Nokkahihnan vaihtoa TDI PD (ATD)
Valvoja: ffp jäsenet
Nokkahihnan vaihtoa TDI PD (ATD)
Olisi tarkoitus vaihtaa nokkahihna ja hilut ATD moottoriin. Lukitustyökalut ja hihnasarja löytyvät jo tallista, mutta hieman ihmetyttää tuo nokkapyörän säätö. Käsittääkseni säätö vaikuttaa syötön ajoitukseen. Onko syötön ajotus hoidettu boxin kautta, ja korjaako boxi tuon syötön ajoituksen kohdalleen. Netistä löytyy kyllä aika hyvin infoa, mutta ei oikein tuosta. Näyttäisi että nokkapyöraa käännellään(nokka lukittuna) vähän edestakaisin. Eli pitääkö tuo säätö olla siten, että nokkapyörän soikkoraijästä näkyvä reikä on "hammastuksen" keskellä?
Pumpparin hihnanvaihdossa lukitaan työkaluilla kampiakseli (tulkki hammaspyörän päälle) ja nokka-akseli (puikko). Sitten löysätään hihnankiristin, vapautetaan nokkapyörä ja vaihdetaan tarpeelliset lelut.
Kun uudet osat on paikoillaan, kiristetään kiristin ja nokkapyörän ruuvit ohjeiden mukaan jolloin jakohihnan mahdolliset toleranssit mitoissa eivät vaikuta moottorin ajoitukseen. Eli tuolla "säädettävällä nokkapyörällä" ei muuteta/säädetä ajoitusta perinteisessä mielessä.
Edit; selvennetty tekstiä
Kun uudet osat on paikoillaan, kiristetään kiristin ja nokkapyörän ruuvit ohjeiden mukaan jolloin jakohihnan mahdolliset toleranssit mitoissa eivät vaikuta moottorin ajoitukseen. Eli tuolla "säädettävällä nokkapyörällä" ei muuteta/säädetä ajoitusta perinteisessä mielessä.
Edit; selvennetty tekstiä
Viimeksi muokannut jyri.h, 9.12.2011 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa