1.6d -> td käyntiongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

1.6d -> td käyntiongelmia

ViestiKirjoittaja Laakeri » 24.7.2006 19:48

Elikkä, turbotin tuon cäddyn 1.6d koneen, koneeseen vaihdettiin:
imu- ja pakosarja
turbo laitettiin (kkk k24)
putkisto on tehty uusiksi 2½" tavarasta
td koneisen öljynsuodattimen jalan vaihdoin
öljypohja td koneesta
td transportterin pumppu+polttoaineputket
volvo t4 cooleri
öljyletkut teetettyä teflon ja punosvahvistettua letkua
vapariilmansuodattimen laitoin tilanpuutteen takia

Nyt ongelmana on sellainen, että peli lähtee kyllä käyntiin, joutuu hetken sahaamaan että lähtee (ainakin yhden suuttimen tyvestä valuu naftaa, oliskohan syynä? ennen pelasi kuin unelma, ongelmat alko kun vaihdoin pumpun.) ja kun lähtee käyntiin, niin humpaa tyhjäkäyntiä. Humpaamisen saa loppumaan kun pari kertaa polkasee kaasua. Ongelmana kuitenkin on savuttaminen, savuttaapi kohtuullisen reilusti sinistä, kokoajan putkesta tulee jotakin tavaraa kuiten, en osaa sanoa onko pelkkää dieselkatkua vai mitä lie, mutta tallissa ei pysty olemaan kun autoa on hetki käytetty.

Ajotusta on säädelty hampailla eteen ja taaksekäsin, nyt kyllä raklattaa niinkuin diisselin pitää ja kierroksia ottaa hitaasti joten ajoitus on todella aikaisella, mutta silti jokin mättää kun savuttaa. Savu ei siis ole mustaa, vaan vaaleaa/sinistä. Nokan ajoitin samalla kun vaihdoin jakopään remmin.

Osaako joku vähän kertoa missä mulla mättää? Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuon turbottaminen, kun yhden paikan saa lopettamaan öljynvuodon niin toinen aloittaa.. Eikai dieselin pitäisi tyhjiksellä pukata putkesta yhtään mitään, tämä kyllä puskee ties vaikka helvettiä.

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 24.7.2006 21:11

jos ajoitus on kohillaan, eiköhän tuossa pumpussa ole jotain vikaa ,ei siinä paljon muuta voi olla.

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

ViestiKirjoittaja Laakeri » 24.7.2006 22:06

Pitipä turbo irroittaa tuossa, niin tulipa huomattua että ahtopuoli ja pakopuoli oli öljyssä, ilmeisesti turbosta vuotanut. Teetin ilmeisesti aluksi liian ohuen paluuletkun, joka oli samaa vahvuutta kuin tulokin, jonka takia paineet liian kovat ja turbo pukkasi öljyt pihalle. Tänään vielä hain vahvempaa letkua näin niinkuin varmuuden vuoksi, sitä aloin sovittamaan niin piti huomata tuo. Toivon mukaan turbon tiivisteet ei kärsinyt tuosta, minkälaiset öljytiivisteet siellä ylipäänsä on?

Mitäpä tästä opimme, älä usko kavereita jotka selvittää omiaan vain sen takia, että pääsis nopeaa testaamaan uutta tekniikkaa..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.7.2006 23:31

Öljynpaluun pitää olla vähintään 13mm sisältä, mieluummin isompikin.

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

ViestiKirjoittaja Laakeri » 24.7.2006 23:58

Perkele, otinko taas liian ohutta tavaraa? Mittasin kierteen öljypohjan paluuliittimestä, joka taisi olla sen perus ½tuumanen, sen perusteella teetin letkun joka on sisävahvuutta 11mm? Tuota letkua ei taidakkaan tuon vahvempana saada. Jotakin teräspunosvahvistettua tefloniletkua on.

Minkä vuoksi tuon paluun pitää olla isompi? Kiihdyttääkö turbon akseli öljyn vauhtia?

katajism
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.5.2004 12:31

ViestiKirjoittaja katajism » 25.7.2006 9:23

Ölyn paluu tapahtuu maan vetovoimalla, eli jos öljy ei valu nopeammin kuin sitä laakereille tulee, niin laakeritila täyttyy öljyllä ja öljy alkaa valumaan kopura ja turbiini tiloihin.

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

ViestiKirjoittaja Laakeri » 25.7.2006 18:12

Jeps, vaihtelimpa tänään tuon paluuletkun paksumpaan. Savutus ei ainakaan hetken käytöllä poistunut, tosin voisin olettaa että sitä öljyä on nyt joka paikassa ja sen takia savuttaa vielä. Tällä kertaa kuitenkin keksi tuo ahtimen öljyntulon letku alkaa vuotamaan, vittu tuon vehkeen kanssa onnistu mikään yhdellä kertaa.

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

ViestiKirjoittaja Laakeri » 26.7.2006 16:30

Tänään hain uuden öljyletkun ja enään tuo romu ei vuoda öljyä mistään, yksi voitto sentäs! Tosin, savuttaa yhä sinistä, otin kompuralta lähtevän ahtoletkun irti ja kompurapesä ja ahtoletku öljyssä, joten turbo vuotaa vieläkin öljyt pihalle, onko turbo täys paska vai onko onko jossain muussa vika? Paluuletku on nyt niin vahvaa kui nnuilla kierteillä oleville liitoksille saa.

Edit. Turbossa on hyvin pieni päittäisvälys, sen verta että sen huomaa, mutta pitäisi olla kuitenkin vielä ihan kelpo kunnossa.

Laakeri
-
Viestit: 58
Liittynyt: 24.6.2006 15:04

ViestiKirjoittaja Laakeri » 27.7.2006 19:24

Niin, osaako joku enempi turboja värkännyt ihminen auttaa minua? Onko turbossa minkälaiset öljytiivisteet? Mikähän mahtaa olla, kun tuo pienivälyksinen turbo valskaa öljyä ihan mielettömästi lävitseen?

Pahoittelen että hosun tämän kanssa, mutta autossa vakuutukset päällä ja pitäisi pikkuhiljaa saada ajoon, seissyt kumminki kohta kuukauven tallissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa