Volvo 850 2.5 TDI sammui ajosta eikä starttaa enää
Valvoja: ffp jäsenet
Volvo 850 2.5 TDI sammui ajosta eikä starttaa enää
Volvo-foorumilta ei oikein irronnut vastauksia, toivottavasti täältä voisi auttaa. Moottorin siis sama 2.5 TDI kuin Audissa ja Transporterissa. Pahoittelen spämmäystä.
Maksimitehoilla tehdyn ohituksen jälkeen, hävisi tehot kokonaan n. 10 sekunniksi ja sen jälkeen auto sammui, eikä startannut enää. Vikakoodeja ei näkynyt startatessa, ts. lambda-valo ei syttynyt, mutta käyntiin ei lähtenyt, eikä edes luvannut. Savua ei tullut mielestäni pakoputkesta missään vaiheessa. Tarkistin tien varressa ruiskutuspumpun hihnan ja se oli täysin ehjä, eli kaikki hampaat tallella. Hihna oli myös kireydeltään suurin piirtein oikein, ts. kiritstin oli suurin piirtein oikeassa asennossa.
Aikaisemmine tuollaisten tehojen käytön jälkeinen sammuminen on johtunut hinan hampaiden irotamisesta, jolloin ajoitus menee pieleen. Tällöin autolla on voinut ajaa vielä savuttavana muutaman hetken, jolloin savutus on ollut valtaisaa. Onhan tietysti mahdollsita, että hihna on hypänyt ilman, että hampaita hajoaa.
Vaihdoin polttoainesuodattimen, koska se oli vaihdettu pari vuotta sitten. Tämä tuskin on vika.
Tarkastin ajoituksen silmämääreäisesti - näytti, että pumpun ajoitus oli silmämääräisesti oikein ts. n. 1 hampaan tarkkuudella.
Tämän jälkeen irrotin paineputken suuttimesta, eikä dieseliä näytä tulevan olenkaan suuttimelle, vaikka olen sahaillut aika pitkään. Irrotin pumpun paluuletkun ja sielä dieseliä tuli.
Testailin myös pumpun tapposolenoidia, joka äänteli selvästi, niin kuin kuuluikin - voiko tämä muuten olla rikki vaikka se pitää ääntä? Käsittääkseni ainoa mahdollisuus on, että tuo tapposolenoidi tai koko pumppu on riiki. Mitään ylimääräisiä ääniä ei ole missään vaiheessa kuulunut, eikä niitä kuulu startatessa vaikka kuinka yrittää kuunnella.
Luin vikakoodit ja siellä ajoituksen vikakoodi päällä, tämä tuli varmaan siitä kun säädin reissun päällä ajoitusta. Nollasin vikakoodit ja enää ei syty startatessa minkäänlaisia, joten ilmeisesti ajoitus kunnossa.
Maksimitehoilla tehdyn ohituksen jälkeen, hävisi tehot kokonaan n. 10 sekunniksi ja sen jälkeen auto sammui, eikä startannut enää. Vikakoodeja ei näkynyt startatessa, ts. lambda-valo ei syttynyt, mutta käyntiin ei lähtenyt, eikä edes luvannut. Savua ei tullut mielestäni pakoputkesta missään vaiheessa. Tarkistin tien varressa ruiskutuspumpun hihnan ja se oli täysin ehjä, eli kaikki hampaat tallella. Hihna oli myös kireydeltään suurin piirtein oikein, ts. kiritstin oli suurin piirtein oikeassa asennossa.
Aikaisemmine tuollaisten tehojen käytön jälkeinen sammuminen on johtunut hinan hampaiden irotamisesta, jolloin ajoitus menee pieleen. Tällöin autolla on voinut ajaa vielä savuttavana muutaman hetken, jolloin savutus on ollut valtaisaa. Onhan tietysti mahdollsita, että hihna on hypänyt ilman, että hampaita hajoaa.
Vaihdoin polttoainesuodattimen, koska se oli vaihdettu pari vuotta sitten. Tämä tuskin on vika.
Tarkastin ajoituksen silmämääreäisesti - näytti, että pumpun ajoitus oli silmämääräisesti oikein ts. n. 1 hampaan tarkkuudella.
Tämän jälkeen irrotin paineputken suuttimesta, eikä dieseliä näytä tulevan olenkaan suuttimelle, vaikka olen sahaillut aika pitkään. Irrotin pumpun paluuletkun ja sielä dieseliä tuli.
Testailin myös pumpun tapposolenoidia, joka äänteli selvästi, niin kuin kuuluikin - voiko tämä muuten olla rikki vaikka se pitää ääntä? Käsittääkseni ainoa mahdollisuus on, että tuo tapposolenoidi tai koko pumppu on riiki. Mitään ylimääräisiä ääniä ei ole missään vaiheessa kuulunut, eikä niitä kuulu startatessa vaikka kuinka yrittää kuunnella.
Luin vikakoodit ja siellä ajoituksen vikakoodi päällä, tämä tuli varmaan siitä kun säädin reissun päällä ajoitusta. Nollasin vikakoodit ja enää ei syty startatessa minkäänlaisia, joten ilmeisesti ajoitus kunnossa.
Jakohihna ei ole poikki, mutta kireyttä en ole tarkastanut.
Pumppu pyörii normaalisti.
Ilmeisesti pumppu on irroitettava, jos meinaa tarkastaa tuon nestepään kunnon. Se onniistuu kyllä, mutta ei viitsisi turhaan irrotella.
Nestepää on vaihdettu allekirjoittaneen toimesta 60000 km sitten. Nestepää on vakion kokoinen ja kiinan mallin Holy Smokesta, Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Ainakaan ei kataloogissa näkynyt enää missään.
Pumppu pyörii normaalisti.
Ilmeisesti pumppu on irroitettava, jos meinaa tarkastaa tuon nestepään kunnon. Se onniistuu kyllä, mutta ei viitsisi turhaan irrotella.
Nestepää on vaihdettu allekirjoittaneen toimesta 60000 km sitten. Nestepää on vakion kokoinen ja kiinan mallin Holy Smokesta, Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Ainakaan ei kataloogissa näkynyt enää missään.
Ei syty lambda, Nollasin koodit, jonka jälkeen ei ole syttynyt startattaessa.
Siellä oli ajoituksen vikavalo, joka johtui siitä, että yritin tienpäällä aikaistaa ajoitusta - yllättäen meni pieleen. Säädin sitten tallissa ajoituksen kohdilleen. Siellä oli lisäksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jonka vedin irti saadakseni auton käyntiin (lisää syöttyöä). Lisäksi siellä oli ahtopaine-anturin vikakoodi, joka on syttynyt joskus aikoja sitten. Muita vikoja ei ollut.
Onko muuten Volvossa N109 fuel cut-off solenoidista virhekoodia? Voiko tämä olla rikki ilman, että tulee vikakoodia?
Pääonglema on, että polttoainetta ei tule suuttimille. Mistä kohtaa polttoainejärjestelmää tätä hommaa kannattaa lähteä selvittämään? Mistä kohtaa saisi selvitettyä, että pumppu saa polttoainetta?
Tässä omat arvaukset viasta:
1. fuel cut-off solenoidi
2. pumpun kansi siirtynyt ala hammer mod
3. polttoainejärjestelmässä tukos tai vuoto, eikä pumppu saa polttoainetta. diesel ei haise kyllä missään
4. pumppu rikki
Siellä oli ajoituksen vikavalo, joka johtui siitä, että yritin tienpäällä aikaistaa ajoitusta - yllättäen meni pieleen. Säädin sitten tallissa ajoituksen kohdilleen. Siellä oli lisäksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jonka vedin irti saadakseni auton käyntiin (lisää syöttyöä). Lisäksi siellä oli ahtopaine-anturin vikakoodi, joka on syttynyt joskus aikoja sitten. Muita vikoja ei ollut.
Onko muuten Volvossa N109 fuel cut-off solenoidista virhekoodia? Voiko tämä olla rikki ilman, että tulee vikakoodia?
Pääonglema on, että polttoainetta ei tule suuttimille. Mistä kohtaa polttoainejärjestelmää tätä hommaa kannattaa lähteä selvittämään? Mistä kohtaa saisi selvitettyä, että pumppu saa polttoainetta?
Tässä omat arvaukset viasta:
1. fuel cut-off solenoidi
2. pumpun kansi siirtynyt ala hammer mod
3. polttoainejärjestelmässä tukos tai vuoto, eikä pumppu saa polttoainetta. diesel ei haise kyllä missään
4. pumppu rikki
Tuttavalla auto sammui samaan tapaan kesken ajon eikä enää millään käymään. Tutkittiin ja tutkittiin, mutta vikaa ei löytynyt. Lopulta selvisi että ainoa vika autossa on se, että mittari näyttää 3/4 tankkia vaikka se on oikeasti tyhjä! Kannulla 5 litraa sisään ja jo toimii.
Tässä nyt ei varmaan ole samasta kyse, mutta joskus vika voi olla yllättävä.
Tässä nyt ei varmaan ole samasta kyse, mutta joskus vika voi olla yllättävä.
-
- -
- Viestit: 15
- Liittynyt: 3.4.2009 11:04
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pumppu irroitettu ja Hatemi arvasi oikein:
eli nokkalevyn tappi poikki.
Kuva:
[/img]
Ihmettelin myös kun nestepäätä irrottaessa se ei ponnahtunut vaan jouduin auttamaan ruuvimeisselillä sen irti ja koko nestepää mäntineen jouset pohjassa tuli ulos. Onko tämä normaalia vai onko np lisäksi leikannut kiinni?
Saako näitä nokkalevyjä Holysmokesta vai pitääkö kääntyä Boschin myymiön puoleen?
Tämän lisäksi fuel cut off solenoidin tiiviste täysiin rispaantunut.
eli nokkalevyn tappi poikki.
Kuva:

Ihmettelin myös kun nestepäätä irrottaessa se ei ponnahtunut vaan jouduin auttamaan ruuvimeisselillä sen irti ja koko nestepää mäntineen jouset pohjassa tuli ulos. Onko tämä normaalia vai onko np lisäksi leikannut kiinni?
Saako näitä nokkalevyjä Holysmokesta vai pitääkö kääntyä Boschin myymiön puoleen?
Tämän lisäksi fuel cut off solenoidin tiiviste täysiin rispaantunut.
Tänään itse viimeksi kyselin R4 tdi:hin, 100e. ;)
Ja tuon nokkalevyn saat elvytettyä tekemällä uuden tapin 4mm poranterästä. Jos siis levy on muuten kunnossa. Oppirahoiksi jää tälläkertaa siis vain uuden nestepään summa. :)
Entinen tappi lähtee tampin ja vasaran avulla pois. Uusi päinvastaisessa järjestyksessä tilalle.
Ja tuon nokkalevyn saat elvytettyä tekemällä uuden tapin 4mm poranterästä. Jos siis levy on muuten kunnossa. Oppirahoiksi jää tälläkertaa siis vain uuden nestepään summa. :)
Entinen tappi lähtee tampin ja vasaran avulla pois. Uusi päinvastaisessa järjestyksessä tilalle.
Harjoitukset jatkuvat. Nestepää oli kyllä leikannut lahjakkaasti kiinni, jouset jouduin pelastamaan rälläkällä.
Eipä tule suuttimille vieläkään polttoainetta. Vikakoodeja ei syty, eli kaikki johdot pitäisi olla paikoillaan. Yritin ilmata pumpun banjoliittimestä virrat päällä - aika heikosti tuntui imevän. Starttailin sitten jonkun aikaa ja läpinäkyvästä letkusta katosivat ilmakuplat, eli ilmeisesti pumppu ilmattu.
Mitä muuta tuo nestepään kiinnileikkaaminen voi aiheuttaa?
Tässä korjattu nokkalevy:
Ja tässä nestepää uudelleen kasattuna:
Eikös nuo nyt pitäis olla oikein?
Eipä tule suuttimille vieläkään polttoainetta. Vikakoodeja ei syty, eli kaikki johdot pitäisi olla paikoillaan. Yritin ilmata pumpun banjoliittimestä virrat päällä - aika heikosti tuntui imevän. Starttailin sitten jonkun aikaa ja läpinäkyvästä letkusta katosivat ilmakuplat, eli ilmeisesti pumppu ilmattu.
Mitä muuta tuo nestepään kiinnileikkaaminen voi aiheuttaa?
Tässä korjattu nokkalevy:

Ja tässä nestepää uudelleen kasattuna:

Eikös nuo nyt pitäis olla oikein?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Nou hätä. Nahkapöksyt hoitaa.
http://www.diesel-power-concept.de/shop/product_info.php?info=p12_Hochdruckpumpenkopf-12mm-VP37-fuer-alle-5-Zylinder.html
Tartteekin pistää toi oma lukkojen taakse... :)
http://www.diesel-power-concept.de/shop/product_info.php?info=p12_Hochdruckpumpenkopf-12mm-VP37-fuer-alle-5-Zylinder.html
Tartteekin pistää toi oma lukkojen taakse... :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa