100 -> 130 PD moottorien erot?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

100 -> 130 PD moottorien erot?

ViestiKirjoittaja Micco » 14.9.2004 18:35

Katselin vanhoja topicceja muttei sattunut silmään. Eli onko kukaan ottanut/ saanut selvää mitkä ovat 100hp ja 130hp powerdieselien olennaisimmat erot? Lähinnä siis tehonlisäyksen kannalta. Saako 130hp versiosta suhteessa samanverran tehonlisäystä softalla kuin 100heppaisesta?
Eli siis lyhyesti: Kannattaako automaattisesti ostaa 130hp versio jos aikoo lisätä tehoa vai onko 100hp teknisesti niin lähellä että molemmissa softapäivityksellä päästään liki samoihin lukemiin?

E: mtm ainakin lupaa 100hp:lle 130hp/310nm ja 130hp:lle 163hp/350nm. Näiden numeroiden valossa 130hp versiosta näyttäisi saavan yhtäpaljon tehonlisää kuin 100hp versiostakin. Eli 130hp version ostaminen houkuttelisi enemmän...

Sami.
-
Viestit: 448
Liittynyt: 26.1.2004 18:05

ViestiKirjoittaja Sami. » 14.9.2004 21:12

Täällä ois toinen jota asia kiinnostas kovasti, jotta kertokaahan.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.9.2004 9:33

130:ssä on eri männät, kanget, kampi ja suuttimet kuin 100:ssa.

130 ja 150 erot taas on turbossa ja coolerissa, myös kampi on jostain syystä eri numerolla, mutta en tiedä mitä eroa niissä on.

Kyllä itse ottaisin mielummin 130:n aihioksi.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 15.9.2004 17:17

130:ssä on eri männät, kanget, kampi ja suuttimet kuin 100:ssa.

Kiitos! Tämä kertookin jo aika paljon.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 16.9.2004 7:53

Lisäksi 130hp:ssä on kestävämpi laatikko.

VW_Johan
-
Viestit: 29
Liittynyt: 3.8.2003 19:36

ViestiKirjoittaja VW_Johan » 16.9.2004 9:20

samaa aiheitta lainaten haluaisin kysyä miten automaattivaihteistot poikkeavat näiden mallien välillä? Mulla on 100hp TDi Tiptronicilla, kaverilla 130 Tiptronicilla ja lyhyen koeajon perusteella tuntuu ainakin siltä että 130 Tiptronicilla vaihtaa paljon sujuvammin. Saako näihin automaatteihin eri softia Volkkarilta?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 16.9.2004 20:21

kaveris on vaan polkenut sitä laatikkoa oppimaan ne toiminnot erilailla kuin sun laatikkos :)

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 17.9.2004 20:00

Lisäksi 130hp:ssä on kestävämpi laatikko.
Niin, sekä 6 lovinen. Kestää aika reippaita lukemia.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 20.1.2005 14:06

Kuulukos tuo 85kW/115hp malli sitten mihin ryhmään näissä PD koneissa?
100/130/150 eroista oli useassa eri topicissa, mutta siellä oli sitten enemmän kommenttia vain 100-130-150hp mallien eroista. Kun kyse on lisätehon saamisesta näiden koneiden kesken.


Näistä katselin ainakin:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=pd+erot
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... a+130+erot

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.1.2005 14:13

115hp on lähinnä 100:sta vastaava, kun aletaan tehoja nostamaan.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 20.1.2005 14:57

115hp on lähinnä 100:sta vastaava, kun aletaan tehoja nostamaan.

Näin se ei ikävä kyllä ole. Jos esimerkkinä otetaan vaikkapa Superchips-lastut http://www.superchips.co.uk niin erot ovat seuraavat:

100 PD:
131bhp / 3758rpm
296Nm / 2658rpm

115 PD:
154bhp / 3813rpm
397Nm / 2036rpm

Suurimpana erona suuttimien koko, joka rajoittaa tehokkaasti 100:n tehoja ja vääntöjä. Sama linja tehoeroissa on myös muiden lastujen suhteen.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 20.1.2005 14:57

OK, tuossa on nyt sitten miettimistä..
ot: heh, pitäisi ajatella ja kirjoittaa samaan aikaan, ja sitten tulee tälläista:
"100/130/150 eroista oli useassa eri topicissa, mutta siellä oli sitten enemmän kommenttia vain 100-130-150hp mallien eroista." Mutta et silti hämääntynyt ..;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.1.2005 15:21

Koko totuus ei ehkä piile noiden valmiiden lastujen lukemissa...

Valonviejän 100 hp Touranista lähti 150 hp ja oliko 330Nm ja väännöt piti jättää heikon kytkimen takia alemmaksi kuin mitä olisi irronnut. Myös eräästä 100 hp Polosta lähti +150hp Karalan penkissä.

115hp koneesta voi saada hiukan enemmän vääntöä kuin 100, sen verran annan periksi. ;) Suuttimet on eri numerolla ja kai niissä jotain eroa on.

130 koneesta saadaan kuitenkin 180 hp ja reilusti yli 400 vääntöä, joten ei 115 heppaista voi oikein siihenkään rinnastaa.

Edelleen pätee se, että jos alkaa tehokonetta tekemään, niin 130 tai 150 lähtökohdaksi. Löytyy isommat kiertokangen alapäät kuin muista.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 20.1.2005 15:37

Niin ja omasta 100hp ATD:sta 161hp n.3800rpm ja 352nm n. 2700rpm , ennen kuin ahtopaineensäätöventtiili alkoi veetuilemaan ja lopullisiksi saatiin 148hp ja 335nm.. tilattua tehdasuutta ARL:ää odotellessa;)

4-Motionissa ainakaan kytkin ei tunnu olevan ongelma, kun ei jyristä eikä luista.. muistaakseni on 240mm jo vakiona..

Kaverin 115hp AJM etuweedee golffista lähtee mitattua 168hp ja vääntöä 394nm paperilla, ko. auto on täysin koskematon muilta osin.

Itsellä ainoat muutokset on välijäähdyttimen ilmankierron parantaminen ja egr pois:)
Viimeksi muokannut LTR, 27.1.2005 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VPH
-
Viestit: 22
Liittynyt: 3.8.2004 22:58

ViestiKirjoittaja VPH » 22.1.2005 21:32

Siis jos haluaa saada lisää löylyä VW:n 100 hv mallista lastuttamisen jälkeen, pitääkö ekana vaihtaa isommat suuttimet. Ja jos, niin onko tietoa mitkä ja hintaluokka.
Riittääköhän turbossa kokoa yli 130hv tehoihin.
Pelkillä suuttimilla kustannukset voisi pysyä kohtuullisina.

Entä putki oletteko vaihtaneet niitä noihin dieselihinn.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.1.2005 16:57

Yllä olevat arvot ovat täysin "vakion" / avaamattoman alkup. 100hp PD koneen mittausarvoja lastutuksen jälkeen vakioahtimella.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 24.1.2005 19:15

Yllä olevat arvot ovat täysin "vakion" / avaamattoman alkup. 100hp PD koneen mittausarvoja lastutuksen jälkeen vakioahtimella.


Mikäs lastu tossa on, missä laitoit, mitä maksoit ja onko mitään pahaa sanottavaa?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 25.1.2005 10:19

Lastu on laitettu Harisella Valkeakoskella ja mittaukset siis tehty siellä myös.

Palvelu on erittäin hyvää ja ammattitaitoa löytyy, auton toiminnassakaan ei ole mitään valittamista. Hintakin on kohdallaan, soittamalla viisastut lisää..

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 25.1.2005 10:29

Mitäs muuten Harisen dyno näytti tuosta 100hp:sta ennen lastutusta?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 25.1.2005 11:59

105hp/3185rpm ja 252nm/2067rpm

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 25.1.2005 16:56

LTR: miten kaverisi Golffissa on vaihdelaatikko ja kytkin kestänyt tuon AJM koneen virityksen?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 25.1.2005 18:11

Kone pahvinvaihdon jälkeen ok ja jotain 70000+km lasissa kytkin on käyttajän päästä ja vaihdekepin käytöstä pitkälti kiinni, mutta kun ei hulluna revi niin kestää kyllä.

Parempi ja varmempi vaihtoehto löytyy jostain valonviejän tai tdifreakin topicista / replystä.. Oli muistaakseni kiinteällä vauhtipyörällä jne..

Laatikkoa on turha murehtia :) se kestää kyllä sen mitä AJM:n kampurakin...

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 25.1.2005 22:09

.
Jos lastun asentava henkilö osaa asiansa, niin mielestäni alavääntöä on jo valmiiksi muokattu siten, ettei kytkin/vauhtipyörämurheita tule.

Toinen asia on tietysti se, jos omistaja itse haluaa välttämättä niitä jurinoita.

Kaksiosaisen vauhtipyörän ideana taitaa juuri olla se, että pidentää voimansiirron elinikää. Moottorihan toimii sykähdyksittäin, ja ahdetussa diiselissä on tyypillisesti vääntökäyrän huippu aika pienillä kierroksilla. Vauhtipyörän sisällä olevan jousen tarkoitus taitaa olla juuri näiden yksittäisten "potkujen" tasoittaminen.

Toinen juttu:
Kun suorasuihkudiiselistä otetaan tehoja ulos enemmän, kuin suuttimissa olisi oikein varaa, niin se suurimman tehon kierrosluku lähtee nopeasti laskemaan, hyötysuhde laskee, pakokaasut lisääntyy ja ahtimesta tulee "yli-innokas". Ruiskutusaika ei yksinkertaisesti riitä ohjelmoidun täyden syötön määrän ruiskuttamiseen. Väännöt kylläkin nousee koko ajan, kun vielä siinä parhaan väännön kierrosalueella ruiskutusaika riittää.
Kun tästä peruutellaan sitten takaisin päin, niin että se suurimman tehon kierrosluku palailee sinne neljään tonniin, niin ei kyllä tarvitse antaa paljonkaan "periksi" ja samalla säästetään vähän moottoria. Muutenkin, kun suorasuihkudiiseleissä on sen verran kapea tuo käyttökierrosten alue, niin ei erikseen kannata sitä enää kaventaa.

Jos tehoa haluaa hiukan enemmän, niin suuttimien vaihto on sitä ruiskutusajan pidentämistä parempi vaihtoehto.
.

Suikkari
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.8.2003 14:53

ViestiKirjoittaja Suikkari » 2.6.2005 8:08

Kyselisin vaan kun on ollut 1.8t pasu alla ja se vaihtuupi 100hv pöyverdieseliin niin jos sen lastuttaa, ihan vain joku upsolute tai softaviritys niin kestääkö se aski sen? tämähän on siis viisilovinen..
ilmeisesti joku 10-15hv & 40nM lisää vai mitä pelkkä softa tuo tuohon koneeseen??

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 2.6.2005 9:18

Suikkari, luitko nyt yhtään yllä olevaa keskustelua? Ja se upsolute on myös softaviritys.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 2.6.2005 14:54

kyllä se vaihteiston kestävyys on kiinni niin paljon käytöstä.
Lastuamattomankin 74 kW PD.n looran saa hajalle helpostikin.

Suosittelen kyllä teettämään softan esim. Turbotecillä

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 7.2.2006 20:31

Tänään oli kaksi konetta auki samaan aikaan ja kas kummaa mitä löytyi..

Potilaat:
A6 Quattron AVF-kone joka vastaa kirjojen mukaan ASZ/ARL moottoria mekaanisilta osin.
Golf 4Mot. ATD-kone joka ei ollenkaan vastaa isoveljiään kirjojen mukaan.

Yhtäläisyydet: Kiertokanget näyttävät samoilta valunumeroita myöten.
Runkolaakeripukit samoja valunumeroita myöten.
Öljypumppu sama numeroita myöten, "paineensäätö/ylipaine" jousen kiristystä ei tarkistettu.
Kampiakselit näyttävät täysin samoilta valunumeroita myöten.
Männät näyttävät täysin samoilta ja 100hp:n koneessa luettavissa valmistaja Mahle, "palotila" mitattu nesteellä ja sekin on täysin saman kokoinen saamillani mittatarkkuuksilla.

Lohkokin vaikuttaa samalta toisin eri numeroilla.

Ainut ero jonka mielestäni itsekriittisen tarkistelun jälkeen löysin oli se että 100hp koneessa oli 10.9 runkopultit ja 130hp koneessa oli 12.9 pultit.
Kiertokankien pultit olivat eri teksteillä mutta muuta niistä ei voi kertoa.

Onkos muille tullut vastaan samantyyppisiä kokemuksia?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.2.2006 21:47

Onko männissä öljykanavan reiät alapinnalla (eli männän sisällä menee öljykanava)?
Ei taida kiertokangen alapään halkaisijaa saada mitattua vai puritteko niin pitkälle?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 7.2.2006 22:22

Juu molemmissa on samanlaiset ontot laet(kaksi reikää) eli ilmeisestikin jäähdytetään öljyllä kuten esim. evo mitsuissa..? En tosiaan ottanut veivejä irti.. mutta öljypumppu, imuputki ja se musta muovi oli irti.. silminnähden näkyvää eroa ei ollut.. ihmetyttää että onko kaikki ok vai onkos jommassa kummassa väärät rojut tehtaalta? Molempien autojen historia tunnetaan ja moottorit ovat alkuperäiset..

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 14.2.2006 20:50

Kysytään nyt vähän aihetta sivuten, että mitkäs rojut on 115hp ATJ-koneen sisällä? Ahdin on jo vaihdettu 130hp:n vastaavaksi ja huomenissa olen saamassa ohjelman Herra Kochilta Saksasta. Alkoi vain jänskättää että kestääkö tuo pata 180hp ja 400nm väännöt, mitkä sieltä pitäis irrota.

hanskomppis
-
Viestit: 87
Liittynyt: 25.7.2003 18:47

ViestiKirjoittaja hanskomppis » 25.6.2006 21:15

Yllä olevaan toivoisin minäkin vastausta.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.6.2006 21:46

Miksikäs ei keistäisi. Ja toisaalta saa sen aika äkkiä rikki vakonakin kun vaan riittävästi yrittää. Käyttäjästä se on kiinni eli järki käteen vaan. Niin ja tietysti tuurista :D

atte_o
-
Viestit: 125
Liittynyt: 17.9.2003 8:30

ViestiKirjoittaja atte_o » 27.6.2006 14:43

Entä mitä rakenteellista eroa on sit 90hp koneessa verrattuna 110hp koneeseen...?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa