passatin vaihteisto alkoi pitämään ääntä öljynvaihdon jälkee
Valvoja: ffp jäsenet
passatin vaihteisto alkoi pitämään ääntä öljynvaihdon jälkee
Kyseessä siis 97 3b passatti manuaalilaatikolla ja ahu koneella. Alkoi pitämään matalaäänistä kolinaa tai jonkunsorttista tykyttävää ääntä vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen.
Öljyiksi tuli http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2538/vaihteistooljyt/oljy_vaihteisto-osasynt_-gl4+-75w90-1l
Vaihteet kuitenkin menevät hyvin päälle ja ääni ei kuulu kuin kylmällä koneella. Ääni häviää, kun kytkimen painaa pohjaan.
Kytkinremontti on tehty autoon ja ääni kuului jo ennen sitä. Remonttia tehdessä huomasin, että painelaakerin ja sen putken ympärille, joka on laatikon pooriakselin ympärillä, jää aika iso välys. Liekö kuinka normaalia? Annanko äänen kuulua, vai vaihdanko vielä erilaiset öljyt laatikkoon? Castrolin taf-x öljyjä olen ajatellut, jos vaihto vielä tulee.
Kaikki laatikon ja moottorintukikumit on vaihdettu juuri uusiin.
Öljyiksi tuli http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2538/vaihteistooljyt/oljy_vaihteisto-osasynt_-gl4+-75w90-1l
Vaihteet kuitenkin menevät hyvin päälle ja ääni ei kuulu kuin kylmällä koneella. Ääni häviää, kun kytkimen painaa pohjaan.
Kytkinremontti on tehty autoon ja ääni kuului jo ennen sitä. Remonttia tehdessä huomasin, että painelaakerin ja sen putken ympärille, joka on laatikon pooriakselin ympärillä, jää aika iso välys. Liekö kuinka normaalia? Annanko äänen kuulua, vai vaihdanko vielä erilaiset öljyt laatikkoon? Castrolin taf-x öljyjä olen ajatellut, jos vaihto vielä tulee.
Kaikki laatikon ja moottorintukikumit on vaihdettu juuri uusiin.
Edelliseen passattiin vaihdoin nuo castrol taf-x öljyt jossain 280tkm kohdalla kytkinremontin yhteydessä. Ei ole ainakaan valittamista tuosta castrol öljystä. Laatikko toimi täysin samoin kuin ennen vaihtoakin. Tosin ei ollut muutenkaan mitään ongelmia sen kanssa. Ihan vain varooksi vaihdoin ne, kun kuitenkin ikää alkoi olla jo, niin harvemmin siitä uudesta öljystä haittaakaan on. Autona oli -01 74kw passat.
Juu riittävästi tuli öljyä. Auto oli nosturilla ja laitettiin hiljakseen, niin pitkään että tuli vähän täyttöropusta ulos. Noh pitää kai vielä ajella ja katsoa tilannetta. Castrol ei varmaankaan pahentaisi tilannetta kovilla pakkasilla, kun on täysisynteettistä.
491tkm on ajettu tuolla laatikolla. Kaiketi on ennenkin vaihdeltu tuohon öljyjä, kun on hitsattu öljyropun päähän mutteri. Liekö sitten jokin erikoisempi alkuperäinen avain.
Voihan se olla että vanhuuttaan jo kolisee väljyyksistään laatikko, mutta hieman ihmetytti kun alkoi äänet öljyjen vaihtumisen yhteydessä. Ensimmäisiä autoja mulla oli 84vm polo ja muistan, että sen laatikko oli aika nirso sen suhteen mitä öljyjä sinne sai laittaa.
Tuo liquimoly kyllä täyttää vaatimukset, mutten sitten muuta tuosta merkistä tiedäkään.
491tkm on ajettu tuolla laatikolla. Kaiketi on ennenkin vaihdeltu tuohon öljyjä, kun on hitsattu öljyropun päähän mutteri. Liekö sitten jokin erikoisempi alkuperäinen avain.
Voihan se olla että vanhuuttaan jo kolisee väljyyksistään laatikko, mutta hieman ihmetytti kun alkoi äänet öljyjen vaihtumisen yhteydessä. Ensimmäisiä autoja mulla oli 84vm polo ja muistan, että sen laatikko oli aika nirso sen suhteen mitä öljyjä sinne sai laittaa.
Tuo liquimoly kyllä täyttää vaatimukset, mutten sitten muuta tuosta merkistä tiedäkään.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Paljonko tuo alkuperäinen öljy maksaa litralta? Ja onko siinä V.A.G öljyssä muuta vaggia kuin purkki? Tuo mökäöljy maksoi 17.50,-/ L varaosaliikkeellä. Harmi, kun ei ole keksitty vielä 0.5L purkkeja. Joutuu kumminkin ostamaan sen 3L vaikka riittäisi vähempikin. Jotenkin tuntunut niin hatusta heitetyltä nuo laakkosen hinnat, kun ilmastointiröörien lamput maksoi 4kpl 20e, eikä ollut tavallista pientä lasikantapolttimoa kummempia, lukuunottamatta siinä olevaa muovirunkoa.
Viime talvena hain nykyiseen passattiin laatikkoon ja perään öljyt (neliveto). Ei oikein muualta uskaltanut edes ajatella kuin merkkiliikkeestä, kun on kitkalukkoa yms, Tässä tapauksessa alkuperäinen erikoisöljy kustanti 40e/l, tuli laatikon ja perän öljyille "sopivasti" hintaa. Tarve kuitenkin 4l latikkoon ja 2l perään.
Jos ääni on kerta ilmestynyt öljynvaihdon yhteydessä, niin öljyn suunnalta lähtisin etsimään syytä. Eihän tuo kauhean vaaralliselta kuullosta vielä. Tuleeko ääni myös veto päällä vai ainoastaa tyhjäkäynnillä/paikallaan kytkin ylhäällä?
Itse olen kokeillut Castrol TAF-X, Mobil VS200 ja Redlineä, kaikki ihan toimivia. Castrol ja Mobil kovilla pakkasilla parempia, Redline tuppaa olemaan alkuunsa vähän jämäkkää, mutta notkistuu nopeasti.
Hieman OT:
Tuna: Onko 4wd Passattiin ollut tosiaan saatavilla kitkalukkoa, siis ilmeisesti takaperä kyseessä?
Itse olen kokeillut Castrol TAF-X, Mobil VS200 ja Redlineä, kaikki ihan toimivia. Castrol ja Mobil kovilla pakkasilla parempia, Redline tuppaa olemaan alkuunsa vähän jämäkkää, mutta notkistuu nopeasti.
Hieman OT:
Tuna: Onko 4wd Passattiin ollut tosiaan saatavilla kitkalukkoa, siis ilmeisesti takaperä kyseessä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa