Mistä tunnistaa powerdieselin ja kannattaako ostaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

Mistä tunnistaa powerdieselin ja kannattaako ostaa

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 20.11.2011 12:06

Mistä tunnistaa powerdieselin kun kyse 66 kw MK4 Golfeista? Autowikin listoista ei kovinpaljoa viisaammaksi tullut kun sen mukaan tehty sekä jakajapumpulla, että pumppusuuttimella. Onko mitään mistä erityisesti erottas nuo Volkkareissa mallista riippumatta?

Kiikarissa 2001 vuoden 66kw 1.9 tdi Variantti Golffi. Ajettu 420tkm, powerdieselille tuo alkaa varmaan olla liikaa mutta mites jakajapumppu kone? Auto on liikkeessä myynnissä ja vaikuttaa muuten kyllä siistiltä. Uskaltaako ostaa melko halpa alle 4000€ auto kuitenki kyseessä? Tarttis vielä yli 5v/100tkm kestää .

Powerdieseli on ilmeisesti kautta linjain epävarmempia kuin jakajapumppu dieselit ja suutin vika voi koitua kalliiksi?
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 20.11.2011 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 20.11.2011 12:15

Siitä ettei PD-konetta ole tehty 66kW versiona, pienin on 74kW.
Ja se on pump düse eikä powerdiesel...

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 20.11.2011 12:18

Eli Wikipedia ja Autowikin sivuilla on virhe? Niin pumppusuutin on oikea termi, mutta eikö tuo powerdiesel on suomessa ihan oikea markkinointitermi ollut, vaikkakin vain Suomen Volkkarin keksimä?

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 20.11.2011 12:20

1,9-litraiset elektronisesti ohjatut pumppusuutinturbodieselmoottorit (TDI PD):


Pumppusuutinmoottori
AJM 85 kW
AUY 85 kW
ARL 110 kW
ASZ 96 kW
ATJ 85 kW
ATD 74 kW
AXR 74 kW
AVB 74 kW
BKC 77 kW
BLS 77 kW
BXE 77 kW
BKE 85 kW
AVF 96 kW
AWX 96 kW

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2011 12:25

66kw pumppusuutin kone kolme pyttynen 1.4TDI PD.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 20.11.2011 12:27

Ok selvä eli perinteinen jakajapumppukone varmaan tuossa. Tuo kestävyys kiinnostaa tuossa. Kattava huoltohistoria ainakin ois pitäis varmaan käydä tutkailemassa. Jos ollu pitkät öljynvaihtovälit loglife öljyjyillä niin ei kait kovin hyvä juttu?

Paljon yli 500tkm ajettuja Passateita ainakin nähnyt myynnissä, että hyvällä tuurilla niillä kait niin pitkästi pääsee.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.11.2011 12:52

Taisi ekan sukupolven Touranissa olla 66kw pumpeduse halvimpana dieselvaihtoehtona..

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20.11.2011 13:36

1.9 pumppusuutinkoneista ei kyllä suuttimia mene yhtään normaalia enempää. Voin melkein vannoa että pumppusuutinkoneella ajat vielä, kun jakajapumpullinen kone on pumppuremontissa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2011 13:59

Empä oo tähän vielä törmänny, että joku kehuisi pumpparia luotettavammaksi ja kestävämmäksi koneeksi :)

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 20.11.2011 14:29

Empä oo kyllä minäkään. Eikös noissa joissain pumppareissa joissa oli käytetty tietynlaista suuntinta niin käytännössä mennyt suuttimet vaihtoon jossain välissä kaikista? Suuttimilla sitten hintaa 800€ kpl ja vaihto-osana 600€ + työt. Boschin suuttimilla tais sitten kestääkki.

Joo-o vaikka oiski jakajapumpullisissa enemmän vikaa niin mielummin maksaa muutamia satasia remontista kuin pumpparilla pahimmassa tapauksessa tonneja jollon joutaa jo harkitsee auton romuttamista.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2011 14:33

Taitaa noi suutinongelmat koskea lähinnä 2.0TDI moottoreita ja niissäkin vaan Siemenssin sähköillä olevia.

1.9TDI:t taitaa olla järjestään boscheja ja suuttimien osalta aika luotettavia.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 26.11.2011 12:57

Tuota oston kannattavuusta vielä kaipaisin mielipiteitä. Käytiin autoa koeajamassa ja tuntui ajolleen tosi jämäkälle kilometreistä huolimatta. Ainoat mitkä pisti esiin oli hieman puoltava ohjaus ja ratti reilusti vinossa. Johtunee varmaan vain aurauksista? Renkaat näytti melko uusilta. Hieman pahempi juttu minkä huomasi oli pieni nypytys 4-vaihteella vedätettäessä. Niinkuin vetonivel olisi menossa. Parkkipaikalla pyörittäessä ei mitään kyllä kuulunut. Pienemmillä vaihteilla ripeissä kiihdytyksissä ei mitään huomannu. Mikä on muuten jakohihnanvaihtoväli näissä? Vajaat 90tkm sitte näytti tehdyn.

Tosi siistiin kuntoon oli auto puunattu. Paljon siistimpi kuin suurin osa reilusti vähemmän ajetuista ja huotoja oli kovasti tehty. Ajettu varmaan paljon pitkää matkaa kun rattikin melko vähän kulunut ja penkit tuskin ollenkaan.

Muut vaihtoehdot autohankinnassa menis sitten ranskis linjalle, että oishan se Volkkari aina Volkkari.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 26.11.2011 14:59

Jakohihnan vaihtoväli tuossa taitaa olla se tyypillinen 90tkm.

Tarkoitatko nypytyksellä ratissa esiintyvää tärinää? Neloskoppaset on meillä olleet kaikki hiukan tuon vaivan kanssa. Ainoastaan uudessa sitä ei paljoa ensiintynyt. En koskaan jaksanut asiaa selvittää, kun se ei muuttunut miksikään (pahentunut).

Meillä siis ilmeni muistaakseni juuri aavistus vetoa päällä eniten vaihteesta riippumatta motarinopeuksissa. Kovassa kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa hävisi.

Hyviä autoja kaikki olivat. (-99 bensa, -00 tdi ja -03 bensa)

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 26.11.2011 16:01

Jaa eli hihna olis jo vaihtokunnossa ja tietäs heti 500€ remonttia. No pitää katella muuta tai jos sais tuon homman tingittyä kauppohin mukaan.

Nypytystä en osaa oikein selittää. Ei tunnu suoranaisesti pelkästään ratissa kuin ehkä hyvin vähän. Semmoselta mekaaniselta tuntuu, että en usko että moottori nykis.

Pitää katella jos löytäs hyvän vähemmän ajetun taitaa tuollaki olla tulossa kilometrit täyteen pikkuhiljaa, että ei taida saada kovin pitkäikästä autoa ilman isompia remontteja vaikka näyttää tuohon ollun tehty jo paljon remonttia.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 1.4.2012 16:31

Nyt olis mietteissä velipojalla auton vaihto. Vaihtoehtoina 1.9 TDI 74kw ja 96kw pumppari Golfit, molemmat 03 vm. Onko tuossa tehokkaammassa merkittävästi enemmän suutinvikaa ilmennyt, tai muuten pahaa sanottavaa? Ykkös vaihtoehtona olis juurikin tuo tehokkaampi versio ja auton tarvis tietysti olla luotettava ja halpa pitää.

Jostain luin, että tuo 96kw 1.9TDi olis melko pitkälti sama kone kuin 140hv 2.0 TDI, onko huono juttu?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.4.2012 17:46

1.9tdi vrt 2.0 tdi 16v on ihan erilaisia koneita, molemmat kyllä luotettavia kapistuksia, ehkä kuitenkin toi 1.9 luotettavampi koska yksinkertaisempi rakenne. Suuttimia näistä ei mene. ehdottomasti toi tehokkaampi, on meinaan tosi kova kulkunen kone.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 1.4.2012 18:03

Ok, kiitoksia. Olen löytänyt sitten väärää tietoa, tai tulkinnut väärin.

Googlettamallakaan tuosta oikein mitään suurempia moitteita löytänyt niinkuin vaikkapa noista 170hp koneista, josta näyttää menevän kaikista suuttimet, että kaipa tuo ihan luotettava on. Eli vaikuttaa ihan hyvälle vaihtoedolle tuo, voi hyvillä mielin katsella noita. Tuo tehokkaampi taitaa olla kyllä se ehdoton vaihtoehto.

Uskaltaakohan noista ottaa vastusvirityksellä, vähän lisää tehoa irti kestävyyden suuremmin kärsimättä, yhtä lailla kuin jakajapumpullisista?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.4.2012 18:09

PD vastusviritykset taitaa olla ika huuhaata, huijataan vaan polttoaineen lämpötilatietoa. Mut en nää syytä miks sellasta ei vois ostaa, tosin samantien vaan vastus pois ja kunnon teho-ohjelma koneeseen.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 1.4.2012 18:24

Huuhaata? Siis huijataan polttoaineen lämpötila-anturin antamaa tietoa laittamalla sinne väliin siis 150-250 ohmin vastus = tuloksena lisää syöttöä. Kyllä mä oon ymmärtänyt, että tuolla sais ihan hyvin 15hp lisää tehoa irti. Ei tietystikkään toimi niin hyvin ku oikea lastuviritys ja joutuu kikkaileen napin kans EVRY:ä pois/päälle, mutta säästää sen 300-500e mitä lastutukseen menis.

Jakajapumpullisissa toimi omien kokemuksien mukaan hyvin, että jos tuo näissä pumppusuuttimissa toimis samaan malliin, niin ihan mukava pikku viritys.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.4.2012 18:33

1.9tdi vrt 2.0 tdi 16v on ihan erilaisia koneita


Näin on mutta viitoskorisissa ja 3C Pasuunoissa ollut myös 2litraista 8v TDI:tä jossa samat 140hp/320Nm kuin 16v 2.0TDI:ssä, tosin tuossa 8v on hiukkassuodatin. Siinä taitaa olla syy koko motin olemassaoloon.

naukja2
-
Viestit: 77
Liittynyt: 26.12.2006 18:02

ViestiKirjoittaja naukja2 » 1.4.2012 20:15

Osta, Mikko9x, multa power diesel Boratti pois pihasta seisomasta. Nettiauto id: 4335027

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 1.4.2012 20:18

Kiitos, mutta haussa farmariauto.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa