Golf 3 AAZ tyhjäkäynti hukkuu välilllä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Wolfheart
-
Viestit: 14
Liittynyt: 13.4.2011 17:32

Golf 3 AAZ tyhjäkäynti hukkuu välilllä

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 28.11.2011 23:24

Eli ko moottorissa on aina välillä tyhjäkäynti hukassa.

Kylmänä se ilmenee siten että kun kierroksilta päästää tyhjäkäynnille, niin ihan kuin tyhjäkäynti lähtisi liian myöhään päälle ja kierrokset tipahtavat aina 400-500rpm jonka jälkeen auto sammuu tai sitten tyhjäkäynti palaa normaaliin ~900rpm. Saattaa tehdä tätä myös lämpimänä. On ärsyttävää kun lähestyy risteystä ja painaa kytkimen pohjaan niin auto sammuu.

Lämpimänä tyhjäkäynnille laskettaessa kierrokset laske ainakaan niin alas kuin kylmällä koneella, mutta tyhjäkäynti humppaa siinä ~880-940rpm.

Vikahan on tunnetusti siellä mihin on viimeeksi koskettu, ja se on tälläkertaa pumpun päällä oleva kansi jonka alla on ahtopaine kara. Tämä sen takia kun yritin saada lisää tilaa 2. sylinterin suuttimen irroitukseen, mutta siltikään valmistamani erikoistyökalu mahtunut paikoilleen. Ahtokaraa oli veistetty reilusti edellisen omistajan toimesta.

Ideoita mistä tuo tyhjäkäynnin häipyminen saattaisi johtua?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.11.2011 8:00

Onhan ahtokara asennettu takaisin samaan asentoon missä olikin? Viiste keulasta katsoen kello yhdeksään päin. Entä otitko kylmäkäyntivaijeria irti?

Wolfheart
-
Viestit: 14
Liittynyt: 13.4.2011 17:32

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 29.11.2011 13:05

Ahtokaran asensin takasin samoin päin, kuinka tarkka tuo asennus on kun kara on mallia neljäs tuossa kuvassa.

http://www.netikka.net/vepiku/viritys/PICT3727.jpg

Kylmäkäyntivaijeriin en koskenut, mutta siinä oleva vahapatruuna on ilmeisesti kuoleentunut, kun vaijeri on löysä sekä kylmällä että lämpimällä koneella.

Tänään aamulla tyhjäkäynti toimi ok kylmänä, en tiedä oliko sillä vaikutusta että painoin sormella hieman tuota kylmäkäyntivaijerin vipua ja se olisi jäänyt kantamaan.

Kun kone lämpesi tulivat ongelmat, tyhjäkäynti alkoi heilumaan sekä sammuilemaan.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.11.2011 14:17

Ei sillä kylmäkäyntivaijerilla sinänsä ole kovinkaan isoa merkitystä, ehkä noin 100rpm täysin kylmänä. Se vivun liike, minkä tuo patruuna vetää, on ihan hippasen. Säätää sen siten, että kuumana ei ihan kanna. Koko ongelma tosin viittais ylimääräisen ilman saantiin. Liikkuuko suodattimen ja pumpun välillä putkissa ilmaa? Onko varmasti kaikki säätöruuvit kiinni?

Jos viiste on suurinpiirtein kello ysiin päin, niin riittää tuolla karamallilla. Ajattelin, että jos kara on moniulotteinen ja sillä tavalla säädettävä, niin voi vaikuttaa asiaan.

Wolfheart
-
Viestit: 14
Liittynyt: 13.4.2011 17:32

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 29.11.2011 19:32

Ilmaahan siellä liikkuu joo. Tuli huomattua tuossa kun poistelin vesiä suodattimesta. Mikäs noilla suodattimilla on muuten vaihtovälisuositus? Tuon nykyisen ostin keväällä motonetistä ja on merkiltään ossca. Onkos noista ollu minkälaisia kokemuksia?

Ensin näytti että tyhjäkäynnillä ei olisi ollut ilmakuplia mutta sitten kun antoi kierroksia ja päästi kierrokset laskemaan niin silloin sinne ilmesty niitä ilmakuplia.

Wolfheart
-
Viestit: 14
Liittynyt: 13.4.2011 17:32

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 30.11.2011 22:14

Tänään vaihdoin boschin suodattimen ja uudet kiristimet letkuihin niin tuntui että ilmaongelmat vähenivät mutta ei loppuneet kokonaan.

Tuntuis että vuotais siitä suodattimen putkeen tulevasta letkusta. Että kiristin olisi sen murtanut osiin. Mitenkäs voiko tuota pelkkää pientä pätkää vaihtaa tuohon letkuun, siis siihen suodattimen ja sen läpinäkyvän putken välille? Miten se läpinäkyväputki kestää kiristämistä?

Ja jos tuon vaihtaa, niin mitenkäs se letku mikä tulee sieltä tankilta suodattimelle, kun siinäkin näytti olevan toisessa päässä vain muoviputki?

Joskus kävin marmorilta kysymässä niin tuo letkusatsi suodattimelta pumpulle ja takaisin, olisi maksanut ~120e, niin jäi ostamati.

Wolfheart
-
Viestit: 14
Liittynyt: 13.4.2011 17:32

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 9.12.2011 12:25

Vaihdoimpa sitten diesel letkun suodattimelta pumpulle ja ilmakuplat poistui. Oli ilmeisesti se alkuperäinen letku jo niin hapanta siittä suodattimenpäästä mistä kiristin oli sitä puristellu.

Kävin ostamassa tampereen (pirkkalan) storm:sta läpinäkyvää poltoaineletkkua 5/16" ja 3' pitkän niin sillä sai hyvin laitettua sen letkun menemään siitä ilmansuodatinkotelon ja lokarin välistä. Niin ei tullu ylimääräsiä jyrkkiä mutkia. Ainoo mikä jännittää on pakkasenkesto, mutta kyllä se myyjä vakuutteli että olis tuota letkua käytetty moottorikelkoissakin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa