Vaikuttaisi, että tuli laitettua epähuomiossa jakohihna pikkuisen kireälle vaihdon yhteydessä. Jos tuota nyt haluaa pikkuisen löysätä, niin pitääköhän tuo alakerta lukita kanssa, vai riittäisikö nokka-akselin lukitseminen? Nokkapyörän pultithan pitää löysätä, jotta tuo hihna tuolta pitkältä sivulta löystyy, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Ajatuksenani oli, että lukitsen nokkapyörän ja löysään kiristintä hieman vain nokkapyörä lukittuna. Onnistuukohan tämä? Eli voiko alakerran avaamisesta ja muulta purkamiselta välttyä?
TDI (PD) jakohihnan kireyssäädön korjaaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Hampaalta hyppäämistä en pelkääkään, mutta kireyssäädössä pitää tuo nokkapyörä löysätä nokka-akselin päästä vapaaksi. Siksi vähän arveluttaa, että jos tuo ylä- ja alakerran ajoitus voisi siinä muuttua.
Ohjeenmukaisessa kiristyksessä ylä- ja alakerta ovat lukittuina ja nokkapyörä vapaana akselin päässä. Kiristin pitää vapauttaa, kun se on hieman liian kireällä ja kääntää toiseen laitaan ennen uudelleen kiristämistä. Se nokkapyörähän ei tuossa uudelleen kiristyksessä kauheasti muuta asentoaan aikaisemmasta, mutta teoriassa alakerta voi sitä kiristintä käännettäessä kääntyä ilman lukitusta. Onhan tuo koneen pyörittäminenkin YKK:hon vähän hankalaa, ellei pääse pyörittämään kampiakselin päästä. Nokka-akselista ei käsittääkseni suositella pyörittämään konetta?
Mokan siis tein alkujaan kiristyksessä siinä, että säädin liian tiukalle ensin hihnan ja kiristin nokkapyörän. Löysäsin sitten kiristäjää vasta tämän jälkeen ns. ohjetiukkuuteen. Alkuuhan tuo näyttikin hyvältä, mutta tuo kiristimen viisari hakeutuu sinne vähän tiukalle näyttämälle, kun autolla hieman ajetaan.
Eli huoleni on tuo, kun nokkapyörä on löysytettävä säädön muuttamiseksi.
Ohjeenmukaisessa kiristyksessä ylä- ja alakerta ovat lukittuina ja nokkapyörä vapaana akselin päässä. Kiristin pitää vapauttaa, kun se on hieman liian kireällä ja kääntää toiseen laitaan ennen uudelleen kiristämistä. Se nokkapyörähän ei tuossa uudelleen kiristyksessä kauheasti muuta asentoaan aikaisemmasta, mutta teoriassa alakerta voi sitä kiristintä käännettäessä kääntyä ilman lukitusta. Onhan tuo koneen pyörittäminenkin YKK:hon vähän hankalaa, ellei pääse pyörittämään kampiakselin päästä. Nokka-akselista ei käsittääkseni suositella pyörittämään konetta?
Mokan siis tein alkujaan kiristyksessä siinä, että säädin liian tiukalle ensin hihnan ja kiristin nokkapyörän. Löysäsin sitten kiristäjää vasta tämän jälkeen ns. ohjetiukkuuteen. Alkuuhan tuo näyttikin hyvältä, mutta tuo kiristimen viisari hakeutuu sinne vähän tiukalle näyttämälle, kun autolla hieman ajetaan.
Eli huoleni on tuo, kun nokkapyörä on löysytettävä säädön muuttamiseksi.
hä? kiristin on kaikkien vetävien osien "takapuolella". alakerta pyörittää niitä muita osia. eli mikään ei mee mihinkään muuhun säätöön ku löysäät ja kiristät uudelleen sen kiristimen. ei se hihna veny siinä määrin että olis jotaki merkitystä. se löysätään se yläkerta sen takia ettei sulla pyörähdä se alakerta kun kiristät remmin, yläpää kun on lukittu.
No, eipä se ajoitus varmaan siitä muutu, mutta sain ainakin mielenrauhan siitä... :)
Toista asiaa en ymmärrä, sillä kun tuon kiristää nokkapyörä löysällä ohjetiukkuuteen eli kiristimen kolmio on keskellä rakoa, niin koneen oltua käynnissä tovin kiristimen osoitin näyttää taas liian tiukkaa! Jos pyöritän konetta pari kertaa avaimella, niin kiristin näyttää vielä kireydeltään normaalia kiristystä. Eihän tuo hihna siitä voi itsekseenkään kiristyä, joten tuossa kiristämisessäni pitää olla jotain systemaattista virhettä?
1) ylä- ja alapää merkeissä ja lukittuna
2) nokkapyörä löysätty akselista ja hihnapyörä käännetty myötäpäivään säätörei'issä, jotta vetävä puoli hihnasta löysällä
3) kiristin löysätään aivan löysäksi ja kiristetään sitten ohjeen mukaan piikki raon keskelle
4) kiristin kiristetään asemaansa ja sitten nokkapyörän kolme pulttia kiristetään asemaansa
5) lukituksen pois ja pyöritellään konetta pari kierrosta. osoitin näyttää oikein ja ajoitus kohdallaan
Tästä kun ajelen sitten vaikka 100 km ja katson kireyden, niin jopas on taas pikkuisen liian tiukalla? Mikähän voisi mättää?
Toista asiaa en ymmärrä, sillä kun tuon kiristää nokkapyörä löysällä ohjetiukkuuteen eli kiristimen kolmio on keskellä rakoa, niin koneen oltua käynnissä tovin kiristimen osoitin näyttää taas liian tiukkaa! Jos pyöritän konetta pari kertaa avaimella, niin kiristin näyttää vielä kireydeltään normaalia kiristystä. Eihän tuo hihna siitä voi itsekseenkään kiristyä, joten tuossa kiristämisessäni pitää olla jotain systemaattista virhettä?
1) ylä- ja alapää merkeissä ja lukittuna
2) nokkapyörä löysätty akselista ja hihnapyörä käännetty myötäpäivään säätörei'issä, jotta vetävä puoli hihnasta löysällä
3) kiristin löysätään aivan löysäksi ja kiristetään sitten ohjeen mukaan piikki raon keskelle
4) kiristin kiristetään asemaansa ja sitten nokkapyörän kolme pulttia kiristetään asemaansa
5) lukituksen pois ja pyöritellään konetta pari kierrosta. osoitin näyttää oikein ja ajoitus kohdallaan
Tästä kun ajelen sitten vaikka 100 km ja katson kireyden, niin jopas on taas pikkuisen liian tiukalla? Mikähän voisi mättää?
Otin vanhan kiristimen käteeni ja hieman tuumailin. Veikkaanpa, että tuo taustalla oleva lohkon uraan menevä hakanen takkuaa jotenkin urassaan ja onnistun kiertämään kiristimen hieman kireämmälle kuin osoitin näyttää. Ei tuossa oikein muuta järkevää selitystä löydy. Sen verran yksinkertainen aparaatti on kyseessä. Eli taidan vain koittaa hieman kääntää vain taaksepäin löysemmälle kiristintä kääntämättä sitä kireämmälle. Katsonpa sitten, miten käy.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa