ALH-Golf: Ei käynnisty [Ratkaistu]

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ALH-Golf: Ei käynnisty [Ratkaistu]

ViestiKirjoittaja Louke » 25.3.2013 10:57

Ajoin auton talliin ja otettiin akun - johto irti. Hitsattiin ahtoputkelle parempi kannake putkeen kiinni, putken ollessa paikalla autossa. Hitsauskoneen maadoitus laitettin suoraan ahtoputkeen kiinni.

Homam saatiin valmiiksi, mutta seurauksena auto ei lähde enää käyntiin. Startti pyörittää konetta iloisesti, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Pidemmällä starttauksella puskee vähäisen vaaleaa savua ja hyvin satunnaisesti vähän yrittää hörähtää, mutta ei lähelläkään, että käyntiin asti lähtisi.

Ennen toimenpidettä auto toiminut hyvin ja tehot ollut tallessa ja lähtenyt käyntiin vaikka -20c pakkasessa ilman lämmitystä.
Vag-Com ei anna mitään vikakoodia. 109 rele purettu ja tarkastettu. Vaikakka kone on lämmin käteen ei lähde käyntiin. (Hehkut on ok, mutta eihän se edes tarvitse niitä käynnistymiseen, jos kone on lämmin?)

Hitsaus operaatio suoritettiin repsikan puolen rengaskotelon alta putkeen ja koneeseen ei koskettu muuta, kun akunkenkä irroitettiin akusta. Aika epätodenäköistä, että ajoitus tai muu mekaaninen asia olisi mennyt rikki koskematta noin tunnin operaation aikana...

Onko kenelläkään ideaa mikä voisi olla mennyt rikki, kun ei edes vikakoodia mistään anna? Tai ehdotuksia mitä voisin kokeilla? Jos onnistun saamaan koneen käyntiin, yritän ensimmäisenä mennä katsomaan ajoituksen vag-commilla.

EDIT1: Ilmaus suoritettu suutinputkilta ja sulakkeet ok
Viimeksi muokannut Louke, 25.3.2013 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 25.3.2013 12:23

Ilmasitko joka putken reilusti, että tavaraa alkaa oikeasti tulla kuin valtimosta sykkien? Sitten putkia kiinni samalla kun starttailee?

Siinä on syöttöpumpulla myös sammutinsolenoidi, saattaa olla viallinen. Purkaamolta sain varaosan 40€.

Toimiiko sammutusläppä oikein, eli se imusarjalla oleva, näkyy kun ahtoputken ottaa irti imusarjasta? Katso ettei ole jäänyt kiinni-asentoon, ettekä ole siihen mitään hitsailleet että vaikuttaisi?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 25.3.2013 12:52

Vielä varmuudeksi tuosta 109:stä, katso että hehkun merkkivalo syttyy mittaristoon.

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 25.3.2013 13:21

Tuota EGR yhteydessä olevaa läppää tarkoitat? Siitä on ollut alipaine letkut irti jo monta vuotta.. ja auki näyttäisi olevan edelleen.

Ilmailtu on ja viimekesänä vaihdettu polttoaine letkut ja vanhanallinen suodatin. Sillon jaksoi vetää polttoaineen tankilta asti vaikaka suodatin ja osa letkuista oli ilmaa täynä.. Nyt ei ole ilmaa missään.

Sammutus-solenoidi jäisi yhdeksi vaihtoehdoksi. Pitää yrittää sitä testata jotenkin tai ottaa pois käytöstä. Onko se tuo mihin menee yksi johto päälle ja on tuossa pumpun oikeassa laidassa?

Pidemmällä starttauksella alkaa savuttamaan aika reilusti vaaleaa/valkosta. Vähän lupailee, mutta tuntuu, kun auto sammuttaisi itseänsä saman tien.

109 rele naksuu ja hekuvalo syttyy normaalisti.

EDIT1: Sammutus solenoidi testattu / otettu kara+jousi sisältä pois. Ei apua ongelmaan.
Viimeksi muokannut Louke, 25.3.2013 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.3.2013 13:31

Olisko vetänyt putkesta jonkun hitsinöölin koneeseen.

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 25.3.2013 14:55

Noniin nyt tuli jotain lisävihjettä:

Kylmänä piiiiiitkän sahauksen jälkeen alkoi käymään rykien vajailla kierroksilla epätasaisesti.
Hetken se siirä hörskötti, kun yhtäkkiä lähti käymään normaalisti.

Sitten: Menin vag-comilla katsomaan ajotuksia. Kun painoin "basic settings" painiketta, niin auto sammui samantien!?

Sain auton uudestaan rykien samallatavalla käyntiin ja sama homam, jos painaa "basic settings" painiketta auto sammuu...

Kävin ajamassa autolla lenkin ja kaikki tuntui olevan ennallaan. Väännöt ja tehot tuntuu olevan ennallaan ja kone käy normaalisti.

Nyt kokeilin kuumalla koneella pienellä pintakaasulla mennä "basic settings" painikkeesta käynnissä läpi. Onnistui, mutta kone alkoi käymään epätasaisesti, vajailla kierroksilla ja savuttamaan runsaasti vaaleaa savua sekä käy kuten käynnistäessä kylmänä aijemmin. Lisäksi en saa koneelta ajoitus arvoa ollenkaan.

Muuta: Koneen saa kuumana käyntiin normaalisti, kun heti käynnistää uudelleen. Jos kone kerkee jäähtyä, mutta on vielä lämmin on se mahdotonta saada käyntiin. Kylmänä koneen saa käyntiin epätasaisesti rykien pitkällä startilla (tai välillä ei ollenkaan tällöinkään).

Kertooko tämä jollekkin jotain? AIka erikoinen tämä, kun painaa koneen käydessä tyhjäkäyntiä "basic settings" painiketta niin auto sammuu? Hehkuvalo alkaa kyllä villkumaan kojelaudassa normaalisti.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.3.2013 16:29

Pumpun ajoitus on myöhäsellään, ehkä jopa yhden hampaan verran. Tarkista tämä ensin ja sitten vasta kyseenalaista että missä tilanteessa näin olisi päässyt käymään. Ajoitus on voinut muuttua myös jos hihnapyörän kolme pulttia on löysällä, tarkista samalla hihnan kireys.

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 25.3.2013 16:34

Suuret kiitokset p0wer taas!

Ilmeisesti hampaalla päässyt hyppäämään tai liikkunut pulttien alla kerralla enemmän.. Lähti käyntiin, kun käänti pyörän säädöstä myötäpäivään ääriasentoon eli ainakin hampaan verran... Muutama milli takasinpäin ja nyt on taas ajotus kohdallaan..

Varmuutta en osaa sanoa kumpi päässyt tapahtumaan, Hihna on ainakin kireellä. Muutaman millin liikkuu ylös/alas tuosta kannen hammapyörän ja seuraavan rullan välistä. Olisiko sitten pulttien alta luistanu..

Mysteeriksi jää miten onnistunut juuri samaan aikaan tapahtumaan, kun tein näitä muita hommia. No minun tuurilla ei kyllä mikään ihme :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.3.2013 19:58

Jes. Sen kyllä näkee jäljistä jos pulteista on luistanu, jos hihnankiristin on merkissään tai vaikka hieman siitä löysemmälläkin, on erittäin epätodennäköistä että pumppu hyppää hampaalla yli, joten todennäköisimpänä pitäisin tuota pulteista luistamista. Tosin, silloin niiden pulttienkin pitää olla selkeästi löysällä... Ja tuon apuakselittoman ennakonsäätö just kohalleen on kans muutenkin melkosen tarkka homma -jos näkee että nyt se hihnapyörä liikahti, on helposti menny jo liikaa =)

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 25.3.2013 20:55

Hiukan kirkasta pintaa tuola pulttien alla olevalla "radalla" näytti olevan, ei kyllä ainakaan mieleen jäänyt, että pultit olisivat olleet erityisemmin löysällä(saattoi olla) Pitäisi vaihtaa nuo pultit muutenkin, kun alkavat olla aika rassatut ja kulmat alkaa pyöristyä, kun tullu säädettyä ajotuksia niin perkeleesti :D Kai noita marmorilta saa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.3.2013 21:55

Pitäisi vaihtaa nuo pultit muutenkin, kun alkavat olla aika rassatut ja kulmat alkaa pyöristyä, kun tullu säädettyä ajotuksia niin perkeleesti :D Kai noita marmorilta saa

Pitäisi vaihtaa joka kerta, marmorilta saa noita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa