Diesel-huoltamot

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

artos
-

Diesel-huoltamot

ViestiKirjoittaja artos » 6.6.2006 11:07

Tähän olisi takrkoitus kerätä kokemuksia ja jonkin sortin listaa diesel huoltamoista ympäri maata. Joitain topikkeja löytyi lähinnä paikkakunnittain, mutta lienee hyödyllistä kasailla ihan valtakunnan tasolla hyvät ja erityisen huonot huoltolaitokset saman otsikon alle.

Itse olen joutunut käyttämään Passattia muutamassakin eri pajassa erinäisistä syitä. Kokemuksia:

Lehtoauto, Kotka (VW):

Tuntilaskutus 70€/h

Ensimmäinen Suomessa tehty vuosihuolto oli mielestäni aiheellista antaa valtuutetulle. Oletan vuosihuoltoon kuuluvaksi myös vikakoodien luvun, tästä vain en saanut mitään tietoa ja asiasta kysyessäni sain vastauksen "Ei kai siellä mitään ollu.." Viime talven kovilla pakkasilla vehje herjasi öljynpaineista jo starttausta, luulisi siitä jäävän jotain muistiin.
Samassa rytäkässä oli tarkoitus vaihtaa jarrulevyt eteen. Sain lopulta auton uusilla paloilla, levyt vaihtamatta ja ravistivat niin pirusti. Olinko sitten tilatessani epäselvä vai mistä lie johtui..

Tätä korjaamoa en ajatellut enää käyttää.

Laakkonen, Porvoo (VW):

Tuntilaskutus 71€/h

Laturin hihnapyörä (räikällinen) petti töistä lähteissä ja kun vakuutukset on, eikä itsellä ollut aikaa, hinattiin vehje Laakkoselle. Hihnapyörän hinnaksi kerrottiin 170€ ja uudelle laturille 330€, joskin vanha pitäisi jättää vaihdossa. No, kun laturi oli jo likemmäs 200 tkm palvellut, ajattelin vaihtaa koko mokkulan.
Uuden laturin saanti kesti aikansa (okei, pääsiäinen välissä) ja kun uusi laturi tuli, todettiin Laakkoselta, että "tää ois nyt täälllä, mut täs ei oo hihnapyörää". Niin, sehän sitten veloitettaisiin erikseen.. Onneksi Porvoon Bosch-huoltoon oli tilattu yksi ja sen sai aika tarkkaan satasella.
Laakkosella pahoittelivat kovasti kömmähdystään ja lupasivat tulla asennusten hinnassa vastaan. Laturi maksoi mulle lopulta noin 400€ ja asennus 100€.. Palvelu oli sentään jotakuin ystävällistä ja suostuivat ottamaan auton sisään 'just-nyt-heti', mistä plussaa. Koko laturin vaihtohässäkässä paloikin sitten 2 viikkoa, joten ei mennyt ihan putkeen.

Tälle puljulle vois antaa vielä mahdollisuuden, ehkä.

Reijon Diesel, Kotka (Bosch Car Service)

Tuntilaskutus 65€/h

Lohkolämppärin asentaja eräässä toisessa pajassa oli sitä mieltä, että kannen välistä valuu jäähdytysnestettä, joten kansipahvi olisi kai syytä vaihtaa ja toivoa, ettei kansi ole kiero. Itse ei suostunut ottamaan tehtäväkseen, ylitti kuulema ammattitaidon, joten osoitteeksi Reijon Diesel.
Aikaa varatessani teroitin moneen kertaan, että tarkastetaan ensin ja korjataan jos on jotain korjausta vaativaa vikaa. Kannesta ei löytynyt vuotoa, eikä vesitilaan syntynyt painetta, joten kanteen ei koskettu.
Samalla vaihdettiin väljät raidetangonpäät ja ne Lehtoautolta vaihtamatta jääneet jarrulevyt. Vasta noin 10tkm ajetut palat asentaja totesi niin hyväkuntoisiksi, ettei niitä kannattanut vaihtaa.
Palvelu pelasi oikeastaan viimeisen päälle ja hommat oli tehty sovittua nopeammin, tosin hommaakin oli hivenen vähemmän kuin pelkäsin.

Reijon Dieselissä siis homma pelasi, muttei tuo halpa ole tuokaan. Ei edes edullinen. Yhteenkään VW-huoltoon en autoani enää vie. Kotkasta ajetaan Kouvolaan, kun Lehtoauton huolto on mitä on ja Kouvolasta tuodaan autoja Kotkaan, kun Bernerin huolto on mitä on.. Porvoon Laakkonenkaan ei oikein vakuuttanut.
Onko Kymenlaaksossa tai itä-Uudellamaalla HYVIÄ ja suht edullisia (tuntiveloitus ~50€/h) korjaamoja?

vaggine
-

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.6.2006 12:17

AD-autokorjaamo vois olla kokeilemisen arvoinen. Ainakin Kouvolassa, Inkeroisissa ja Kotkassa näyttää olevan moinen. Tuntiveloitus pitäisi ympäri Suomen olla 47e.
Itsellä on vain hyviä kokemuksia AD:sta mutta sehän on selvä, että korjaamokohtaisia nekin on ;) Mutta tuntiveloitusta voisi sanoa nykyhintoihin verrattuna jopa edulliseksi.

artos
-

ViestiKirjoittaja artos » 6.6.2006 14:42

Kotkan AD-korjaamossa toi lohkolämppäri laitettiinkin. On hyvä paja, muttei tee moottorille juuri mitään. Apulaitteita taitavat vaihtaa ja huoltaa jne. Kimmo (yrittäjä itse) taitaa olla nykyään ukon hoviasentaja.

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 6.6.2006 17:09

Vähän varauksella uskaltaisi ainakin AD Aurokorjaamo Sunia Vantaalla suositella. Siellä olen meitin molempia autoja pikkurempoissa käyttänyt - Mazdaan laitettiin takajarrut - Passattiin putkisto katista taaksepäin, takaiskarit ja jouset sekä etujarrupalojen vaihto.

Eihän tuossa nyt mitään äärimmäisen vaativaa projektia ole, mutta ihan hyvät fiilikset on jäänyt aina. Aika järjestyy kohtuu pikaisesti, remppa valmistuu ajallaan ja hinta on just jämpti se mitä etukäteen on sovittu - asia jota minä suuresti arvostan autokorjaamossa :). Jos jotain outoa tulee vastaan, Sunilta soitellaan aina ennen kuin aletaan mitään osaa lisää hankkimaan tai tekemään. Hintataso ainakin minun kukkaroni mielestä kohtuullinen.

Ainoastaan takaiskarirempassa tuli pientä murhetta vastaan. Yli-innokkaat "pojat" olivat repineet vähän liikaakin osia iskareiden mukana irti ja käänteisessä järjestyksessä uutta rakennettaessa huomattiin että jotain täältä puuttuu... :) Toki romppeet oli menneet jo kaatopaikalle. Mutta tilanne hoitui tyylikkäästi, uudet osat hommattiin ruotsista asti parissa päivässä ja auto laitettiin kasaan ilman lisäkustannuksia minulle.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”