Pikkukysymyksiä Mk2 Jetta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

Pikkukysymyksiä Mk2 Jetta

ViestiKirjoittaja Silppuri » 6.11.2011 16:46

Sen verran on ollut itsellänikin pieniä kysymyksiä omasta pirssistä, että on aika perustaa tällainen säie.

Aloitan triidin kysymällä, että eikö Mk2 Jettasta pitäisi käsijarruvaijeri lähteä ihan vetämällä auton alta? Tänään yritin hieman vetää sitä, mutta ei liikahtanutkaan. Vaijerin pään säätö- ja lukitsinmutterit olivat irti, mutta vaijeri ei liikahtanutkaan auton alla. En tosin saanut kunnolla otetta vaijerista (parkkipaikkaähistely), joten en aivan täysillä päässyt vetämään. Alla olevassa kuvassa on se kohta, josta yritin vetää.

Kuva
Viimeksi muokannut Silppuri, 27.2.2012 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 6.11.2011 17:25

Vanhemmiten vaan jämähtävät jumiin nuo vaijerit, kaasupillillä tms. lämmönlähteellä lämmittää niitä "putkia" joisaa vaijerit kulkevat kabiinin puolelle niin uskoisin että irtoavat kun vielä vähän käyttää voimaa...

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 6.11.2011 19:31

OK, täytyy vaan ähistellä lisää tai koittaa löytää joku kuoppa minkä kautta pääsisi auton alle.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 13.11.2011 15:40

Nyt olisi uutta kyssäriä luvassa.

Auto kadottaa jäähdytysnesteitä. Viikon eli n. 1000 km:n aikana paisuntasäiliöstä on lähtenyt n. 0,7 litraa litkua muille maille. Huomasin, että paisuntasäiliöstä lähtevä kangastettu pikkuletku on litimärkä paisarin päästä, ja epäilin että se vuotaisi. Huomasin kuitenkin että paisari on valuttanut litkua ympäriinsä, joten vika ei varmasti ole siinä.

Olen huomannut, että paisari on joskus vuotanut tuosta anturin kohdalta jonkin verran, mutta se on ollut pientä verrattuna tämänlaiseen Niagaraan. Laitoin sitten tuohon anturipesään paperia ja käynnistelin autoa. Ajelin vähän matkaa, ja kun kurkkasin konepellin alle niin tuo paperi oli aivan litimärkä, siis miltei kellui nesteessä.

Eihän tuon anturin nyt noin paljon pitäisi päästää litkua lävitseen? Ja miksi se edes päästää, ja miksi tuohon paisuntasäiliöön on tehty tuollainen reitti nesteelle, josta se pääsee kiertämään paisaria ympäri ja tiputtelemaan ympäriinsä?

Kuva

Paisari vaihtoon vai pystyykö tuolle tekemään jotain?

EDIT: Ei kun perhana, tuon sensorinhan voi vaihtaa? No ei siinä sitten mitään.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.11.2011 18:50

^voi vaihtaa juu.

ja miksi tuohon paisuntasäiliöön on tehty tuollainen reitti nesteelle
Ihan vaan sitä varten, että jos ja kun tuonne poteroon kaatuu nestettä, se pääsee vapaasti valumaan ulos, eikä anturi jää nesteen peittoon mätänemään. Se toimii siis tarvittaessa ihan vaan "viemärinä".

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 15.11.2011 20:46

OK, kiitti tiedosta. Uusi anturi lähti tilaukseen eBaysta.

Nyt on alkanut laturin valo palamaan todella, todella himmeästi. Valo palaa kun kone on lämmennyt täysin (10 km ajoa), mutta silloinkin vasta sitten kun sammuttaa kaikki valot. Silti kun painaa esim. jarrupoljinta, niin laturin valo pimenee. Kun nostaa polkimen, valo alkaa taas palamaan.

Noinko sen pitäisi oireilla sitten kun hiilet ovat tiensä päässä, vai onko tässä nyt jotain mätää? Itselläni ei missään autossa ole koskaan palanut laturin valo, joten konkareiden neuvoa tarvitaan jälleen kerran.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2011 20:50

Kato näyttääkö latausjännite alhaiselta.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 15.11.2011 21:10

Eikös rikkinäinen hätävilkun katkaisija tehnyt tuota, vai muistanko väärin?

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 30.12.2011 21:11

Laturivika selvisi tänään kun ajelin töihin - valo alkoi palaa ajossa, ja työpaikan parkkikselle päästyäni otin hiilipesän irti ja katselin, että jopas on lyhyet hiilet. Minimi on 5 mm, toinen hiilistä oli 4 milliä joten huomenna Motonetiin ostamaan uusi pesä.

Oli vielä toinenkin kysymys: tietääkö kukaan, mistä Jetta Mk2:een saisi raitisilmasuodattimen? Motonetistä löytyy 19x17cm:n koolla oleva, mutta kun otin omasta koslasta tuon vanhan irti niin pituutta on ainakin 30 cm, ja on hieman ohuempi. Pitäisi varmaan mitata koko höskä ja etsiä pelkällä koolla Googlesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2011 21:21

Teho Filter 29012 390x165x35

Pirkkalassa IKH:lla on edustus ja sieltä hain omani.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 31.12.2011 18:56

H. Jormalainen, erittäin suuri kiitos :)

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 2.1.2012 20:30

Laturivika ei lähtenytkään - valo palaa edelleen himmeästi, kun annan käydä tyhjäkäynnillä kaikki valot ja laitteet sammutettuna.

"Kato näyttääkö latausjännite alhaiselta."

Tämä on nyt mitattu. Kylmällä koneella latausjännite 14,25 V ja lämpimällä (yli tunnin verran ajoa) 14,36 V. Ihan hyvät arvot mielestäni.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.1.2012 22:40

Kestää hetken aikaa että ne uudet hiilet ns. asettuu sinne. Kannattaa myös putsailla laturin johtoliitokset, sekä se sininen piuha jossa valkea liitin akun + kengän lähellä, on nimittäin juurikin se laturin herätepiuha joka tulee mittariston merkkivalolta.

Lähes poikkeuksetta noissa on kyllä se latauksen valo hehkunu eräässäkin yksilössä tyhjiksellä, ilman mitään valoja tjsp., eikä ole latauksen kanssa ollut ongelmia. Eli luettaneen ominaisuudeksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.1.2012 1:49

Hiilipintoihinhan yleensä kuluu melko syvät urat, joten itsellä on tapana ne hioa myös sileäksi ennen uusien hiilien asennusta. Eipä vilkuttele valot.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2012 2:09

Ei tolla latausjännitteellä valon pitäisi edes hehkua. 14 volttiakin on vielä normaali.

Silppuri
-
Viestit: 52
Liittynyt: 25.1.2011 9:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Silppuri » 3.1.2012 6:12

Jak3, Sami- ja H. Jormalainen, arvokasta tietoa, kiitti. Voisi tosiaan ottaa projektiksi putsailla ja runkata johtoliitoksia tässä jossain välissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa