Caddy 1.6 diesel 1990 - pumppuko rikki kun ei ime mitään?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

Caddy 1.6 diesel 1990 - pumppuko rikki kun ei ime mitään?

ViestiKirjoittaja caddymake » 3.1.2011 21:19

Hei,

Volkswagen Caddy 1.6 diesel vm. 1990 käynnistyi muutamaksi sekunniksi ja sitten sammui eikä käynnisty enää. Polttoaine on OK, samoin suodatin.

Ongelman ydin näyttäisi olevan että polttoaineletkussa on pelkkää ilmaa, ja vaikka irroitan letkun pään polttoainesuodattimelta ja laitan diesel-kanisteriin niin pumppu ei ime sieltäkään mitään.

Onko tuollaisessa pumpussa erikseen "siirtopumppu" ja "suurpainepumppu", vai onko siinä vain yksi pumppu? Magneettiventtiili vetää (ainakin naksahtaa selvästi), ja magneettiventtilille tulee virtaa kun kytkee auton virrat päälle.

Jos magneettiventtiili sittenkin olisi rikki, niin eikö pumppu silloin imisi?

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 3.1.2011 21:38

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=146089

Tuossa painitaan saman asian kanssa.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 4.1.2011 1:35

Varmista ettei pumppu ole jostain syystä tyhjä. Pumppu ei ala imemään naftaa jos pumppu on tyhjä. Polttoaineen paluuletkusta voi varovasti pistää paineilmaa jolloin pitäisi naftan nousta pumpulle.

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

Starttaa, mutta tiede ei pysty selittämään ...

ViestiKirjoittaja caddymake » 4.1.2011 11:29

Minä luulin että tuollainen imupumppu alkaa imeä kuivanakin ja on siis täysin itseilmaava.

No, tein seuraavaa:

- varmuuden vuoksi vedin suoran piuhan akulta magneettiventtiilille (jos virtalukko pätkisi satunnaisesti)

- laitoin suodattimen ja ruiskutuspumpun väliin bilteman sähköisen bensapumpun nro 523227. Kun tuohon pumppuun kytkee sähkön, näkyy oikein komeasti kun se vetää suodattimen läpi kirkasta naftaa putket täyteen

- lähti käyntiin

- näköjään tuon sähköpumpun voisi jättääkin tuohon väliin oleskelemaan ilmaustarvetta varten, sillä vaikka siltä katkaisee sähkön, ruiskutuspumppu vetää sen läpi. Ja voisihan tietysti virittää vielä enemmän, laittaa sähköpumpun sähkön tulemaan jatkamalla magneettiventtiililtä

Lopuksi poistin lisäpumpun ja suoran piuhan, ja tuntuisi taas toimivan kunnolla ihan alkuperäisessä kunnossa. Pakkanen on samoissa lukemissa tai jopa vähän kylmempää kuin vian ilmetessä.

Joten: en ymmärrä!

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

Hassut pienet letkut vuotavat ...

ViestiKirjoittaja caddymake » 4.1.2011 19:22

400 kilometrin ajon jälkeen alkoi selvitä lisää: nafta haisee, ja pumpun ja koneen välissä on märkää. Suuttimilta menee ketjutettuna sellaiset "hassut pienet letkut" pumpun paluukierron putkeen. Niistä ilmeisesti se viimeinen (pumppua lähin) on ihan hapertunut ja muutkin vähän. Jugoslavialainen laatu ei kestänyt edes kahtakymmentäyhtä vuotta, miksi en ostanut saksalaista autoa ... :-)

Emmäkyllänäistä dieseleistä mitään ymmärrä, mutta nuo letkut ovat selvästi melko paineettomia (koska on vain tökkästy kiinni), ja liittyvät ilmeisesti suuttimien ilmaukseen. Mutta kun sen laitimmaisen nykäisee irti niin paluukierto saa ilmaa, ja tankille menevissä putkissa oleva aine toimii lappona ja vetää paikkoja tyhjäksi. Ja haperon putken vähäinenkin ilmavuoto tekee saman yön yli.

Eli jotain letkua tarttis saada huomenna aamutuimaan.

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

Kahdentoista euron remontti

ViestiKirjoittaja caddymake » 5.1.2011 11:47

Homma kunnossa, vaihdoin 3.2-milliset pienet paluuletkut jotka ovat ketjussa suuttimesta toiseen ja lopuksi pumpulle. Lisäksi suurin vuoto olikin kuuden millin paluuletkussa joka palaa ruiskutuspumpulta suodattimelle, siihen kummalliseen muoviseen kolmitienippaan.

Ei letkuissa mitään kunnolla näkyvää vikaa ollut, mutta haperoa. Ja naftan ulospäin vuotamista en ennen eilistä huomannut, pikemminkin vikana oli ilman vuotaminen sisäänpäin järjestelmään.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 6.1.2011 3:40

Voihan olla että sulla on pakkasella ollut joku letku jäässä ja imassut letkut ja pumpun kuivaksi tjs. Ehkä ihan hyvä olla joku sähköinen pumppu tuossa välissä. Olen miettinyt että millä jossain perämetsässä ilmaat pumppua, jos vaikka polttoaine loppuu.

Nuo suuttimien paluuletkut ovat melko perinteinen vuotopaikka. Itselläkin ne näytti päällepäin ihan suht hyviltä, mutta koskiessa menivät poikki. Pari euroa silloin tällöin uuteen letkuun niin pärjää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa