Taustatietona sen verran että autona 1.9tdi Seat Toledo ALH koneella, softattu ja 110hp suuttimilla. Ahdin ~150tkm rullattu, ei välystä ja VNT säätökin tuntuu toimivan oikein.
Eli ongelmana on että autosta alkanut ahdot katoaan, alle 2500kierroksen ei tahdo saada ahtoja koneeseen, ja tämän jälkeenkin ahtojen nousu ottaa kahdesta kolmeen sekunttia. Ahdot ei piikitä lainkaan, tasoittuu suoraan tuohon 1.1baariin.
Ennen korjauksia meni yliahtojen takia vikatilaan, sitä vikaa aloin korjaamaan ja sainkin korjattua, mutta toinen melkeen yhtä kiusallinen tuli tilalle.
Aikaisemmin oli ~1800rpm kohdalla täydet 1.1bar ja normaalikierroksilla 1800-2500 välissä oli täydet ahdot noin sekunnissa. Polkasussa piikitti vähän, 1.6-1.8bar asti ja sitten tasoittui.
Mitä tehty tähän mennessä:
Ahtopaineen säätöventtiili on vaihdettu, samoin alipaineletkut. Turbo käytetty pöydällä ja vnt säätö putsattu. EGR venttiilin puhdistin ja tulppasin. Imusarjan puhdistin samalla. MAF:n piuhan irrottaminen huonontaa kulkua vielä entisestään.
Ehdotuksia mitä kokeillaan seuraavaksi? Millainen paine-arvo tuonne ahtopaineen säätöventtiilille pitäisi tyhjäkäynnillä / kierroksilla tulla? Entä turbon kellolle menevään letkuun?
Ongelmia 1.9tdi:n kans.
Valvoja: ffp jäsenet
Alipainetta pitäis löytyä tyhjäkäynnillä noin 0.7-0.8 bar.
Vuoto esim jarrutehostimelle menevässä putkessa vaikuttaa aika paljon.
Samalla kaikki alipainevuodot lisäävät koneen huohottimesta tulevan ilman (ja öljysumun) määrää huomattavasti, jolloin öljynkulutus lisääntyy ja ahtoputket ja imusarja likaantuvat...
Vuoto esim jarrutehostimelle menevässä putkessa vaikuttaa aika paljon.
Samalla kaikki alipainevuodot lisäävät koneen huohottimesta tulevan ilman (ja öljysumun) määrää huomattavasti, jolloin öljynkulutus lisääntyy ja ahtoputket ja imusarja likaantuvat...
Jepjep, vikakin löytyi, tai oikeastaan kaksi...
Alipainepumpun letkuliitos oli osittain irti pumpusta ja siitä välistä vuoti kun väännätti sopivaan suuntaan ja VNT säätötangon lyhentäminen auttoi myös.
Erikoista vain se että sieltä tosiaankin oli MYÖS n75 venttiili rikki, ei toiminut vanhalla enää kunnolla..
Kiitoksia kaikille auttaneille..:)
Alipainepumpun letkuliitos oli osittain irti pumpusta ja siitä välistä vuoti kun väännätti sopivaan suuntaan ja VNT säätötangon lyhentäminen auttoi myös.
Erikoista vain se että sieltä tosiaankin oli MYÖS n75 venttiili rikki, ei toiminut vanhalla enää kunnolla..
Kiitoksia kaikille auttaneille..:)
Alipainevuoto etenkin alipainekellon letkussa osaltaan nopeuttaa N75 hajoamista, kun vuotokohdasta pääsee paskaista ilmaa (=pölyä) alipaineletkuihin ja sitä kautta myös mm. N75:een. Tämän takia on hyvä myös tarkistaa että se N75:n ei-alipainepuolella oleva letku on ilmanputsarissa tai siitä tulevassa putkessa tiiviisti kiinni.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa