Kuuluukohan kenenkään muun koneesta sammuttamisen yhteyedssä jotain samantyyppistä kolinaa, tai osaisiko joku kertoa, että mikä mellakka tuolla oikein on käynnissä (näytteet linkin takana)?
http://www.box.net/shared/r6k4isxxxm
Tossa *.slow näytteessä on tosiaan vähän hidastettu ääntä, ja noista kahdesta toi jälkimmäinen näyte on otettu kytkin painettuna. *slow on nauhotettu auton sisältä, kun taas toi toinen näyte moottorin puolelta konepelti auki.
Tietoa / arvauksia?
Reki on Golf IV 1.9 PD ASZ (+330tkm)
Kolina moottorin sammutuksessa (ääninäyte mukana)
Valvoja: ffp jäsenet
Oma A3 ASZ koneella alkoi pitää vähän samalta kuulostavaa ääntä sammuttaessa. Autosta oli hävinnyt myös veto alakierroksilla täysin. Uusi N75 ja MAF ei auttaneet. Tarkemmin tutkiessa löytyi vuotava turbon kello josta alipaineet pääsi vuotamaan. Alipaineet laski (nousi) normaalista n. -0.8 barista -0.25:een. Tästä syystä sammutusläppäkään ei jaksanut kunnolla sulkeutua ja kone ravisti sammuttaessa aika lailla josta kolina. Korjauksen jälkeen sammuu taas siivosti.
Turbo tohon on tosiaan vaihdettu äskettäin (alipainelinjastolle ei tehty mitään), eli pitääpä mitata alipaine tolta läpän ohjaimelta (toihan on kiinni EGR:ssä eikö vaan?). Ilmeisesti toi alipaine on saman suuuruinen koko linjastossa, eli toi ~0.8 pitäisi löytyä myös tosta läpän letkusta?
Tosta DMFW.sta sen verran, että onko täysin väärä käsitys, että kytimen asento voisi jotenkin vaikuttaa sen kautta tuleviin (vika)ääniin? Vaihdelaatikko olisi jotenkin looginen paikka äänelle kun se kerran tulee selvimmin esiin kytkimen ollessa ylhäällä. Toisaalta ton luokan kolinan perusteella boksissa luulisi olevan jotain isompaakin vikaa, jonka voisi _olettaa_ tuntuvan ajossakin jotenkin. Toisaalta turha ehkö mennä vielä noin pitkälle, ennen kuin ton läpän toimivuus on tiedossa..
Tosta DMFW.sta sen verran, että onko täysin väärä käsitys, että kytimen asento voisi jotenkin vaikuttaa sen kautta tuleviin (vika)ääniin? Vaihdelaatikko olisi jotenkin looginen paikka äänelle kun se kerran tulee selvimmin esiin kytkimen ollessa ylhäällä. Toisaalta ton luokan kolinan perusteella boksissa luulisi olevan jotain isompaakin vikaa, jonka voisi _olettaa_ tuntuvan ajossakin jotenkin. Toisaalta turha ehkö mennä vielä noin pitkälle, ennen kuin ton läpän toimivuus on tiedossa..
Tulipa nopeasti kokeiltua sammuttaa moottori painamalla läppä manuaalisesti kiinni (yksin ei ohjaamon puolelta ehdi katsomaan liikkuuko varsi vai ei), ja tosiaan, kolinat loistivat poissaolollaan. Moottori uudestaan käyntiin ja avaimesta pois, ja kolinat palasivat takaisin. Melkein uskaltaisi pitää ongelman syytä selvitettynä..
Viimeksi kun käytin vag-comin autossa kiinni (tuo vika oli jo silloin päällä), niin mitään vikakoodeja ei tosiaan löytynyt.
Tuolla löytyi jotain testausohjeita tolle N239:lle:
http://www.justanswer.com/questions/3q6 ... ver-vacuum
Tuolla löytyi jotain testausohjeita tolle N239:lle:
http://www.justanswer.com/questions/3q6 ... ver-vacuum
Terve!
Itellä täysin sama ongelma -02 1.9TDI ATD golffin kanssa.Itseasiassa vika ilmaantui juuri tänään.
Hiukan silmäiltyäni konehuonetta EGR vuotaa somasti myös ööliä.
Eli olisko meikäläiseltäkin turbonkello alipainevuotonsa takia tiensä päässä ja näin sammutusläppä ei sulkeutuisi kunnolla?
Kustannusarvio?
Itellä täysin sama ongelma -02 1.9TDI ATD golffin kanssa.Itseasiassa vika ilmaantui juuri tänään.
Hiukan silmäiltyäni konehuonetta EGR vuotaa somasti myös ööliä.
Eli olisko meikäläiseltäkin turbonkello alipainevuotonsa takia tiensä päässä ja näin sammutusläppä ei sulkeutuisi kunnolla?
Kustannusarvio?
Sama ravistus/kolahdus ongelma oli täälläkin..koko moottori heilahti aika rajusti sammuttaessa... Syy oli juurikin alipainevuoto jolloin sammutusläppä ei jaksanut toimia kunnolla.
Tarkistakaa huolella kaikki alipaineputket, myös (ja etenkin) jarrutehostimelle menevä, siinä mutkaisessa muoviputkessa on aika monesti halkeamia..
Mulla oli lisäksi alipainepumpun letkulähtö löysä pumpum runkoon, ja laitoin uuden pumpun.
Pitkän aikaa tuntui oudolta kun kone sammuu ilman mitään ylimääräisiä ääniä ja ravistuksia..
samalla myös jarrut toimii paremmin :)
edit.. alipainevuodot myös lisäävät koneen huohotusta oleellisesti (kaikki ailpainepumpun imemä ilma poistuu huohottimen kautta), jolloin myös öljyä päätyy enemmän sotkemaan ahdinta, ahtoputkistoa ja välijäähdytintä. Tästä myös johtuu EGR/sammutusläppä-kotelon paikkeilta "vuotava" öljy... ei se mistään alpainekellosta tule :)
Tarkistakaa huolella kaikki alipaineputket, myös (ja etenkin) jarrutehostimelle menevä, siinä mutkaisessa muoviputkessa on aika monesti halkeamia..
Mulla oli lisäksi alipainepumpun letkulähtö löysä pumpum runkoon, ja laitoin uuden pumpun.
Pitkän aikaa tuntui oudolta kun kone sammuu ilman mitään ylimääräisiä ääniä ja ravistuksia..
samalla myös jarrut toimii paremmin :)
edit.. alipainevuodot myös lisäävät koneen huohotusta oleellisesti (kaikki ailpainepumpun imemä ilma poistuu huohottimen kautta), jolloin myös öljyä päätyy enemmän sotkemaan ahdinta, ahtoputkistoa ja välijäähdytintä. Tästä myös johtuu EGR/sammutusläppä-kotelon paikkeilta "vuotava" öljy... ei se mistään alpainekellosta tule :)
Sama vika täällä ALH-koneessa (josta EGR tulpattu)
Sammutinsolenoidin (se siinä imusarjassa kiinni oleva josta lähtee kaks alipaineletkua?) johdoista toinen oli poikki ja se kolvailtiin kiinni. Käynnistysvirrat päällä liittimen päähän tulee 8V, mutta edelleen käynnistyksessä ja eritoten sammutuksessa kone rynksähtää harmittavan paljon.
Täytynee alkaa tutkimaan pete73:n ohjeen mukaan... Jarrut tuntuu hieman löysiltä ja painetta saa antaa polkimelle jonkun verran.
Kuinka alipainevuodon havaitsee parhaiten?
Vaihteenvaihdon yhteydessä myös koneen oikealta puolelta kuuluu lievä "klunks" ääni (joka kuuluu myös konetta sammuttaessa)... Moottorintuista vaihdettu kuskin puoleinen ja keskimmäinen. Pitäisi vielä vaihtaa apparinpuoleinenkin.
Sammutinsolenoidin (se siinä imusarjassa kiinni oleva josta lähtee kaks alipaineletkua?) johdoista toinen oli poikki ja se kolvailtiin kiinni. Käynnistysvirrat päällä liittimen päähän tulee 8V, mutta edelleen käynnistyksessä ja eritoten sammutuksessa kone rynksähtää harmittavan paljon.
Täytynee alkaa tutkimaan pete73:n ohjeen mukaan... Jarrut tuntuu hieman löysiltä ja painetta saa antaa polkimelle jonkun verran.
Kuinka alipainevuodon havaitsee parhaiten?
Vaihteenvaihdon yhteydessä myös koneen oikealta puolelta kuuluu lievä "klunks" ääni (joka kuuluu myös konetta sammuttaessa)... Moottorintuista vaihdettu kuskin puoleinen ja keskimmäinen. Pitäisi vielä vaihtaa apparinpuoleinenkin.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa