vw passat 1.9tdi -97 AHU jakohihnan vaihtoväli
Valvoja: ffp jäsenet
vw passat 1.9tdi -97 AHU jakohihnan vaihtoväli
kuinka pitkä on jakohihnan vaihtoväli ja mistä löytyisi kuvia ajoitus merkeistä.Toisessa varaosa liikkeessä sanoivat että vesipumppu pitää vaihtaa . Osat noin reilu pari sataa.Toisessa liikkeessä ,että ei tarvi vesipumppua vaihtaa ja osat vajaa satanen. Kumpi oikeassa.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Mun ekassa AHUssa vaihdettiin ekan kerran 270tkm kohdalla vesipumppu (oli vielä ehjä). Itse en joka 90tkm vaihtais orkkispumppua, mutta ehkä 180tkm välein minimoi rikkoutumisriskin.
Edit: Merkkiliikkeessä tsekkasivat käsituntumalla tuon 180tkm kohdalla ja totesivat, ettei kannattanut vaihtaa (olivat saaneet tuohon kyllä luvan minulta). Niihän se näytti pyörivän vielä kolmannen hihnallisen.
Hauskinta oli, kun autoon broidin aikana 270tkm huollossa pumppu vaihdettiin pikkupajalla, tuo tarvikevesipumppu alkoi vuotaa muutaman viikon jälkeen. Tekihän ne sen takuuseen, mutta oma vaivansa kuitenkin. Orkkisosat itselläni ainakin tähän asti olleet kaikissa volsuissa hyviä jos passatin tukivarret unohdetaan. :-p
Edit: Merkkiliikkeessä tsekkasivat käsituntumalla tuon 180tkm kohdalla ja totesivat, ettei kannattanut vaihtaa (olivat saaneet tuohon kyllä luvan minulta). Niihän se näytti pyörivän vielä kolmannen hihnallisen.
Hauskinta oli, kun autoon broidin aikana 270tkm huollossa pumppu vaihdettiin pikkupajalla, tuo tarvikevesipumppu alkoi vuotaa muutaman viikon jälkeen. Tekihän ne sen takuuseen, mutta oma vaivansa kuitenkin. Orkkisosat itselläni ainakin tähän asti olleet kaikissa volsuissa hyviä jos passatin tukivarret unohdetaan. :-p
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Tuli jakopään hihna vaihdettua, muttei ilman pieniä vastoinkäymisiä. Ensin kampiakselin päässä olevan hihnapyörän yksi kuusioruuvi pyöristyi, mutta vasaralla sain kuusiohylsyn lyötyä riittävän pohjaan että sai sen ruuvin irti. Työtilaa ei liiemmälti ollut, kun automaattilaatikon jäähdyttimen öljyputket oli tiukalla, eikä niitä viitsinyt irrottaa. Hihnavaihdon suoritin http://www.barcodequality.com/vw/vw_a3_timing_belt.html mukaan, eli merkkasin hihnapyöriin ja hihnaan merkit ja siirto uuteen hihnaan. Vähän epävarmuutta kampiakselin pään merkistä, mutta kun kello oli paljon niin palikat kasaan ja räikällä konetta pyörittämään, pyörii ok. Sitten avaimesta kääntö, lähti käyntiin hyvin, ehkä karkeampi käyntiääni. No kuten sanottua oli todella myöhä ja työpaikan hallilla olin niin loput osat kiinni ja koeajolle. Tehoja uupui, eikä ajoitus ollut kartalla, näytti arvoa 255.
Seuraavana päivänä sitten pumpun säätökokeilua, ei päässyt kartalle vaan 255 oli arvo kokoajan. Epäilys oli jo aikaisemmin että hihna pielessä kampiakselin päästä hampaalla. Ei muuta kuin purkamaan, venttiillikoppa auki ja nokan lukitus viilalla, pitkä hylsy syöttöpumpun hihnapyörään yms. ja hihna irti alhaalta ja ajoitusmerkkiä etsimään konetta pyörittäen, ei oikein löytynyt selkeätä merkkiä vaikka putsasin puhdistuliuottimella. Eikun kokeilemaan "ajoitusmerkkejä" ja konetta pyörittämään räikällä. Parissa "merkissä" kone ai pyörinyt lainkaan, ja parissa muussa ei vaan käynnistynyt. Jokunen tunti tuli pyöritettyä konetta, tiedä sitten olenko vaan niin s***anan puusilmä vai jotain muuta, niin ei löytynyt oikeata merkkiä. No sitten viimeisenä oljenkortena ykköspytyn suutin irti, lähti yllättävän helposti pois, ja ruuvimeisselin kanssa yläkuolokohta paikalleen ja kone nippuun taas kerran. Käynnistyi ok ja syöttökin oli löytänyt itsensä kartalle arvoon 18. Vielä syötön hienosäätö arvoon 51 ja homma ok.
Potilaana siis 99 passat variant Ahu koneella ja 4v automaattilaatikolla
Seuraavana päivänä sitten pumpun säätökokeilua, ei päässyt kartalle vaan 255 oli arvo kokoajan. Epäilys oli jo aikaisemmin että hihna pielessä kampiakselin päästä hampaalla. Ei muuta kuin purkamaan, venttiillikoppa auki ja nokan lukitus viilalla, pitkä hylsy syöttöpumpun hihnapyörään yms. ja hihna irti alhaalta ja ajoitusmerkkiä etsimään konetta pyörittäen, ei oikein löytynyt selkeätä merkkiä vaikka putsasin puhdistuliuottimella. Eikun kokeilemaan "ajoitusmerkkejä" ja konetta pyörittämään räikällä. Parissa "merkissä" kone ai pyörinyt lainkaan, ja parissa muussa ei vaan käynnistynyt. Jokunen tunti tuli pyöritettyä konetta, tiedä sitten olenko vaan niin s***anan puusilmä vai jotain muuta, niin ei löytynyt oikeata merkkiä. No sitten viimeisenä oljenkortena ykköspytyn suutin irti, lähti yllättävän helposti pois, ja ruuvimeisselin kanssa yläkuolokohta paikalleen ja kone nippuun taas kerran. Käynnistyi ok ja syöttökin oli löytänyt itsensä kartalle arvoon 18. Vielä syötön hienosäätö arvoon 51 ja homma ok.
Potilaana siis 99 passat variant Ahu koneella ja 4v automaattilaatikolla
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa