GARRET VNT15 turbon purkaminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Konna56
-

GARRET VNT15 turbon purkaminen

ViestiKirjoittaja Konna56 » 22.10.2011 8:31

Moikka!

Onko kukaan teistä purkanu otsikon mukaista turboa? Itsellä on nyt kone auki ja turbo irti. Huomasin että pakopuolen siivet ovat ainakin aika mustat joten mahdollinen puhdistus ei olis varmaankaan mikään huono homma.

Ongelmana on nyt tällä hetkellä se, että en keksi millä se pakopuolen valumötikkä avataan. Oon avannu kiinnityspultit ulkokehältä, mutta pelkästään niillä se ei aukea. Olen myöskin kuumentanut kuumailmapuhaltimella ja yrittäny varovasti naputella sitä aukeemaan. Kierteitä siinä ei varmaan oo, että pyöräyttämisellä kumminkaan aukeis. Kertaakaan sitä ei sen elinaikana oo avattu, että sinänsä on varmaankin monta kertaa lämmenny ja viilentyny käytössä, eli lujassa saattaa olla kiinni.

Onko kukaan availlu tommosta turboo? Eli ainakin Volkswagen Passat 3B:ssä on 1.9TDi:ssä samanlainen turbo. AFN-moottori itsellä kyseessä. Kyseessähän on muutenkin muuttuvasiipinen tapaus, joten puhdistus ei ainakaan sen toimintaa huononna ;)

JukkaA
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 22.10.2011 9:52

Ei kannata yrittää pyöräyttää, siinä kun on lukituspinni ettei se pyörisi.

Eikun vaan muovivasaralla koputtelee koteloon, lämmittää ja/tai jäähdyttää reilusti niin kyllä se on lopulta ittellä alkanut liikkumaan. Yleensä oon sen pakopesän vetänyt johonkin ruuvvipenkkiin kiinni ja varavasti alkanut nostamaan sitä keskiöstä ylöspäin samalla koputellen.

Ei niiden pakosiiven karstaisuuden takia kannata purkaa, mutta odotas kun näät sisällä olevan vnt-mekanismin töhnät.

Konna56
-

ViestiKirjoittaja Konna56 » 22.10.2011 10:03

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Täytyy varmaan käydä sukulaismiehen luona kaasulla lämmittämässä, kun ei taida meidän kuumailmapuhaltimen tehot riittävän. Jep, uskon että VNT mekanismit on hyvässä möhnässä! ;)

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”