Piti käyttää Eberi (D4W SC) huollossa syksyllä, kun ohjainlaite oli rikki. Samalla vaihtui laitteen asennuspaikka auton keulalta moottorin viereen. Eipä tullut silloin irtiottaessa katsottua, miten päin jäähdytinnesteen kierto menee. Varmistusta oikeaan kytkentään siis kaivataan...
Eberi on kytketty kannen (koneen takapuolella oleva lähtö) ja sisätilan kennon (edestä katsottuna oikeanpuoleinen liitäntä, jos oikein muistan) väliin. Lisälämmittimen pitäisi tietenkin kierrättää jäähdytinnestettä samaan suuntaan kuin mitä auton "vesipumppu" tekee. Tulkitsin yleisasennusohjeista niin, että kannesta tuleva putki liitetään Eberin tulopuolelle (Water In) ja kennolle menevä putki lähtöpuolelle (Water Out) eli lämmitetty jäähdytinneste menee ensin sisätilan kennolle. Menikö tuo oikein?
Toinen kysymys: Eberillä on nyt minikello. Mun jälkiasenteisessa kauko-ohjaimessa on yksi ylimääräinen nappi/kanava (takaluukun avaus tmv.). Voisiko tuota vapaata kanavaa käyttää Eberin etäohjaukseen (kantama riittää mulle kun auto on ihan talon vieressä)? Miten tämä ohjaus kytketään minikellon johtosarjaan, yhdistämään navat 1-2 vai ohjaus vapaaseen napaan 4 (=radiokake TP41:n liitin kuvien mukaan) vai jotain muuta? Jos ohjaussignaali napaan 4, niin tuodaanko siihen jatkuva +12V vai maa?
Juu, tiedän, että oikean vastauksen voisi saada soittamalla valtuutettuun as.liikkeeseen mutta en just nyt halua häiritä niiden kiireistä päivää :) Search ei tuottanut tulosta tai sitten mä en vaan osaa...
Eberi ja veden kiertosuunta
Valvoja: ffp jäsenet
Jep, kiitos. Taidankin tunnistaa vastaajan :)
Minikellon käyttiksen kytkis antais olettaa, että kellolaite käynnistää Eberin ohjaamalla navat 1-2 yhteen. Probyten Eberi/Webasto gsm-ohjaimen ohjeissa mainitaan, että Eberi käynnistyy kun syöttää +12V keltaiseen (liitin 2) johtoon. Ilmeisesti tuohon liitin 1:een tulee siis +12V eli kokeilenpa siis tätä kytkentää.
Minikellon käyttiksen kytkis antais olettaa, että kellolaite käynnistää Eberin ohjaamalla navat 1-2 yhteen. Probyten Eberi/Webasto gsm-ohjaimen ohjeissa mainitaan, että Eberi käynnistyy kun syöttää +12V keltaiseen (liitin 2) johtoon. Ilmeisesti tuohon liitin 1:een tulee siis +12V eli kokeilenpa siis tätä kytkentää.
Tai sitten hakee elektroniikkakaupasta liipaisureleen, jolla homman voi hoitaa myöskin. Noita on joissakin autoissakin esim takalasilämppäreille yms, mutta en nyt osaa yhtään sen tarkemmin kertoa.
En lähtisi arvalla laittamaan kellon tp-nastaan koska siellä kulkee kai jotain suurempaa älyä. Ainakin kake opetetaan kellon kautta.
En lähtisi arvalla laittamaan kellon tp-nastaan koska siellä kulkee kai jotain suurempaa älyä. Ainakin kake opetetaan kellon kautta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa