Polttoainesuodatin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

Polttoainesuodatin

ViestiKirjoittaja topi69 » 15.12.2010 10:55

Kyseessä -00 IV golf AGR-koneella.
Pitäis vaihtaa siihen ko suodatin ja hyviä vinkkejä kaipaisin.
Lähinnä että välttäisin sudenkuopat. Miten tuossa olisi parasta ilmata systeemi vaihdon jälkeen?
Kokemuksia vain järeältä(Sisu) puolelta ja niissä on käsipumppu ilmausta varten mutta miten näissä hienomekaniikkakoneissa vastaava hoidetaan?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 15.12.2010 11:11

-vanha pois
-uusi täyteen polttoainetta
-uusi paikalleen
-suuttimien päistä metalliputkia löysälle
-starttausta sen aikaa, että alkaa roiskua naftaa löysässä olevista suutin putkista
-putket kiinni
-auto käyntiin



pitäs lähteä.
jos ulkona tekee ja pakkasta tätä luokkaa mitä täällä noin -24.
Siihen päälle vielä akku hieman huono ja jos joutuu pyörittelee konetta pitkäänkin niin kannattaa olla apuvirtaa lähettyvillä.

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 15.12.2010 11:21

No onneksi on lämmin talli missä tehdä. Pystyykös tuolta tankista imemään letkulla naftaa että olis jotain millä uuden täyttää? Tarkoitan ettei siellä täyttöputkessa ole mitään verkkoa tai muuta estettä letkun mennä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.12.2010 11:35

Juuri tuosta konetyypistä en osaa sanoa, mutta mitä itse olen eri vw dieseleihin suodatinta vaihtanut, olen aloittanut ajamalla koneen lämpimäksi.
Joskus olen täyttänyt suodattimenkin naftalla, mutta viime aikoina en sitäkään. Suodatin paikalleen ja letkut kiinni. Sitten vain startataan. Muutaman kerran voi joutua sahaamaan ja kone sammuu, mutta aika nopeasti käynti tasaantuu.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.12.2010 13:02

Erillisellä siirtopumpulla olen aina täytellyt ja aina varonut pumppua pyörimästä kuivana tai vajaalla täytöllä. Ei kertaakaan hankaamista tai rykästelyä vaan aina normaali starttaus kone/pumppuremonttienkin jälkeen.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 15.12.2010 13:05

Cordoba AGR:ssä ainakin meni kivuttomasti

-vanha pois
-uusi paikalleen
-starttausta sen aikaa, että auto lähtee käyntiin

Ei tarvinu edes kovin kauaa startata.

bikermouse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.10.2006 10:26

ViestiKirjoittaja bikermouse » 15.12.2010 13:21

kannattaa täyttää se uusi suodatin ja sittenkin omassa piti täyttää toiseen kertaan ennenkuin lähti tulille.Muuten saattaa akku loppua hangatessa.'

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 15.12.2010 16:28

Suodatin paikoilleen ja alipainepumpulla(jarrunestevaihtajalla) kirkkaan letkun lähdöstä olen imenyt ilmat pois suodattimesta, sitten letku kiinni ja käyntiin.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 15.12.2010 21:55

Kertaakaan en ole 1.9 tai 2.0tdi:tä joutunut erikseen ilmaamaan suodattimen vaihdon jälkeen. Täyttää vain uuden suodattimen dieselillä ja käyttää virtoja päällä pari kertaa, että siirtopumppu täyttää putket. Yleensä ei tarvitse startata kuin max. pari kertaa.

2.5tdi onkin sitten oma lukunsa. Siinä on syytä ilmata putket erikseen ettei pumppu pääse vetämään ilmaa.

Polowagon
-
Viestit: 31
Liittynyt: 9.7.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Polowagon » 16.12.2010 11:57

Polo Variantissa AGR-koneella laitoin vaan uuden suodattimen paikoilleen ja niin täyteen polttoainetta kun saa. Letkut kiinni ja käyntiin sekä nostin heti kierrokset pariin tonniin. Pari kertaa nytkähteli kierrokset ja sen jälkeen oli ilmat pois.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 16.12.2010 19:28

2.0tdi:ssä en ole edes täyttänyt suodatinta. ilmausruuvi vain auki ja kansi paikalleen. muutaman kerran virta päälle ja pois niin pumppu pumppaa.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 17.12.2010 10:29

Niin.
Saahan sen silloin täyteen jos tankissa siirtopumppu, esim. pumppusuuttimissa on.
Jakajapumpuissa ei ole, saa siinä virtoja käytellä jos tuon AGR tai ALH koneen meinaa sillain ilmata ..

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 28.12.2010 22:36

Suodatin on nyt vaihdettu ja lähti kyllä heti käymään kuin paalmun alta, suodattimen kun olin täyttänyt etukäteen.
Pari kysymystä heräsi kuitenkin.
Kauanko pitää ajella että kaikki ilma poistuu, itsellä kun on vaihdosta mennyt jo useampi päivä niin silti siinä läpinäkyvässä putkessa näkyy pieni n 10mm ilmakupla, ihan putken yläpinnassa. Alkuun meni kyllä paljonkin ilmaa putkessa.
Ja toiseksi, mikä sen pienen venttiilin tehtävä on siinä suodattimen kannessa?

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 28.12.2010 23:20

Kauanko pitää ajella että kaikki ilma poistuu


Kyllä se yleensä riittävissä määrin poistuu ensimmäisen minuutin aikana. Eikä näissä TDI koneissa yksittäisestä ilmakuplasta suurempaa harmia ole, kun pumppu ilmaantuu itsestään. Vähän voi hörähtää tyhjäkäynnillä, kun se viimeinen kupla sieltä lähtee. Voihan sitä ilmakuplan kohtaa naputella auton käydessä, josko se lähtisi liikkeelle.

Ja toiseksi, mikä sen pienen venttiilin tehtävä on siinä suodattimen kannessa?


Suodattimen lämmitys. Moottorilta palaava polttoaine on lämmintä ja suodattimen ollessa kylmä, osa paluuvirtauksesta meneekin takaisin suodattimeen lämmittäen sitä. Käytännössä jos auton saa käymään ja vähän lämpenemään, ei pitäisi kyllä enää tien päälle jäätyä. Siitä en tiedä onko tuossa venttiilissä jonkinlainen termostaatti vai miten se käytännössä toimii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa