Vapaavirtaus suodatin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

Vapaavirtaus suodatin

ViestiKirjoittaja VwVento » 20.4.2006 1:00

Elikkäs ajattelin laittaa 1.9TDi:hin vapaavirtaussuodattimen. Kone on se perinteinen 90hv.

Millanen on viisainta laittaa? Kartio suodatin?
Onkos sillä kartiosuodattimen asentamisella suurtamerkitystä miten sen asettaa..Onko välttämätöntä laittaa se "tuloilmaputkenjatke" mahdollisimman keulalle, vai jos tämän jättää pois niin huomaako merkitystä?

Voiko tästä olla mitään haittaa?

Onko Normaalin ilmansuodattimen paikalle asennettavissa vapaavirtaussuodattimissa mitään järkeä?

-M

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.4.2006 5:50

-No mitään järkeä tuossa ei vakiossa eikä kyllä aikalailla viritetyssäkään ole. Suurin osa noista suodattimista ei suodata ollenkaan yhtä hyvin kun orkkis filsu. Jos kuitenkin laitat jonkun vastaavan niin sitten kyllä kannattaa laittaa se lisäputkikin jonnekkin raittiiseen ilmaan.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 20.4.2006 8:13

en suosittele, itsellä parannettu ilmanotto jopa huononsi suorituskykyä koska systeemi alkoi ilm. aukomaan egr:ää enemmän kun huomasi että kone saa lisää happea. :) enemmän viritetyssä jossa egr:t ym. otettu pois niin voi jotain pientä hyötyä ehkä saavuttaa, riippuu miten paljon se alkuperäinen imuputkisto ahdistaa.

edit: jotensakin tuntuisi kuvio menevän siten että aloittelevat dieselistit saattaa alkuun noita viriputsareita kehaistakin (kuten itsekin erehdyin) mutta loppujenlopuksi kaikki on kuitenkin sitä mieltä ettei maksa vaivaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.4.2006 10:28

Entäs jos mennään noihin vanhempiin versioihin, onko vapaavirtaussuotimella mitään vaikutusta? Kyseessä on 1.6TD Jetta ja ehkä 1,9TD Vento, joissa ei vielä ole elektroniikkaa sotkemassa. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna helposti hengittävä suodatin voisi tuodakin hiukka lisää potkua. Suunnitelmissa olisi tehdä hiukka lisää helppoa tehoa.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 20.4.2006 11:44

vapaavirtaus suodatin päästää helpommin paskaa läpi, alkuperäinen paikoilleen ja menoksi.. ainakin toimii.. oon muistaakseni tällä foorumilla nähny niitä ahtimia joihin on sitä paskaa päässy pieninä hiukkasina, syö kyllä siipiä.. jokainen tekee niin kuin haluaa..

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.4.2006 11:58

Ite en ainakaa suosittele etenkää jos hiekkateillä ajelee... Kans meni AAZ koneesta turbo aikanaa.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 20.4.2006 12:15

itsellä 1.6td:ssä greenin kartio vapaavirtaus-suodatin ollu paikoillaan lähemmä 3 vuotta n.60tkm ajan eikä ainuttakaan ahdinta ole kyrvähtänyt enkä ole havainnut mitään kulumaa tai välyksiä juurikaan ilmaantuneen.yrittäny säännöllisesti pestä ja öljytä mikä varmaan on aika todella tärkeää näissä.

ehkä niitä tehoja ei ole tullut juurikaan mutta ainakin savutus lieveni hieman vaparilla,ja himpun pystyi syöttöjäkin lisäämään;)

on hyvin tainneet ns isoilla pojilla nuo superturbo mersujenkin ahtimet kestää?=)eipä niistä juuri vakioilman suodattimia juuri taida pellin alta löytyä..

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 20.4.2006 12:28

Noissa vähänkin uudemman mallisissa TDI:ssä on kyllä melkoisen hyvin virtaava suodatin jo vakiona. Esim vm. 2000 Seatin vakiosuodatin riittää hyvin yli 200hv:n tehoille aiheuttamatta juurikaan alipainetta imuputkistoon. Suurempi pullonkaula tuntuu oleva ilmanputsarikotelon ilmanotto, joka on lähinnä naurettava pilli. Octaviassa taitaa olla samankaltainen ratkaisu. Jos koteloa ei modaa niin alipainetta on "mukavasti" imuputkistossa. Toinen muotoilun ihme on se turbolle menevä kovamuovinen imuputki, siinä riittä ahtaita kohtia ja mutkia, jotka haittaavat vapaata virtausta. Nämä ongelmat ovat siis noissa 90hv ja 110hv moottoreissa. 150 PD moottorin ilmansaanti onkin jo suunniteltu vähän paremmin.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 20.4.2006 18:35

Suurempi pullonkaula tuntuu oleva ilmanputsarikotelon ilmanotto, joka on lähinnä naurettava pilli.


1Z-moottorisessa Audissa tuo pätee myös. Ilmanputsarikotelon kyljessä on reikä jonka halkaisija on n. 60 mm. Sen sisälle on laitettu sellainen kartiomainen pilli, jonka halkaisija on pienimmillään 30 mm. Aika kummallinen systeemi mielestäni. Voisiko sen tarkoitus olla imuäänien vaimennus tms? No, joka tapauksessa heitän sen kuuseen ja laitan tilalle jotain sopivaa, paksumpaa suoraa putkea.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.4.2006 19:02

oltzu: Oldman intake ratkaisee kivasti ton kovamuovisen imuputken ongelmia. Onkohan kenelläkään tietoa saako vastaavaa poloon/cordobaan tai ibizaan, joissa ilmeisesti on putkelle erilaiset kiinnikeet?

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 21.4.2006 11:50

Ne ahtaat kohdat on siellä varmaan ihan tarkotuksella koska mopomman koneen ei tarvikaan saada enempää ilmaa. Eli kannattaa unohtaa noi muutokset ennenkuin lähdetään vaihtaa ohjelmaa tms. vakiosoftalle ei mitään iloa. Esim. omassa ei tullut apuja vaikka oli tehoboksi kiinni koska vakiosofta rajoitti tehoja (itse veikkaan egr:ää pääsyylliseksi koska sen tulppaaminen auttoi). Vakio kuristava ilmanotto tarjosi parhaat kyydit tehoboksinkin kanssa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 21.4.2006 14:34

mulla oli edellisessä golffissa pipercrossin vapari suodatin,ja hiekka tietä ajoin,
eipä aiheuttanu mitään autolle.päivittäistä ajoa hiekka tiellä pesin kerran,joskus kaks kertaa kuukauden aikana.
nykyisessäkin golfissa on vapari,merkkiä en nyt ulkoa muista.
ainakin turbon vihellys kuuluu mukavasti ja saa kunnolla ILMAA.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.4.2006 21:17

No egr on tulpattu ja evryllä on kutkuteltu suuttimilta enempi soppaa. Ei oo vielä akuutti pula ilmasta, mutta kivahan se ois että ei turbon ilmanotto kuristaisi.

Itse en oikein ole noiden vapaavirtaussuodattimien kannattaja. Kyllä sitä ilmanottoo voi parannella muutenkin, jättää ne paskat mielellään koneen ulkopuolelle.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 21.4.2006 21:51

Omassa reuhkassa ei ole ollenkaan EGR:ää ja onhan siinä muutamia muitakin pikko modauksia. Vielä ei kuitenkan ole aihetta vaihtaa vakiosuodatinta pois. Tehoja sillä enää tuskin saa lisää.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 22.4.2006 8:25

Aika tyhmää laittaa joku vapaavirtaussuodatin nyt 90hv koneeseen. Voima otetaan polttoaineesta ei ilmasta. Eri asia on jos ilma "loppuu" mutta 90hv TDI:ssä on niin paljon yli-ilmamäärää, ettei ihan kohta lopu.
Eurollahan penkitettiin vakio putsarilla se 215hv golffista.
Laita rahasi järkevämpään. Ja jos sinne pikkuista piristysta haluat, niin EVRY-modi vaan kiinni.

Kukahan jaksaa peseskellä ja öljytä jotain suodatinta kuukausittain, ja vielä vakio autossa. Kiitos ei.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 25.4.2006 12:44

Itse kokeilin dynossa ensin vaparilla sitten orkkiksella niin orkkiksen hyväksi n.1-2hv parhaimmillaan. pienillä kierroksilla ei mitään eroa ja huipuissa juuri n.1hv. Suodattimena apexin kuiva.

Autona 150tdi

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 25.4.2006 12:48

ABT:llä on tosiaan 150PD.
itsellä 110hv ASV: sama juttu. orkkis suodattimen kanssa 1-2hv enemmän "voimaa"

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 26.4.2006 12:29

joo kyllä minäkin olen vakioputsarin kannalla... vaikka itsellä ei sitä olekkaan mutta ihan tilanpuutteen takia...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.4.2006 16:43

vakio parempi, olen oähnyt miten hiekat on tullut läpi ja huomannut että auton sisälläkin möly lisääntyy; ei kiitos.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 27.4.2006 14:46

Riippuu varmaan hiekan läpi tuleminen suodattimesta. Itsellä ainakin apexi ulkoa jo likainen, mutta sisältä, kuin uusi eli ei se kauheesti likaa läpi päästä.

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 8.5.2006 20:05

mitenkähä nuo vakio koteloon asennettavat suodattimet...? Ei varmaan oo niin vaarallisia? Itellä on TD ventossa (vakio) KN suodatin ja kyllä tuntus paremmin toimivan kn:ällä kun vakio suodattimella....

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 9.5.2006 7:43

leinoan: yleensä halvalla saa paskaa :) A'PEXi:n filtteri taitaa olla paras markkinoilla oleva vv-filsu.

Paneeli-suodattimet toimivat varmaankin yhtä hyvin. Muistakaa lapset: öljytyt ei toimi MAFin kanssa ;)

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 9.5.2006 8:17

Ei sillä suorituskykyä kyllä ainakaan saa edes tuntuvissa määrin joten sinänsä en näe järkeä. Se että "tuntuu toimivan" ei vielä mielestäni ole riittävä peruste. Omassakin tuntui vaikka miltä mutta todellisuus oli jotain muuta :) Dynoon vaan ennen ja jälkeen tai sitten jotain muuta testidataa.. Omasta en saanut maffia rikki ainakaan eli se ei liene ongelma kunhan ei lotraa öljyjen kanssa.

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 10.5.2006 16:59

nii ei varmasti saa lisää huippu tehoa mutta vakio suodattimella on paljon tukkosemman tuntunen vaikka olisi uusi suodatin... Nää on taas näitä korvien välissä olevia tuntemuksia.

JONIA
-
Viestit: 43
Liittynyt: 9.11.2004 21:20

ViestiKirjoittaja JONIA » 23.7.2006 23:09

Mitenkäs vaparisuodatin vaikuttaa noihin imuääniin näissä TD:ssä?

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 23.7.2006 23:30

imuääni muuttuu radikaalisti. Ainakin itselle tuli aikas mehevät imuäänet... Turbon saundi tulee hyvin läpi... Tämäkin on tietysti siitä kiinni että mistä tykkää...

samoik
-
Viestit: 9
Liittynyt: 5.7.2006 22:56

ViestiKirjoittaja samoik » 24.7.2006 15:09

Ostin Golf V 2.0 TDI alkuperäisen ilmansuodattimen. Pitääkö siitä poistaa valkoinen noin 2cm paksu "vanukangas" ennen asennusta? Lienee joku pölysuoja?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.7.2006 16:02

Anna sen vanukerroksen olla siinä, kyseessä on vain hiekkaiseen/pölyiseen ilmastoon suunniteltu suodatin, mitä on alettu täällä käyttämään hyvinkin monessa paikassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa