Eli vaihdoin tölkkiin rikkinäisen startin tilalle uuden (ostin siis starttivammaisena), hinaamalla lähtee aina käyntiin reilun auton mitan matkalla, uudella startilla pyörittämällä ei kirveelläkään.
Hehkutuksen kun kääntää päälle niin hehkuille tulee n. 10,5v jännitettä, sulakke on ehyt.
Hehkujen ottamaa virtaa en pysty mittaamaan, rele naksahtaa päälle ja pois.
Kun jakopään päästä ihmettelee pumpun ja jakopään kotelon merkkiä on pumppu oikealle ehkä 5mm merkistä, kokeilin kääntää merkit kohdilleen mutta ei eroa käynnistyvyydessä. Vai käänsinkö juuri väärään suuntaan, eli lohkoa/kantta kohden.
Hinaamalla kyllä lähtee taas hyvinkin.
Startatessa kyllä saanee ainetta koska vaaleahkoa pakokaasua tulee putkesta.
Kokeiltu myös syöttää suoraan hehkuille akkukaapeleilla akusta virtaa, ei ollut vaikutusta ainakaan ennen pumpun kääntöä. Akku alko olemaan jo niin finaalissa ettei päässyt vielä kokeilemaan lisää.
edit: niinjoo ja kylmäkäynnistin vipstaakeli ainakin vetää vipua pumpun kyljessä, ei vaikutusta käyntiin lähtöön tosin. Edellisessä jetassa oli pakko käyttää aina, muuten sai sahata ja pitkään.
Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla
Valvoja: ffp jäsenet
"Hehkutuksen kun kääntää päälle niin hehkuille tulee n. 10,5v jännitettä, sulakke on ehyt. "
Sama pitää tulla kuin akussakin 12,4-12,8v on hyvä, käänsit myöhäiselle ennakkoa, katso hehkut (otat irti) ja testaa suoraan akun navoista jos kunnossa niin väri punainen.
Suuttimista löysäät putkia niin pitää tulla kunnolla startatessa polttoainetta (pelkät kuplat ei piisaa).
Sama pitää tulla kuin akussakin 12,4-12,8v on hyvä, käänsit myöhäiselle ennakkoa, katso hehkut (otat irti) ja testaa suoraan akun navoista jos kunnossa niin väri punainen.
Suuttimista löysäät putkia niin pitää tulla kunnolla startatessa polttoainetta (pelkät kuplat ei piisaa).
No tilanne parani hehkujen jännitteen osalta hieman kun uusin akun pään kengän, mutta yllättäen se sulake/jokarasia on täynnä hapettuneita liitoksia. Pitänee siis käydä läpi huomenna, uusia johtoja ja liittimiä tarpeen mukaan. On melkoinen jännitehäviö jo tuo ~2,5v.
Ja kääntää pumppua toiseen suuntaan :)
Jos sittenkään ei starttaa niin käyn läpi hehkut ja sen että tuleeko soppaa. Luulisi sitä tulevan koska kuitenkin hörähtää heti käyntiin kun vähän nyppäsee toisella autolla vauhtia.
Ja kääntää pumppua toiseen suuntaan :)
Jos sittenkään ei starttaa niin käyn läpi hehkut ja sen että tuleeko soppaa. Luulisi sitä tulevan koska kuitenkin hörähtää heti käyntiin kun vähän nyppäsee toisella autolla vauhtia.
" Luulisi sitä tulevan koska kuitenkin hörähtää heti käyntiin kun vähän nyppäsee toisella autolla vauhtia."
Joskus ei vaan saa startatessa ainetta, jännite häviö jonnekkin, ota solenoidin alta jousi ja kara pois niin ei silloin polttoaineelle ole esteitä, kesällä lähtee käyntiin ilman hehkujakin kun saa polttoainetta ja ajoitus lähellä oikeaa ;)
Joskus ei vaan saa startatessa ainetta, jännite häviö jonnekkin, ota solenoidin alta jousi ja kara pois niin ei silloin polttoaineelle ole esteitä, kesällä lähtee käyntiin ilman hehkujakin kun saa polttoainetta ja ajoitus lähellä oikeaa ;)
Käänetty pumppu 'sinne missä olikin + vähän päälle' , ei apua (tein merkit pumpun paikasta ennen kun aloin kääntelemään eilen).
Annettu myös suoraan hyppypiuhalla jännitettä akulta sammutinsolenoidille.
sa, meinaatko että tosiaan lähtee ilman hehkuja, ainakaan entinen 1.6d vaparijetta ei lähtenyt jos ei hehkuttanut ja melkoista rynkytystä oli jos ilman kylmäkäynnistinvipua pisti käymään, hehkut+kylmävipu yläasentoon niin lähti kuin palmun alta (tosin jos vähänkään kuuma/lämmin kone niin ei tarvinnut hehkuja jne).
Annettu myös suoraan hyppypiuhalla jännitettä akulta sammutinsolenoidille.
sa, meinaatko että tosiaan lähtee ilman hehkuja, ainakaan entinen 1.6d vaparijetta ei lähtenyt jos ei hehkuttanut ja melkoista rynkytystä oli jos ilman kylmäkäynnistinvipua pisti käymään, hehkut+kylmävipu yläasentoon niin lähti kuin palmun alta (tosin jos vähänkään kuuma/lämmin kone niin ei tarvinnut hehkuja jne).
Tarkistitko tuleeko polttoainetta (löysäsit putkia), sitten se kesäkäynistys, jos kone+pumppu kunnossa ja ajoitus oikea lähtee käyntiin.
Minullakin ollut väljä 1,6d lähti vasta pitkällä veivillä (vaihdoin paremman koneen tilalle niin lähti kesällä ilman hehkuja, koneen kunnosta ja säädöistä on paljon apuja).
Minullakin ollut väljä 1,6d lähti vasta pitkällä veivillä (vaihdoin paremman koneen tilalle niin lähti kesällä ilman hehkuja, koneen kunnosta ja säädöistä on paljon apuja).
sa, polttoainetta tulee kaikista putkista ja mennessä ei näy putkissa kuplia (ei tuskin saanee ilmaa ainakaan ennen pumppuaa).
Se voi olla että tuo 450 000km on ollut jo riittävä taival tuolle koneelle, tuntuu jonkin verran huohottavan, tosin ei kyllä enempiä mitä vanhan katiskankaan kone.
Jak3, taidan napata samalla tuon releen matkaan Motonetistä kun haen uudet hehkut, ei kallis kokeilu ainakaan.
Jos ei sitten vieläkään lähe käyntiin niin pakko ruveta tarkistamaan jääkö venttiilit kantamaan ja siksi ei löydy käynnistyksessä puristuksia, toisaalta se käyntiin lähtö heti pienelläkin nyppäsyllä ihmetyttää, tietty onhan silloin paljon enemmän kierroksia pelissä kuin startilla. Tai olisin jo äskön ne välykset tarkistanut vaan rakotulkki hukassa niin turhaa aukoa venttiilikoppaa sitten..
Se voi olla että tuo 450 000km on ollut jo riittävä taival tuolle koneelle, tuntuu jonkin verran huohottavan, tosin ei kyllä enempiä mitä vanhan katiskankaan kone.
Jak3, taidan napata samalla tuon releen matkaan Motonetistä kun haen uudet hehkut, ei kallis kokeilu ainakaan.
Jos ei sitten vieläkään lähe käyntiin niin pakko ruveta tarkistamaan jääkö venttiilit kantamaan ja siksi ei löydy käynnistyksessä puristuksia, toisaalta se käyntiin lähtö heti pienelläkin nyppäsyllä ihmetyttää, tietty onhan silloin paljon enemmän kierroksia pelissä kuin startilla. Tai olisin jo äskön ne välykset tarkistanut vaan rakotulkki hukassa niin turhaa aukoa venttiilikoppaa sitten..
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/ja ... joitus.php
1,6td pumpun voit mitata tarkalla työntömitallakin, työläämpi mutta onnistuu, on se ajoitus hyvä katsoa mitan kanssa, nousua pumpun "männälle" yli 1mm, on sitä ennakkoakin sitten ;)
Pitäisi katsomallakin ja konetta kääntämällä nähdä ne kantavat venttiilit (säädettävät).
1,6td pumpun voit mitata tarkalla työntömitallakin, työläämpi mutta onnistuu, on se ajoitus hyvä katsoa mitan kanssa, nousua pumpun "männälle" yli 1mm, on sitä ennakkoakin sitten ;)
Pitäisi katsomallakin ja konetta kääntämällä nähdä ne kantavat venttiilit (säädettävät).
sa, juu voi mitata työntömitallakin mutta eikö tuo ole sitten sama tehdä kunnolla('varmasti' tarkasti), varsinkin kun työkaverilta löytyy adapterit, pelit ja pensselit valmiina. Menee siis pakosta viikolle tämä homma.
En käyttänyt vielä venttiilikoppaa irti, käytetään sitten kun on uusi tiiviste väliin, jos tämä on yhtään niin kuin muutenkin 1.6-1.9 -daiselit, se tiiviste hajoaa viimeistään irrotuksessa ja uusi olisi hyvä olla kun kasaa takaisin :-)
Ts. huomenna mutkat Motonetissä ja illasta askartelua.
En käyttänyt vielä venttiilikoppaa irti, käytetään sitten kun on uusi tiiviste väliin, jos tämä on yhtään niin kuin muutenkin 1.6-1.9 -daiselit, se tiiviste hajoaa viimeistään irrotuksessa ja uusi olisi hyvä olla kun kasaa takaisin :-)
Ts. huomenna mutkat Motonetissä ja illasta askartelua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa