T4 tehot katoilee

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

T4 tehot katoilee

ViestiKirjoittaja Raid72 » 31.10.2011 11:51

Autona T4 AUF vm. 2000 2.5TDi automaatti ajettu vajaa 300tkm. Viikon ajan satunnaista nykimistä.
Toissapäivänä vajaan kilometrin ajan tehot täysin kadoksissa, lapa lattiassa 2500rpm ja
60-70km/h. Tuon jälkeen loppumatka meni ihan normaalisti. Eilen takaisin tullessa taas
satunnaisia nykimisiä, eteenkin kun kone ei vielä ole täysin lämmin.

VCheckerillä luettu vikakoodi:

17656.P1248 injection pump fuel metering control (a) range / performance

Yksinkertainen kysymys, missä vika?

EDIT: Tuolle samalle koodille löytyy toinenkin selitys:

17656 P1248 - Start of Injection Timing Regulation: Control Deviation

Häh?

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 1.11.2011 10:20

Itse itselleni vastaten, vaihdoin eilen kaikki N75:lta lähtevät pikkuletkut, ja ainakin tänään töihin tullessa auto toimi normaalisti. Seuraillaan tilannetta...

Ihmetyttää vaan tuo pumpun ajoitukseen liittyvä vikakoodi, kun kyseessähän on ahtopaineen säätöventtiili ja siihen liittyvät letkut...

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 21.11.2011 19:46

Nyt alkaa olemaan piru irti, ja jumala jalkapuussa:

Nyt tilanne on se, että ei oo vissiin viikkoon ollu enää täysiä tehoja tallella...
loivaan ylämäkeen jaksaa nippa nappa mennä 90km/h motarilla... Kone kiertäs vaikka
miten, mutta tehoa ei vaan tule... Ei savuta, ja käy muuten siivosti. Tyhjäkäynnillä
alkanut hieman ontumaan... Lähtee normaalisti käyntiin kylmänä ja kuumana...

EGR:n avasin ja putsasin, ja ei se niin paskanen ollut, että se selittäisi tollaset oireet...
Imusarjassakin oli korkeintaan millin kerros karstaa...

Kerran sain luettua duunin V-Checkerillä vikakoodit, ja se näytti 17656.P2148 Injection
pump fuel metering control range/performance, ja tuolla kun haeskelin googlesta, niin
jollakin foorumilla joku sanoi, että V-checkerissä olisi väärä selostus tuolle koodille, ja
että oikea vikakoodi olisi pumpun ajoitukseen liittyvä... tiedä sitten, mutta seuraavana
päivänä vikakoodia ei enää ollut, kun kaverin VAG-COM litellä katsottiin ... tuolloin auto
muistaakseni pelasi normaalisti... Tänään aamulla töihin mennessä laatikkokin alkoi
temppuilemaan (01P automaatti), turbiinilukko ei mennyt enää ollenkaan päälle, ja
takaisin tullessa alkoi vaihteet paukahtelemaan päällä oudosti...

Tilasin jo Ross-Tech piuhan, että pääsen tutkimaan vikakoodeja ja katselemaan livedataa,
mutta nyt olis hyvät neuvot tarpeen tutkimuksiin!!!

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 21.11.2011 20:11

ilmamassamittarille ääni täältä. kokeile ottaa piuha irti ja kato onko vaikutusta.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 21.11.2011 20:35

Broidin transporterissa tuli tämä koodi kun ei meinannu mennä mihinkää->Start of Injection Timing Regulation: Control Deviation.
Pumppu oli pari hammasta pieles, en tiedä miksi ehkä joku oli ajatellu että säästää ja vaihtaa remmen itte ja sitte oli menny pipariksi.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 21.11.2011 21:27

Kaikki remmit on vaihdettu 60tkm sitten... Palautuuko toiminta normaaliksi, jos sen
ilmamassamittarin liittimen nyppää irti? Siis sillä oletuksella, että siinä olisi vika tietysti ;-)

Pakoputkessa on reikä, siinä matkustajan jalkatilan alla, korjausosa on jo autossa, mutta
jonkun pitäs motivoitua vaihtamaan se ;-) Eikai sillä voi olla merkitystä, eihän ton ikäsissä
dieseleissä ole edes minkäänlaista lambdaa putkessa...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.11.2011 22:41

"Palautuuko toiminta normaaliksi, jos sen
ilmamassamittarin liittimen nyppää irti? Siis sillä oletuksella, että siinä olisi vika tietysti "

Voi ja jos jää menneitä muistelemaa niin akunkenkä irti vähäksi aikaa ;))

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 22.11.2011 11:01

Kokeiltu ilmamassamittari irti, ei vaikutusta toimintaan.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 22.11.2011 17:27

Sain tänään ross-tech piuhan ja asensin uusimman VCDS:n... Kaksi vikakoodia:

17564 - Manifold Pressure Sensor (G71) P1156 - 35-00 - Open/Short to Ground
17569 - Manifold Temp Sensor (G72) P1161 - 35-00 - Open or Short to Plus

Mutta nuo sain poistumaan, kun työnsin välijäähdyttimeen töpselin paikoilleen :-)
Jäi varmasti irti, kun putsailin EGR:ää...

Tämän jälkeen uusia vikakoodeja ei tullut, ja auto on edelleen tehoton.
Laatikon toiminta palautui normaaliksi... Jännää miten tuo imusarjan lämpötila/paine
anturin poissaolo vaikutti laatikkoon noin merkittävästi!?

Livedatasta katselin, niin maf actual arvo oli maksimissaan 500-600 paikkeilla, kun
annoin tossua... Ross-techin sivujen mukaan pitäisi olla vähintään 850-900 3000rpm:llä...

Eli onkohan se maffi sitte rikki? Vai voiskohan siitä selvitä putsaamisella?

Muita ideoita?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 22.11.2011 18:53

Kokeiltu ilmamassamittari irti, ei vaikutusta toimintaan.
jos ei vaikutusta niin varmaan tuo on sitte rikki
pitäis vaikuttaa piuha irti todella tehottomalta

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 23.11.2011 20:02

No tehoton se oli piuha kiinnikkin ;-)

Mutta maffissa tuo vika taisi olla, putsasin isopropanolilla anturin, ja osa tehoista tuli takaisin,
mutta siltikään ei VCDS näyttänyt kuin 500-600 lukemia. Ostin motonetistä sen halvimman anturin (siis pelkkä anturi), ja sain heti lukemat nousemaan 950 tietämille, ja kaikki puhti oli
taas tallella.

Case closed.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa