuttunut. Ensimmäiseksi tulee mieleen, oletko laittanut johonkin pitemmän pultin mitä on aiemmin ollut joka nyt ottaa johonkin kiinni pyöritettäessä?

mölli-
-
Viestit: 27
Liittynyt: 17.9.2011 21:26

ViestiKirjoittaja mölli- » 31.8.2013 10:16

Ei ole muita pultteja vaihettu ku kunkkupultti. Konetta pyöritetty hihna ollessa paikallaan, mutta voiko kampiakseli olla sitten jossain väärässä kohdassa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 31.8.2013 11:17

", mutta voiko kampiakseli olla sitten jossain väärässä kohdassa?"

Jos kampiakselin päätä ja kiilaa epäilet niin aukaise ja tarkistat, vauhtipyörän merkkejä katsoisin uudestaan.
Ykkösen mäntä pitää olla ylhäällä ja merkit kohdallaan (suutin pois ja katsot/koitat, mäntä pitää olla yläasennossa, joku voi sanoa ei ihan ylhäällä, kuitenkin varmin tapa nuo tarkistaa jos vauhtipyörässä huonot merkit).

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 4.9.2013 9:23


samppa78
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.10.2009 19:30

ViestiKirjoittaja samppa78 » 16.9.2013 14:18

Just tän oglman vuoksi olen joka ihmeen kerta kun olen kytkimen vaithtanut tai käyttänyt koneen jostain syystä pois niin tehnyt oman ISON merkin vauhtipyörään. joissakin valmistajista riippuen on merkki maalattu starttikehän hammastuksen pohjaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa