Vapaavirtaus suodatin
Valvoja: ffp jäsenet
Vapaavirtaus suodatin
Elikkäs ajattelin laittaa 1.9TDi:hin vapaavirtaussuodattimen. Kone on se perinteinen 90hv.
Millanen on viisainta laittaa? Kartio suodatin?
Onkos sillä kartiosuodattimen asentamisella suurtamerkitystä miten sen asettaa..Onko välttämätöntä laittaa se "tuloilmaputkenjatke" mahdollisimman keulalle, vai jos tämän jättää pois niin huomaako merkitystä?
Voiko tästä olla mitään haittaa?
Onko Normaalin ilmansuodattimen paikalle asennettavissa vapaavirtaussuodattimissa mitään järkeä?
-M
Millanen on viisainta laittaa? Kartio suodatin?
Onkos sillä kartiosuodattimen asentamisella suurtamerkitystä miten sen asettaa..Onko välttämätöntä laittaa se "tuloilmaputkenjatke" mahdollisimman keulalle, vai jos tämän jättää pois niin huomaako merkitystä?
Voiko tästä olla mitään haittaa?
Onko Normaalin ilmansuodattimen paikalle asennettavissa vapaavirtaussuodattimissa mitään järkeä?
-M
en suosittele, itsellä parannettu ilmanotto jopa huononsi suorituskykyä koska systeemi alkoi ilm. aukomaan egr:ää enemmän kun huomasi että kone saa lisää happea. :) enemmän viritetyssä jossa egr:t ym. otettu pois niin voi jotain pientä hyötyä ehkä saavuttaa, riippuu miten paljon se alkuperäinen imuputkisto ahdistaa.
edit: jotensakin tuntuisi kuvio menevän siten että aloittelevat dieselistit saattaa alkuun noita viriputsareita kehaistakin (kuten itsekin erehdyin) mutta loppujenlopuksi kaikki on kuitenkin sitä mieltä ettei maksa vaivaa.
edit: jotensakin tuntuisi kuvio menevän siten että aloittelevat dieselistit saattaa alkuun noita viriputsareita kehaistakin (kuten itsekin erehdyin) mutta loppujenlopuksi kaikki on kuitenkin sitä mieltä ettei maksa vaivaa.
Entäs jos mennään noihin vanhempiin versioihin, onko vapaavirtaussuotimella mitään vaikutusta? Kyseessä on 1.6TD Jetta ja ehkä 1,9TD Vento, joissa ei vielä ole elektroniikkaa sotkemassa. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna helposti hengittävä suodatin voisi tuodakin hiukka lisää potkua. Suunnitelmissa olisi tehdä hiukka lisää helppoa tehoa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
itsellä 1.6td:ssä greenin kartio vapaavirtaus-suodatin ollu paikoillaan lähemmä 3 vuotta n.60tkm ajan eikä ainuttakaan ahdinta ole kyrvähtänyt enkä ole havainnut mitään kulumaa tai välyksiä juurikaan ilmaantuneen.yrittäny säännöllisesti pestä ja öljytä mikä varmaan on aika todella tärkeää näissä.
ehkä niitä tehoja ei ole tullut juurikaan mutta ainakin savutus lieveni hieman vaparilla,ja himpun pystyi syöttöjäkin lisäämään;)
on hyvin tainneet ns isoilla pojilla nuo superturbo mersujenkin ahtimet kestää?=)eipä niistä juuri vakioilman suodattimia juuri taida pellin alta löytyä..
ehkä niitä tehoja ei ole tullut juurikaan mutta ainakin savutus lieveni hieman vaparilla,ja himpun pystyi syöttöjäkin lisäämään;)
on hyvin tainneet ns isoilla pojilla nuo superturbo mersujenkin ahtimet kestää?=)eipä niistä juuri vakioilman suodattimia juuri taida pellin alta löytyä..
Noissa vähänkin uudemman mallisissa TDI:ssä on kyllä melkoisen hyvin virtaava suodatin jo vakiona. Esim vm. 2000 Seatin vakiosuodatin riittää hyvin yli 200hv:n tehoille aiheuttamatta juurikaan alipainetta imuputkistoon. Suurempi pullonkaula tuntuu oleva ilmanputsarikotelon ilmanotto, joka on lähinnä naurettava pilli. Octaviassa taitaa olla samankaltainen ratkaisu. Jos koteloa ei modaa niin alipainetta on "mukavasti" imuputkistossa. Toinen muotoilun ihme on se turbolle menevä kovamuovinen imuputki, siinä riittä ahtaita kohtia ja mutkia, jotka haittaavat vapaata virtausta. Nämä ongelmat ovat siis noissa 90hv ja 110hv moottoreissa. 150 PD moottorin ilmansaanti onkin jo suunniteltu vähän paremmin.
Suurempi pullonkaula tuntuu oleva ilmanputsarikotelon ilmanotto, joka on lähinnä naurettava pilli.
1Z-moottorisessa Audissa tuo pätee myös. Ilmanputsarikotelon kyljessä on reikä jonka halkaisija on n. 60 mm. Sen sisälle on laitettu sellainen kartiomainen pilli, jonka halkaisija on pienimmillään 30 mm. Aika kummallinen systeemi mielestäni. Voisiko sen tarkoitus olla imuäänien vaimennus tms? No, joka tapauksessa heitän sen kuuseen ja laitan tilalle jotain sopivaa, paksumpaa suoraa putkea.
Ne ahtaat kohdat on siellä varmaan ihan tarkotuksella koska mopomman koneen ei tarvikaan saada enempää ilmaa. Eli kannattaa unohtaa noi muutokset ennenkuin lähdetään vaihtaa ohjelmaa tms. vakiosoftalle ei mitään iloa. Esim. omassa ei tullut apuja vaikka oli tehoboksi kiinni koska vakiosofta rajoitti tehoja (itse veikkaan egr:ää pääsyylliseksi koska sen tulppaaminen auttoi). Vakio kuristava ilmanotto tarjosi parhaat kyydit tehoboksinkin kanssa.
mulla oli edellisessä golffissa pipercrossin vapari suodatin,ja hiekka tietä ajoin,
eipä aiheuttanu mitään autolle.päivittäistä ajoa hiekka tiellä pesin kerran,joskus kaks kertaa kuukauden aikana.
nykyisessäkin golfissa on vapari,merkkiä en nyt ulkoa muista.
ainakin turbon vihellys kuuluu mukavasti ja saa kunnolla ILMAA.
eipä aiheuttanu mitään autolle.päivittäistä ajoa hiekka tiellä pesin kerran,joskus kaks kertaa kuukauden aikana.
nykyisessäkin golfissa on vapari,merkkiä en nyt ulkoa muista.
ainakin turbon vihellys kuuluu mukavasti ja saa kunnolla ILMAA.
No egr on tulpattu ja evryllä on kutkuteltu suuttimilta enempi soppaa. Ei oo vielä akuutti pula ilmasta, mutta kivahan se ois että ei turbon ilmanotto kuristaisi.
Itse en oikein ole noiden vapaavirtaussuodattimien kannattaja. Kyllä sitä ilmanottoo voi parannella muutenkin, jättää ne paskat mielellään koneen ulkopuolelle.
Itse en oikein ole noiden vapaavirtaussuodattimien kannattaja. Kyllä sitä ilmanottoo voi parannella muutenkin, jättää ne paskat mielellään koneen ulkopuolelle.
Aika tyhmää laittaa joku vapaavirtaussuodatin nyt 90hv koneeseen. Voima otetaan polttoaineesta ei ilmasta. Eri asia on jos ilma "loppuu" mutta 90hv TDI:ssä on niin paljon yli-ilmamäärää, ettei ihan kohta lopu.
Eurollahan penkitettiin vakio putsarilla se 215hv golffista.
Laita rahasi järkevämpään. Ja jos sinne pikkuista piristysta haluat, niin EVRY-modi vaan kiinni.
Kukahan jaksaa peseskellä ja öljytä jotain suodatinta kuukausittain, ja vielä vakio autossa. Kiitos ei.
Eurollahan penkitettiin vakio putsarilla se 215hv golffista.
Laita rahasi järkevämpään. Ja jos sinne pikkuista piristysta haluat, niin EVRY-modi vaan kiinni.
Kukahan jaksaa peseskellä ja öljytä jotain suodatinta kuukausittain, ja vielä vakio autossa. Kiitos ei.
Ei sillä suorituskykyä kyllä ainakaan saa edes tuntuvissa määrin joten sinänsä en näe järkeä. Se että "tuntuu toimivan" ei vielä mielestäni ole riittävä peruste. Omassakin tuntui vaikka miltä mutta todellisuus oli jotain muuta :) Dynoon vaan ennen ja jälkeen tai sitten jotain muuta testidataa.. Omasta en saanut maffia rikki ainakaan eli se ei liene ongelma kunhan ei lotraa öljyjen kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa