octavia 2.0 tdi "yliahtaa"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

discovery
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.7.2011 18:09

octavia 2.0 tdi "yliahtaa"

ViestiKirjoittaja discovery » 31.7.2011 18:37

Kertokaas viisaammat missä vikana.
Auto siis Skoda Octavia 2.0 TDI Sedan vm 2007, ei DPF, pumppusuutin.

Turbo putoaa satunnaisesti pois noin 2600 rpm, etenkin jos tuolloin painaa reilusti kaasua ja vaihde kutosella. Mittaristoon ei syty mitään vikavaloja tai ilmoituksia.
Ensiintyi ensimmäisen kerran kun vedin peräkärryä 450 km ja sitten liikennevaloissa raju kiihdytys.
Käytin tuolloin heti testerissä, joka kertoi, että "yli ahtaa" ja menee vikasietotilaan. Sammutus ja käynnistys tietysti auttaa nollaamalla vikatilan.
Tutkivat tuolloin pikaisesti, että letkut olisi kiinni. Mielestäni ei savuta.
Vastaa muuten mielestäni normaalisti kaasuun, tehot tallella, ei nypytä.

Ajelin tänään noin 100 km nelosvaihteella 3500 rpm, nou problem, salli kiihdittelyn ilman problem, mutta kun testasin kutosella 2000 rpm, tiputti taas 2600 rpm:ssä vikatilaan.
Kiva ylläri, jos ohitustilanne ;)
Testailin rajuja kiihdityksiä, nou problem.

Autolla ajettu hieman yli 120000 ja tehty jakopäänketjun vaihto tehty.

Lueskelin netistä ja näitä yliahtamisongelmia paljon, mutta mitä kannattaisi epäillä

- ahtopainevuoto?
- N75?
- ahtopainesäädin, sinne tulevat letkut, "nippa" karstassa? tanko, joka ei liiku?
- ahtopaineensäätimen solenoidi?
- EGR?
- alipainesäädin?
- varsinainen turbo?
- Paine-eroanturissa G450?


Hyviä liikkeitä, jotka osaavat ja eivät rahasta maltaita?
Viimeksi muokannut discovery, 18.8.2011 12:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.7.2011 18:58

Karstainen ahdin. Turbon putsaus ja kovaa ajoa.

discovery
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.7.2011 18:09

ViestiKirjoittaja discovery » 31.7.2011 19:19

Käsittääkseni noita turboja ei paljon putsata vaan suositellaan vaihtoa?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 31.7.2011 19:46

Kyllä niitä nyt vaan putsataan, tai sitten ei jos viet VW:n huoltoon.

discovery
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.7.2011 18:09

ViestiKirjoittaja discovery » 31.7.2011 19:49

Olisiko tietoa missä liikkeessä Etelä- tai Keski-Suomessa putsataan?

Itse en osaa ;)
Viimeksi muokannut discovery, 4.8.2011 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 31.7.2011 22:12

kukas kantaa vastuun, kun säädöt ei satukaan kohdalleen tai joku oleellinen pultti katkeaa väärään paikkaan? artisti? Vie auto Lohjalle, Kamitecin Sami osaa katsoa auton ja kertoa fiksusti miten auto saadaan kuntoon.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 1.8.2011 10:53

Eikös mahdollinen vika voisi olla myös n75 ahtopaineen säätöventtiili joka jumittelee, onko tuo nyt edes turbossa vika.
Turbopajat ei ilmeisesti tee VNT-turbon putsauksia tai huoltoja vaan myyvät autoosi mielellään uuden ja alkuperäistä suuremman turbon, oletin että työkalut olisi pysynyt auton auton omistajan käsissä. Moni on ottanut itse turbon käteen ja tehnyt tarvittavat putsaukset, ohjeita/kuvia on netti täynnä, tosin jos ei ole kokemusta niin sittenpä se on viisainta viedä korjaamolle.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 2.8.2011 11:14

helpoin tapa on kyllä uusia ahdin..halvin varmaan sitten tuo putsaaminen ja toivoa että lopputulos todella maksaa vaivan.jos käyttöautosta kyse niin mikä sitten on kannattavinta?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.8.2011 5:43

MarcusS wrote:
kukas kantaa vastuun, kun säädöt ei satukaan kohdalleen tai joku oleellinen pultti katkeaa väärään paikkaan? artisti? Vie auto Lohjalle, Kamitecin Sami osaa katsoa auton ja kertoa fiksusti miten auto saadaan kuntoon


Häh? No tekijän vastuuhan se on tietysti, jos jokin menee väärin. Muuten on kyllä totta, että ammattilaisia kannattaa suosia. Vaikka merkkiliike lienee se viimeinen paikka mihin kannattaa mennä...

Mikäli vika on ahtimessa, niin suosittelen VNT-siivikon puhdistusta. Noki jumittaa siivikon, jolloin säätö ei pelaa... Itse puhdistus vie puolisen tuntia, ahtimen irroitus ja kiinnitys on se tuskallisempi ja aikaa vievä osuus...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa