Ahtopaineet vakio softalla?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

Ahtopaineet vakio softalla?

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 23.1.2006 12:53

Minkälaisia ahtoja olette vakio softalla saaneet?
ihmetyttää hieman tuon oman kulkineen kova ahtopaine:

Koodi: Valitse kaikki

         Engine speed   Specified MAP   Actual MAP
TIME        rpm          1850-1950 mbar   1700-2080 mbar
STAMP         /min       mbar           mbar


10.49        2289       1948          2224
10.88        2499       1948          2173
11.27        2646       1948          2224
11.66        2772       1948          2254
12.05        2898       1948          2234
12.45        3066       1948          2213
12.84        3213       1948          2203
13.23        3381       1948          2203
13.62        3528       1948          2224
14.01        3675       1948          2264
14.40        3822       1948          2285
14.79        3969       1948          2315
15.18        4095       1928          2336
15.57        4221       1897          2356
15.96        4326       1856          2346


josta seurauksena:
Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 038 906 012 H
Component: G520SG 3332
Coding: 00002
Shop #: WSC 31480
TMBCG41U732752742 SKZ7Z0C1813088
1 Faults Found:
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xxx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 23.1.2006 13:52

Toi johtuu vaan siitä että sun turbos on isompi kun moottori =)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 23.1.2006 14:13

Eikös isomman ahtimen kanssa luulisi että tilanne on juuri toisinpäin?
vakio ahdistimella ei mennyt näillä syötöillä vikatilaan ja ahtoi noin 1.1-1.2 baaria.

toi veto on tehty kolmosella ja nelosella ahtaa vielä aavistuksen enemmän ja menee vikatilaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.1.2006 15:58

Mahdollisia alipainevuotoja venttiilin ja kellon välillä...Vialinen N75...VNT siivet jumii.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 23.1.2006 16:04

täytyy ottaa letku irti kellosta niinkuin freakki ehdotteli.. jahka keli on sellainen että viitsii ryömiä auton alla, tai edes olla pihalla. =)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.1.2006 18:03

Omallani ajelin muutaman päivän ilman alipaineohjausta(MAP anturin piuha poikki) jonka saurauksena VNT siivet ihan jumissa... Kiinnostaa ihan kympillä alkaa irrottamaan turboa! Täytyy vielä yrittää Carburator Cleanerin avulla saada niitä herkistettyä ainakin väliaikaisesti ennen kuin alkaa turboa purkamaan.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.1.2006 19:32

Mulla ahtoi vakio-ohjelmalla noin 1 bar kun oli racet ja 150 PD turbo paikoillaan, vakio turbolla pääsin 1.7 bar asti.

VAK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2005 21:42

ViestiKirjoittaja VAK » 24.1.2006 16:09

Ahtopaineanturi saattaa olla viallinen. Omaani jouduin vaihtamaan, kun meni aina vikatilaan ja "positive deviation" vika ilmestyi.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 24.1.2006 20:26

uusi onkin jo hyllyssä.. on vaan niin epämukavassa paikassa että pitää odotella sellaista päivää ettei tule mitään taivaalta ja ei mielellään -20 pakkasta.

MAPpi anturi näyttää olevan vänkärin puolen etulampun ja pissapojan nestesäiliön välissä kallisetettuna taaksepäin niin ettei oikein meisseli mahdu.. sinne saa sopivasti käden tai sitten sinne näkee =)

tuntuu vaan oudolta että ahdot lähtisivät karkaamaan vasta 3000rpm jälkeen jos vika olisi mappi anturissa.

Ahtimellakin on metrejä vasta 2000km joten luulisi ettei se vielä jumi.

eikä se liikaa ahda, kun ottaa vähän syöttöjä pois.... tuskinpa otan =)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 24.1.2006 20:48

Kyllä se minunkin turbon säätö pelas asennettaessa. Sitten yksi Helsinginreissu~600km ja jumissa oli...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 24.1.2006 20:59

tuo värkki pisti vikatilaan jo ensimmäisellä kotimatkalla "punton ohitus tilanteessa" asennuksen jälkeen.. pitää koittaa viikonloppuna tutkailla.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.1.2006 6:28

Mulla meni eilen ennsimmäistä kertaa vikatilaan... Olen kai ajellu aika rauhallisesti kun ei aiemmin ole kenkkuillut.

Minkäs MAP anturin sinne meinasit laittaa?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.1.2006 7:40

Mulla on toi C-mallin 3barin mappi.

Mullakin menee skoda vikatilaan vasta nelosella ~150km/h vauhdissa.
kolmosella ei ilmeisesti tule vielä aika rajat vastaan..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.1.2006 19:19

antura paikoillaan:

Koodi: Valitse kaikki


Engine speed   MAF (specified)   MAF (actual)   EGR duty cycle   Specified MAP   Actual MAP
870-950 rpm    230-370 mg/H        230-370 mg/H   40-75%         1850-1950 mbar   1700-2080 mbar


2205           505.0             535.0            42.6           1520            1122
2289           780.0             955.0            51.4           1673            1877
2436           825.0             1210.0           4.8            1918            2009
2667           850.0             1275.0           4.8            1918            2132
2877           850.0             1240.0           4.8            1918            2101
3003           850.0             1190.0           4.8            1928            2040
3087           850.0             1150.0           4.8            1938            1999
3213           850.0             1130.0           4.8            1938            1999
3339           850.0             1105.0           4.8            1948            1979
3465           850.0             1080.0           4.8            1948            1948
3591           850.0             1045.0           4.8            1948            1938
3696           850.0             1030.0           4.8            1948            1938
3801           850.0             1025.0           4.8            1948            1948
3906           850.0             1015.0           4.8            1948            1969


Oli hieman hankaluuksia mitata kun tiet jäässä.. nelosellakin suti vaan.
Kuitenkin nyt tuntui piikittävän hieman enemmän ~1.7bariin ja pitävän ~1.5bar ~3000rpm ja sitten alkoi tippumaan ~1.4bar hujakoille.. eli nyt pyyntö täsmää mitattua.

maffi näyttäis kyllä että ilmaa liikkuu =)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.1.2006 20:01

Mistäs noita MAPpeja kannattais alkaa kyselemään ja millä tiedoilla? 1.8T konneellisissa on ainakin ilmeisesti tuo 3bar mappi?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.1.2006 7:02

Mä hain paineanturin skodalta.
Juttelin yhden tdifreakin kanssa joka sanoi että parempi vaihtoehto olisi A malli.
Minä jouduin tekemään kumisen tiivisteläpykän anturin alle, kun alkuperäinen kirjaimeton oli ~20mm ja C oli ~10mm siitä O-renkaan päältä.
Kuulemma A mallinen olisi samalla kiinnityksellä, mutta 3bar.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 26.1.2006 9:14

Vieläkö vetää vikasietotilaan...? vai toimiiko nyt nätisti...? :)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.1.2006 9:51

Ei se enää vikatilaan mene, kun ecu saa mitä pyytää.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 26.1.2006 11:55

vaikuttiko tuo nyt tehoa laskevasti.. kun ei enää ahda liikoja?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.1.2006 12:11

ei vaikuttanut.. kun se ahtaa nyt kuitenkin 0,1-0,2 baria enemmän kuin ennen anturin asennusta ja ECU käsittääkseni annostelee soppaa ennempinkin maffi arvojen mukaan.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 2.2.2006 15:39

Olikos se varaosanumero 038 906 051 A ? Eli siis 3bar anturi 1.8T koneesta.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.2.2006 7:32

juu.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 5.2.2006 4:07

osaako joku sanoa että mikä on 1z:n "tehdasasetus" ahtopaineelle.hukkaportti näkyy ainakin mulla olevan säädetty siten että 0.8antaa ahtaa,lienee tämä tehtaanasetuksissa. mutta mikä on se paine jolloin n75 antaa sen mennä hukkikselle?? yritin etsiskellä mutta en nyt sitä tähän hätään löytänyt...

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 6.2.2006 9:11

Meneepäs nyt kimurantiksi. Tuolla 038 906 051 numerolla löytyy maahantuojalta vain kirjaimetonta TDi:n anturia ja C:llä olevaa 1.8T:n anturia. Kirjaimeton malli maksaa 100,84€ ja ei ole 3 bar anturi. A- loppuista anturia ei tunnu löytyvän ollenkaan, joten nyt alkaa tarvitsemaan apuja anturin etsintään. VInkkejä kehiin kiitos.

Tämä tilanne siis Boschilla, Skodalla, Volkkarilla ja Seatilla.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 6.2.2006 13:40

Ei muuta kuin 038 906 051 C sitten.
Skodalta haettuna maksoin 39,16€.. siinä on vaan kiinnityksessä eroavaisuutta ja kannattaa hommata esim öljyn kestävää kumia tai paperi tiivistettä koska ohuempi tappi on niin horo että työntää anturin läpi ahtopainetta konehuoneeseen.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia uuden anturin kanssa.
(lukuunottamatta ahtojen lievää heijaamista kylmällä koneella lievässä ylämäessä ahto päällä) sekin poistunee kun joskus saa uuden kartan tietokoneelle.

Voi olla tietsikka hieman karttojensa kanssa ihmeissään 11mm nestepään, 3bar mapin, suuttimien jne kanssa.. IHME että toimii noinkin hyvin =)

Skodaan oli anturin vaihto mielenkiintoinen homma kunnes tajusin ottaa vänkärin lampun pois, niin meni vaihtoon ~20min pakkasessa.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 11.2.2006 23:43

Nyt tuli sitten putsattua tuo VNT20. Oli niin paljon paskaa välissä ettei siivet likkuneet ollenkaan! Olivat jumineet lähes kiinni olevaan asentoon niin ei kumma että ahdot meinasi karkailla. Pirun moisen putsauksen ja pakopesän puhtaaksi hiomisen jälkeen alkoi toimia sitten jo kohtuu vikkelästi nuo siivet. Nyt ahtaa about kilon tuonne 2800 kiekan kohdille mistä alkaa pikkuhiljaa kiipeämään ylöspäin. Maksimiahdot on varmaan jotain 1.7bar...

Ei taida ALH ecu oikein osta säätää tuota VNT20 hyrrää valmistajan tarkoittamalla tavalla :D Eikä ehkä ymmärrä että Race suuttimista menee aavistuksen enemmän soppaa kuin vakioista...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 12.2.2006 18:18

Kokeilepa alipaineletku ahtimelta irroitettuna, vieläkö ahdot kiipeää yhtä ylös.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 12.2.2006 19:10

Ei kiivennyt. Tais ahtaa jotain 0.4bar oikein urakalla luukuttaessa. Aika iso ero käyntiäänessä kun ottaa sen letkun irti ja laittaa sitten takaisin kiinni:=)

Jotenkin ne ahdot käyttäytyy vaan aika kummasti. Välillä ahtohuippu on jossain 1.2bar kohdalla josta asettuu suunnilleen kilon kohdille. Siitä sitten alkaa kierrosten noustessa kiivetä ylöspäin. Sitten toisella kerralla saattaa pompata mittarin tappiin heti kiihdytyksen alussa...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.2.2006 9:52

Ja jotenkin alkaa taas tuntumaan että siivet jumii... Paska systeemi jos sen joutuu aukaisemaan joka tankillisen jälkeen että saa putsattua....

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 16.2.2006 10:03

Mistäs toi nyt vois johtua?
Oliko se uus ahdin vai joku juminut jonka putsasit ja laitoit paikoileen?
..mietin että voisko siinä olla liian tiukat välykset siivissä / akseleissa?

Vai ajatko sä niinkuin mummoa kirkkoon? =)

Joko vaihdoit mappi anturin?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.2.2006 12:16

Vakiomapilla tässä vielä ajellaan, kun ei näin lomautettuna ole oikein vara alkaa autoon enää lisäosia hommaamaan.

Käytetty ahdinhan se oli. Aluksi toimi ihan kohtuulliesti, mutta sitten alko ahdot karkailemaan ihan mahdottomiksi. Sitten turbo irti, puhdistus, ja takaisin kasasan, säätövipu liikkui todella herkästi mutta nyt taas alkanut varmaan jumimaan. Ihan pirun pienet välykset tuossa säätösiipien ja pakopesän välillä. jouduin hiomaan sitä pakopesääkin hiomapaperilla että sain sen riittävän puhtaaksi että säätö pelasi riittävän herkästi.

Millähän myrkyllä tuota kannattais seuraavaksi yrittää putsata? Viimeksi käytin löpöä, bensaa ja CRC carburator cleaneriä.

Ja ajotapa ei ole niitä maailman Rauhallisimpia ;)

Postaan kuvia tuosta ahtimenputsauksesta tuonne TDIclubin palvelimelle. Osoite kuviin on:
http://pics.tdiclub.com/showgallery.php ... user=35426

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 16.2.2006 19:28

Aika pieneltä näyttää välys, kun siipien kuvatkin ovat pesässä. =O
kurkkaa piruuttaan vanhasta ahtimesta välykset sinitarralla tms.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 17.2.2006 8:32

Juu ihan riittävän pienet on nuo välykset. Tuli jo tuolloin putsatessa mieleen että jos laittais ohuet shimmit tuonne korokepalojen alle niin sais tuota välystä edes vähän isommaksi.

Vanhasta ahdistimesta ei ole tässä tapauksessa oikein hyötyä kun se on KKK hukkaportillinen :D

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 17.2.2006 8:58

penteles..
no mulla on tallilla yhes koos vielä VNT15.
Voisin koittaa viikonloppuna mittailla muovailuvahan kanssa mitä sieltä löytyy välyksiä.
Sillä on todistettavasti ajettu 135tkm takertelematta.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 17.2.2006 9:16

Jos vaan millään ehdit niin olisin kiitollinen :)

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 17.2.2006 10:14

E tiedä onko tästä ollut jo puhetta, mutta jo lastutetussa TDI:ssä tuon ahtopaineanturin vaihtaminen 3bar anturiin nostaa ahtoja entisestään. 1.5bar (2.5bar) ja 3.0 bar anturithan toimivat 0-5V jännitteellä ja ovat lineaarisia. Eli siinä missä 1.5bar anturi antaa +5V jännitettä puolentoista barin paineella, niin 3bar anturi ei anna vastaavilla paineilla samaa jännitettä. Käytännössä ECU "näkee" siis ahtopaineet todellista pienempinä. Eroa tulee ainakin omassa autossa 0.4bar täyskaasukiihdytyksessä nelosella. ECU näkee 1.4bar ja ahtopainemittari näyttää 1.8bar.

Kun tutkii VAG-Com logia niin pyyntö ja todellinen ahtopaine kulkevat kuitenkin aika samoissa. Piikittäminen väheni hieman aikaisemmasta. Aiemmin ahdot saattoivat pompata 2.5barin lukemiin, mutta nyt ei mene juurikaan yli 2barin.
Viimeksi muokannut Oltzu, 17.2.2006 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 17.2.2006 10:51

Eikös tuo vakio MAPpi ole 2.5bar... eili siis 1.5bar näin tavalliselle tallaajalle. ja tuo 3bar MAPpi taas näyttää parin baarin ylipaineeseen asti.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 17.2.2006 11:30

No onhan se tietty juuri noin, mutta ajattelin lähinnä painetta yli ilmakehän paineen. Eli kysehän oli siis 2.5bar ja 3.0bar antureista.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.2.2006 16:05

Eli siis varsinaisestihan tämä ei kuulu tänne sillä autossa ei ole vakiosofta..

Nyt kun on tuo oma kolopallo kunnossa niin samantyyppinen pressure sensor/control positive deviation fault ilmenee..
Autossa näyttäisi olevan 1.18bar painetta tuolla 100hp pumpparin lastulla joka irroittaa satkusta tuon 150~155hp ja 340~350nm väännöt. Map on käsittääkseni tuo 2.5bar. Paikallaan on nyt vakiovälijäähy, vakioputki, gt20/17vnt sisäänajosotku, ja 100hp:n pieni imuputki hieman muutettuna. Koneen saa vikatilaankin kun survaisee nelosella kierrokset tuonne 4000+ alueelle ja 3500 jälkeen tulee haituvaa putkesta hyvin vähän mutta tulee. Auto menee silti reippaasti paremmin kuin vakio rs fabia ja tuntuu jopa aika riehakkaalta yläkierroksilla lähes bensaturbomaisesti:).

Onko siis näiden alkuhekumoiden seasta käsitettävä niin että minunkin olisi syytä vaihtaa tuo map-anturi tuohon 3bar malliin?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.2.2006 17:52

.
Ei

Mikäli nyt ymmärsin, ei sinun autosi moottori pode varsinaista ilmanpuutetta.

Ongelma taisi olla siinä, ettei sen ilman tuotto riittä.vai.
Siihen ei tuo auta.

Pojat on siinä "mekaanisesti" huijanneet järjestelmää siten, että moottori itse luulee ahtopaineen olevan, esim. 1kg, mutta todellisuudessa se on viidenneksen suurempi.

Eli jos on aikaisemmin savuttanut, ja nyt ahtimessa potku riittää, niin tuolla saa mitään muuta viritelmää tekemättä, alkuperäisillä asetuksilla hiukan enemmän ahtopainetta.
.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 19.2.2006 18:49

Miten paljon se nyt ahtaa siellä 4000 korvilla?

Jos pyynti on nyt 1.18bar, niin ahdot nousevat 3bar mapilla ~0.4-0.5baria.
Vakio softa tuntui sietävän ~0.3barin ylipainetta ilman vikatilaan menemistä.
Eli tolla C anturilla saisit todellisen pyynnin ~1.65bar ja jos ECUn näkemä ahto ei enää mene yli kipurajan ( eli ~2bar jos samat rajat kuin vakiossa) niin ei mene enää vikatilaan.

2baaria on jo aika paljon.. eikös tossa ollut kuitenkin mäntiä kaivettu?:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=130145

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.2.2006 13:13

Paljonko ahtaa niin saan logattua tänään kun saan yhden ehjän ahtoputken;)
Meneekö tuon loggaus ihan suoraan että saan saman näkymän kuin olet itse saanut niin voidaan vertailla ennen ja jälkeen anturinvaihtoa.

Tilasin tuon "c" mallin ja maksoi skodalla 36.54euroa, pitäisi tulla huomenna ja laitan sen sitten illalla vielä kiinni.

Mikäli nyt laskeskelin oikein ja Oltzun ajatus pitää paikkansa että anturi on lineaarinen niin ohjelman pyynnin ollessa 1.25bar on 3bar mapilla todellinen on tasan 1.5bar.. eli tuolla 17.6:1 puristuksilla pitäisi toimia varsin hyvin.

Mutta se nähdään sitten.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.2.2006 14:09

menikö vanha halki?

PD koneessa voivat olla kenttien nimet hieman erilaiset kuten "MAF (specified)" onkin "Mass Air / Rev" Ja MAP kentätkin oli muistaakseni nimetty hieman eri tavalla.. numerot ovat kyllä vertailu kelpoisia.

mä veikkaan että ahtoa tulee tolla pyynnillä 1.6-1.7bar.

Kyllä pitäisi toimia ihan hyvin, itsekkin olen tuollaisia ajatellut ALH vakio puristuksille.. jos ameriikan foorumeihin on luottaminen, niin näyttäisi kipuraja menevän jossain 1.8bar hujakoilla.

Olen omasta autosta selvitellyt tuota outoa "nypytystä" kiihdytyksissä, ahdinhan se on vaan mikä siellä sakkailee =)
näyttäisi reilussa tonnissa työntävän koneeseen reilua 0.5bar puolella kaasulla.. sitten alkaa paineet heijaamaan ja meno nykii.
täydellä kaasulla ilmeisesti virtaumaa on pikku kierroksillakin sen verran enemmän ettei sakkausta esiinny??
Ääni on ainakin aika selkeä ja ahdot hyppivät.

ps. tänään ilmoittelen illalla noi VNT välykset.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.2.2006 14:56

Danke.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.2.2006 15:01

Alumiiniputkessa jonka teetin ennen cooleria oli halkeama saumassa, onneksi tuttu pelasti päivän ja pääsee tästä asentamaan takaisin paikoilleen..

Miksi muuten luulet paineiden pompsahtavan tuonne 1.6-1.7bar asti kun anturin lineaarisen säätövälin huomioiden tuo heitto on "vain" +20% eli ~1.5bar pitäisi tulla.. eikös?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.2.2006 17:31

Tässä tätä:
Täytyy vetästä uusiksi kun ei ollut pitoa tiellä.

Tuesday,21,February,2006,16:51:12
038 906 019 FF ,,1.9l R4 EDC G000SG 1355,

,Group A:,'003,,,,Group B:,'010,,,,Group C:, Not Running
,,Engine speed,MAF (specified),MAF (actual),EGR duty cycle,,MAF,Atmos. pressure,Intake air press.,Throttle,,,,,


,0.40, 1449, 395.0, 588.0, 84.5, 0.80, 588.0, 1020.0, 1285.2, 33.7,,,,,
,1.20, 1533, 410.0, 588.0, 84.5, 1.89, 612.5, 1020.0, 1295.4, 64.7,,,,,
,2.60, 1890, 850.0, 1166.2, 4.8, 3.00, 1176.0, 1020.0, 2407.2, 100.0,,,,,
,3.69, 2541, 850.0, 1171.1, 4.8, 4.10, 1185.8, 1020.0, 2417.4, 100.0,,,,,
,5.00, 3234, 850.0, 1200.5, 4.8, 5.40, 1127.0, 1020.0, 2529.6, 100.0,,,,,
,5.80, 3927, 850.0, 1092.7, 4.8, 6.47, 1043.7, 1020.0, 2407.2, 100.0,,,,,
,6.88, 4326, 850.0, 926.1, 4.8, 7.28, 588.0, 1020.0, 1703.4, 0.0,,,,,
,7.68, 3066, 315.0, 519.4, 4.8, 8.08, 490.0, 1020.0, 1213.8, 0.0,,,,,
,8.48, 2856, 295.0, 485.1, 4.8, 8.88, 485.1, 1020.0, 1142.4, 0.0,,,,,
,9.27, 2688, 280.0, 485.1, 4.8, 9.67, 485.1, 1020.0, 1122.0, 0.0,,,,,
,10.08, 2478, 275.0, 494.9, 4.8, 10.48, 499.8, 1020.0, 1111.8, 0.0,,,,,


Paineita näyttäs kyllä piisaavan :/ hmm.. jos 1.529baria on ylipainetta niin 1.2kertaa se 3bar mapilla tekee 1.8348 ja se on jo aika paljon tuolle ahtimelle.. vakiocoolerista ja pakoputkesta puhumattakaan.

En muuten löytänyt mistään tuota specified map kenttää..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.2.2006 20:23

huh.. reilu 1.5bar paineita näyttää vieläkin tietokone!!
Jos tossa menee samanlailla ahtopaineen muutos, niin kannattaa olla aika varovainen.. siellä on varmasti HYVIN lähellä 2bar (2,5bar anturin 5v on 1.5bar kun se nyt näyttää 1.5bar, niin antirilla pitäis olla ainakin teoriassa 2.0bar painetta.)

Sulla ei oo vissiin vielä mekaanista mittaria kiinni?
nyt vois olla aika hyvä paikka laittaa.

Koodi: Valitse kaikki

Engine speed   MAF (specified)   MAF (actual)   EGR duty cycle      Intake air press.
                     
                     
 1449            395.0           588.0           84.5         1285.2
 1533            410.0           588.0           84.5           1295.4
 1890            850.0           1166.2            4.8           2407.2
 2541            850.0           1171.1            4.8           2417.4
 3234            850.0           1200.5            4.8           2529.6
 3927            850.0           1092.7            4.8           2407.2
 4326            850.0           926.1            4.8           1703.4
 3066            315.0           519.4            4.8           1213.8
 2856            295.0           485.1            4.8           1142.4
 2688            280.0           485.1            4.8           1122.0
 2478            275.0           494.9            4.8           1111.8



Outo homma että MAFfista menee noin vähän läpi.. kun miettii että mullakin meni 1.4bar paineilla 1275cfm, luulis tuosta menevän hiukan enemmän.
Onko maffi ihan kunnossa?


Mittailin tänään sitä ahdistinta tallilla.
irralliseen pakopesään sai tungettua rakotulkilla siipien ja pesän väliin.
viiden satkun luiskaan ei ollut moksiskaan ja 0.1mm luiska alkoi jo hieman jumittamaan siipiä, mutta meni kyllä juuri alle. epäilisin että hyvin lähellä kymppiä toi välys on, koska mulla ei ollut pesä putsattuna, voi tulla joku satku pölyä väliin.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.2.2006 20:41

En tiedä sitten onko tuo maf missä kunnossa.. noin vajaan vuoden on vanha ja motonetin tiskiltä on kotoisin. Ja mallia 100hp pumpparin vakio eli pieni ,merkki bosch.

Auto ei ole mielestäni tullut ns. entiselleen ahtopaineventtiilin+maffin vaihdon jälkeen toki toiminut paremmin kuin rikkinäisillä osilla ja sitten alkoi turbo junttaamaan. Tämä siis biilin historiikkia.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.2.2006 7:33

Mietiskelin tuossa että voihan tuo läpimenevän ilman määrä johtua siitäkin että minulla menee koneeseen hieman enemmän polttoainetta / suurempi pakopaine ja ahtimen on näin ollen helpompi tuottaa haluttu ahtopaine.. Eli jos sinulla joutuu pitämään enemmän siipiä kiinni vastaavaan paineeseen, niin koneen läpi menevä ilma vähenee, joka taas näkyy MAFfin arvoissa.

Eiköhän tuonkin sitten ohjelma korjaa.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 22.2.2006 9:48

onko tuossakin menevässä ilmamäärässä joku raja missä heittää vikatilan..? näin oon ainakin kuullu eräältä... kun menee liian suureksi

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.4.2006 19:21

Nyt olis sitten 3bar mappi hankittuna ja huomenna tarkoitus asentaa. Mitenkäs tuon vänkärin puolen lampun saa irti kaikkein helpoiten tuosta neloskolopallosta?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.4.2006 8:18

tsekki kaunottaresta lähti ainakin tosi helposti, sivuvilkku irti ja ajovalo muutamalla pultilla kiinni.

Onkos kukaan vielä mittaillut kulutuksia ison mapin kanssa?
mulla tuntui hieman nousevan, mutta samaan syssyyn tuli vaihdettua niin paljon muutakin osaa ettei voi olla ihan varma mikä vaikuttaa kulutukseen.
Aiemmin meni 4.4L talvi ajossa, nyt on vienyt ~4.75L ja viimeisin tankillinen oli 5.07 =O

Eilen katsoin kaikki anturi arvot läpi ja ihan hyviltä näyttivät..
logittelin ahtoja, mittari näyttää ajossa ~1100-1150mbar, pyyntiä on ~1000mbar ja ECU näkee ~900mbar.
tyhjäkäynnillä ecu näkee ~890mbar.

mietin vaan että aiemmin kun vaihdoin takapöntön, niin kulutus tippui 0.2L/100km.. eli aika herkkä tuntuisi olevan vasta paineille.
Nythän se pitää siipiä kokoajan supussa joten se voisi ehkä selittää nousseen kulutuksen?

pitäs vissiin kiikuttaa pikkuhiljaa auto ohjelman päivitykseen =)

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 21.4.2006 18:15

.
Laita pakopainemittari ja pakokaasujen lämpömittari, niin rupeaa hyvänolontunteet loppumaan. :-)

Kyllä niistä nyt jotain voi kuitenkin päätellä.
Sulla on kyllä tosi hyvät nuo moottorin käyrät.
.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.4.2006 21:12

Mullakin vaikutti pakoputken muutostyöt tosi paljon. Ainakin herkemmin kulkee ja moottorijarrutus väheni selvästi. Kulutuskin on tipahtanut jonkin verran(samalla kyllä vaihdoin kesärenkaatkin...).

Jos joku muu on poloon tai cordoon laittamassa putkea, niin eikun vain etummaisen vaimentajan tilalle suoraa putkea ja etuvaimentajan siirto takavaimentajan tilalle. Halpa ja hyödyllinen modaus.

Jos jotain sanois tähän alkuperäiseenkin aiheeseen. Eli moottorina on ALH ja ahdot on 1.2bar. Hieman kovilta ahdoiltahan tuo musta tuntuu.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.4.2006 21:54

Olisinhan minä sen penteleen anturin vaihtanut jos olisin sen vanhan paskan saanut jollain irti. oli niin ruosteessa ja jumissa ne ruuvit ettei millään irronnut. Eli pitää se jäähy ottaa varmaan irti ja rälläköidä ne ruuvit siitä pois...

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 21.4.2006 23:47

Olen tämän Mappi asian kanssa hieman ymmällään, tai siis lähinnä sen saatavuuden kanssa.
Minkä merkin tiskiltä, millä numerolla ja mihin hintaan olette saanut hommattua 3 bar Mappia?

Kyselin Skodalta (Lahti) noilla 038 906 051 C ja 038 906 051 A numeroilla mappia, ei kuulemma löydy kuin numerolla 038 906 051 ilman loppukirjainta, hintaa reilu 100e, eikä tuo ole kuin normi 2.5 bar mappi.
Etka kuitenkin tuntee myös C ja A loppuiset varaosanumerot.

Hyvät vinkit tervetulleita.

Passatti kaipaisi pientä paineen kohotusta kun savua riittää reilusti, nyt paineet siellä 1 bar kieppeillä. Ilmeisesti 3bar Mapilla voisi paineet nousta sinne haluttuun 1,4-1,5 barin tienoille.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 22.4.2006 0:25

Tuolla C numerolla löytyi ainakin Jyväskylän Sodalta about 36e. Volkkariliikkeessä tarjosivat tuota 110€ mappia ainoana vaihtoehtona! Kiskureita sanon minä;)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 29.4.2006 21:28

Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin mulla on pikkuhiljaa hiipinyt kulutus ylöspäin.. syytä olen miettinyt.
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php? ... chcar=7858

Oppiikohan nää penteleet?
Mietin vaan että sopeutuukohan toi boksi jotenkin, kun nyt näyttäisi osakaasulla ahtavan likipitäen samaa kuin 3bar mapilla.. siis paljon yli pyydetyn =O

pitänee ajella jonkin aikaa ja logitella uudestaa.
Viimeksi muokannut 68Corvette, 12.4.2007 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.4.2006 22:12

En usko tuota oppimista:D. Sulla muistaakseni ahtoi yli jos silloin ahtimen vaihdon jälkeen kun oli vielä vakio-mappi?

Pidennä sitä vnt-säätimen vartta pari kierrosta ja loggaa uudelleen (joo 68Corvette, paatti on pihassa).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.4.2006 9:52

piti oikein tarkistaa.. kyllä se hieman ahtimen vaihdon jälkeenkin tosiaan oli yläkanttiin tasakaasulla.
Ei vaan ole yhtään kunnollista logia osakaasulla otettuna =)

Pitää körmyytellä tolla mapilla yksi tankillinen ja ruuvvailen sitten vartta, niin ei taas tapahdu ihan kaikki samalla kertaa.
eilen taas meni prkl vikatilaan O;-)

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 30.4.2006 10:22

Eihän tollaiset reilu 1/2 litraa lisää kiisseliä ole suuri uhraus TypeRän suorituskyvystä ;-)
Kunhan saat Vetten liikenteeseen, niin silloin viimeistään asia tuntuu mitättömältä...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.4.2006 16:19

Oli niin nätti ilma että pyörittelin nyt kuitenkiin sitä tankoa => koe ajolle.
Ahdot pysyivät matka ajossa ~0.05bar-0.1bar tietämillä.
eli ~0.1bar pienempänä kuin vakio tangolla.
Ahdot stoppasivat 1.2bar vaikka pyyntiä on 0.95bar.. aiemmin stoppasivat ~1.25-1.3bar.

Ahdot kuitenkin menivät vielä kipurajan yli niin ajelin tallille ja vaihdoin 3bar mapin takaisin.
mittarin mukaan 90km/h ahdot pysyivät ~0.05bar aiemman 0.15-0.20.
maksimi ahto tippui aiemmasta 1.5bar => 1.4bar ja mielestäni piikittääkin noin kymmenyksen alemmas.

Typerä muuten liikahtaa 6.5sek 0-60mph.. joten matkaa vielä on.
Tosin siinä on pois yksi vaihto (~0.5sek) ja alla on hieman leveämmät renkaat.
eli eiköhän siitä kolmosella jo ohi mennä.

en muuten mitannut Gtechillä uudelleen varren pyörittelyjen jälkeen, mutta tuntui vielä kakkosella hieman pyöräyttävän tyhjää joten ei paljon vaikutusta?

ps. oli niiiiiin vittumaisessa paikassa se säätö että en ole ihan varma paljonko sinne tuli rundeja, vaan väliäkö sillä.. korjataa jos tarvetta =)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.4.2006 17:07

Kohta on vetessäkin TDI konemuovin alla...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.4.2006 18:03

Toivottovasti kiristit sen kiristysmutterin riittävän tiukalle. Omastani onnistuin hukkaaman koko pirun varren, kun säädin sitä ja väli testausten aikana se koko varsi tippui jonnekkin... No joo, nyt siinä on semmonen hieno ja "väliaikainen" varsi joka on väsätty parista mutterista, prikasta, pultista ja 10mm putkesta. EI mikään optimi ratkaisu mutta tommosista osista se oli tehtävä kun ei parempaakaan ollut tarjolla...

Kummallista omassa kulkineessa on se että osakaasulla yleensä ahdot pysyy ihan hyvin pyydetyssä, mutta talla pohjassa mennään rapiasti yli mittarin asteikon(1.5bar). Välillä sitten ei pysy ahdot ollenkaan kontrollissa, vaan pintakaasullakin kiidhytellessä ahtaa yli 1.4bar! Varmaan olis alettava kohta hommaamaan uutta turboa... Eli siis vähän isompaa vielä kun VNT20... Pitääköhän siirtyä mersun osia käyttämään ;)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.4.2006 18:09

Mulla on samoja ongelmia, mut olen ollut siinä uskossa et ne poistuuu kun saa pitävän kytkimen ja pääsee Karalalle...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.4.2006 20:20

No vois ne kyllä ohjelmallakin parantua jonkin verran :) Kytkin kyllä omassa kulkineessani ei ala ihan heti luistamaan ;P

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.4.2006 20:23

Kannattaa sitten välillä tsekata ahtopainemittarin liitoksia, ettei käy niinkuin minulle.
Ihmettelin tässä pitkään minka takia ahdot on laskenut, pyörii enää 1 bar tuntumassa.
Loggailin äsken ihan normaalit 1,5 bar lukemat ja nähtävästi mittarin letkunliitokset vuotaa pikkusen

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.4.2006 20:26

Olis ihan hauska tietää et paljon tuossa on hönkyä kun emännän vr6 tuntuu laiskalle

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.4.2006 20:35

jo tuota skodaa tarkoitat, niin loppunopeuden perusteella ~200hp ja dynossa 178hp.

vakio mapin kanssa ecu mittari näyttää ihan samaa kuin ahtapaine mitsku, joten luotan siihen.

nyt skoda ahtaa 1.4 ja savua ei tule yhtään.. uskoisin että portatulla kannella ja parikymmentä hevosta lisää (tavoite) 1.5bar riittää vallan hyvin minulle.

TDIFreak toimitti minulle kytkin paine asetelman ja se on menossa pakoilleen jahka saan levyn.. joten pääsen pikkuhiljaa lastuttamaan, enää kannen porttaus puuttuu =)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.4.2006 21:22

Eli mulla voi olla suunnilleen samaa:
-Racet
-vnt-20
-12mm nestepää
-putkisto 2,5"
-ahtoputket 2" ja isompi cuuleri
-power box
-vakio softa jossa ahdot meinaa karkailla ja jonkin verran nupytystä alle kahentonnin riippuen kelistä ja auringon asennosta

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.4.2006 22:05

Oma romu tuntuu laiskalle verrattuna kaverin lastuttamaan (karala) 11hp vekottimeen.... Tai no vakio turbolla tuntui tuolta mutta ei tällä uudella turbolla ole voinut kunnolla edes kiihdyttää! Joutuu mittaria kyttääämää'n ihan pirusti. Vakio asennnossa kellon varrella ahdot nousi ihan mahdottomiin arvoihin jostain 1300rpm hujakoilta. Nykyään tällä asennolla ei ihan niin alaalta ala vetämään, mutta siltikkin välillä mennään aiva ohi mittarin eilisen 1.5 bar! Eli enää tällä varren pituudella i ahda aivan niin alhaalta, mutta välillä jopa pysyy lähes pyydetyssä. Sitten taas välillä mennään baarin yli pyydetyn kyn ei tuo ohjelma ymmärrä! Tahtoo perus hukkaportillisen minkä kanssa asiat on paljon yksinkertaisempia! Tai sitten pitää hommata ISO hyrrä jostain mersusta mikä ei missään vaiheessa pääse yli ahtamaan... Oikeastaan kannttaisi varmaan hommata projektiksi joku vanhempi kulkine mutta tuolla on mentävä nyt...

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 1.5.2006 19:01

Täällä on nyt ajeltu 3 bar mapilla muutama päivä. Paremmin toimii kuin vakio mapilla. Vakiolla ahdot hyppäsi 1.2 - 1.3 barin kohdalle mutta tasoittu 1 bar pintaan. Nyt uudella mapilla ahdot nousee nätisti 1.5 barin kohdalle ja pysyy kiltisti siinä. Kulkuja tuli selvästi lisää.
Autossa on racet, vnt20 ja MTM-lastu. Savua riittää edelleen reilusti, johtuen melko varmasti MTM ohjelmasta jossa ruiskutusaika on venytetty nykyiselle setupille liian pitkäksi. Pitäisi kokeilla vakio ohjelmalla.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 3.5.2006 19:07

Kertokaapa arvon Herrat miten tämä AMP:in vaihto eroaa pelkän potikan/vastuksen vaikutuksesta? Omassa paineet nousi tuolla potikkavirityksellä~0.3-0.4bar, joten eikö se ole jo ihan linjassa?

Huomenna pääsee hämmästelemään isompaa turboa ja paineet olisi varmaankin hyvä saada tuonne 1.5bar täydellä kaasulla, joutuukohan silti lompsimaan kuitenkin MAP:pi kauppaan?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.5.2006 19:44

muuten ei mitenkään paitsi vastusta on helppo säätää ja vakio mappi mittaa vaan 1.5bar asti.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 3.5.2006 20:08

Ilmeisesti tuo paska ecu ei tykkää tuon uuden mapin antamasta signaalista, vaan joudun käynnistämään auton uudelleen aina likkuessa. Ensimmäisellä käynnistyksellä on yleensä limp modessa. Ei kai tässä enää muu auta kun hommata pientä ohjelmapäivitystä tuonnne booksiin niin jos se sillä sitten alkais toimimaan :)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 3.5.2006 21:39

Oottekos päivitellyt noita missä on sisäinen MAP?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 4.5.2006 18:22

3 bar map hakuses cordoon, numerolla 038 906051a löytyy map joka maksaa satkun... c malli on 36e paikkeilla.. mitä eroa? muita vaihto ehtoja?

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 5.5.2006 6:02

Pitääkö tuota ahtimen tankoa jatkaa vai lyhentää kun haluaa ahtoja alemmas?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 5.5.2006 8:43

jatkaa

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 15.6.2006 9:29

Asensin itselleni kyseisen 3bar Mapin.
Autosta tuli huomattavasti sivistyneempi käytökseltään, ~2000 rpm kohdalta tasoittui se järjetön piikki ja vetoja tuli mielestäni yläpäähän lisää, ahdot käy nyt 2500 rpm kohdalla 1,4bar ja tasoittuu siitä noin 1 bar jonka pitää rajoittajaan asti, ymmärsinkö oikein tästä vietiketjusta että ahdot olisi pitänyt nousta hieman ylemmäs?
Autona Toledo 90 ALH, power+ suuttimet, MTM-lastu, vakio hyrrä.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 15.6.2006 15:34

mulla ainakin pitää 1.4 bar ylös asti, käy n. 1.5-1.6 piikissä.. alh kone ja va mallin ahdin. vakio ahdinta ei kannata laittaa työntämään jatkuvaa kuin maks. 1.2 baria.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 15.6.2006 23:07

Vika löytyi, oli johto poikki N239 venttiilille.
Ilmeisesti tuosta syystä on oleet vedot hukassa ja kulutus katossa:)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 28.6.2006 21:20

No miltäs tämä kuulostaa: 1z-motti, race-suuttimet, gt15/20-hybridi (hukkaportillinen), 3"dp, muuten vakio. Ahtopaineet max. 1,6, tämä saatu 4 ja 5-vaihteilla kaasu pohjassa kiihdyttämällä. Ja tietenkin vakio-ohjelmalla. Kun vaihdoin ahtimen, en mitenkään säätänyt sitä tangon pituutta, olisikohan pitänyt? Menee kai ainakin hukkaportillisessa niin, että tankoa pidentämällä pitäisi laskea paineita (vai säätö tapahtuu nopeammin)? Ei mene vikatilaan, tosin todella harvoin on tilanteita joissa voi kokeilla riittävän pitkiä kiihdytyksiä...
Edit: Nyt menee vikatilaan silloin tällöin. Kaasu pohjassa kiihdytys kolmosella, yli 4000rpm. Ja tällainen vikakoodi löytyi: Intake Manifold Pressure Sensor G71,
28-10 - Short to B intermittent. Mitä mahtaa tarkoittaa?

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 11.7.2006 23:17

Tässä tuli vähän vedäteltyä seatilla ja tuli huomattua että kaasu pohjassa 4 ja 5 vaihteella ahtaa "vain" 0,9. ainakin mittarin mukaan. autossa siis pp502, oldman intake ja vakio ahdistin. . ihmetyttää vaan kun 68corvetella ahtoi 1.1 - 1.2? pitäisköhän ahtaa enempi? vai onko guruilla vinkkejä mistä mahtais johtua.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 12.7.2006 6:04

Tuonverranhan sen pitäisikin ahtaa silloin kun kaikki pelaa niinkuin pitää.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 12.7.2006 18:56

Tällaisia arvoja antoi minulla eilen kun sain garrett vnt 20 jonkin laisiin säätöihin. Tahtoisin arvon raadin kommentit toimivuudesta. Moottori on ahu, afn ecu ja pp 502 suuttimet (IQ n. 2,0). Ykkösellä ei tahtonut saada pitoja 205 gumeihin...



Koodi: Valitse kaikki

Engine spd   Spec MAP    Act MAP     Duty cycle
rpm          mBar            mBar       %

861   989.4   1030.2   24.7
1239   1040.4   1030.2   31.1
1848   1009.8   1081.2   46.2
1176   1550.4   1213.8   24.7
1071   1530.0   1224.0   24.7
1617   1785.0   1244.4   34.3
2163   1948.2   1560.6   52.2
2919   1948.2   2203.2   76.5
3633   1948.2   2060.4   73.3
4305   1897.2   2091.0   81.7
4599   1152.6   1846.2   59.8
3927   1897.2   1356.6   44.6
3150   1948.2   2050.2   74.5
3423   1948.2   2070.6   70.5
3738   1948.2   2091.0   72.1
3990   1948.2   2080.8   74.9
4221   1917.6   2060.4   79.3
4431   1836.0   1978.8   79.7
4515   1142.4   1662.6   59.8
3339   1948.2   1591.2   67.7
3213   1948.2   2070.6   64.5
3339   1948.2   2080.8   71.7
3465   1948.2   2070.6   72.5
3570   1948.2   2050.2   74.1
3696   1948.2   2029.8   75.7



Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa