Miksi ruiskuttaa kylmäsprayta cooleriin?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jesseri
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 11.2.2006 23:54

Miksi ruiskuttaa kylmäsprayta cooleriin?

ViestiKirjoittaja Jesseri » 29.9.2006 22:19

Moi!

En tiedä onko tämä oikea paikka tälle viestille, mutta minua on jäänyt pahasti häiritsemään erääseen TDI Golffiin suoritettava "kylmäspreijaus" ennen jokaista varttimailiskabaa. Eli siis mikä funktio kyseisen aineen käytöllä on?. Haetaanko kyseisellä toimenpiteellä ns. psykologista etua toista kilpailijaa vastaan, vai onko kyseinen toimenpide oikeasti hyödyllinen?.

Kuva

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.9.2006 22:29

Välijäähdytin on kylmempi, jolloin ahtoilma on kylmempää = saadaan enemmän tehoa pelistä irti.

ToniL
-
Viestit: 17
Liittynyt: 26.9.2005 23:43

ViestiKirjoittaja ToniL » 29.9.2006 22:37

Välijäähdyttimen pinta on hetkellisesti kylmempi. Ahtoilma tuskin edes paria astetta.
Show-meininkiä jos multa kysytään..

Oettinger
-
Viestit: 115
Liittynyt: 29.4.2006 12:04

ViestiKirjoittaja Oettinger » 29.9.2006 22:39

ja siksi myydään autoihin Ilokaasujen sijasta asennussarja coolerille missä suuttimet suihkuttavat hiilidioksidiä että se olis kylmempi..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.9.2006 22:40

Hiilihappojää taitaisi olla parempi vaihtoehto kuin tuo suihkepullo...

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 29.9.2006 23:15

Hiilari sammutin vois olla kans hyfä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.9.2006 23:20

Mutupohjalta tuon välijäähdyttimen lämmönsitomiskyky on sitäluokkaa että kun vihreä valo syttyy, on se jo saman lämpöinen kuin aloitettaessa tuo spryn kanssa suihkiminen.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 29.9.2006 23:21

Vaihtais noi painavan näköiset brembon pysäyttimet takaisin orggisjarruihin niin vaikutus suurempi ku tuolla spraylla.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 29.9.2006 23:48

Joistakin pullinkin kuvista muistelen nähneeni tuota hiilihappojäätä käytössä. No, 300d Mannelavetti tais mennä jotakin 11.90/210 tänä kesänä ilman kylmäspraytä, joten ei ole varmasti vielä siitä kiinni.

migis
-
Viestit: 94
Liittynyt: 23.7.2003 13:16

ViestiKirjoittaja migis » 30.9.2006 0:23

Ei kai siinä mitään muuta saatu kuin meikäläiselle jäätyneet sormenpäät, kun suutin vuosi ja suihki sormille...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.9.2006 0:24

Veikkaan että brembot painaa hiukan vähemmän kuin orkkis satulat, ainakin audissa kun tiputin ne vuoronperään jalan päälle niin orkkis satula sattui huomattavasti enemmän

Oettinger
-
Viestit: 115
Liittynyt: 29.4.2006 12:04

ViestiKirjoittaja Oettinger » 30.9.2006 0:26

helpompi varmaan kattoo vaa'alla paljon eroa. :DD

Mitä jos se jalka olikin puutunut edellisestä osumasta ? ja et tuntenutkaan koko painoa tai päin vastoin =P

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 30.9.2006 0:32

Hiilidioksidijäähdytys on helppo ja halpa tehonlisä. Hiilihappojäässä on vaikeata sen säilytys ja sen annostelu. Painepullosta sensijaan on helppo ottaa -50 asteista kylmyyttä koska vaan. Lisäksi valmiita sarjoja saa ostaa (en muuten myy noita ;D).

Tollanen jääspreijaaminen on vartilla yhtä tyhjän kanssa, koska sitä kylmyyttä ei tarvita lähdössä, vaan suoran lopussa. Kennon kastelu esim. vesi-metanolilla auttaa enemmän, koska vaikutus kestää kauemmin.

Mannelavetilla olis kyllä vielä paljon petrattavaa tossa turbon heräämisessä, sillä noilla loppunopeuksilla pitäis takavetosella ajaa matalia kymppejä. Hienoja silti, kun ottaa huomioon, että toimivat myös käyttiksinä suht mukavilla kulutusksilla.

Tollaseenkin on nyt pistetty tollanen himpun isompi muuttuvasiipinen (painaa 35kg :D), mutta sen sähköisen ohjauksen kanssa tapellaan vielä pitkään. Kerää jopa paikallaan mukavasti ahtoja, mutta ylä- ja keskirekisterin siipien ohjaus pitää vielä ratkaista. Alavääntöä saattaa jopa tulla liikaa...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2006 20:53

Vai että painaa tuon auton jarrut enemmän kuin vakiot?? Vaikka painaisikin, niin etujousituksen vaihduttua TT:n etupäähän ei alkuperäisiä jarruja saa edes kiinni tuohon. Kyseisessä autossa on kaasujäähdytin kennolle (toimii vain kun kaasu on pohjassa), ja kylläpä tuo kylmäspray vaikuttaa. Vähän, mutta kuitenkin.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 30.9.2006 21:15

Niin en tiedä painaako noi enemmän, kunhan lämpimikseni veikkasin. Paljonko vaikuttaa varttimaililla kylmäspray jos kerran vaikuttaa? Minkälaisia aikoja tämä TDI ajeli?

Yasei
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.5.2006 8:26

ViestiKirjoittaja Yasei » 30.9.2006 23:17

Eikös tuo ajele jotain korkeita 15 sekkaisia, 15.6s tai jotain. Radalla menee ilmeisesti vielä paremmin, kun viimeisimmän X-Treme ratapäiväraportin mukaan tuolle ei silloin Apparalla pärjännyt mikään. Jätelty siis kaikennäköisiä SMG M3:sia jne. :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.10.2006 9:58

Tavoite on alle 15. Muutama matala 15 on tullut.

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 1.10.2006 11:54

Eikos "yksi ylimääräinen lampunpesuri" olis tuohon tarkoitukseen oiva laite.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.10.2006 13:01

ei oo kovin suotavaa stripille ylimääräisiä nesteitä jättää...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.10.2006 14:52

Noin kulkee oma ilman mitään "kylmäspreijausta", mutta nyt kun kelit on jäähtyneet niin vaikutuksen huomaa heti positiivisesti.

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 1.10.2006 16:38

Luonnollisesti nesteet ruiskutetaankin ennen, eli burnisten aikoihin. Eipä kai kukaan kylmäspraytakaan käytä stripin aikaa. Nestehän haihtuessaan luovuttaa aika reilusti lämpöä, joten aika pienelläkin määrällä saadaan kenno viilennettyä. En kyllä usko että desistä vettä sadan metrin kohdalla cuulerin pintaan sumutettuna hienona sumuna pisaraakaan rataan asti putoaisi.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 1.10.2006 18:50

No eipä tuollainen Mitsun Evo8-tyyliin tehty "pissapoika"lisälauhdutus mitään stripille jätä. Täytyy vaan tuo sumu saada tarpeeksi hienojakoisena.

Toinen vaihtoehto on käyttää vesisumua siellä imupuolella, heti kuulerin jälkeen, lisälauhdutuksena. Auttaa pitämään imulämmöt kurissa ja lisäksi laskee pakolämpöjä reilusti.

Näitähän ei toki tarvitse, mikäli imulämmöt pysyy kurissa. Iso ahdin auttaa asiaa...

Yhdessä tiisseleissä olen nähnyt ison välijäähyn lisäksi tuollaisen vesiruiskun sekä hiilidioksidilauhduttimen. Samalla tallilla näky pyörivän ilokaasupulloja jaloissa. Selvästi epäonnistunut virikone, kun tarvitsee noin paljon apulaitteita kulkeakseen... :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa