Jakajapumppu ja BioDiesel

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

W13
-
Viestit: 6
Liittynyt: 4.6.2011 17:58

Jakajapumppu ja BioDiesel

ViestiKirjoittaja W13 » 1.8.2011 0:55

Eli onko kenelläkään kokemuksia pelto- tai rasvakeitindieselistä jakajapumpullisen koneen janojuomana? Rivipumppuhan syö mitä tahansa, mutta kun jakajapumppu taitaa olla hitusen tarkempi ravinnostaan, niin kuinka käy kotitekoisten dieseleiden kanssa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.8.2011 21:16

Esteröitynä toimii varmasti. Osa neloskoppasista oli jopa "virallisesti" hyväksyttyjä FAMElle.
Huoltovihkon tarrasta pitäis löytyä 2G0

http://tos.pp.fi/biodiesel/biodiesel_ta ... eit_eh.pdf sain mm tuon tiedoston jostain maahantuojalta aikanaan.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 2.8.2011 23:03

Mahdatko tarkoittaa tuolla FAME:lla enemmän virallisesti (kuten tekstikin sen antaa tällä huonolla kieliopillla kertoa) RME polttonestettä? Tuo on luullakseni, sen enempää mistään tietämättä, nimenomaan tuota esteröityä "bio"dieseliä, eli jalostettua rypsiöljyä. Muistelisin edellisestä vanhemman sukupolven tdi golffista (AFN), että ohjekirjassa olisi jopa ollut jotkut suositukset tuon käyttöön? Muistaakseni sitä ei kai saisi pelkältään käyttää arkiajossa, mutta joillakin melko reiluilla seossuhteilla ajaminen ei valmistajan mukaan ole ongelma. Jokatapauksessa tuossa jakajapumpullisessa tuon RME tavaran käyttö ei liene ongelma, jos vastaa voitelevuudeltaan jotain normia, ettei tarvitse öljyä lisätä sekaan :D Mutta HUOM! RME Biodieseliä EI SAA käyttää PUMPPUSUUTIN dieseleissä! Näin tietää myös nykyinen ohjekirja (profiilin auto) ja tankinluukku varoittaa.. Korjatkaa jos (kun) olen väärässä...

Tuli noista neloskoreista vielä mieleeni, että niissäkin se on nimenomaan vain jakajapumpullisilla koneilla sallittua, luonnollisesti :D, se RME polttoneste.. Muistaakseni niitä sai jollain huonolla tehovalinnalla ties kuinka pitkään moiseenkin koriin aikoinaan..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.8.2011 7:57

FAME (fatty acid methyl ester) on periaattees yleisnimitys; mikä kattaa nuo ensimmäisen polven (esim rypsistä ja rapsista saatavat) jalosteet

Jep pumppareihin en laittais, kuten kirjottelin joihinkin neloskoppasiin.
Myös vitoskoppasiin sai tilattua 2G0 paketin alkuvaiheessa.
ETKA muistaakseni ilmottaa tuon olevan vain isompi polttoaine aukko ja jotain letkuja kai erilaisia.

Ilman esteröintiä tuo on varmasti niin paksua tököttiä, että sitä pitäis esilämmittää ja ehkä jopa aluks käyttää normidiisseliä että saa rakkineen käyntiin :D
Vanhentuneeseen oppariin pääsee tutustumaan, kun rajaa vähän tota aiempaa osotetta.

Elsasta:


RME fuel (biodiesel) for vehicles up to 05.2006

Note For vehicles as of 06.2006 RME fuel must not be used.
RME fuel may be used only in vehicles which have been approved for this purpose by Volkswagen - either in the standard version or in vehicles which have had special equipment (PR No. 2G0) for this purpose.

Caution
t When RME fuel is used and your vehicle is not suitable for this, the fuel system can be damaged.
t When filling the tank with biodiesel, only use RME fuel conforming to EN 14214 (FAME)!
t When biodiesel is used which does not conform to the required standard, the fuel filter can become blocked.

RME fuel must conform to EN 14214 (FAME).
t RME means “Rapeseed Methyl Ester”.
t EN means “European Standard”
t FAME means “Fatty Acid Methyl Ester”.

The RME compatibility of the vehicle can be identified by the PR number 2G0 on the vehicle data sticker → Chapter.

Characteristics of RME fuel
t Performance can slightly be lower when using biodiesel.
t Fuel consumption can slightly be higher when using biodiesel.
t RME can be used in winter at temperatures to approx. -10 °C
t At ambient temperatures below -10 °C we recommend using winter diesel fuel.

Note

t When using biodiesel observe the changed intervals for changing the fuel filter → Chapter.
t If it is planned not to use the vehicle for approx. two weeks, it is recommended to fill the tank with original diesel beforehand and drive approx. 50 km, to prevent damage to the fuel injection system.


RME fuel (biodiesel) for vehicles 1996

Note
The RME compatibility only applies to vehicles 1996►
RME fuel may be used only for vehicles which have been approved for this purpose by Volkswagen in the standard version.

Caution
t When RME fuel is used and your vehicle is not suitable for this, the fuel system can be damaged.
t When filling the tank with biodiesel, only use RME fuel conforming to DIN EN 14214 (FAME)!
t When biodiesel is used which does not conform to the required standard, the fuel filter can become blocked.

RME fuel must conform to DIN EN 14214 (FAME).
t RME means “Rapeseed Methyl Ester”.
t DIN means “German Standards Authority e.V”.
t EN means “European Standard”
t FAME means “Fatty Acid Methyl Ester”.

Characteristics of RME fuel
t Performance can slightly be lower when using biodiesel.
t Fuel consumption can slightly be higher when using biodiesel.
t RME can be used in winter at temperatures to approx. -10 °C
t At ambient temperatures below -10 °C we recommend using winter diesel fuel.

Note
When using biodiesel observe the changed intervals for changing the fuel filter → Chapter.
t If it is planned not to use the vehicle for approx. two weeks, it is recommended to fill the tank with original diesel beforehand and drive approx. 50 km, to prevent damage to the fuel injection system.

W13
-
Viestit: 6
Liittynyt: 4.6.2011 17:58

ViestiKirjoittaja W13 » 3.8.2011 15:37

Kiitokset tiedosta. Nyt rakentelemaan esteröintilaitteistoa konehallin nurkalle ja kokeiluja tekemään.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.8.2011 18:13

Turvallista matkaa :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa