Osia säästävä ajaminen (TDI)?
Valvoja: ffp jäsenet
Osia säästävä ajaminen (TDI)?
Kun täällä ja muualla kommentoidaan itsestäänselvyydestä että saahan sen tdi moottorin, kytkimen, laatikon ym ym ym ym rikki helposti jos on hölmö ja vaikkei edes lastuttaisi niin voisitteko tietävät nyt kertoa miten noita osia sitten säästäisi. Varmaan ois tästä topikista hyötyä muillekin jatkossa. Search ei auttanut eikä googletus (varmaan ois löytyny jotain jos pidempään ois googlannu)
Mulle kun tulee mieleen (kaikki varmasti ei ole edes oikein) vain:
-kylmällä myllyllä ei kannata ajella rallia; ei kaasua pohjaan eikä kierroksia yli 3000rpm, varsinkaan pakkasilla
-kunnon lämpeäminen kestänee pakkasilla ~20km ja kesähelteillä ~5km? Tietenkin nuo km vaihtelee riippuen mm. ajoreitistä ja -nopeudesta.
-vaihdetta ku vaihtaa ni vaihtoon pitäs käyttää aikaa eli antaa kierrosten laskea tyhjäkäyntikierroksiin ja sit vasta vaihtaa, kohtuu nopeasti ja siististi mutta luistattamatta liikaa
-paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä vaihde aina vapaalle, sillä onko kytkin tällöin pohjassa vai ei, ei liene merkitystä? *VÄÄRIN* on merkitystä kytkinpoljin YLÖS
-pitkä liuku vapaalla + jarrutus ehkä vähän säästää moottoria mutta kuluttaa jarruja ja kuluttaa polttoainetta enemmän kuin moottorijarrutus, joka ei kuluta yhtään mutta moottori kuluu vähän enemmän?
-jo jyrkähkössä ylämäessä kierroksia ainakin max Nm verran eli yleisesti 1900rpm tai yli
-tasamaa-varvastelu-ajossakaan ei kierroksia alle 1500rpm
-kiihdytykset/ohitukset kaasu pohjassa alkaen myös min 1900rpm
-pyrkiä olemaan "jyrisyttämättä" konetta eli ei liikaa kaasua alle 1900rpm
-käytä moottorinlämmitintä ennen ajoa, kun lämpötila on alle +5C
-jälkikäyttö tarpeen mukaan
-alustan säästäminen tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna aika selkeältä miten sitä säästää (ralliajot vähiin, etenkin mutkarallit ja epätasaisilla pinnoilla rallit) mutta jos jollain on tästä tarkennusta niin kertokkee
Iso tattis kommenteista & vastauksista
Mulle kun tulee mieleen (kaikki varmasti ei ole edes oikein) vain:
-kylmällä myllyllä ei kannata ajella rallia; ei kaasua pohjaan eikä kierroksia yli 3000rpm, varsinkaan pakkasilla
-kunnon lämpeäminen kestänee pakkasilla ~20km ja kesähelteillä ~5km? Tietenkin nuo km vaihtelee riippuen mm. ajoreitistä ja -nopeudesta.
-vaihdetta ku vaihtaa ni vaihtoon pitäs käyttää aikaa eli antaa kierrosten laskea tyhjäkäyntikierroksiin ja sit vasta vaihtaa, kohtuu nopeasti ja siististi mutta luistattamatta liikaa
-paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä vaihde aina vapaalle, sillä onko kytkin tällöin pohjassa vai ei, ei liene merkitystä? *VÄÄRIN* on merkitystä kytkinpoljin YLÖS
-pitkä liuku vapaalla + jarrutus ehkä vähän säästää moottoria mutta kuluttaa jarruja ja kuluttaa polttoainetta enemmän kuin moottorijarrutus, joka ei kuluta yhtään mutta moottori kuluu vähän enemmän?
-jo jyrkähkössä ylämäessä kierroksia ainakin max Nm verran eli yleisesti 1900rpm tai yli
-tasamaa-varvastelu-ajossakaan ei kierroksia alle 1500rpm
-kiihdytykset/ohitukset kaasu pohjassa alkaen myös min 1900rpm
-pyrkiä olemaan "jyrisyttämättä" konetta eli ei liikaa kaasua alle 1900rpm
-käytä moottorinlämmitintä ennen ajoa, kun lämpötila on alle +5C
-jälkikäyttö tarpeen mukaan
-alustan säästäminen tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna aika selkeältä miten sitä säästää (ralliajot vähiin, etenkin mutkarallit ja epätasaisilla pinnoilla rallit) mutta jos jollain on tästä tarkennusta niin kertokkee
Iso tattis kommenteista & vastauksista
Viimeksi muokannut Sakkeus, 30.6.2006 0:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No ehkä kaikkein tärkeintä on todellakin välttää noita pieniltä kierroksilta lähteviä kiihdytyksiä ja yleistä huudattamista. Näissä vekottimissa on varsinkin piristettynä niin hurja tuo alavääntö että se kyllä on omiaan särkemään osia voimansiirrosta. Ei tietysti kannata kierroksillakaan aivan mahdottomasti huudattaa, mutta kyllä sitä välillä pitää antaa koneelle happeakin.
Painelaakeri tykkää vähemmän kyttyrää kun kytkintä ei paina koko ajan..
Tuosta syystä ittellä on ainaki tapana laittaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin jos joutuu odottelemaan kauemman esim. liikennevaloissa. Valoissakin pystyy ennakoimaan koska ne vaihtuu niin siinä pikkusen ennen sitten pykälä valmiiksi ettei jää tientukoksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
vaihdetta ku vaihtaa ni vaihtoon pitäs käyttää aikaa eli antaa kierrosten laskea tyhjäkäyntikierroksiin ja sit vasta vaihtaa, kohtuu nopeasti ja siististi mutta luistattamatta liikaa
Asiasta mitään tietämättä veikkaisin, että just tommoisella säätämisellä ne laatikon synkkarenkaat saa päreiksi. Tosimies vaihtaa aina välikaasulla ja ilman kytkintä niin ei levykään kulu yhtään =)
Autot tykkään, että niillä ajetaan.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Tuosta syystä ittellä on ainaki tapana laittaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin jos joutuu odottelemaan kauemman esim. liikennevaloissa. Valoissakin pystyy ennakoimaan koska ne vaihtuu niin siinä pikkusen ennen sitten pykälä valmiiksi ettei jää tientukoksi.
Itellä sama tapa..tosin varsinkin kun valot on yleensä pitkät ja tahtoo jalka vösyä siinä :) täällä tosin on sekunttilaskimet valojen vaihtoon niin osaa aina varautua :)
Jälkikäyttämistä tosiaan on tullut harrastettua, mutta ei ikinä yli ~1.5 minuuttia, ehkä olis syytä.. unohtui muuten tuosta listasta se joten lisään sen.
"Quote:
-vaihdetta ku vaihtaa ni vaihtoon pitäs käyttää aikaa eli antaa kierrosten laskea tyhjäkäyntikierroksiin ja sit vasta vaihtaa, kohtuu nopeasti ja siististi mutta luistattamatta liikaa
-Kiinnostaisi tietää mikä tässä on takana?"
sellasta joskus kuullut että tuollanen säästäis kytkintä ja vaihteistoa hehe.. tiedä sitten miten on onko mitään perää.. ei tuossa kyllä mitään nykimistä tule ihan pehmeesti ittekin kyllä vaihdot ja nopeastihan ne kierrokset kytkin päällä sinne alas laskevat kun nopeesti polkasee kytkimen pohjaan eihän siinä mene kai edes sekuntia.. aikaa kuitenkin kuluu tuossa muutama pieni hetki pidempään kuin nopeissa raivovaihdoissa.
"Quote:
-vaihdetta ku vaihtaa ni vaihtoon pitäs käyttää aikaa eli antaa kierrosten laskea tyhjäkäyntikierroksiin ja sit vasta vaihtaa, kohtuu nopeasti ja siististi mutta luistattamatta liikaa
-Kiinnostaisi tietää mikä tässä on takana?"
sellasta joskus kuullut että tuollanen säästäis kytkintä ja vaihteistoa hehe.. tiedä sitten miten on onko mitään perää.. ei tuossa kyllä mitään nykimistä tule ihan pehmeesti ittekin kyllä vaihdot ja nopeastihan ne kierrokset kytkin päällä sinne alas laskevat kun nopeesti polkasee kytkimen pohjaan eihän siinä mene kai edes sekuntia.. aikaa kuitenkin kuluu tuossa muutama pieni hetki pidempään kuin nopeissa raivovaihdoissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
hmmm... itsellä on yksi kaveri joka tykkää ajella suht matalilla kierroksilla, on muuten hirveen tuntusta hommaa kun ajellaan 6 lovisella looralla, 4-5 vaihde päällä neljääkymppiä, välis vähä alikin.. siitä kun painasee vielä kaasunpohjaan niin tasan alkaa tuntua siltä et pian jotai tapahtuu :D
-eli jos tunnet olevasi tuo henkilö tai vastaava niin plz, säästä edes sitä omaa autoas ja vaikka mieluusti meidän muidenkin jos niillä ajelet! :)
-eli jos tunnet olevasi tuo henkilö tai vastaava niin plz, säästä edes sitä omaa autoas ja vaikka mieluusti meidän muidenkin jos niillä ajelet! :)
^Tuohon viitaten, ajaako kukaan n. 60-65 km/h mittarin mukaan 5 vaihteella? Joskus ollut aiheesta täälläkin juttua... Monet sanovat, että 5 vaihteella rykii noilla nopeuksilla, (kierrokset hieman yli 1000) mutta ainakin itselläni menee ALH (90 hv) aika nätisti noilla nopeuksilla, ja vastaa kaasuunkin vielä kohtuu hyvin. Tosin auton viritys asteesta ei ole varmuutta, onko vakio vai ei.
Normaali kiihdytyksissä vedän nelosella sinne 80-90 hujakoille.
Normaali kiihdytyksissä vedän nelosella sinne 80-90 hujakoille.
ajaako kukaan n. 60-65 km/h mittarin mukaan 5 vaihteella?
0/
Tosin vaan joskus ja sillonkin yleensä puolvahingossa. Normaalisti 70 kohdalla 5-vaihde sisään (olettaen et nopeus on siinä 80-pyörteissä). Ei tuo AFN-koneinen Passat oo ihmeemmin kiukutellu moisesta.
EDIT:
"auton säästäminen on säälittävää ja sääli on sairautta ;)"
Meillä kaikilla ei olekkaan varaa vaihtaa kerta vuoteen.. Köyhän on pakkokin VÄHÄN katella miten ajaa. Joku tolkku siinä säästämisessäkin täytyy kyllä olla.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
ajaako kukaan n. 60-65 km/h mittarin mukaan 5 vaihteella?
6 lovinen loora, ajelin itte nelosella, nykyään toi dsg on siinä rajoilla et käyttääkö se nelosta vai vitosta tohon... kutosta kumminkaan se ei sinne missään tapauksessa työnnä, enkä työntäisi itsekkään...
kylläpä vaikka se kone jaksaa mennä niin ne ringit kannattais pitää sielä 1500 paremmalla puolella, ei nää TDIt nyt silti mitään maamoottoreita ole :)
Jos kytkintä haluaa säästää niin ne kierrokset tiputetaan sille kierrosluvulle mille ne normaalisti asettuu kys. vauhdissa seuraavalla vaihteella (ei tarvi odottaa tyhjäkäynnille asti). Näin siis ylösvaihtaessa.
Alas vaihtaessa kierrokset "blipataan" ylöspäin "välikaasulla" samalla periaatteella eli sille kierrosluvulle jolla ne on seuraavalla vaihteella samassa vauhdissa. Tuohon voi vielä yhdistää alas vaihtaessa jarrutuksen eli ns. heel&toe tekniikka jos omat jalat ja auton poljinasettelu antaa myöten.. Ja tietty tosi kovat jätkät ajaa näin:
http://www.youtube.com/watch?v=0j-3xIZK ... e%20clutch
Mut jos tollaset unohdetaan kun kerran synkrot on keksitty niin pelkkä kierrosten sovitus auttaa kytkintä huomattavasti. Kytkintähän ei luistateta kuin paikaltaan lähtiessä ja silloinkin mahd. vähän. :) Periaatteessahan on mahdollista vaihtaa ilman kytkintäkin jos on tooosi kova jätkä. Tyyliin näin (ei suositella kokeilemaan):
http://www.youtube.com/watch?v=ihCgxQne ... e%20nascar
Muutoin en tiedä noista säännöistä, jälkikäyttäminen on fiksua ja kylmällä koneella ei kannata tykittää. Samoin ei kannata ajaa (suurella kuormituksella) liian alhaisilla kierroksilla jos se ei tunnu luontevalta eli moottori jurnuttaa tai paikat rutisee yms :D
edit: pientä korjailua
Alas vaihtaessa kierrokset "blipataan" ylöspäin "välikaasulla" samalla periaatteella eli sille kierrosluvulle jolla ne on seuraavalla vaihteella samassa vauhdissa. Tuohon voi vielä yhdistää alas vaihtaessa jarrutuksen eli ns. heel&toe tekniikka jos omat jalat ja auton poljinasettelu antaa myöten.. Ja tietty tosi kovat jätkät ajaa näin:
http://www.youtube.com/watch?v=0j-3xIZK ... e%20clutch
Mut jos tollaset unohdetaan kun kerran synkrot on keksitty niin pelkkä kierrosten sovitus auttaa kytkintä huomattavasti. Kytkintähän ei luistateta kuin paikaltaan lähtiessä ja silloinkin mahd. vähän. :) Periaatteessahan on mahdollista vaihtaa ilman kytkintäkin jos on tooosi kova jätkä. Tyyliin näin (ei suositella kokeilemaan):
http://www.youtube.com/watch?v=ihCgxQne ... e%20nascar
Muutoin en tiedä noista säännöistä, jälkikäyttäminen on fiksua ja kylmällä koneella ei kannata tykittää. Samoin ei kannata ajaa (suurella kuormituksella) liian alhaisilla kierroksilla jos se ei tunnu luontevalta eli moottori jurnuttaa tai paikat rutisee yms :D
edit: pientä korjailua
Viimeksi muokannut kojaak, 7.7.2006 8:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja vielä kun muistaa että pienillä kiekoilla isoilla vaihteilla liiallisella ahtimen energianpyynnöllä sen saa rikki:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=417918
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=417918
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa