3b Passat 1,9tdi 110hv syö muutakin kuin dieseliä!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

3b Passat 1,9tdi 110hv syö muutakin kuin dieseliä!

ViestiKirjoittaja passatpwd » 30.10.2011 9:14

tuli hankittua tuollainen otsikonmukainen pommi viimeviikolla ja nyt n. 1500km ajaneena joutunut edellisen omistajan väitteistä huolimatta toteamaan ettö syö nestettä sekä oljyä =/
jäähdytys nestettä menee n. 300km välein maximista - minimiin väli ja öljyä sellainen 4dl tuolle 1000kilometrille! paisuntasäiliöön kerää aavistuksen painetta ( avatessa sihahtaa n. sekunnin ajan) ei kupli tai muutenkaan syki korkkiauki auton käydessä, ei haise sisälle, ulos tai naapurin pihaan jäähylle. Ei myöskään tipu näkyvästi mihinkään, myöskään kennosta ei kuulu mitään lotinaa. onko tässä nyt ainut mahdollisuus kansivika?
katiskalla ajettu n. 500tkm täydellinen huoltokirja on mutta ei mainintaa kansi tai turbo remonteista! voiko tuon kansivian sulkea jotenkin muuten pois kuin ottamalla kannen irti ja ponnistamalla?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.10.2011 9:23

Veikkaan että moottori vuotaa jostain ulospäin, mutta voihan se myös olla että se on huonosti suoritettujen huoltojen takia vioittunutkin vaikka pidänkin sitä epätodennäköisenä. Kansiremonttihan noihin täytyisi tehdä normaalina huoltona 400-500tkm kohdalla kun mm. ohjurit alkaa väljistyä ja täten rasittavat venttiileitä aiheuttaen pidemmän päälle jonkun katkeamisen ja lisäävät myös tuota öljynkulutusta. Samallahan siinä nyt sit toki tarkistaa nokan ja apuakselin kunnon sekä vaihtaa uudet nostajat ja öljypumpun ( alakautta helpointa ottamalla öljypohja pois, jonka jälkeen pumppu onkin kiinni vain 2 pultilla ) niin eivätpähän ala nekään kenkkuilemaan. Sittempä sillä kyllä ajaa taas toisen mokoman.

Niin joo, vaikka se nyt on melkein ihan sama mitä öljyä tollaseen koneeseen työntää, niin öljynkulutusta nostaa liru-mobilien käyttö. Teboil Gold / Diamond tai vastaava Castrol on omien kokemuksien mukaan jees.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 30.10.2011 9:41

siitä ei ole hajuakaan että mitä öljyä on käytetty, huolto-ohjelman mukaan on vaan huollatettu, luultavasti jotain 505 00 sopivaa litkua! pitää huomenna ottaa kiikku nosturille ja purkaa pohjan suojat ja katsella mistä sitä tulee, jos tulee! Voihan ne ahtimeltakin mennä putkeen =)
lähinnä tuo nesteenhukkaaminen huolettaa enemmän! Kai siitä selviää kun nyppää kannen irti ja laittaa kuntoon ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.10.2011 18:42

Tarkista nyt kaikki kannessa olevat vesiletkujen laipat, vesihehkujen kireys, sekä muut vesiputket sekä liitokset koneen viereltä. Ajan myötä tuppaa metallinenkin vesiputki ruostumaan, ja muutaman vuotopaikan olen siinäkin nähnyt. Hyvä vuotopaikka myös sijaitsee siinä syöttöpumpun takana, alaviistoon lohkon kupeessa, missä on Y-haara vesiletkuissa. Vesipumppu saattaa alkaa vuotamaan akselinsa juuresta yli ~2500 kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei. Näin kävi 160tkm ajetulle pumpulle itselläni.

Jos nestettä palaa palotilassa, sen kyllä haistaa pakokaasuista mikäli nesteenä on oikea glygoli-seos.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 30.10.2011 19:24

kiitos! täytyy alkaa tutkia noista ekaksi =)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 31.10.2011 6:56

Yks -94 golffi hukkas kanssa aina nesteet max->min äkkiä. Mutta huomasin että kun ei täytä yli minimin niin sai huoletta ajaa ja ei se siitä vajunu enää juuri yhtään. Kuulemma tekee vaan enemmän painetta järjestelmään jos pyrkii pitämään nestetasoa siellä maksimissa

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 31.10.2011 13:26

Moro!

Itellä sama homma Passatissa ja meinasinkin siitä kirjottaa tänne, mutta nyt kun nesteenpinta on pari milliä alle minimin niin ei syö nestettä enää ollenkaa. Jos nesteenpinta on yli minimin, niin käynnistyksen jälkeen ensimmäisen 50 metrin matkalla koneesta kuuluu "hörppivä" veden ääni. Ilmeisesti ilmaa itseensä, tai ääni tulee kun putkistoissa on ilmaa.

Itellä 200tkm ajettu ja öljyä ei syö, mutta välillä muutaman sadan kilometrien välein saattaa auton alla parkkipaikalla olla pari-kolme 1cm halkasijalla olevaa tippaa.. jostain se tiputtaa prkl :s

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 31.10.2011 16:19

Olikos passatissakin minimi-merkintä juuri paisuntasäiliön sauman alapuolella? Ettei myös vanhemmiten olisi paisari haljennut jostain syystä? Kerran sattui itselle sellainen eteen. Tosin se paisari oli joskus ollut kolariautossa.

samu_
-
Viestit: 17
Liittynyt: 13.9.2011 21:31

ViestiKirjoittaja samu_ » 31.10.2011 16:35

Jäähdytysjärjestelmän koeponnistus kertoo mistä vuotaa ulospäin, ei tarvitse arpoa. Joskus vuotokohtaa on vaikea havaita, kun letku tai laippa on sopivasti piilossa ja vuotaa vasta kun on riittävästi painetta.

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 31.10.2011 18:35

Jäähdytysjärjestelmän koeponnistus kertoo mistä vuotaa ulospäin, ei tarvitse arpoa. Joskus vuotokohtaa on vaikea havaita, kun letku tai laippa on sopivasti piilossa ja vuotaa vasta kun on riittävästi painetta.


Miten tämä koeponnistus käytännössä tapahtuu?

samu_
-
Viestit: 17
Liittynyt: 13.9.2011 21:31

ViestiKirjoittaja samu_ » 31.10.2011 21:36

Kompuralla paineensäätimen kautta painetta järjestelmään. Paineilmapistooli auki asennossa paisuntasäiliön pieneen letkuun kiinni. Siihen kohtaan tulppa mistä letku otettu irti. Voi tarvita sopivan kokoisia letkun- ja putkenpätkiä sekä lemmareita, että saa pistoolin kiinni.
Sitten paineensäätimestä hiljalleen nostaa painetta. Paisarin korkki taitaa usein avautua n. 1,5barissa, yleensä korkeissa lukee avautumispaine. Joten 1bar:n verran sinne voi huoletta laittaa. Monesti vuotokohta löytyy jo paljon aikaisemmin.
Jos ei vuoda 1bar:lla niin kannattaa testata se korkin avautumispaine ennenkuin laittaa enempää painetta. Ei tule ainakaan vahinkoja.

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 1.11.2011 6:28

Pitääkö järjestelmä tyhjentää nesteistä?? Aattelin vaan et jos kannentiiviste vuotaa, muistaisin jonkun kirjoittaneen vesilukosta.. Tänään vielä ohitan egr-jäähdyttimen ja toivon että vika siinä.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 3.11.2011 19:23

Nyt on vuoto korjattu! Vuoti webaston jostain liittimestä! Nyt uusiin vikoihin! Eli nestettä ei mene mutta painetta tulee paisariin aikapaljon :/ eli lämpimänä paisarin vesiletkuja saa tuskin painettua juuri yhtään lyttyyn ja sokerina päälle; puhaltimelta ei tule lämmintä ollenkaan! Vi**u. Mikäs tässä nyt on, se kansiko?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 3.11.2011 20:28

Kansihan se.

Ainahan voit kokeilla sitä halvempaa vaihtoehtoa, eli uusia paisarin korkin ensin.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 3.11.2011 20:48

Nyt kyllä vituttaa :O tuo korkkiko ei siis välttämättä päästäisiin painetta ulos vai miksi se kannattaisi vaihtaa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.11.2011 22:17

Voipahan siellä olla kanentiivistekin joka on huonona. Samalla tavalla itelläkin vuoden päivät olluna :D Joissakin tapauksissa saattaa saada korjattua ARP:n pinnapulteilla ja 170Nm kiristysmomentilla.

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 5.11.2011 9:04

Suosittelen tuota paineistamista, omassa alkoi selvä suhina kun laittoi painetta:) On vaan sen verran ahtaan näköinen paikka että taidan viedä korjaamolle..

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 5.11.2011 11:18

Kuopion Laakkosella paineistivat mutta ei kuulemma vuoda :/

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 5.11.2011 14:43

Mulla tandempumppu hikoili siihen alapuolella olevan letkun päälle ja teki letkusta ihan haperoa.. Maanantaina tiedustelemaan hintoja :(

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.11.2011 7:54

Kuopion Laakkosella paineistivat mutta ei kuulemma vuoda :/

Mikä ei siis heidän mukaan vuoda?

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 8.11.2011 13:47

Jep! Webaston liittimeltä oli vuotanut jonka oli kirjanneet! Kuitenkin kun rva auton haki 10km ajomatkan jälkeen soitti ja valittu että kun ei tule lämmintä sisälle! Menin vastaan katsomaan niin vesiletkut oli kuin kiveä! Sittemmin syö nestettä 100kilometrille max -min

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 9.11.2011 7:29

Eiköhän sitä kannentiivistettä kannata alkaa vaihtamaan, mikäli olet jo tuon paisarin korkin kokeillu.

Itellä oli kanssa AFN:ssä joskus vastaava vika. Letkut kovat, eikä lämmintä sisään.

Kansi plaanaukseen ja tiivisteen vaihto, ongelmat tietty hävis.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 9.11.2011 12:52

Vaihdon alla on ja voi saatana että osaa olla ilman minkäänlaisia peukaloita muuten vaikeaa! Jos tämän joskus läjään saan, en enää koskaan kyllä tee uudestaan vastaavaa :/

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 10.11.2011 7:03

"kissa"pöydällä ja tiivistehän siellä oli ihan entinen! Kuten vesipumppu ja suurinosa jakopään osat! Mm. nokkapyörä oli kiinni kiilan varassa! Jännä sinäällään kun jakopään remppa huoltokirjan mukaan tehty 30tkm sitten...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.11.2011 13:56

Ei nokkapyörässä pitäisi kiilausta olla. Nokka-akselin päässä kyllä on kiilaura, mutta se puuttuu nokkapyörästä. Syöttöpumpusta ja apuakselista kiilat sitten löytyvätkin.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 10.11.2011 16:49

Kyllä tässä oli :O

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.11.2011 18:48

No mitähän ihmettä? Onko pitkittäis-koneisissa sitten todellakin näin?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.11.2011 2:18

Minnekäs se nokkapyörän pultti oli kadonnut? Kysäsehän edelliseltä omistajalta siitä jakopäärempasta :D

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 12.11.2011 16:48

Onkohan siihen laitettu kiila jälkeen, jos on luultu että se on hävinny.

Ilman kiilaahan noi tuppaa olemaan. Siinähän kun hihnaa kiristetään lopullisesti paikalleen, pitää nokkapyörän pultti olla löysällä ja se kiristetään viimeisenä.
Näin tulee hihnasta ns. tyhjät pois.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 14.12.2011 13:57

Nyt katiskaan on vaihdettu kaikki mahdollinen kuluva ja kulunut osa! Kylläpä olikin sitten loppujenlopuksi paskassa kunnossa koko motti!
Ja sitä vitun lämmintä ei tule vieläkään! Miten tuo paska tulisi ilmata?
Ei tapahdu mitään kun paisarin korkki auki vinguttaa konetta?!?
Anteeksi kirjoitussävy mutta menee hermot...

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 14.12.2011 18:45

Sulla oli siinä webasto, oisko siinä jokin ilmaus ruuvi ?
Omaani asensin kansiremontin yhteydessä eberin. Kun laitoin nestettä koneeseen aukasin ensin eberissä olevan ilmausruuvin ja kaadoin nestettä kunnes sitä alkoi tulla ko. ruuvin alta. SItte ruuvi kiinni ja loput nesteet koneeseen. Taisin sitten kokeille sitä eberiä ennen käynnistystä ja samalla testasin että tulee lämmintä kabiiniin. Tuleeko sulla sitä lämmintä etes sillä webastolla?

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 15.12.2011 14:59

Ei mitään hajua onko ilmausruuvia! 5kw:n Webasto on ja enpäs ole älynnytkään kokeilla tuleeko sillä lämmintä kabiiniin, nesteet lämmittää kyllä!

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 15.12.2011 22:20

Yleensähän nuo eberit ja webastot kytketään niin että ne on lämmittimelle menevässä putkessa. Eli jos kone lämpiää niin pitäs kyllä tulla sinne kabiiniin lämmintä kyllä. Tai sitten siellä on jokin hämminki lämppärillä. Esim. ilmanohjaus läppä on jäänyt jostain syystä väärään asentoon ja ilma ei kierrä sen kennon kautta ollenkaan.
Toki on mahollista että se webasto on kytketty myös siihen paluu letkuun tai niiden samojen letkujen väliin johon yleensä on kytketty letkulämmitin.
Kannattaa kokeilla että lämpiääkö ne lämmittimelle menevät vesiletkut, niin meno kuin paluukin moottorin käydessä ja webastolla.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 16.12.2011 13:20

Alavesiletku lämpiää reilusti huonommin! Mittarin mukaan kone lämpiää normaalisti ja kestää lämmössä! Ainakaan paisarinkorkki auki ei ilmaannu tuo katista...

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 16.12.2011 21:49

Alavesiletku? Siis jäähdyttäjän letku? Niinhän sen kuuluukin olla viileämpi. Mutta entä ne lämmityslaitteen kennolle menevät letkut? Menevät rintapellistä läpi akun vierestä.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 17.12.2011 0:18

VW:n jäähdytysjärjestelmät vaatii yleensä painetta, jotta vesi kiertää kunnolla. Eli korkki kiinni ja vähän ajoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa