Diisseleitten Lastut ja tehoboksit, mikä ja mistä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Smuli-i
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.7.2012 18:32

Diisseleitten Lastut ja tehoboksit, mikä ja mistä?

ViestiKirjoittaja Smuli-i » 30.3.2013 19:37

Eli eli kuten otsikkokin kertoo niin tuo lastujen ja tehoboksien maailma on hieman avoin. Autona on tuollainen 1.9 TDi vuosimallia -02 koneena AWX passat. Foorumin haku antaa liudan keskusteluita lastujen paremmuudesta 5 vuoden takaa ja kuukkeli vähän samaa.

Eli mitä nyt sitten on selvitetty, kaikkein paras vaihtoehtohan olisi se ohjelmointi, saisi juuri sellaisen kun haluaa. mutta se maksaa melkolailla paljon, tämäkinkin on toki suhteellista.

Sitten nämä tehoboksit, tälläinen oli polossa joskus ja siitä jäi muuten positiivinen maku mutta tuntui imusarja menevän kovin karstaiseksi kun sai niin reippahasti soppaa. Nähän olisitvat suht edullisia ja poistettavissa auto myydessä.

No mitä sitten haetaan. No itse en kaipaa mitään helvetillistä kuurakettia vaan käyttömukavuutta. eli voimaa alhaalta ja polttoainetaloudellisuutta. Kysymyshän siis kuuluu, saako noilla 200-300 euron tehobokseilla tuota alavääntöä ja taloudellisuutta vai vaan toisen, vai onko noilla kriteereillä kannattavaa teettää ohjelma.

muutama mitä tuli vastaan:

- http://www.teholastu.com/product_details.php?p=1429

- http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=1156/2376

- sitten on turbotecit ja muut kun tekee ohjelmia

Ainoa kokemus noista kalliimman pään bokseista on tuollaisesta 1.6 TDI -11 golffista, toi alavääntöä lisää ja ajotietokone näytti kulutus lukeman pienmmäksi mutta tämähän ilmeisesti on vain silmän lumetta noissa.

Kun annatte vastauksenne niin mielellään niin että tästä on jatkossa muillekkin hyötyä, eli jos suosittelet jotakin teho boksia niin laita sen merkki ja malli ja mistä sen saa. Ja ei jookosta ruveta kinaamaan että onko karalalla nyt parempi softa kuin nönönööllä vaan asiaa kiitos.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 30.3.2013 20:15

Pyörittelin pääntä kun luin samassa lauseessa 300e ja tehoboxi :D

En maksais muutaman euron hilppeistä noin paljoa, ostin vuosi sitten tehoboxin on/off kytkimellä valmiilla liittimillä (asennus 1min) siinä myös syötön määrän säädin jota ruuvarilla voi pyörittää. Toiminut hyvin ja kapiinista saa kytkee päälle.
Makso hulppeat 45e posteineen Ebaystä suomeen ja toimitus alle 2viikossa.

Joten joko hankit sen softan 400-800e eli ohjelmoinnin, teet itse evry modin 5e (on sama kuin tehoboxi)
Tai ostat ebaystä tai muualta tuon tehoboxin halvalla.
Noi tehoboxit on kuitenkin evrymodeja joissa muutaman egun kamat sisällä. Psi boxit kai sit parempia mutta samaa nekin tekee eli nostaa syöttöä.

Unohda noi kalliit tehoboxit.

Smuli-i
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.7.2012 18:32

ViestiKirjoittaja Smuli-i » 30.3.2013 20:31

No tuo nyt lähinnä on se mitä kaipasinkin. Eli maksaako noissa 300 euron bokseissa vaan tuosta kotelosta ja piirilevystä kun tuon evryn tekee tosiaan itse.

Mutta ei nyt viellä tehdä johtopäätöksiä vaan kertokaapa nyt toki mutkin kokemuksianne.

EDIT: Daword, vissiin tarkoiti jotakin tälläistä:

http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-C ... 4ac259997b

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.3.2013 22:04

Tuon ikäiseen autoon maksaa softaus jotain 400 euron hujakoilla, riippuen tietysti firmasta ja sijainnista suomen kartalla.

Eli jos olet budjetilla liikenteessä niin ne ebayn 40e plug-and-play boksit olisi järkevin vaihtoehto. Yli kahtasataa euroa ei kannata missään nimessä maksaa mistään boksista. Itse kävin hakemassa customisoftan omaan AVF:ääni ja tyytyväisiä ollaan. Setä korjasi tyhjäkäyntisyöttöäkin isommalle ettei kone sammu liikkelle lähdettäessä.

aemppi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 20.3.2013 8:47

ViestiKirjoittaja aemppi » 31.3.2013 12:08

Onko nuo halvat boksit turvallisia? sopisko esim mun 2003 74kW/101hv 1,9 tdi passattiin tää:
http://viewitem.eim.ebay.fi/AKTION-TDI- ... 88907/item

Oon lastua pitemmän aikaa harkinnu, siis sellasta kunnon ohjelmontia joka maksaa sen 400-500e, noista viribokseista en oo kuullu ku moitteita. Tällänenki tuli mieleen: http://www.racechip.de/ noitten hinta asettuu tohon ohjelmoinnin ja halvan boksin välille, tosin vastaako laadultaan tota 30e boksia?

Smuli-i
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.7.2012 18:32

ViestiKirjoittaja Smuli-i » 1.4.2013 12:39

Kyllä toi race chip vaikuttaa hyvin pitkälti samalta kuin tuo Ebayn "Evry mod" purkki. Tuossakin taas saa maksaa tuosta kotelosta ja johdoista.

Tuo racehip lupaa esim tuollaiseen 130 heppaseen diisseliin vääntöä 65Nm ja 35 heppaa. Kun taas tuossa linkittämässäni "evry" kotelossa luvataan 75Nm ja 37 heppaa.

Nyt toki taas pitää olla hieman kriittinen sen suhteen mitä noista luvatuista totetutuu mutta kylla tuo 40 euroa houkuttelee enempi kuin 190 euroa.

Edit: Jotta ei menis mitenkään liian monimutkaseks ja sekavaks ni nakataan nyt tällänenki viellä: http://www.ebay.de/itm/CHIP-TUNING-VW-P ... 3a660ef4dc

Vai onko jollakulla faktatietoa noihin??

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.4.2013 13:26

Motestilla on aika usein peruskoneiden lastutukset alennuksessa luokkaa 350€ ja tehomittailut samaan hintaan...

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.4.2013 13:28

Ennen noita virityksiä kannattaa käydä jossain vag-com -miehellä kurkkaamassa moottorin kunto. Jos siellä on ahdot jo vakiona karkaamassa niin tuo EVRY vain pahentaa tilannetta. Samalla selviää MAFfin kunto.

Smuli-i
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.7.2012 18:32

ViestiKirjoittaja Smuli-i » 1.4.2013 13:31

Tosiaan unohtunu mainigta että oma kikkare on 122tkm ajettu joten tuossa tuskin viellä pelkoa kauhiasti noista ahdin ropleemista?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.4.2013 13:35

11 vuotta vanha 122tkm ajettu iso dieselvolkkari? Noh, ei ne kilometritkään pelkästään paikkoja pasko, jos sillä autolla on ajettu pelkästään kylänraitilla kirkkoon ja takaisin niin kyllä sitä karstaa ehtii näinkin jo kertymään tarpeeksi. Toisaalta, ei nää pumppusuutinkoneet ole niin suttaavia kuin aiemmat jakajapumpulliset.

Ihan vaan BTW, oma 350tkm ajettu EGR-venttiilini: Kuva

Smuli-i
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.7.2012 18:32

ViestiKirjoittaja Smuli-i » 1.4.2013 13:39

Tuohan näyttää samalta ku polossa oli kun tein kansirempan. imusarja viellä pahempi. eikä sekään ollu kun 240tkm ajettu. Toki jotain tekoa tais olla kun siihen oli tuollanen purkki lykätty väliin mutta tuntu ettei se kyllä oikeen toiminu oikein.

Edit: Ja kyllä Se tosiaan on 11vuotta ja 122tkm ajettu.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.4.2013 13:55

Joo mulla sama boxi kuin toi ensimmäinen postattu ebay boxi mutta vaan eri koneeseen sopiva. (eri liittimet siis)
Ihan ok ollut, veto on tasaista ja pintakaasu herkkä, mutta normaali muuten. Tyhjäkäynti ravistaa melko huomaamatomasti kun hidastaa risteykseen, mutta tasottuu melkein heti.

aina off käynnistyksessä sekä kylmällä koneella pakkasilla. Kätevä toi on/off kytkin tämän vuoksi.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 1.4.2013 17:12

Ite ajelin tossa aikani racechipatulla autolla... ei mitään isompia ongelmia ja säätöjä löytyy muistaakseni 7 eri astetta "onkos tässä lisää kulkuja" aina "jopas tuli mustat pölyt taakse"-asteeseen saakka.

Ihan pelkkä vastus tuo boksi ei ole ja nimensä mukaan siellä jotain chippejä on, lisäksi tarvitsee virran toimiakseen. Asennus tulee pumppusuuttimien johtosarjan väliin kannen päähän, joten toimintaperiaate on puhtaasti syöttöjen ja ajoitusten säädöllä tapahtuvaa. Ajokäytös muuttui boksin myötä hieman kulmikkaammaksi ja välillä huomasi että syötöt ikäänkuiin "jäi päälle" jos nopeasti löysäsi kaasua. Tämän syöttömääräpuljaamisen vuoksi myös kulutusmittari alkaa heittämään, mutta max. litran luokkaa omien ajojen perusteella. Hankala kuitenkin tarkkaa lukemaa sanoa kun webastokin oman osansa tuohon soppaan toi...

Tärkeintä silti, että sitä kulkua löytyi lisää varsinkin yläkierroksille. Mittauksia ennen/jälkeen ei ole, mutta kukas täällä numeroilla keulii muutenkaan? Essonbaarista en koskaan itsetuntoa tarvinut ;)
Viimeksi muokannut ConD, 5.4.2013 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 1.4.2013 21:47

Tuossa kun lukasin tuon kirjoittamasi topikin niin tuli mieleeni että käyttäisit autoasi vaikka tuolla!!

http://www.ltr-racing.com/

Muutamien kavereiden kertomana niin tuo diisseli ekspertti hoitaa homman tiedolla ja taidolla! On ollut mm. Valtran pulling tiimin softaajana ja muutenkin kisamiehistössä. Kaverin Leonin ja toisen kaverin Cordoban softat tehnyt. Ja se Cordo on muuten täysin vakio AHU koneella. Ja itsellänikin olisi tarkoitus käydä piakkoin saamassa hieman lisää menoja kotteroon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa