Mikäköhän on vikana ku transussa 1.6td oli hehku palanu puhki? Ihan reikä oli läpi ja naftaaki sieltä ruikkinu...
Tuossa ollu ongelmana huono käyntiinlähtö jo pitemmän aikaa ja nyt olen alkanu epäileen että nuo hehkut hajoaa lähes sitä mukaa ku uusia vaihtaa...
Öljyäki syö melkolailla reilusti eikä tehotkaan päätä huimaa :D
Kannattasko turboa kokeilla vaihtaa? joku epäili että suihkut vois ruiskia suoraan hehkuille...
Hehkut palaa puhki
Valvoja: ffp jäsenet
Jos suihkuille ei oo mitään viimeiseen 100 tkm tehty ja meinaat vielä pitempäänkin ajaa sillä autolla, niin suihkujen tarkistuttaminen ja mahdollinen huollattaminen kannattaa aina. Jos ruiskutus on pahasti pielessä, niin pitäisi kyllä savuttaa jne. Ja jos hehku on puhki siten, että paine pääsee karkaamaan etukammiosta ulkomaailmaan, niin aivan varmasti se lähtee huonosti käyntiin.
Miten paljon se sit syö öljyä? Joku 1l/ 10 tkm selittyy ihan heikkenevillä venttiilinvarren kumeilla ja vuodoilla. Ja tehottomuus on aika suhteellinen käsite. En oo 1,6 td tölkillä ajanut, mutta voisin kuvitella, että vaikka kone ois miten tikissä, ei se silti mikään raketti ole.
Turbon vaihto nyt ei varmaan hirveästi auta tuossa hehkuongelmassa, jos siis kyse on vain yhdestä hehkusta ja kammiosta. Se on vähän niin kuin vaihtais laturin, kun toinen etuvalo on pimeänä. Viimeisiään vetelevä turbo kyllä aiheuttaa tehottomuutta ja öljyn kulutusta.
Ota vaan suihkut kouraan ja vie ne asiantuntevaan diesel-huoltoon.
Miten paljon se sit syö öljyä? Joku 1l/ 10 tkm selittyy ihan heikkenevillä venttiilinvarren kumeilla ja vuodoilla. Ja tehottomuus on aika suhteellinen käsite. En oo 1,6 td tölkillä ajanut, mutta voisin kuvitella, että vaikka kone ois miten tikissä, ei se silti mikään raketti ole.
Turbon vaihto nyt ei varmaan hirveästi auta tuossa hehkuongelmassa, jos siis kyse on vain yhdestä hehkusta ja kammiosta. Se on vähän niin kuin vaihtais laturin, kun toinen etuvalo on pimeänä. Viimeisiään vetelevä turbo kyllä aiheuttaa tehottomuutta ja öljyn kulutusta.
Ota vaan suihkut kouraan ja vie ne asiantuntevaan diesel-huoltoon.
Kyllä tuo varmaan sen 5l/1000km syö öljyä. Lämpösenä lähtee ihan hyvin käyntiin ja tunnuttaa että viimeksi ku hehkut vaihdoin niin lähti silloinki käyntiin heti sen operaation jälkeen. Kyllä oli muistaakseni enemmän ku yksi hehku menny.
Kylmänä pitää siis ainaki puoli minuttia sahata ennenku lähtee jos lähtee.
Kylmänä pitää siis ainaki puoli minuttia sahata ennenku lähtee jos lähtee.
jep mutta miten on helpoin selvittää onko kyseessä väljä turbo vai sylintereissä jotain? männänrenkaat tms?
Johan tuohon on ruiskupumppu vaihettu ja jakopään osat uuet, ennenku selvenny että huonon käyntiinlähön syynä on että hehkut palaa melkein kättelyssä.... ainaki luulen niin, voihan tuo johtua että on väljä konekki.
edit: http://www.oberschlachter.fi/viewtopic. ... t=30#p4121
käsittääkseni tuossa tapauksessa on vika turbossa että hehkut palaa
Johan tuohon on ruiskupumppu vaihettu ja jakopään osat uuet, ennenku selvenny että huonon käyntiinlähön syynä on että hehkut palaa melkein kättelyssä.... ainaki luulen niin, voihan tuo johtua että on väljä konekki.
edit: http://www.oberschlachter.fi/viewtopic. ... t=30#p4121
käsittääkseni tuossa tapauksessa on vika turbossa että hehkut palaa
"jep mutta miten on helpoin selvittää onko kyseessä väljä turbo vai sylintereissä jotain? männänrenkaat tms?"
Huohottaa jos alakerta väljä, työntää öljyä/höyryä joka reiästä/tiivisteestä ja voi öljynpaineet koneesta mitata, jos siitä venttiilikopasta aukaiset käydessä täyttökorkin ei saa puhaltaa höyryjä ulos (männänrenkaat). Turbon joudut aukaisemaan ja tutkimaan väljyydet.
Huohottaa jos alakerta väljä, työntää öljyä/höyryä joka reiästä/tiivisteestä ja voi öljynpaineet koneesta mitata, jos siitä venttiilikopasta aukaiset käydessä täyttökorkin ei saa puhaltaa höyryjä ulos (männänrenkaat). Turbon joudut aukaisemaan ja tutkimaan väljyydet.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Oisko mitään jos alottas vikojen paikallistamisen tutkimalla seuraavia asioita.
Jos turbolta kovin öljyä päästää läpi niin kyllä se pitäisi jo näkyä ja haista pakoputken päässä. Ja jos muuten vuotaa ulospäin niin sekin pitäs näkyä auton alta.
Öljykorkin avaaminen ei minusta vielä paljon kerro huohotuksesta, ainakin äkkinäinen saattaa luulla moottorin normaalia "hengittämistä" liialliseksi huohottamiseksi. Jos öljyä ja höyryä joka reiästä ja tiivisteesä puhaltaa niin silloin on huohotinputki tukossa, mutta sen ei pitäs yksistään vaikuttaa hehkujen käärähtämiseen ja tehottomuuteen.
Jos hehkut kärähtää heti kättelyssä niin esikammiodieseli kyllä yleensä on aika huono lähtemään käyntiin ilman niitä. Jos ruiskusuuttimet ruikkii/kusee polttoainetta miten sattuu niin sekin pitäs näkyä normaalia suurempana savutuksena.
Jos turbolta kovin öljyä päästää läpi niin kyllä se pitäisi jo näkyä ja haista pakoputken päässä. Ja jos muuten vuotaa ulospäin niin sekin pitäs näkyä auton alta.
Öljykorkin avaaminen ei minusta vielä paljon kerro huohotuksesta, ainakin äkkinäinen saattaa luulla moottorin normaalia "hengittämistä" liialliseksi huohottamiseksi. Jos öljyä ja höyryä joka reiästä ja tiivisteesä puhaltaa niin silloin on huohotinputki tukossa, mutta sen ei pitäs yksistään vaikuttaa hehkujen käärähtämiseen ja tehottomuuteen.
Jos hehkut kärähtää heti kättelyssä niin esikammiodieseli kyllä yleensä on aika huono lähtemään käyntiin ilman niitä. Jos ruiskusuuttimet ruikkii/kusee polttoainetta miten sattuu niin sekin pitäs näkyä normaalia suurempana savutuksena.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 16.7.2011 20:43
Hehkutulpat
Venttiilien ja mäntien/renkaiden kunnon saa todettua ohivirtaus mittauksella, mulla poltti hehkut tommosessa -87 100 2,0 D5 Audissa vähän turhan usein syy löytyi viallisesta hehku releesta hehkutti liian kauan ja poltti hehkuja, joissain malleissa on myös ns jälki hehku eli hehkuttaa vielä jonkin aikaa vaikka auto on käynnistynyt.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
"Jos moottori ja ajoitus kunnossa niin kesällä ei hehkuja vaadi "
Eipä kyse ole siitä ettäkö se ei käyntiin lähde mutta yleensä ainakin oman kokemuksen mukaan esikammiodieseliä kesälläkin jos kone on niinsanotusti kylmä joutuu ilman hehkutusta startilla pyörittämään konetta pitempään että se lähtee käyntiin. Mutta kunnossa olevalla koneella harvemmin puoltaminuuttia kuten houmeri mainitsi. Tosin moottori kohtaisia eroja toki on, jotkut moottorit lähtee ilman hehkutusta todella huonosti käyntiin ja jotkut helpommin. Mutta itselle ei ole vielä vastaan tullut yhtään esikammio konetta jossa hehku ei helpottaisi käynnistystä kylmällä moottorilla kesälläkin, tosin en ole kaikkia esikammio moottoreita edes kokeillutkaan.
Eipä kyse ole siitä ettäkö se ei käyntiin lähde mutta yleensä ainakin oman kokemuksen mukaan esikammiodieseliä kesälläkin jos kone on niinsanotusti kylmä joutuu ilman hehkutusta startilla pyörittämään konetta pitempään että se lähtee käyntiin. Mutta kunnossa olevalla koneella harvemmin puoltaminuuttia kuten houmeri mainitsi. Tosin moottori kohtaisia eroja toki on, jotkut moottorit lähtee ilman hehkutusta todella huonosti käyntiin ja jotkut helpommin. Mutta itselle ei ole vielä vastaan tullut yhtään esikammio konetta jossa hehku ei helpottaisi käynnistystä kylmällä moottorilla kesälläkin, tosin en ole kaikkia esikammio moottoreita edes kokeillutkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa