Eberi ja veden kiertosuunta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

Eberi ja veden kiertosuunta

ViestiKirjoittaja Squash » 14.11.2006 13:24

Piti käyttää Eberi (D4W SC) huollossa syksyllä, kun ohjainlaite oli rikki. Samalla vaihtui laitteen asennuspaikka auton keulalta moottorin viereen. Eipä tullut silloin irtiottaessa katsottua, miten päin jäähdytinnesteen kierto menee. Varmistusta oikeaan kytkentään siis kaivataan...

Eberi on kytketty kannen (koneen takapuolella oleva lähtö) ja sisätilan kennon (edestä katsottuna oikeanpuoleinen liitäntä, jos oikein muistan) väliin. Lisälämmittimen pitäisi tietenkin kierrättää jäähdytinnestettä samaan suuntaan kuin mitä auton "vesipumppu" tekee. Tulkitsin yleisasennusohjeista niin, että kannesta tuleva putki liitetään Eberin tulopuolelle (Water In) ja kennolle menevä putki lähtöpuolelle (Water Out) eli lämmitetty jäähdytinneste menee ensin sisätilan kennolle. Menikö tuo oikein?

Toinen kysymys: Eberillä on nyt minikello. Mun jälkiasenteisessa kauko-ohjaimessa on yksi ylimääräinen nappi/kanava (takaluukun avaus tmv.). Voisiko tuota vapaata kanavaa käyttää Eberin etäohjaukseen (kantama riittää mulle kun auto on ihan talon vieressä)? Miten tämä ohjaus kytketään minikellon johtosarjaan, yhdistämään navat 1-2 vai ohjaus vapaaseen napaan 4 (=radiokake TP41:n liitin kuvien mukaan) vai jotain muuta? Jos ohjaussignaali napaan 4, niin tuodaanko siihen jatkuva +12V vai maa?

Juu, tiedän, että oikean vastauksen voisi saada soittamalla valtuutettuun as.liikkeeseen mutta en just nyt halua häiritä niiden kiireistä päivää :) Search ei tuottanut tulosta tai sitten mä en vaan osaa...

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 14.11.2006 15:41

Oikein meni!

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 14.11.2006 17:34

Jep, kiitos. Taidankin tunnistaa vastaajan :)

Minikellon käyttiksen kytkis antais olettaa, että kellolaite käynnistää Eberin ohjaamalla navat 1-2 yhteen. Probyten Eberi/Webasto gsm-ohjaimen ohjeissa mainitaan, että Eberi käynnistyy kun syöttää +12V keltaiseen (liitin 2) johtoon. Ilmeisesti tuohon liitin 1:een tulee siis +12V eli kokeilenpa siis tätä kytkentää.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 14.11.2006 22:07

Sun täytyy sitten saada siihen johtoon jatkuva jännite niin pitkäksi aikaa kuin haluat lämmittimen pöhisevän.

Joskus kun oli noista gsm-ohjauksista juttua, niin joku oli juottanut herätteen sinne kellolaitteen liekkinappulan "taakse", eli lämmitin oli päällä sen aikaa kuin kelloon ohjelmoitu.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 15.11.2006 8:28

Juurikin näin. Itse etsin kellosta maadoittamalla oikean nastan, johon tinasin johdon ja yhdistin sen ajastimen johdon vapaaseen napaan. (olikohan keltainen johto?)

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 26.11.2006 3:34

Tai sitten hakee elektroniikkakaupasta liipaisureleen, jolla homman voi hoitaa myöskin. Noita on joissakin autoissakin esim takalasilämppäreille yms, mutta en nyt osaa yhtään sen tarkemmin kertoa.

En lähtisi arvalla laittamaan kellon tp-nastaan koska siellä kulkee kai jotain suurempaa älyä. Ainakin kake opetetaan kellon kautta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa