Audi A3 2.0 TDI ongelmat (nykii tasakaasulla)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

Audi A3 2.0 TDI ongelmat (nykii tasakaasulla)

ViestiKirjoittaja Grandi » 24.9.2009 18:25

Tervehdys kaikille, olen uusi tällä foorumilla.

Ongelmani on samankaltainen, kuin monella muullakin tuntuu olevan. Auto siis nykii tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2500 välillä. Nykimisen taso vaihtelee satunnaisesti. Kiihdytettäessä nykimistä ei tunnu lainkaan ja auto kiihtyy ihan normaalisti. Auto myös ravistelee tyhjäkäyntiä käydessään jonkin verran. Muuten auto toimii normaalisti ja kulutus pyörii ajosta riippuen 5,0-6,0 välillä.

Auto on siis Audi A3 2.0 TDI 103 kW (BKD) vuosimalli on VIN-koodin mukaan 2006 ja auto on valmistettu 8/2005 kilometrejä on 150000.

Tehdyt toimenpiteet:

Polttoaineensuodatin vaihdettu. Käytetty suodatin näytti suunnilleen samalta kuin tässä linkissä: http://www.myturbodiesel.com/1000q_how_to/a5/fuel_filter.htm

Suodatin oli aika tumma, muttei mitenkään erityisen öljyisen tuntuinen. Suodatinkotelo oli myös puhdas. Tandempumppu ei siis liene syynä?

EGR-venttiili poistettu väliaikaisesti käytöstä (letku irti ja sen tulppaus). Ei vaikutusta nykimiseen.

Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan, mutta moottorin vikavalo ei kuitenkaan pala. Onko kyseiseen autoon saatavilla softapäivityksiä? Audihuoltoon soitettaessa väitettiin, että ei olisi.

Muita yleisiä vikoja on ilmeisesti pumppusuuttimet sekä varsinkin niiden johtosarja.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 24.9.2009 19:36

Kieli pitkällä odottelen vinkkejä, täällä samoja oireita A4:ssä. Ainoat erot taitaa olla, että meillä nykii vain, kun varvikellon neula on tasan 2000rpm kohdalla. Kun alkaa nykimään, niin länttää kumpparin lattiaan niin meno tasaantuu. Rauhallisessa kiihdytyksessä siis esiintyy ja tasakaasulla ajettaessa.

Tyhjäkäyntiravistelua silloin tällöin. Talveksi nykiminen katoaa. Ravistelu pysyy.

Vianetsintään on käytetty aikaa tasan 0 minuuttia, eli sen kanssa on oppinut elämään :D

Olishan se kiva korjata.

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 24.9.2009 20:07

Omassakin tuo nykimisilmiö on parhaiten esillä juuri 2000 rpm kohdalla. Lappu lattiaan, niin meno muuttuu heti sulavaksi. Missä lämpötiloissa sinulla tuo nykiminen katoaa? Nimim. talvea odotellessa :)

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 24.9.2009 21:59

Ihan tasan tarkkaan en pysty lämpötilaa sanomaan, mutta alle kymmenen lämmintä on tainnu jo auttaa. Pakkasilla ei nyvi laisinkaan.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 25.9.2009 6:19

Mulla BKD toledo nykäs tasakaasulla satunnaisesti siinä 1500-2500 välissä säännöllisen epäsäännöllisesti, nykiminen loppu ku otin ja putsasin sen perseestä-suuhun venttiilin.

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 27.9.2009 16:43

Tuli vaan tuossa mieleen, että autossa on myös seuraavanlainen vika/ominaisuus (en tiedä, liittyykö asiaan vai ei): Ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttö jumittuu välillä hetkeksi johonkin tiettyyn arvoon, eikä muutu, vaikka moottorijarruttaa, auto käy tyhjäkäyntiä ym. Välillä näyttö taas toimii ihan normaalisti.

Voisiko tämä liittyä jotenkin kyseiseen vikaan, jos esim. joku anturi näyttää välillä vääriä lukemia ym.? Mistä anturitiedoista ajotietokone laskee hetkellisen kulutuksen?

Edit: Huomasin juuri, että ilmastoinnin poiskytkeminen poistaa nykimisen tai ainakin vähentää sitä huomattavasti.

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 27.9.2009 18:06

EGR tukkoon ja vaikka pieni reikä siihen, niin eiköhän se nykiminen siitä tokene, tai sitten ei. Ihmetyttää tuossa Grandin tapauksessa, ettei ERG:n alipaineletkun irroitus ja tukkiminen ole sytyttänyt vikavaloa vähän ajan kuluttua ja aiheuttanut vikakoodia? Mahtoiko olla oikea letku? Noh, vaikka oli, koitas vielä fyysisesti tukkia se kierrätyslinja vaikka välikaisesti jollain peltilapulla, jos se siitä tokenis.

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 27.9.2009 18:24

Oli oikea letku kyseessä. Ei nimittäin ole ensimmäinen VAG-diesel, josta EGR:n letkun olen tulpannut. Syynä koodin tulemattomuuteen saattaa olla koeajolenkin lyhyys ja ajotapa (vain muutama minuutti, ei kovia kiihdytyksiä).

Edit: Pitää testata vielä tuota linjan kuristamista.

super-s
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.8.2008 15:33

ViestiKirjoittaja super-s » 27.9.2009 22:20

Moro vaan täälläki ois 2.0 tdi bkd motilla samanlaisia nykimisiä ollu koko kesän ja muutkin oireet täysin samanlaisia kuin grandilla. Sen verran olen huomannut että nykiminen loppuu kun lämpötilamittari osoittaa 90°C.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.9.2009 14:26

Oma BKD nyki myös tasakaasulla, mutta hävisi kun vw huolto latasi sinne uuden softan.

Oireet oli samanlaiset, vajaalämpöisyys - vaihteena kolmonen tai nelonen.
Maasto tasainen; ehkä vähän laskeva. Kun moottori ensin vähän jarrutti ja siinä vaiheessa kun alkoi vetämään uudelleen:
töks töks töks

Nykivä softa oli 9183 ja nykyinen toimiva: 9821

Tuolla lisää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 707&sivu=1

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 28.9.2009 17:00

Onkohan kaikissa BKD-koneisissa sama moottorinohjaussofta? Audilla tosiaan väittivät, että A3:een ei ole uutta softaa saatavissa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.9.2009 17:49

Voihan ne väittää vaikka mitä..
Tosiasia kuitenkin selviää vasta kun testeri ottaa online yhteyden tehtaalle.
Tätä ei tarkisteta edes normihuollon yhteydessä, toisin kuin väitetään.

Kysyin monta kertaa vuos sitten, uudesta ohjelmasta ja ei tietoa ei oo ei tuu.

Vag-comilla näkee nykyisen softan.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.10.2009 18:40

Onko tuohon nykimiseen tullu selvyyttä?

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 17.10.2009 21:29

En ole asiaa jaksanut vielä selvitellä. Nyt ilmojen kylmettyä nykiminen on poistunut tai ainakin vähentynyt huomattavasti. Pitää palailla keväällä asiaan, mikäli auto on silloin vielä minulla. Korkeintaan vikakoodin voisin luetuttaa ja tuon softapäivityshomman käydä jossain vaiheessa tarkistuttamassa merkkiliikkeessä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.10.2009 21:56

Itselläkin ilmojen kylmettyä nykiminen hävisi tyystin. Se ilmeni vain 'kesä keleillä'.
Voisin väittää, että se palaa takaisin keväällä heh.

Grandi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 24.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja Grandi » 17.10.2009 21:58

Palaa varmasti, ei epäilystäkään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.8.2012 18:00

Huomasin myös omassa -09 bkd dsg touranissa nyt jotain pientä nykimistä. Noin 1200 rpm, nelos vaihde ja nopeus n.45 kmh. 230tkm.

En saanut ongelmaa millään muulla nopeudella tai kierrosluvulla esille, myös käsivalintaisella sama juttu. Myös joutokäynnillä tuntuu sellaista pientä nykimistä, tosin musta tuntuu että toi joutokäynnin nykimistä on myös firman transporterissa ja muissakin autoissa.

Juuri ostettu auto yksityiseltä, niin heti löysät housussa.... Muuten pelaa, vaihtaa nätisti joka suuntaan

edit: ja paikallaan ollessa tuntee kierrosnytkähdyksiä joutokäynnistä n.1700 rpm asti. Ja nyt en äsken lämpimällä koneella saanut ajoa nykimään

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 24.8.2012 20:10

Hakekaa marmoritiskiltä EGR:n supistava peltitiiviste nii nykiminen lakkaa. Näin ainakin omassa BKD toledossa. Nykiminen alkaa uudestaan heti ku laitan vakio tiivisteen egr:n takas. Mulla auto nykäisee siinä vaiheessa kun ajan tasakaasulla alle 2000 kierroksen ja alan lisätä kaasua. Tiiviste makso muistaakseni 7 euroa ja vaihtoon menee noin 3 minuuttia, kannattaa kokeilla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.8.2012 21:25

Kiitos tiedosta. Ei olisi kallis tai työläs korjaus. Täytyy tutkia lisää tuota oirehtimista ja hommata osa. Onko supistimesta mitään haittaa katsastuksessa jne?

Kaasun tarjoaminen poisti heti nykimisen eikä vaihdekaan vaihtunut, koska jo ihan kevyt kaasun lisäys riitti.

Auto ollut vasta kaksi viikkoa ja kahdesti vasta huomattu tuo pieni nypytys.
Tiesin kyllä ostaessa, mihin sormeni työnnän. Testasin kyllä askin toimivuuksia, vaihtamisia ja ääniä niin hyvin kuin osasin.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 24.8.2012 22:09

ei haittaa katsastuksessa mitään, viimeks savuarvo oli 0,08 supistin paikallaan. Talvella lämpiää ehkä hivenen hitaammin, mutta onneks sen voi paikata eberillä..

Vagaaja
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2011 11:58

ViestiKirjoittaja Vagaaja » 25.8.2012 11:12

Tässä vielä varaosanro tuolle supistavalle tiivisteelle: 028 131 547 B. Lahden Laakkosen vo myyjä ei ollut nimittäin kuullutkaan kyseisestä osasta, kun sitä kysyin. Piti itse netistä kaivella tuo numero ja johan alkoi osa löytyä, kun oli esittää vo numero tuolle kilkkeelle :)

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 25.8.2012 15:24

levis: Laita privalla osoitetta niin voin lähettää sulle ilmaiseksi tuon supistavan tiivisteen, jäi ylmääräseks auton vaihdon yhteydessä:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa