Seat toledo 1.9tdi 110hp säksättää ja kolisee!
Valvoja: ffp jäsenet
Seat toledo 1.9tdi 110hp säksättää ja kolisee!
Joo elikkä kyseinen auto (vm.2000) on non 400t km ajettu ja yhtekkiä kovilla pakkasilla (-30 parhaillaan) alko pitämään hirveää ääntä. Alkuun en jaksanut ressata mutta seuraavana aamuna käynnistäessä kone oli todella kamalan kuuloinen aivan niinku ei kävisi kaikilla pytyillä ja sitten annoin lisävirtaa toiseen autoon ja nostin kierroksia niin alkoi kuulumaan ihmeellistä säksätystä, niinkuin jokin remmi olisi poikki mutta kaikki näytti päälisin puolin olevan kunnossa. Annoin olla joulun ajan auton ja nyt menin sitä katsomaan ja käynnistin ja lahtee hyvin käyntiin, mutta sama homma vielläkin. Sitten ajoin vähän matkaan noin 100 metriä niin sammu kerran sinä aikana ja pakokaasu oli todella mustaa ku oli lumi mustana siitä missä olin ajanut. Sitten kokeilin paikallaan ottaa kieroksia nii kaasu pohjassa ei jaksanu nostaa kuin 4000:n kierrokset ja sitten hyytyi kokonaan. Eikä käynnisty enää.
Aivan niinku ei saisi diesseliä. mistä alottaisin vian etsinnän*?? Voiko diesel jäätyä niin että se ei pääse kulkemaan? ja sitten kyselin nii sanottiin et viittaa hydrauli venttiilin nostimiin että ne on pois pelistä? vai voiko rusiku hommissa olla häikkää tai ilman saanissa? Ja vaihdoin tuossa puoltoista viikkoa sitten uuden laturin niin onko han siellä tehny jotain väärin ja se siitä johtuis?
Kiitosta jo etukääteen vastauksista!
Aivan niinku ei saisi diesseliä. mistä alottaisin vian etsinnän*?? Voiko diesel jäätyä niin että se ei pääse kulkemaan? ja sitten kyselin nii sanottiin et viittaa hydrauli venttiilin nostimiin että ne on pois pelistä? vai voiko rusiku hommissa olla häikkää tai ilman saanissa? Ja vaihdoin tuossa puoltoista viikkoa sitten uuden laturin niin onko han siellä tehny jotain väärin ja se siitä johtuis?
Kiitosta jo etukääteen vastauksista!
Viimeksi muokannut Villeva, 26.12.2012 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ennakon säädin? minkälainen osa jja jotain koordinaatteja niin vois tarkastaa? mitä se niinku tekee käytännössä? ja sit ei viittis lähteä hinaamaan mihinkään lukemaan vika koodeja jos selviää helpomalla, mutta jos jollain on tietoa missä niitä koodeja voi lukea oulussa nii ois ihan kiva tietää jos senki joutunee tekemään?
Kyllä se osa löyty ku opasta jakso selata läpi. Mutta nyt alkaa amatööriltä tulemaan lisää tyhmiä kysymyksiä. Niin että mitenkä nuita tuollasia johtoja kannattee lähtee kattoon muutenku päälisin puolin varmaan. Onko se vaan et solenoidi irti ja yleismittarilla tökkiin tuleeko virtaa ja miten tuommosen säätimen voi tarkastaa ? Sitten viellä et tarviiko tuota pumppua kummenmin irrottaa vaan saako sen sääätimen ilman siihen koskemista irti?
Joo voi olla se ennakonsäädin/määränsäädin. Eikös ennakonsäädin sijaitse pumpussa sisällä, onko sama osa kuin määränsäädin? Harva kaveri noita osaa vaihdella ellei koko syöttöpumppua vaihdella.
Jos konetyyypissä saa helposti venttiilikopan irti niin katsoppas sinne alle, näkee suoraan nokkien ja hydraulinostintinen kunnon. Jos on joku venttiilinnostin huonossa hapessa niin pitää kyllä kamalaa ääntä eikä meinaa pysyä käynnissä. ensin ettisin vikaa sieltä.
Jos konetyyypissä saa helposti venttiilikopan irti niin katsoppas sinne alle, näkee suoraan nokkien ja hydraulinostintinen kunnon. Jos on joku venttiilinnostin huonossa hapessa niin pitää kyllä kamalaa ääntä eikä meinaa pysyä käynnissä. ensin ettisin vikaa sieltä.
Kyllähän tuo vahvasti viittaa hajonneeseen venttiilinnostajaan. Venakoppa auki ja tarkastelemaan. Tossa kuva mitä voit odottaa löytäväsi. Ekat nokat tässä kuvassa näyttäs suht ok, 6. nokka vasemmalta lukien kulunut ja sen alta löytäisi melko varmasti vajaakuntoisen tai rikkoutuneen nostajapaketin.
http://img833.imageshack.us/img833/4254/kuva002.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/4254/kuva002.jpg
kylllähän sielt' löyty täysin palasina oleva venttiili ku aukas kopan:D elikkä mitä kaikkia se on voinu rikkoa ja mitenkä tuommosen uuden koneen vaihtaminen tuleeko halvemaksi ostaa uus kone ja asentaa vai mitä kannattais tehdä?? ja mistä tiedän et mikä tuo toledon kone on onko se asv vai mikä ja pitääkö kone olla täysin sammalainen kun sinne uuden aattelee laittaa??? ja viesti on sekava:D
Moottorin vaihto se halvin vaihtoehto taitaa tuossa vaiheessa olla. Moottorikoodi joko asv tai ahf. Jompi kumpi kirjainyhdistelmä löytyy käyttöohjekirjan etusivulta tyyppitarrasta.
Helpoin vaihtoehto on kun etsii samalla koodilla olevan moottorin, niin ei tarvitse alkaa soveltamaan mitään, vaan menee suoraan paikalleen. Kannen korjaukseen menee äkkiä vaihtomoottorin hinta.
Koodauksesta en ole varma tarvitseeko tämän ikäiseen sitä, jos on samalla koodilla koodilla oleva kone.
Helpoin vaihtoehto on kun etsii samalla koodilla olevan moottorin, niin ei tarvitse alkaa soveltamaan mitään, vaan menee suoraan paikalleen. Kannen korjaukseen menee äkkiä vaihtomoottorin hinta.
Koodauksesta en ole varma tarvitseeko tämän ikäiseen sitä, jos on samalla koodilla koodilla oleva kone.
Omassa kävi venttiilinnostajan rikkoontuminen kesällä. Asiantuntevan henkilön(autonasentaja lähipiiristä) tekemänä kansi tutkittiin ja kun itse venttiili ei ollut kärsinyt, niin nostajien ja nokka-akselin vaihto kustansi noin 300€ osien osalta. Ei tarvinnut kantta irrottaa pois. 6tkm oisko ajettu sen jälkeen jo, ja kone toimii vielä ainakin. Paras tarjous ennen tätä oli kannenvaihto osineen töineen 2050€ korjaamolta, pahin tarjous 4000€ toiselta korjaamolta...
tyhjensin tänää poltoaine suodattimen ja kokeilin käynttiin nii sitä enne startti pyöritti konetta viellä mutta ei käynnistyny ja tuon jälkeen yritin startata nii konepyörähti muutman kerran ja sit kuulu aika iso naksahdus ja sen jälkeen startti ei enää jaksanu pyörittää konetta nii meinaakohan se sitä et siellä on jotain venttiilin palasia menny jonnekin mäntiin ja jummannut kone kiini vai mistä se johtuu ettei jaksanu enää pyörittää?? Ja sit niiku et millä nuita tukia et onko se rikkonu muuta ku venttiili kopan sisällön vai onko samlaa menny männät yms?? sit tuosta kasaaa misesta et jos sieltä kaikki irrottaa nii pittääkö nokka akselit yms ajastaa oikein et pysyy tahdissa? oon vähä amatööri nii pakko jotain kysellä et sais vähä jotain suuntaa et mihin omat rahkeet riittäis jos pitää alkaa rempaamaan monimutkasesti et tuleeko onnistumaan ! kone ei niin pahalta kulosta vaihtaa jos sen vaan malttaa tehä mut nuo ajotukset alkaa kuulostaa vaativimmilta!?:D
Arvelit vielä sitten käynnistellä konetta...jos se kolisee, jättäisin itse kokeilematta ennen vian etsintää. Siellä on palaset varmaan pyörineet nokan ja venttiilin välissä ja sopivasti naksahtanut venttiili mäntään nyt viimeistään. Kaipa tuo startinkin voima riittää jotain rikkomaan siinä vaiheessa. Pura nokka-akseli pois ja nostajat sen jälkeen. Et tuossa enää mitään häviä omasta mielestä, vaikka alat tutkimaan sitä itse, jos venttiili on jo mäntään ottanut.
Juu ei kyllä häviä eikä varmaan voitakaan paljoa, mutta ala katsomaan se moottorikoodi ja metsästelemään uutta konetta noilla tiedoin. Tai hommaa uusi auto, voi olla varmin ratkaisu, se koneen vaihtokin vaatii vähän osaamista tai onnistumista kuitenkin.
miksi ihmeessä olet edes pyörittänyt konetta kerta olet jo sanonut löytäneesi venttilivian sieltä?
minusta jo kolina ja muu ylimääräinen iso ääni olisi pitänyt riittää siihen ettei konetta enään pyöritetä.
miksi ihmeessä olet edes pyörittänyt konetta kerta olet jo sanonut löytäneesi venttilivian sieltä?
minusta jo kolina ja muu ylimääräinen iso ääni olisi pitänyt riittää siihen ettei konetta enään pyöritetä.
ahf kone se on ja metsällä ollaan... ja ei sitä oo nii perillä nuista autoista et ois heti tajunnu et ne on nostajat paskana niin aatelin et se on vaan nii jäässä et kolisee ku ei saa dieseliä ku jokin jäätynyt mut en mää sitä enää sen jälken startannu ku olin venttiili kopan aukassu.. tää on niiku rehtorin puhutelussa ois koulussa ku tulee nuita miks nää niin tekkiit viestejä :D ja kyllä tässä pitää joku tekohengitys patenti suoritta autoon ku ei opiskelija budjetilla oo varaa mihinköä autoon jolla voi liikku yli 50 km säteeelle ja samaan hintaan saa melkein koneen ku laitta jonku -87 escortin nii sama se on sitä konetta yrittää vaihtaa ainaki oppii kaikkea uutta eikä varmaan ens kerralla oo samoja virheitä tekemässä..
Oiskohan venttiili ja nostaja vielä asentajalla menny sekasin?
Jos nostaja menny rikki niin ei se ole välttämättä tuhonnu mitään muuta.
Oon nähny koneen missä oli remmi katkennu niin muutamalla nostajan vaihdolla siitä selvittiin.
Villeva anna jonkun mikä tietää moottoreista edes vähän tutkia se venttiilikopan sisältö ennen kun alat ostamaan tonnitolkulla osia meinaan nostajat ei ole kalliit jos niillä selviää.
Jos nostaja menny rikki niin ei se ole välttämättä tuhonnu mitään muuta.
Oon nähny koneen missä oli remmi katkennu niin muutamalla nostajan vaihdolla siitä selvittiin.
Villeva anna jonkun mikä tietää moottoreista edes vähän tutkia se venttiilikopan sisältö ennen kun alat ostamaan tonnitolkulla osia meinaan nostajat ei ole kalliit jos niillä selviää.
uus vuos lusittu ja pääsee tarkastaan tilannetta.. elikkä nokka akselinku purki pois nii aika hyvää jälkeä se on tehny moneen hattuun ku pari on ihan hajoamaisillaan ja nokkakaselissakin on aika kovia kulumia.. pitäs kansi irrotta nii sai koko homman pöydälle niin tietää et kumpaan rupiaa koneen vaihttoon vai kannen kunnostukseen.. tuota tuon jakopään remmin ku ottaa irti nii mitenkä tuo ajastaminen ei taijja onnnistua ihan tuosta vaan vai miten menee ku en lukinnu kampiakselia enkä ruiskupumppua?:D
...Tässä karkea perusohje. Korjatkaa vapaasti jos jotain pielessä...
1...Sitten kun sulla on kansi pois, niin pyörität alakerran siten, että ykkössylinterin mäntä on ylimmässä asennossaan, yläkuolokohdassa. Vaihdelaatikon päältä avaat muovitulpan, niin sieltä pitäis näkyä vauhtipyörällä ajoitusmerkki, mistä tarkistat alakerran vielä ennen hihnan asennusta.
2...Nokan ajoitus siten, että ykkössylinterin molemmat nokat ovat ylöspäin. Eli kannessa myös ykkonen yläkuolossa. Nokan vastakkaisessa päässä (alipainepumpun päässä) on ura, joka on tällöin vaakasuorassa. Lukitse uraan lukitustyökalu tai sopiva lattarauta tms. siten että akseli lukittuu kantta vasten, eikä pääse liikkumaan.
3... Ruiskupumpun hihnapyörässä on paikka tapille, jolla se lukittuu oikeaan asentoonsa. Voit käyttää lukitustappina vaikka 6,0-7 mm poranterää tai vaikka 6x70mm pulttia jossa ei ole kierre loppuun asti, niin se on sopivan tiukka.
4... Asenna hihna ja kiristin. Pyöritä konetta käsin muutama kierros varmistuaksesi että se pyörii vapaasti.
1...Sitten kun sulla on kansi pois, niin pyörität alakerran siten, että ykkössylinterin mäntä on ylimmässä asennossaan, yläkuolokohdassa. Vaihdelaatikon päältä avaat muovitulpan, niin sieltä pitäis näkyä vauhtipyörällä ajoitusmerkki, mistä tarkistat alakerran vielä ennen hihnan asennusta.
2...Nokan ajoitus siten, että ykkössylinterin molemmat nokat ovat ylöspäin. Eli kannessa myös ykkonen yläkuolossa. Nokan vastakkaisessa päässä (alipainepumpun päässä) on ura, joka on tällöin vaakasuorassa. Lukitse uraan lukitustyökalu tai sopiva lattarauta tms. siten että akseli lukittuu kantta vasten, eikä pääse liikkumaan.
3... Ruiskupumpun hihnapyörässä on paikka tapille, jolla se lukittuu oikeaan asentoonsa. Voit käyttää lukitustappina vaikka 6,0-7 mm poranterää tai vaikka 6x70mm pulttia jossa ei ole kierre loppuun asti, niin se on sopivan tiukka.
4... Asenna hihna ja kiristin. Pyöritä konetta käsin muutama kierros varmistuaksesi että se pyörii vapaasti.
Kone oli aika entinen venttiili oli katkennu ja murjonu kantta ja mäntää kolmos pytyssä. ei enää selviä millään pienellä hommalla mut nyt tarvis vähä teitoa nuista 1.9tdi koneista et mitä eroja niillä on ku mietin että saisinko tämän :http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1465151 koneen laitettua tuohon autoon. Siinä lähtee ainakin imusarja väärin päin mutta jos laittaa siitä mun koneesta tuohon imusarjat yms nii paassakohan tuo paikoilleen vai kuikahan paljon erillaisia nuo koneet ovat.. Tai nyt ois myynissä 380000 ajettu seat toledo mootori vikaisena saa ostaa pois auot asuu oulunsalossa
Ihan tyypillistä että noilla kilometreillä alkaa venttiilit katkeilemaan jos kansiremontti on tekemättä, tosin useasti kestävät sen 500 ja ylikin ajella mutta itse alkaisin kyllä huoltoa tuossa 400tkm kohdilla harkitsemaan vakavasti. Tapauskohtaista.
Tuo myynnissä oleva moottori _ei_ ole nelosgolffista vaan jostain vanhemmasta menopelistä, mk4:ssa käytetään ns. uudemman sukupolven apuakselittomia moottoreita. Toisekseen, en halua uskoa tuon myynnissä olevan moottorin ajomäärään ihan helpolla :)
Toledossa on erilainen moottori kuin tuo nettivaraosan yksilö, tuollanen AHU löytyisi itseltänikin ylimääräisenä.
Ihan hienoa suomea muuten :)
Tuo myynnissä oleva moottori _ei_ ole nelosgolffista vaan jostain vanhemmasta menopelistä, mk4:ssa käytetään ns. uudemman sukupolven apuakselittomia moottoreita. Toisekseen, en halua uskoa tuon myynnissä olevan moottorin ajomäärään ihan helpolla :)
Toledossa on erilainen moottori kuin tuo nettivaraosan yksilö, tuollanen AHU löytyisi itseltänikin ylimääräisenä.
mootori vikaisena saa ostaa pois auot asuu oulunsalossa
Ihan hienoa suomea muuten :)
päivitystä tilanteeseen
Kone atomeina, ehyet osat alkaa olla koossa, viimeiset saapuu huomenna tai maanantaina. Alkaa kokoamisprojekti. Mielenkiintoisia yllätyksiä: Joku josku vaihtanut ilmastoinnin kennon jäähdyttimen eteen irroittamatta syyläriä: vinotuet poikki kulmakoneella keulakehikosta, sekä leikkaus alapalkkiin putkea varten ja vaihdon jälkeen mikkiliimalla takas kokoon....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa