Powerdiesel 130hp vm.2004 öljynvalinta
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt olis Passatissa ajankohtainen öljynvaihto, mutta mikä on noista öljyistä paras ja sopivin tuohon powerdiesel 130hp vm.2004 koneeseen?? Kyselin liikkeistä ja tuli noita vaihtoehtoja mutta suurimman suosituksen sai Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljy joten valitakko tuo vai jokin muu?? Autolla ajettu 280000km.
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=101473 ... e539a29f0e siellä lukemista ja riippuu varmaan mitä vaihtoväliä meinaat käyttää. Ite nyt laittanu tohon omaan teboilin diamond dieseliä, vaihtovälinä joku +10tkm.
Vaihtovälinä oli tarkoitus pitää noin 15000km.
Ääni lähtee tälle
Neste City Standard 5W-40
Edellisessä passatissa -01 74kw avb käytin jo kyseistä öljyä ja sai huoletta ajaa tuon 15tkm eikä tarvinnut ikinä lisätä öljyä vaihtovälin aikana. Autossa oli noin 310tkm kun lähti vaihtoon, itsen ajoin autolla noin 80tkm näillä öljyillä.
Nyt käytössä -04 passat 96kw avf koneella ja samat öljyt tässäkin. Eikä ole tarvinnut lisäillä tähänkään öljyä 15tkm vaihtovälillä. No nykyisessä mittarissa vasta 114tkm, mutta hyvin tuntuu toimivan tässäkin kyseinen öljy.
Motonet ainakin myy kyseistä öljyä ja hinta pyörii noin 20e/4l paikkeilla.
Mitä nyt muita öljyjä testannut, shell ja mobil, niin molempia pitänyt lisätä noin 10tkm kohdalla viimeistään. Koskaan ei ole saanut ajaa 15km ilman lisäystä.
Edellisessä passatissa -01 74kw avb käytin jo kyseistä öljyä ja sai huoletta ajaa tuon 15tkm eikä tarvinnut ikinä lisätä öljyä vaihtovälin aikana. Autossa oli noin 310tkm kun lähti vaihtoon, itsen ajoin autolla noin 80tkm näillä öljyillä.
Nyt käytössä -04 passat 96kw avf koneella ja samat öljyt tässäkin. Eikä ole tarvinnut lisäillä tähänkään öljyä 15tkm vaihtovälillä. No nykyisessä mittarissa vasta 114tkm, mutta hyvin tuntuu toimivan tässäkin kyseinen öljy.
Mitä nyt muita öljyjä testannut, shell ja mobil, niin molempia pitänyt lisätä noin 10tkm kohdalla viimeistään. Koskaan ei ole saanut ajaa 15km ilman lisäystä.
Ääni lähtee tälle
Pumppusuutinkoneissa pitäisi käyttää pumppusuutinkoneisiin tarkoitettuja öljyjä, eli VW 505.00 (vai -01) tai 507.00. Onko tuo Nesteen Standard semmoista?
Pumppusuutinkoneissa pitäisi käyttää pumppusuutinkoneisiin tarkoitettuja öljyjä, eli VW 505.00 (vai -01) tai 507.00. Onko tuo Nesteen Standard semmoista?
Neste City Standard 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Jos sitten haluaa hiukkassuodatinversioon öljyt, niin sitten taas vaatii.
Neste City Pro W LongLife III 5W-30 504.00/507.00
Nesteen pääsivulta löytyy oikeasta alanurkasta "voiteluaine suositukset", siitä kun klikkailee auton tiedot tai rekkarin, niin näkee suoraa mitkä öljyt käy autoon.
Minulle laitettiin Octaviaan (1,9PD 74kW) huollossa juuri tuo Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljy. Joutuu lisäämään noin 0,5litraa/15tkm. Olen ymmärtänyt että nämä PD-moottorit syövät hieman öljyä, jopa uuden auton mukana toimitetaan litran öljypurkki.
Toisessa autossa jossa ei ole longlife huoltoväliä, olen käyttänyt Teboil Diamond Diesel öljyä käytännössä aina. Tällä hetkellä autolla on ajettu noin 300tkm ja öljyä ei tarvitse lisätä 15tkm:n huoltovälillä.
Minä käyttäisin longlife-öljyjä autossa joihin valmistaja niitä suosittelee riippumatta öljyn vaihtovälistä.
Toisessa autossa jossa ei ole longlife huoltoväliä, olen käyttänyt Teboil Diamond Diesel öljyä käytännössä aina. Tällä hetkellä autolla on ajettu noin 300tkm ja öljyä ei tarvitse lisätä 15tkm:n huoltovälillä.
Minä käyttäisin longlife-öljyjä autossa joihin valmistaja niitä suosittelee riippumatta öljyn vaihtovälistä.
En ollutkaan huomannut että Diamond Diesel on LongLife-öljy, vaan olin siinä käsityksessä että Diamond Carat III on sellainen.
Teboilin mukaan Diamond Diesel 5W-40 täyttää luokituksen VW505.00 ja VW505.01 ja
Diamond Carat III luokitukset VW504.00 ja VW507.00.
Pitääköhän oheinen listaus paikkaansa?
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Tämän mukaan Diamond Diesel ei ole LL-öljy???
Teboilin mukaan Diamond Diesel 5W-40 täyttää luokituksen VW505.00 ja VW505.01 ja
Diamond Carat III luokitukset VW504.00 ja VW507.00.
Pitääköhän oheinen listaus paikkaansa?
Tämän mukaan Diamond Diesel ei ole LL-öljy???
Muistaakseni 96kw PD:ssä olisi ollut öljynä 506.01, eikä 505.01. Vai muistanko ihan väärin?
Edit: itse itselleni vastaten; 505.01:stä voi käyttää autowikin mukaan ainakin Seatin 130hp:ssa "shortlife" öljynä. Onko tolla viimeisellä numerolla jotain väliä PD-koneissa, vai passaako tohon esim. 507.00, jossa toi eka numero on "parempi", mutta jälkimmäinen numero on 0?
Edit: itse itselleni vastaten; 505.01:stä voi käyttää autowikin mukaan ainakin Seatin 130hp:ssa "shortlife" öljynä. Onko tolla viimeisellä numerolla jotain väliä PD-koneissa, vai passaako tohon esim. 507.00, jossa toi eka numero on "parempi", mutta jälkimmäinen numero on 0?
505.01 -> PD kiinteällä vaihtovälillä
506.01 -> PD LongLife ilman hiukkassuodatinta
507.00 -> LongLife hiukkassuodattimen kanssa (matalatuhkainen öljy)
506.01 -> PD LongLife ilman hiukkassuodatinta
507.00 -> LongLife hiukkassuodattimen kanssa (matalatuhkainen öljy)
Vasta uusimmissa Seateissa on LongLife mahdollisuus, elikä alkaen Exeo 2009 loppuvuodesta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”