TDI (AHU) Passat kuluttaa liikaa? Imusarjan irroitus? miten?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
TDI (AHU) Passat kuluttaa liikaa? Imusarjan irroitus? miten?
Eli annetaan vähä taustatietoja ensin. Auto on -99 Passat AHU koneella, ajettu 460tkm, automaattilaatikolla ja alkuperäsellä webastolla. Naftaa tuntuu kuluvan pirusti liikaa ja välillä menee vikatilaan ajossa, mutta kun ei ole vag-comia käytössä niin ei tarkempaa tietoa.
Kaupunkiajossa laskin melkein 11 litran kulutuksen, ja ihan puhtaassa maantieajossa (85 vauhti vakkarissa, climatronic ECOlla ettei webasto pyöri) meni yli 8 litraa. Edellinen 1Z passat meni talvellaki alle 5 litran, niin tuo tuntuu ihan tolkuttomalta kulutukselta. Tuohon on laitettu pumpun johdon väliin tuleva pilipalilastu ja yritetty asentaa jonkulaista turboruuvia (N75 ja hukkaportin välisessä letkussa). Voiko ne vaikuttaa tuohon kulutukseen nuin rajusti, ja voiko ne aiheuttaa sitä satunnaista vikatilaan menoa? Vai onko kellään antaa mitään parempia vinkkejä, että miksi se käyttäytyy nuin?
Kaupunkiajossa laskin melkein 11 litran kulutuksen, ja ihan puhtaassa maantieajossa (85 vauhti vakkarissa, climatronic ECOlla ettei webasto pyöri) meni yli 8 litraa. Edellinen 1Z passat meni talvellaki alle 5 litran, niin tuo tuntuu ihan tolkuttomalta kulutukselta. Tuohon on laitettu pumpun johdon väliin tuleva pilipalilastu ja yritetty asentaa jonkulaista turboruuvia (N75 ja hukkaportin välisessä letkussa). Voiko ne vaikuttaa tuohon kulutukseen nuin rajusti, ja voiko ne aiheuttaa sitä satunnaista vikatilaan menoa? Vai onko kellään antaa mitään parempia vinkkejä, että miksi se käyttäytyy nuin?
Viimeksi muokannut gunslinger, 24.3.2012 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos bleedaus on laitettu hukkaportin ja n75 väliin niin melko varmasti saadaan ainakin vikatila sillä aikaan koska ahdot nousee liikaa kun hukkaportti ei aukene tarpeeksi. Sen kötöstyksen poistolla voisi nyt ainakin aloittaa sen vikatilaan menemisen estämisen...
Lukittuuko turbiini maantieajossa että kierrokset pysyy tasaisina?
Lukittuuko turbiini maantieajossa että kierrokset pysyy tasaisina?
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Olisko tästä apua
http://www.ms-motor-service.de/ximages/ ... en_web.pdf
http://www.ms-motor-service.de/ximages/ ... en_web.pdf
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Hukkaportin letkut on ny palautettu alkuperäseen tilaansa, ja sielä oon uus ilmansuodatin paikoillaan. Seka-ajossa laskettu kulutus vähä alle 9 litraa, mikä seki on vielä aika kovan tuntonen. Vaan onhan se jo pari litraa tullu alaspäin, eli suunta on oikea :D
Seuraavana on varmaan se imusarjan putsaaminen ja samalla pitää varmistaa, että EGR on tulpattu. Ite mietin semmostaki, että onkohan sielä suutinkäret lopussa? Tuossa on kuitenki 460tkm mittarissa eikä tietoa, että onko niitä koskaan vaihdettu.. Jos niitä alkaa vaihtamaan, niin vakiot vaiko pykälää isommat? Tykkääkö tuo automaatti huonoa jos sinne laittaa 110hp kärjet?
Seuraavana on varmaan se imusarjan putsaaminen ja samalla pitää varmistaa, että EGR on tulpattu. Ite mietin semmostaki, että onkohan sielä suutinkäret lopussa? Tuossa on kuitenki 460tkm mittarissa eikä tietoa, että onko niitä koskaan vaihdettu.. Jos niitä alkaa vaihtamaan, niin vakiot vaiko pykälää isommat? Tykkääkö tuo automaatti huonoa jos sinne laittaa 110hp kärjet?
Vieläkin kyllä kuulostaa liian isolta kulutukselta kun meikäläisenkin a6 AFN automaatti menee tasasta seiskaa sekalaisessa ajossa johon sisältyy paljon käynnistyksiä ja 30% pelkkää kaupunkipyöritystä ja loput enintään 80kmh maantietä. Kulutus tuossa vaikka pumpun ajotus on myöhäsellä ja suuttimetkin lienee ehtoopuolella.
Lähtisin seuraavista selvittelemään vaikken ollenkaan AHU-mosien kanssa olekaan ollut tekemisissä.
- vuotaako EGR mitään sontaa ulkopuolelle, jos vuotaa -> vaihda / poista kun tulppaat egr:n
- oletko uusinut kaikki alipaineletkut ja varmistanut ettei vuoda mistään
- puhdista imusarja. Uusi tiiviste on 4e ja puhdistukseen voi varata tee-se-itse- mies yhen iltapäivän.
- käynnistyykö auto kuin palmun alta kylmällä säällä? jos ei, niin tarkastuta jakajapumpun ajoitus ja suuttimet vag-com ohjelmiston avulla jollain lähistöllä olevan harrastajan avustuksella
- olikos näissä map-anturille menevä letku ahtopuolelta eculle? jos näin niin tarkasta kyseinen letku ja puhdista tarvittaessa eculle asti.
Uudet suutinkärjet 110hp mallista ja suuttimien avautumispaineiden tsekkaus parantaa huomattavasti polttoainetaloutta. Automaatti ei tiedä asiasta mitään. Korkeintaa toimii täsmällisemmin. Suosittelen suoritettavaksi joka tapauksessa jos ei huolloista ole tietoa. Huoltamattomat suutinkärjet kusee ja kuvio on mitä sattuu. Toimiva suutinkärki antaa polttoaineesta helposti syttyvän usvan, joka palaa tehokkaasti eikä kone polta tällöin mitään ns. raakana. Yleensä kehnokuntoiset suuttimet aiheuttavat kitkerän pakokaasun.
Lähtisin seuraavista selvittelemään vaikken ollenkaan AHU-mosien kanssa olekaan ollut tekemisissä.
- vuotaako EGR mitään sontaa ulkopuolelle, jos vuotaa -> vaihda / poista kun tulppaat egr:n
- oletko uusinut kaikki alipaineletkut ja varmistanut ettei vuoda mistään
- puhdista imusarja. Uusi tiiviste on 4e ja puhdistukseen voi varata tee-se-itse- mies yhen iltapäivän.
- käynnistyykö auto kuin palmun alta kylmällä säällä? jos ei, niin tarkastuta jakajapumpun ajoitus ja suuttimet vag-com ohjelmiston avulla jollain lähistöllä olevan harrastajan avustuksella
- olikos näissä map-anturille menevä letku ahtopuolelta eculle? jos näin niin tarkasta kyseinen letku ja puhdista tarvittaessa eculle asti.
Uudet suutinkärjet 110hp mallista ja suuttimien avautumispaineiden tsekkaus parantaa huomattavasti polttoainetaloutta. Automaatti ei tiedä asiasta mitään. Korkeintaa toimii täsmällisemmin. Suosittelen suoritettavaksi joka tapauksessa jos ei huolloista ole tietoa. Huoltamattomat suutinkärjet kusee ja kuvio on mitä sattuu. Toimiva suutinkärki antaa polttoaineesta helposti syttyvän usvan, joka palaa tehokkaasti eikä kone polta tällöin mitään ns. raakana. Yleensä kehnokuntoiset suuttimet aiheuttavat kitkerän pakokaasun.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Yritin eilen irrottaa tuota imusarjaa vaan yritykseksi jäi. Onko tuohon olemassa mitään hyvää kikkaa? Kummastakin päästä ne kaks ensimmäistä pulttia on nätisti näkösällä, mutta ne kaksi keskimmäistä jää niin pahasti turbon taakse piiloon, että niihin ei tahdo päästä käsiksi. Mistään kautta ei näköyhteyttä saa, sormen jos änkeää sinne imusarjan ja turbon väliin, niin se löytyy se pultin kanta sieltä, mutta sitte sinne ei saa työkaluja mahtumaan ku käsi on tiellä. Eli pitäis se kuusiokoloavain tunkea samasta raosta, niin että pitää vain toisesta päästä kiinni, ja saada osumaan se toinen pää sinne pultin kantaan...
Sitte kysymys nuista suutinkärjistä. Onko sillä merkitystä, että minkä valmistajan kärjet sinne laittaa? kermatdi näkyy myyvät sarjaa 110hp suuttimia hintaan $189 sarja ja ebaysta saattaa löytyä Boschin 110hp suuttimia ~ $120 - 130 sarja, niin saako nuilla kermatdi:n kärjillä mitään mainittavaa etua, vai säästääkö Boschilla vain selvää rahaa?
Sitte kysymys nuista suutinkärjistä. Onko sillä merkitystä, että minkä valmistajan kärjet sinne laittaa? kermatdi näkyy myyvät sarjaa 110hp suuttimia hintaan $189 sarja ja ebaysta saattaa löytyä Boschin 110hp suuttimia ~ $120 - 130 sarja, niin saako nuilla kermatdi:n kärjillä mitään mainittavaa etua, vai säästääkö Boschilla vain selvää rahaa?
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Imusarja lähti tänään viimein pitkällisen ahertamisen jälkeen irti. Piti purkaa kaikki ilmanoton palikat pois tieltä, niin sitte sai sen verran tilaa, että pääsi kuusiokoloavaimella pultteihin käsiksi. Ei se edes ollu niin likanen mitä mä aattelin, mutta tuleepahan ny putsattua kuitenki. Sielä on tällä hetkellä sekotus naftaa ja 2-tahtia sisällä, saa liota hetken aikaan ja pitää sitte toholla puhaltaa läpi, eiköhän se sillä parane. Mielenkiinnolla odotan, että minkälainen homma takasilaitosta tulee..
Ja suutinkärkiasiaan saa edelleen laittaa kommenttia!
Ja suutinkärkiasiaan saa edelleen laittaa kommenttia!
Jos vakiona meinaat pitää vielä auton niin itse asentelisin tilalle AEL koneen 0.216 DSLA 150 P502 kärjet. Tuo pikkuisen lisäpotkua mutta ei savutusta.
Vajaa 150€ posteineen Boschin kärjet ebaysta ja asennus jossakin dieseliputiikissa niin saa avautumispaineet kohilleen.
esmes... http://www.ebay.co.uk/itm/Audi-Volvo-2- ... 3f1489391e
Ainiin se olikin automaatti... ehkä sitten pysyisin kuitenkin ihan Boschin alkuperäisissä kärjissä :/
Vajaa 150€ posteineen Boschin kärjet ebaysta ja asennus jossakin dieseliputiikissa niin saa avautumispaineet kohilleen.
esmes... http://www.ebay.co.uk/itm/Audi-Volvo-2- ... 3f1489391e
Ainiin se olikin automaatti... ehkä sitten pysyisin kuitenkin ihan Boschin alkuperäisissä kärjissä :/
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Näyttää olevan Kermatdi Bosion kärjissä lähinnä myyntivalttina tuo Diamond-like carbon pinnoite ja annettu luokitus että kestää ultra-matalan rikkitason diesel luokituksen (ULSD).
Jos olisi oma laitos niin pistäisin kyllä ihan vaan Boschin kärjet sinne. Onhan ne sinun alkuperäisetkin potkineet muutaman kilometrin ihan hyvin ;)
Jos olisi oma laitos niin pistäisin kyllä ihan vaan Boschin kärjet sinne. Onhan ne sinun alkuperäisetkin potkineet muutaman kilometrin ihan hyvin ;)
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Kiitos tästä!
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-VW-NEW-INJECTOR-NOZZLE-DSLA150P520-AHF-AFN-ASV-/270924405601?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f145a5b61
Tuommosia täräyttää neljä kappaletta niin tulee varmaan hyvä.. Hintaa suomeen postitettuna sarjalla se 105€ niin ei ne ainakaan oo hinnalla pilattu. Osaatteko suositella Oulusta korjaamoa tuohon avautumisepaineiden tasaamiseen, tai mahollisesti koko vaihtotyöhön? Olettamuksena, että jos niiltä vehkeet löytyy niin on varmaan ammattitaitokin, mutta suosituksia ois kiva saada ettei tuu vietyä suuttimia (tai koko autoa) pajalle joka sitte kusettaa työn hinnassa...
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-VW-NEW-INJECTOR-NOZZLE-DSLA150P520-AHF-AFN-ASV-/270924405601?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f145a5b61
Tuommosia täräyttää neljä kappaletta niin tulee varmaan hyvä.. Hintaa suomeen postitettuna sarjalla se 105€ niin ei ne ainakaan oo hinnalla pilattu. Osaatteko suositella Oulusta korjaamoa tuohon avautumisepaineiden tasaamiseen, tai mahollisesti koko vaihtotyöhön? Olettamuksena, että jos niiltä vehkeet löytyy niin on varmaan ammattitaitokin, mutta suosituksia ois kiva saada ettei tuu vietyä suuttimia (tai koko autoa) pajalle joka sitte kusettaa työn hinnassa...
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12.4.2010 6:55
Imusarja on ny puhas (tai ainaki puhtaampi mitä aamulla). Ei menny hukkaan tuo homma. Kaavin ensin viilalla ulos ne mitä sai, sieltä tuli kohtuu paljo semmosta märkää paskaa.
http://easywalrus.com/~gunslinger/kuvat/passat/imusarjan_puhdistus/paska.JPG
ja
http://easywalrus.com/~gunslinger/kuvat/passat/imusarjan_puhdistus/paska2.JPG
Kuvat antaa osviittaa. Sen jälkeen teippasin ahtoputken ja egr:n reiät umpeen, ja kaadoin sen naftaa täyteen, ja annoin liota jonku 4-5 tuntia. Sen jälkeen ku kaato ne nafat pois niin se oli ku mutaa ois kaatanu, tuli semmosta paksua liejua ulos. Lopuksi poltin sen toholla kuivaksi / puhtaaksi niin, että aina välissä annoin sen jäähtyä ja kopistelin niitä irtopaskoja pois sieltä. Sitä kuivaa paskaaki tuli joku 2-3 desiä vielä.
Pitää huomena taiteilla se takasi paikoilleen ja kattoa miten se alkaa kulkeen ja miten se kulutus muuttuu.
http://easywalrus.com/~gunslinger/kuvat/passat/imusarjan_puhdistus/paska.JPG
ja
http://easywalrus.com/~gunslinger/kuvat/passat/imusarjan_puhdistus/paska2.JPG
Kuvat antaa osviittaa. Sen jälkeen teippasin ahtoputken ja egr:n reiät umpeen, ja kaadoin sen naftaa täyteen, ja annoin liota jonku 4-5 tuntia. Sen jälkeen ku kaato ne nafat pois niin se oli ku mutaa ois kaatanu, tuli semmosta paksua liejua ulos. Lopuksi poltin sen toholla kuivaksi / puhtaaksi niin, että aina välissä annoin sen jäähtyä ja kopistelin niitä irtopaskoja pois sieltä. Sitä kuivaa paskaaki tuli joku 2-3 desiä vielä.
Pitää huomena taiteilla se takasi paikoilleen ja kattoa miten se alkaa kulkeen ja miten se kulutus muuttuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa