100 -> 130 PD moottorien erot?
Valvoja: ffp jäsenet
100 -> 130 PD moottorien erot?
Katselin vanhoja topicceja muttei sattunut silmään. Eli onko kukaan ottanut/ saanut selvää mitkä ovat 100hp ja 130hp powerdieselien olennaisimmat erot? Lähinnä siis tehonlisäyksen kannalta. Saako 130hp versiosta suhteessa samanverran tehonlisäystä softalla kuin 100heppaisesta?
Eli siis lyhyesti: Kannattaako automaattisesti ostaa 130hp versio jos aikoo lisätä tehoa vai onko 100hp teknisesti niin lähellä että molemmissa softapäivityksellä päästään liki samoihin lukemiin?
E: mtm ainakin lupaa 100hp:lle 130hp/310nm ja 130hp:lle 163hp/350nm. Näiden numeroiden valossa 130hp versiosta näyttäisi saavan yhtäpaljon tehonlisää kuin 100hp versiostakin. Eli 130hp version ostaminen houkuttelisi enemmän...
Eli siis lyhyesti: Kannattaako automaattisesti ostaa 130hp versio jos aikoo lisätä tehoa vai onko 100hp teknisesti niin lähellä että molemmissa softapäivityksellä päästään liki samoihin lukemiin?
E: mtm ainakin lupaa 100hp:lle 130hp/310nm ja 130hp:lle 163hp/350nm. Näiden numeroiden valossa 130hp versiosta näyttäisi saavan yhtäpaljon tehonlisää kuin 100hp versiostakin. Eli 130hp version ostaminen houkuttelisi enemmän...
samaa aiheitta lainaten haluaisin kysyä miten automaattivaihteistot poikkeavat näiden mallien välillä? Mulla on 100hp TDi Tiptronicilla, kaverilla 130 Tiptronicilla ja lyhyen koeajon perusteella tuntuu ainakin siltä että 130 Tiptronicilla vaihtaa paljon sujuvammin. Saako näihin automaatteihin eri softia Volkkarilta?
Kuulukos tuo 85kW/115hp malli sitten mihin ryhmään näissä PD koneissa?
100/130/150 eroista oli useassa eri topicissa, mutta siellä oli sitten enemmän kommenttia vain 100-130-150hp mallien eroista. Kun kyse on lisätehon saamisesta näiden koneiden kesken.
Näistä katselin ainakin:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=pd+erot
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... a+130+erot
100/130/150 eroista oli useassa eri topicissa, mutta siellä oli sitten enemmän kommenttia vain 100-130-150hp mallien eroista. Kun kyse on lisätehon saamisesta näiden koneiden kesken.
Näistä katselin ainakin:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=pd+erot
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... a+130+erot
115hp on lähinnä 100:sta vastaava, kun aletaan tehoja nostamaan.
Näin se ei ikävä kyllä ole. Jos esimerkkinä otetaan vaikkapa Superchips-lastut http://www.superchips.co.uk niin erot ovat seuraavat:
100 PD:
131bhp / 3758rpm
296Nm / 2658rpm
115 PD:
154bhp / 3813rpm
397Nm / 2036rpm
Suurimpana erona suuttimien koko, joka rajoittaa tehokkaasti 100:n tehoja ja vääntöjä. Sama linja tehoeroissa on myös muiden lastujen suhteen.
Koko totuus ei ehkä piile noiden valmiiden lastujen lukemissa...
Valonviejän 100 hp Touranista lähti 150 hp ja oliko 330Nm ja väännöt piti jättää heikon kytkimen takia alemmaksi kuin mitä olisi irronnut. Myös eräästä 100 hp Polosta lähti +150hp Karalan penkissä.
115hp koneesta voi saada hiukan enemmän vääntöä kuin 100, sen verran annan periksi. ;) Suuttimet on eri numerolla ja kai niissä jotain eroa on.
130 koneesta saadaan kuitenkin 180 hp ja reilusti yli 400 vääntöä, joten ei 115 heppaista voi oikein siihenkään rinnastaa.
Edelleen pätee se, että jos alkaa tehokonetta tekemään, niin 130 tai 150 lähtökohdaksi. Löytyy isommat kiertokangen alapäät kuin muista.
Valonviejän 100 hp Touranista lähti 150 hp ja oliko 330Nm ja väännöt piti jättää heikon kytkimen takia alemmaksi kuin mitä olisi irronnut. Myös eräästä 100 hp Polosta lähti +150hp Karalan penkissä.
115hp koneesta voi saada hiukan enemmän vääntöä kuin 100, sen verran annan periksi. ;) Suuttimet on eri numerolla ja kai niissä jotain eroa on.
130 koneesta saadaan kuitenkin 180 hp ja reilusti yli 400 vääntöä, joten ei 115 heppaista voi oikein siihenkään rinnastaa.
Edelleen pätee se, että jos alkaa tehokonetta tekemään, niin 130 tai 150 lähtökohdaksi. Löytyy isommat kiertokangen alapäät kuin muista.
Niin ja omasta 100hp ATD:sta 161hp n.3800rpm ja 352nm n. 2700rpm , ennen kuin ahtopaineensäätöventtiili alkoi veetuilemaan ja lopullisiksi saatiin 148hp ja 335nm.. tilattua tehdasuutta ARL:ää odotellessa;)
4-Motionissa ainakaan kytkin ei tunnu olevan ongelma, kun ei jyristä eikä luista.. muistaakseni on 240mm jo vakiona..
Kaverin 115hp AJM etuweedee golffista lähtee mitattua 168hp ja vääntöä 394nm paperilla, ko. auto on täysin koskematon muilta osin.
Itsellä ainoat muutokset on välijäähdyttimen ilmankierron parantaminen ja egr pois:)
4-Motionissa ainakaan kytkin ei tunnu olevan ongelma, kun ei jyristä eikä luista.. muistaakseni on 240mm jo vakiona..
Kaverin 115hp AJM etuweedee golffista lähtee mitattua 168hp ja vääntöä 394nm paperilla, ko. auto on täysin koskematon muilta osin.
Itsellä ainoat muutokset on välijäähdyttimen ilmankierron parantaminen ja egr pois:)
Viimeksi muokannut LTR, 27.1.2005 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis jos haluaa saada lisää löylyä VW:n 100 hv mallista lastuttamisen jälkeen, pitääkö ekana vaihtaa isommat suuttimet. Ja jos, niin onko tietoa mitkä ja hintaluokka.
Riittääköhän turbossa kokoa yli 130hv tehoihin.
Pelkillä suuttimilla kustannukset voisi pysyä kohtuullisina.
Entä putki oletteko vaihtaneet niitä noihin dieselihinn.
Riittääköhän turbossa kokoa yli 130hv tehoihin.
Pelkillä suuttimilla kustannukset voisi pysyä kohtuullisina.
Entä putki oletteko vaihtaneet niitä noihin dieselihinn.
Kone pahvinvaihdon jälkeen ok ja jotain 70000+km lasissa kytkin on käyttajän päästä ja vaihdekepin käytöstä pitkälti kiinni, mutta kun ei hulluna revi niin kestää kyllä.
Parempi ja varmempi vaihtoehto löytyy jostain valonviejän tai tdifreakin topicista / replystä.. Oli muistaakseni kiinteällä vauhtipyörällä jne..
Laatikkoa on turha murehtia :) se kestää kyllä sen mitä AJM:n kampurakin...
Parempi ja varmempi vaihtoehto löytyy jostain valonviejän tai tdifreakin topicista / replystä.. Oli muistaakseni kiinteällä vauhtipyörällä jne..
Laatikkoa on turha murehtia :) se kestää kyllä sen mitä AJM:n kampurakin...
.
Jos lastun asentava henkilö osaa asiansa, niin mielestäni alavääntöä on jo valmiiksi muokattu siten, ettei kytkin/vauhtipyörämurheita tule.
Toinen asia on tietysti se, jos omistaja itse haluaa välttämättä niitä jurinoita.
Kaksiosaisen vauhtipyörän ideana taitaa juuri olla se, että pidentää voimansiirron elinikää. Moottorihan toimii sykähdyksittäin, ja ahdetussa diiselissä on tyypillisesti vääntökäyrän huippu aika pienillä kierroksilla. Vauhtipyörän sisällä olevan jousen tarkoitus taitaa olla juuri näiden yksittäisten "potkujen" tasoittaminen.
Toinen juttu:
Kun suorasuihkudiiselistä otetaan tehoja ulos enemmän, kuin suuttimissa olisi oikein varaa, niin se suurimman tehon kierrosluku lähtee nopeasti laskemaan, hyötysuhde laskee, pakokaasut lisääntyy ja ahtimesta tulee "yli-innokas". Ruiskutusaika ei yksinkertaisesti riitä ohjelmoidun täyden syötön määrän ruiskuttamiseen. Väännöt kylläkin nousee koko ajan, kun vielä siinä parhaan väännön kierrosalueella ruiskutusaika riittää.
Kun tästä peruutellaan sitten takaisin päin, niin että se suurimman tehon kierrosluku palailee sinne neljään tonniin, niin ei kyllä tarvitse antaa paljonkaan "periksi" ja samalla säästetään vähän moottoria. Muutenkin, kun suorasuihkudiiseleissä on sen verran kapea tuo käyttökierrosten alue, niin ei erikseen kannata sitä enää kaventaa.
Jos tehoa haluaa hiukan enemmän, niin suuttimien vaihto on sitä ruiskutusajan pidentämistä parempi vaihtoehto.
.
Jos lastun asentava henkilö osaa asiansa, niin mielestäni alavääntöä on jo valmiiksi muokattu siten, ettei kytkin/vauhtipyörämurheita tule.
Toinen asia on tietysti se, jos omistaja itse haluaa välttämättä niitä jurinoita.
Kaksiosaisen vauhtipyörän ideana taitaa juuri olla se, että pidentää voimansiirron elinikää. Moottorihan toimii sykähdyksittäin, ja ahdetussa diiselissä on tyypillisesti vääntökäyrän huippu aika pienillä kierroksilla. Vauhtipyörän sisällä olevan jousen tarkoitus taitaa olla juuri näiden yksittäisten "potkujen" tasoittaminen.
Toinen juttu:
Kun suorasuihkudiiselistä otetaan tehoja ulos enemmän, kuin suuttimissa olisi oikein varaa, niin se suurimman tehon kierrosluku lähtee nopeasti laskemaan, hyötysuhde laskee, pakokaasut lisääntyy ja ahtimesta tulee "yli-innokas". Ruiskutusaika ei yksinkertaisesti riitä ohjelmoidun täyden syötön määrän ruiskuttamiseen. Väännöt kylläkin nousee koko ajan, kun vielä siinä parhaan väännön kierrosalueella ruiskutusaika riittää.
Kun tästä peruutellaan sitten takaisin päin, niin että se suurimman tehon kierrosluku palailee sinne neljään tonniin, niin ei kyllä tarvitse antaa paljonkaan "periksi" ja samalla säästetään vähän moottoria. Muutenkin, kun suorasuihkudiiseleissä on sen verran kapea tuo käyttökierrosten alue, niin ei erikseen kannata sitä enää kaventaa.
Jos tehoa haluaa hiukan enemmän, niin suuttimien vaihto on sitä ruiskutusajan pidentämistä parempi vaihtoehto.
.
Tänään oli kaksi konetta auki samaan aikaan ja kas kummaa mitä löytyi..
Potilaat:
A6 Quattron AVF-kone joka vastaa kirjojen mukaan ASZ/ARL moottoria mekaanisilta osin.
Golf 4Mot. ATD-kone joka ei ollenkaan vastaa isoveljiään kirjojen mukaan.
Yhtäläisyydet: Kiertokanget näyttävät samoilta valunumeroita myöten.
Runkolaakeripukit samoja valunumeroita myöten.
Öljypumppu sama numeroita myöten, "paineensäätö/ylipaine" jousen kiristystä ei tarkistettu.
Kampiakselit näyttävät täysin samoilta valunumeroita myöten.
Männät näyttävät täysin samoilta ja 100hp:n koneessa luettavissa valmistaja Mahle, "palotila" mitattu nesteellä ja sekin on täysin saman kokoinen saamillani mittatarkkuuksilla.
Lohkokin vaikuttaa samalta toisin eri numeroilla.
Ainut ero jonka mielestäni itsekriittisen tarkistelun jälkeen löysin oli se että 100hp koneessa oli 10.9 runkopultit ja 130hp koneessa oli 12.9 pultit.
Kiertokankien pultit olivat eri teksteillä mutta muuta niistä ei voi kertoa.
Onkos muille tullut vastaan samantyyppisiä kokemuksia?
Potilaat:
A6 Quattron AVF-kone joka vastaa kirjojen mukaan ASZ/ARL moottoria mekaanisilta osin.
Golf 4Mot. ATD-kone joka ei ollenkaan vastaa isoveljiään kirjojen mukaan.
Yhtäläisyydet: Kiertokanget näyttävät samoilta valunumeroita myöten.
Runkolaakeripukit samoja valunumeroita myöten.
Öljypumppu sama numeroita myöten, "paineensäätö/ylipaine" jousen kiristystä ei tarkistettu.
Kampiakselit näyttävät täysin samoilta valunumeroita myöten.
Männät näyttävät täysin samoilta ja 100hp:n koneessa luettavissa valmistaja Mahle, "palotila" mitattu nesteellä ja sekin on täysin saman kokoinen saamillani mittatarkkuuksilla.
Lohkokin vaikuttaa samalta toisin eri numeroilla.
Ainut ero jonka mielestäni itsekriittisen tarkistelun jälkeen löysin oli se että 100hp koneessa oli 10.9 runkopultit ja 130hp koneessa oli 12.9 pultit.
Kiertokankien pultit olivat eri teksteillä mutta muuta niistä ei voi kertoa.
Onkos muille tullut vastaan samantyyppisiä kokemuksia?
Juu molemmissa on samanlaiset ontot laet(kaksi reikää) eli ilmeisestikin jäähdytetään öljyllä kuten esim. evo mitsuissa..? En tosiaan ottanut veivejä irti.. mutta öljypumppu, imuputki ja se musta muovi oli irti.. silminnähden näkyvää eroa ei ollut.. ihmetyttää että onko kaikki ok vai onkos jommassa kummassa väärät rojut tehtaalta? Molempien autojen historia tunnetaan ja moottorit ovat alkuperäiset..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa